ایلان ماسک در دولت ترامپ

نقش ایلان ماسک در دولت احتمالی دونالد ترامپ سرانجام مشخص شد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، نقش ایلان ماسک در دولت احتمالی خود را اعلام کرد.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، اعلام کرد در صورت انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، یک کمیسیون «کارایی دولتی» برای ممیزی دولت فدرال ایجاد خواهد کرد. ظاهرا این ایده به‌طور مشخص توسط ایلان ماسک، میلیاردر مشهور و پرحاشیه و البته حامی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، مطرح شده است.

ترامپ این اظهارات را در روز پنجشنبه گذشته در جریان یکی از کمپین‌های تبلیغاتی خود در نیویورک بیان کرد. وی در این خصوص گفت:

به پیشنهاد ایلان ماسک که حمایت کامل خود را از من اعلام کرده است، من یک کمیسیون کارآمدی دولتی ایجاد خواهم کرد که وظیفه دارد حسابرسی کامل مالی و نظارت بر عملکرد کل دولت فدرال را انجام دهد.

ترامپ در ادامه بیان کرد این کارگروه، مسئولیت ارائه توصیه‌های مختلف برای اصلاحات سیاسی را نیز بر عهده دارد. وی افزود ایلان ماسک موافقت کرده است که رهبری این گروه را بر عهده بگیرد. ایلان ماسک نیز در ماه گذشته در یک پادکست، ابتدا به ایجاد چنین کمیسیونی اشاره کرده بود و سپس اعلام کرد از فرصت استفاده می‌کند و شغلی را که خودش ساخته است، انجام خواهد داد. ثروتمندترین مرد جهان همچنین در شبکه اجتماعی ایکس گفته بود: «خوشحالم که در چنین کمیسیونی کمک کنم. اگر فرصتی پیش آمد، مشتاقانه منتظر خدمت به آمریکا هستم.» وی تاکید کرد به حقوق، عنوان و به رسمیت شناخته شدن، نیازی ندارد. ماسک بعدا در توییت دیگری نوشت: «این امر موجب رونق عظیم آمریکا خواهد شد.»

نگرانی رسانه‌ها از نقش ایلان ماسک در دولت ترامپ

گفتنی است در حال حاضر چندین مورد از شرکت های ایلان ماسک در آژانس‌های فدرال مورد تحقیق قرار گرفته‌اند؛ به‌عنوان مثال، هم‌اکنون SEC در حال بررسی تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک است و به همین دلیل برخی رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که در صورت رهبری ماسک در کمیسیون «کارایی دولتی» که ترامپ از آن صحبت کرده، چه چیزی مانع سوءاستفاده او از این سمت خواهد شد؟

ایلان ماسک در دولت ترامپ

در واقع رسانه‌ها می‌گویند، واگذاری چنین نقشی به ایلان ماسک در دولت احتمالی دونالد ترامپ،‌ یک موقعیت عالی بوروکراتیک برای هدف قرار دادن دشمنانش در دولت در اختیار او قرار می‌دهد. ماسک در گذشته نیز علیه هیات ملی روابط کار آمریکا، یعنی آژانسی که وظیفه محافظت از کارگران آمریکا در برابر کارفرمایان و افرادی مانند ماسک را بر عهده دارد، اعلام خشم کرده بود.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که کمیسیون «کارایی دولتی» با رهبری ایلان ماسک با بقیه برنامه‌های دونالد ترامپ برای دومین دوره ریاست جمهوری آمریکا، همخوانی دارد؛ برنامه‌ای که احتمالا سود بادآورده و کلانی برای الیگارش‌ها و ثروتمندان و یک فاجعه کامل برای سایر مردم به‌همراه خواهد داشت.

ترامپ و دوستانش مانند حامیان راست‌گرای خود، سروصدای زیادی درباره نیاز به ایجاد کمیسیون «کارآمدی دولتی» و نظارت بر ولخرجی‌های فدرال به پا کرده‌اند؛ اما منتقدان ترامپ می‌گویند او در طول اولین دوره ریاست جمهوری خود، تصویر مناسبی از کارآمدی دولتی را ارائه نکرده بود. برخی رسانه‌ها می‌گویند او یکی از بزرگترین افزایش‌های بدهی ملی را در تاریخ کشور ایالات متحده آمریکا ایجاد کرد. وی به ثروتمندترین افراد آمریکا، مانند ایلان ماسک، معافیت‌های مالی هنگفتی داد و به میزان قابل توجهی به این بدهی اضافه کرد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل طرح اقتصادی جدید ترامپ نشان می‌دهد که این طرح در طول دهه آینده، 4 تریلیون دلار به کسری بودجه ملی اضافه می‌کند که بسیار بیشتر از طرح کامالا هریس است. با این حال، ترامپ معتقد است پیشنهادهای اقتصادی نسبتا ساده‌ای که کمپین کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات، ارائه کرده، آمریکا را در مسیر بلشویسم و سرنگونی نظام سرمایه‌داری قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:
نامزد ریاست جمهوری آمریکا، کرکره توییتر را پایین می‌کشد آگهی شغلی عجیب ایلان ماسک: قدم بزنید و ماهیانه ۵۰۰ میلیون تومان بگیرید ایلان ماسک تمام قد پشت دونالد ترامپ ایستاده است؛ ماهیانه ۴۵ میلیون دلار!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*