FBI بدون کمک اپل گوشی آیفون ۵c را هک کرد

مسئولین دولت آمریکا اعلام کردند که آیفون ۵c متعلق به Syed Farook هک شد. اگر به یاد داشته باشید FBI با اپل بر سر آیفون ۵c متعلق به تیرانداز حادثه سن برناردینو به مشکل برخورده بود اما در آخر توانست به خواسته‌ی خود برسد.

FBI با در نظر گرفتن این که امکان دارد در این گوشی اطلاعات مفیدی وجود داشته باشد تا بتوانند سومین فرد تیر انداز پرونده را شناسایی کنند از اپل خواست تا آیفون متعلق به Farook را هک کند اما اپل از انجام این کار سر باز زد.

آنچه که اپل به رسانه‌ها گفته بود این است که دولت فراتر از آنچه که اعلام کرده است از کمپانی خواسته و تنها هک گوشی موضوعی نبوده که میان آن‌ها در و بدل شده است. دولت از اپل خواسته تا یک در پشتی برای سیستم عامل بسازد تا هر وقت مسئولین خواستند بتوانند به اطلاعات موجود در یک آیفون دست یابند.

نگرانی اپل از این بوده که در صورت انجام چنین کاری امکان دارد اطلاعات در اختیار افراد اشتباهی افتاده و در نهایت، امنیت کاربرانش به خطر افتد. تصمیم اپل نه تنها با درخواست دادگاه در تناقض بود بلکه باعث شد تا مسئله امنیت اطلاعات کاربران به یک مشکل ملی در آمریکا تبدیل شود. خیلی از چهره‌ها و حتی کمپانی‌های دیگر نیز از اپل حمایت کردند و بعضی دیگر نیز نگران بودند که مجازات اپل برای نقض دستور دادگاه چه خواهد بود.

هفته‌ی گذشته قرار بود تا یک دادگاه تشکیل شود و اپل با حضور خود پای میز محاکمه بتواند از حق خود دفاع کند. اما این دادگاه کنسل شد، گویا FBI توانسته بدون نیاز اپل از کمپانی کمک بگیرد تا آیفون ۵c متعلق به Syed Farook را برای آن‌ها هک کند.

امروز مسئولین دولت آمریکا بیانه‌ای صادر کردند مبنی بر این که دولت توانسته با موفقیت آیفون ۵c متعلق به Syed Farook را هک کرده و دیگر نیازی به کمک اپل برای انجام این کار نداشته باشد. شاید بتوان این امر را یک معامله‌ی دو سر برد نامید.

FBI به آنچه که خواسته رسیده و اپل نیز دیگر نباید سیستم عاملی مخصوص دولت بسازد و یا آیفونی را هک کند. اما آنچه طرفداران اپل را نگران می‌کند این است که احتمالا این دعوا ادامه خواهد داشت و شاید تنش بر سر هک آیفون تمام شده باشد اما دعوای اصلی کمپانی اپل با دولت آمریکا ادامه می‌یابد.

هنوز مسئولین آمریکا در مورد اینکه چطور توانستند آیفون متعلق به Syed Farook را چطور هک کرده است. البته آنطور که در خبر قبلی نیز در این رابطه گفته بودیم FBI به یک کمپانی اسرائیلی به نام Cellebrite دستمزد ۱۵ هزار دلاری داده تا آیفون ۵c را برای پلیس فدرال هک کنند.

بعضی‌ها معتقد هستند که اپل باید به دنبال یافتن نحوه‌ی هک شدن گوشی‌هایش باشد تا جلوی آن را بگیرد. اما با در نظر گرفتن اینکه دولت آمریکا چطور به دنبال هک شدن این گوشی بوده و اینکه در آینده نیز چقدر برای یافتن اطلاعات موجود در آیفون‌های دیگر تلاش خواهد کرد، انتظار نداریم در صورت اقدام اپل برای بالا بردن امنیت گوشی‌های خود با استقبال FBI رو به رو شود.

حال که آیفون متعلق به تیرانداز حادثه‌ی سن برناردینو باز شده، پرونده‌‌ای که بر علیه اپل باز شده بود دیگر بسته خواهد شد.

بیانه‌ دولت آمریکا در مورد هک شدن آیفون ۵c

آیفون ۵c 1

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*