قدیمی ترین آب جهان

زمین‌شناسان قدیمی ترین آب جهان را کشف و مزه کردند

زمین شناسان موفق به کشف قدیمی ترین آب جهان شده‌اند. دانشمندان پس از نوشیدن آب متوجه شده‌اند که مزه آب ابدا عادی نیست و مزه خاصی دارد.

وقتی دانشمندان موفق به کشف آثار و بناهای قدیمی می‌شود، مسئله نسبتا ساده است. عوامل مختلفی دست به‌دست هم داده‌اند تا یک اثر تاریخی باقی بماند. در این زمینه می‌توان به اهرام مصر اشاره کرد که قدمتی چند هزار ساله دارد. هرچند امروز می‌خواهیم به قدیمی ترین آب جهان اشاره کنیم که فوق‌العاده خاص به‌نظر می‌رسد. آب در یک چرخه دائمی جریان دارد و همیشه در حال حرکت است. به همین‌خاطر چنین کشفی ابدا ساده نیست.

قدیمی ترین آب جهان در کانادا کشف شد

وقتی از قدیمی ترین آب جهان صحبت می‌کنیم منظورمان چیزی نیست که به چند صد یا چند هزار سال پیش تعلق دارد. دستاورد حیرت‌انگیز زمین‌شناسان مربوط به ۲.۶ میلیارد سال پیش است. قدمتی که باورکردنی به‌نظر نمی‌رسد. این مسئله از آنجا خاص می‌شود که یادآوری کنیم عمر کره زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال است. بدین‌ترتیب آب اشاره شده توانسته برای مدت زیادی باقی بماند.

قدیمی ترین آب جهان

زمین‌شناسان توانسته‌اند این آب فوق‌العاده خاص را در معدنی در کانادا پیدا کنند. جالب اینجاست که آنها حتی قدیمی ترین آب جهان را مزه هم کرده‌اند. اتفاقی که از نظر افراد عادی فوق‌العاده عجیب و خطرناک به‌نظر می‌رسد. با وجود این، دکتر باربارا شروود (سرپرست تیم پژوهشی) گفت که زمین‌ شناسان عموما به لیس زدن سنگ‌ها عادت دارند. چراکه اینکار می‌تواند اطلاعات اولیه را در مورد ماهیت سنگ به آنها منتقل کند. طبیعتا چنین روشی نمی‌تواند دقیق باشد؛ اما تا حدودی کارآمد است.

به همین‌خاطر دانشمندان از این روش برای شناسایی آب موردنظر کمک گرفتند. هرچقدر آب شورتر باشد، می‌توان گفت که قدیمی‌تر است. دکتر شروود تاکید کرد که البته خوردن حجم زیادی از این آب درست نیست و ممکن است باعث ایجاد مشکلات و بیماری‌های مختلف شود. همچنین ارزش چنین آبی بسیار بیشتر از آن است که فردی بخواهد آن را به‌راحتی بنوشد. در واقع دانشمندان تنها نوک انگشت خود را در آب فرو کرده و سپس یک قطره را روی زبان خود چکانده‌اند.

اینجاست که نوبت به مهمترین سوال می‌رسد. قدیمی ترین آب جهان چه مزه‌ای دارد؟ ظاهرا معروف‌ترین آب جهان فوق‌العاده شور و تلخ بوده است. به‌صورتی که آب دریا در برابر آن گوارا به‌نظر می‌رسد. اما دلیل طعم خاص و متفاوت آب چیست؟ دانشمندان پس از بررسی سولفات موجود در آب به این نتیجه رسیدند که نشانه‌هایی از حیات در آن وجود دارد. این نشانه‌ها به‌وضوح بیان می‌کنند که موجودات میکروبی برای مدت فوق‌العاده طولانی در آب حضور داشته‌اند.

از آنجایی که میکروارگانیسم‌ها نمی‌توانند چنین تاثیری را در بازه زمانی چند هزار سال در آب ایجاد کنند، می‌توان گفت که حضور آنها نیز حداقل در مقیاس میلیون سال بوده است. هرچند که این میکروارگانیسم‌های باستانی باعث شده‌اند قدیمی ترین آب جهان چندان گزینه ایده‌آلی برای نوشیدن نباشد.

بیشتر بخوانید:
کشف یک اقیانوس عظیم، ۷۰۰ کیلومتر زیر پای انسان چطور می‌توان بحران بزرگ آب های زیرزمینی را برطرف کرد؟ اروپا درحال تخریب سدها است، ما سد می‌سازیم؛ داستان چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*