کانسپت دی اس اس ام تریبیوت

دی اس با این کانسپت، خودرو افسانه‌ای سیتروئن را دوباره زنده می‌کند

خودروساز فرانسوی دی اس از کانسپت جدید اس ام تریبیوت رونمایی کرد. خودرو مفهومی جدید DS یکی از ساخته‌های به‌یادماندنی سیتروئن را احیا می‌کند.

اس ام یکی از نمادین‌ترین خودروهایی است که سیتروئن در تاریخ خود روانه بازار کرده است. به‌تازگی دی اس، زیرمجموعه سابق سیتروئن، از کانسپتی جدید با نام «اس ام تریبیوت» (SM Tribute) رونمایی کرد که این خودرو به یاد ماندنی را در قالبی به‌روز احیا می‌کند. دی اس هدف از جشن گرفتن ده سالگی آغاز فعالیت خود به‌عنوان یک برندِ مستقلِ زیرمجموعه استلانتیس دارد و ساخته جدید آن‌ها می‌تواند توجه دنبال‌کنندگان اخبار خودرو را به خود جلب کند.

معرفی کانسپت اس ام تریبیوت ساخته دی اس

در طراحی اس ام تریبیوت المان‌های رترو و آینده‌گرایانه با یکدیگر ترکیب شده‌اند. دی اس این خودرو مفهومی را به‌گونه‌ای طراحی کرده که انگار بعد از سال 1975 هم کماکان در خط تولید باقی مانده و طی پنج دهه بعد از آن به تکامل رسیده است.

کانسپت دی اس اس ام تریبیوت

سیتروئن اس ام در آن زمان به‌جای جلوپنجره مرسوم از یک پنل شیشه‌ای برخوردار بود و طراحان دی اس ام حالا جلوپنجره این کانسپت را به شکل یک صفحه سه‌بعدی در آورده‌اند که نقش نوار نوری را ایفا می‌کند. اس ام همچنین چراغ‌های جلو چرخان داشت، در حالی که نسخه امروزی آن از نوارهای ال‌ای‌دی بهره می‌گیرد.

کانسپت دی اس اس ام تریبیوت

اس ام تریبیوت از نسخه اصلی حدود 28 میلی‌متر طول و 139 میلی‌متر عرض بیشتری دارد و فاصله کف بدنه آن نسبت به سطح زمین جهت ارتقای عملکرد آیرودینامیکی تقریباً 35 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. البته رینگ‌های کوچک 15 اینچی نسخه کلاسیک جای خود را به نمونه‌های آلیاژی 22 اینچی با کاورهای آیرودینامیکی داده‌اند. بُرِش داخل گلگیرهای عقب هم یادآور پوشش قابل جابه‌جایی چرخ‌ها در نسخه اصلی است.

مشخص نیست که کانسپت جدید دی اس سیستم تعلیق نوآورانه هیدروپنوماتیک سیتروئن اس ام را قرض گرفته است یا خیر؛ همان سیستمی که در زانتیا هم پیدا می‌شود. به‌جای آینه‌های بغل متصل به درب‌های ماشین، دوربین‌هایی در پایه ستون A با هدف بهبود جریان هوا قرار گرفته‌اند. فرم منحصر به فرد و رنگ بدنه با عنوان Gold Leaf برگرفته از خودرو سیتروئن هستند.

در فضای داخلی دی اس اس ام تریبیوت انحنای داشبورد و صندلی‌ها هم به نوعی به اس امِ اصلی شباهت دارد. همان‌طور که از یک خودرو کانسپت انتظار می‌رود، در کابین این کانسپت هم انواع نمایشگرها بدون کنترل‌های فیزیکی مرسوم به چشم می‌خورند. حتی در فرمان مستطیلی این خودرو نمایشگر به کار رفته و در کنسول که به شکل یک نمایشگر شفاف در آمده، دکمه‌های لمسی قرار گرفته است.

دی اس درباره پیشرانه SM Tribute جزئیاتی ارائه نکرد. سیتروئن اس ام یک گرند تورر لوکس به حساب می‌آمد که به پیشرانه V6 مازراتی مجهز بود. از سال 1968 تا 1975 سیتروئن مالک مازراتی بود و مازراتی هم نسل دوم کواتروپورته را طی دهه 70 میلادی عرضه می‌کرد که از لحاظ فنی اشتراکاتی با خودرو سیتروئن داشت. حالا در سال 2024، دی اس و مازراتی هر دو زیرمجموعه استلانتیس هستند و مازراتی هم موتور 6 سیلندر نتونو (Nettuno) را تولید می‌کند که امکان استفاده از آن توسط دی اس وجود دارد. با وجود این، به نظر می‌رسد برای این کانسپت پیشرانه تمام برقی در نظر گرفته شده است.

مطابق انتظار، دی اس برنامه‌ای برای تولید کانسپت اس ام تریبیوت ندارد. البته دی اس در مقطع کنونی به خودروهایی جدید با ارزش رقابتی برای تداوم فعالیت خود نیاز دارد؛ خصوصاً بعد از این‌که «کارلوس تاوارز» ( Carlos Tavares)، مدیرعامل استلانتیس، اخیراً به صراحت گفت: «اگر پول در نیاورند، تعطیلشان می‌کنیم. نمی‌توانیم برندهایی داشته باشیم که نمی‌توانند پول در بیاورند. به همین سادگی». البته او مستقیماً به دی اس اشاره نکرد، اما دی اس از لحاظ تجاری در موقعیتی آسیب‌پذیرتر از بقیه زیرمجموعه‌های استلانتیس به سر می‌برد.

در گجت نیوز بخوانید:
کادیلاک با این کانسپت جدید تبحر خود در ساخت سوپرکار را به رخ می‌کشد کانسپت کادیلاک Sollei به نمایش گذاشته شد؛ خودرو کروک آمریکایی که از آینده آمده است کانسپت بی ام و اسکای تاپ معرفی شد؛ بازگشت خودروساز مونیخی به ریشه‌ها خودرو کانسپت کویینتسنزا؛ شاهکار ایتالیایی ها در نمایشگاه خودرو پکن

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*