سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران

خواب جدید وزارت صمت برای سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران

وزارت صمت، چشم انداز بلندمدتی برای صنعت خودرو ترسیم کرده است. برنامه‌های این وزارتخانه برای سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران چیست؟

صنعت خودرو به بیماری شبیه است که انتظار بهبودی اوضاع و احوالش را دارد اما اقدامی در راستای بهبودی‌اش انجام نمی‌دهد و گامی به سوی جلو بر نمی‌دارد. کیفیت خودروها که افتضاح است و بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان هم سر به فلک کشیده! اختلاف قیمت محصولات کارخانه با بازار آزاد، محیط مطلوبی برای رشد و پروش دلالان و سوداگران، ایجاد کرده و قرعه‌کشی و طرح فروش خودروسازان داخلی، تماما به نفع شرکت‌ها و دلالان شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت که یکی از مجریان سیاست‌های دولت پیرامون وضعیت بازار خودرو است، در برابر تمامی این آشفتگی‌ها و بی‌نظمی‌ها سکوت کرده و شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هم به تبع آن سکوت پیشه کرده‌اند. به تازگی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و وزارت صمت، در گفتگویی تلویزیونی، راجع به وضعیت صنعت خودرو و سیاست‌های جایگزین جهت حل مشکلات فعلی صحبت کرده است که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

برنامه‌های جدید سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران

اولین موضوع مهمی که مطرح شده، ثبت نام متقاضیان برای طرح‌های فروش خودروسازان از درگاه سامانه یکپارچه است. در سال 1401، شورای رقابت در راستای رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و با توجه به این که سامانه مذکور مشکلات سیستمی فراوانی داشت، قرار شد ثبت نام خودرو از طریق سایت خودروسازان انجام شود.

سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران

در مقطع کنونی، خودرو دیگر یک کالای مصرفی به حساب نمی‌آید، چرا که مشتری می‌تواند در هر زمانی که بخواهد آن را نقد کرده و سود کند. خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش آن در بازار آزاد، حاشیه سود مطلوبی برای مشتریان دارد و همین باعث شده، خودرو در کشورمان تبدیل به کالای سرمایه‌ای شود. یکی از علل ثبت نام 2.5 میلیون نفری متقاضیان خرید خودرو همین است!

به اعتقاد مهرداد خسروی، هر ساله تقاضای واقعی خودرو در کشور، 1.2 میلیون دستگاه است اما به خاطر اختلاف فاحش قیمت بازار با کارخانه، این رقم کافی نیست. وزارت صمت در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده تا خودروسازان بتوانند سالیانه 1.7 میلیون دستگاه تولید و روانه بازار کنند.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که 85 درصد از برنامه‌ریزی‌ها در این وزارتخانه با موفقیت طی شده و هم اکنون در نیمه دو سال جاری، 60 درصد نیاز به خودرو تأمین می‌شود. اگر خودرو به اندازه کافی تولید شود، تقاضای کاذب کاهش یافته و صف متقاضیان خرید خودرو کوتاه می‌شود.

سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران

خسروی معتقد است که عرضه باید همگام با تقاضا افزایش یابد و این هدف نیازمند عرضه‌های متناوب خودرو و پیش‌فروش‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است. البته باید در نظر داشت که برنامه‌های پیش فروش باید طبق وعده قبلی و با شرایط مطلوب محقق شود.

واردات خودرو باید انجام شود

 

یکی دیگر از موضوعاتی که مدیرکل صنایع خودرو و وزارت صمت به آن اشاره کرده، افزایش تولید با حداکثر توان خودروسازان است. ایشان معتقد است که در کنار تولید حداکثری می‌توان به مسئله واردات هم فکر کرد و با افزایش واردات، بخشی از مشکلات فعلی را از بین برد.

سامان دادن به وضعیت بازار خودرو ایران

سال گذشته علیرغم سروصدای زیادی که در حوزه واردات خودرو وجود داشت، تنها 11 هزار دستگاه وارد کشور شد ولی امسال اوضاع فرق می‌کند و از ابتدای سال تا به امروز، شاهد ورود 9 هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار ایران بوده‌ایم. به اعتقاد مهرداد خسروی، اگر تأمین ارز لازم برای واردات خودرو با مشکل مواجه نشود، می‌توان در آینده نزدیک شاهد نقش تسهیل‌گر و مهم واردات خودرو به کشور بود. این مقام مسئول در پایان به روند تولید محصولات پرتقاضا اشاره کرده و گفت:

تا زمانی که عرضه خودروهای پرتقاضا در جریان باشد، می‌توان به بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو امیدوار بود و این چشم‌انداز به همکاری صادقانه نهادهای ذیربط و همین‌طور خودروسازان داخلی و واردکنندگان وابسته است.

ویدیو مرتبط

در گجت نیوز بخوانید:
آئودی Q5 مدل 2025 در نمایشگاه خودرو چنگدو چین رونمایی شد ۵ هزار خودرو برقی و هیبریدی امسال در کشور تولید می‌شود نگاهی به مشخصات فنی و امکانات ۴ مدل مرسدس بنز وارداتی جدید بازار ایران کاتالوگ تویوتا فرانت لندر وارداتی منتشر شد + مشخصات فنی و امکانات رفاهی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*