سامانه موشکی هلینا

معرفی سامانه موشکی هلینا؛ خطرناک‌ترین موشک ضد تانک دنیا

هند به دنبال افزایش قدرت نظامی خود از سامانه موشکی هلینا – Helina رونمایی کرد، این سامانه قادر به هدف گیری اجسام خارجی بر روی زمین و آسمان است.

سامانه‌های موشکی که از زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش آلمان ایجاد شدند، از اجزایی همچون سامانه پرواز، کلاهک جنگی و موتور تشکیل می‌شوند.

موشک‌ها براساس میزان ارتفاع پرتاب و اهدافشان طبقه بندی می‌شوند. به طور کلی موشک‌ها یا سطحی هستند که از روی زمین به روی آب هدایت می‌شوند یا در دسته موشک‌های هوایی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

معرفی سامانه پدافند هوایی سوم خرداد ایران

 سامانه موشکی هلینا چه ویژگی‌هایی دارد؟

اخیرا هند از یک سامانه موشکی ضد تانک نسل سوم رونمایی کرده است. این موشک که برای استفاده‌های نظامی ارتش این کشور طراحی شده در ارتفاع بالا از طریق هلیکوپتر پرتاب می‌شود.

 سامانه موشکی هلینا

این سامانه موشکی توسط سازمان تحقیق و توسعه یک آژانس دولتی در هند ساخته شده که از نوع موشک دهروواسترا است. هلینا آزمایشات ضد تانک را در آوریل سال 2022 در ایالت راجستان انجام داد.

آزمایشات نشان دادند که هلینا می‌تواند با هلیکوپتر ادغام شود. هند پس از نتایجی که بدست آورد، این سامانه موشکی هلینا را در هفتاد و پنجمین رژه روز جمهوری هند در ژانویه 2024 به نمایش عمومی گذاشت.

سیستم جدید موشکی هند قادر است که در هر عملیات نظامی و هر شرایط آب و هوایی، منفجر شود. علاوه بر آن می‌تواند تانک‌های مجهز به زره معمولی و زره واکنشی انفجاری را نیز خنثی کند.

مشخصات سامانه موشکی هندی Helina

طول موشک ضد تانک هلینا 1.94 متر و قطر آن 150 میلی متر و وزن آن نیز 44 کیلوگرم است. این موشک توانایی دارد تا در فواصل بین 500 تا 700 هزار متر، توسط جستجوگر مادون قرمز پرتاب شود.

این سامانه دارای 2 پرتابگر دوقلو با قابلیت حمل و پرتاب 8 موشک است. اولین آزمایش موفقیت آمیز هلینا توسط یک هلیکوپتر هندی در سال 2018 در حوزه یوخران شلیک شد.

 سامانه موشکی هلینا

آزمایشات نشان دادند که هلینا می‌تواند به خوبی هدف را در مسیر ردیابی کرده و با دقت بالا به آن شلیک کند. در کلیه آزمایشات ایستگاه‌های تله متری، سیستم‌های ردیابی و چند هلیکوپتر به ارزیابی سامانه موشکی می‌پرداختند.

موشک‌های سامانه هلینا و دهروواسترا که از سکوی هلیکوپتر سبک پیشرفته پرتاب می‌شوند، می‌توانند 5 ماموریت در حداقل و حداکثر برد انجام دهند.

هلینا از چه آزمایشاتی سربلند بیرون آمده؟

هلینا در آزمایش مشترک کاربری که در سال 2021 انجام شد، در دو حالت شناور و حداکثر پرواز به پرواز درآمد و اجسام ثابت و متحرکی را مورد هدف قرار داد.

سامانه جدید موشکی هند در آوریل 2022 نیز آزمایش اعتبارسنجی کاربری ضد تانک را انجام داد که در آن هلینا از یک هلیکوپتر به فضا پرتاب شد و موفق شد در ارتفاعات بالا، شلیک موفقی داشته باشد.

این موشک در آزمایشات پروازی به یک هدف شبیه سازی شده، برخورد کرد که ضربه موثری به آن وارد نمود. همچنین در طول آزمایش‌های پروازی، عملکرد ثابت سیستم‌هایی همچون جستجوگر IIR را تایید کرد و توانست مورد استفاده نیروهای نظامی قرار گیرد.

 سامانه موشکی هلینا

به طور کلی، آزمایشات نام برده شده یک همکاری چند جانبه بین نیروی هوایی و ارتش هند به همراه سازمان تحقیق و توسعه دفاعی این کشور بود که موفقیت‌های بسیاری را کسب کرد.

هند توانست در ژانویه 2023 سه پیشنهاد به ارزش 519.7 میلیون دلاری دریافت کند که شامل دو پیشنهاد از طرف ارتش هند و یک پیشنهاد برای نیروی دریایی این کشور بود.

خرید موشک هلینا به همراه پرتابگرها و تجهیزات پشتیبانی برای ادغام با هلیکوپتر خواهد بود که می‌تواند برای مقابله با تهدیدات دشمنان خارجی نقش مهمی را ایفا کند.

پیشینه خبر:
آیا ایران سامانه پدافندی اس-۴۰۰ را از روسیه خریده است؟ حضور یک پهپاد ناشناس عجیب در آسمان چین همه را به وحشت انداخت + عکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*