آپدیت iOS 18

آپدیت iOS 18 با انبوهی از قابلیت‌های جدید منتشر شد

سرانجام اپل آپدیت بزرگ iOS 18 خود را برای آیفون‌ها منتشر کرد.‌ اینجا نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذاب این سیستم عامل.

مطابق انتظار آپدیت iOS 18 اپل بالاخره به‌طور رسمی منتشر شد و در اختیار کاربران مدل‌های مختلف آیفون قرار گرفت. امسال سال بزرگی برای سیستم عامل موبایلی اپل است. در حالیکه در سال‌های گذشته همواره آپدیت‌های iOS به‌صورت یکپارچه منتشر می‌شدند، امسال برای نخستین بار شاهد انتشار جزء به جزء آی او اس 18 هستیم. علاوه بر این، اپل امسال در کنار تغییرات بزرگی که در بخش‌های مختلف سیستم عامل موبایلش ایجاد کرده، هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس را هم به‌عنوان گل سرسبد قابلیت‌های iOS 18 به مخاطبینش ارائه می‌دهد.

البته Apple Intelligence به همراه آپدیت آی او اس 18 عرضه نشده و در آپدیت iOS 18.1 به این سیستم عامل اضافه خواهد شد. با این وجود حتی علیرغم این مساله نیز بروزرسانی آی او اس 18 همچنان یکی از بزرگترین و جاه‌طلبانه‌ترین آپدیت‌های اپل در سال‌های اخیر است.

سیستم عامل آی او اس 18

نگاهی به قابلیت‌های جدید آپدیت iOS 18 اپل

در ادامه نگاهی مختصر خواهیم داشت به تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید آپدیت آی او اس 18 که کاربران آیفون 12 به بعد قادر به بهره بردن از آن خواهند بود.

مرکز کنترل

نخستین تغییر ظاهری ایجاد شده در آی او اس 18 که قطعا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، مرکز کنترل است که طی سال‌های گذشته همواره عملکرد یکسانی داشته؛ اما در iOS 18 با تغییراتی عمده روبرو شده است.‌ در این آپدیت اپل تمام آن‌چه کاربران به آن نیاز دارند را در یک نقطه جمع‌آوری کرده و ضمن آن‌که ظاهر آشنای آن را حفظ کرده کاربری فوق‌العاده‌ای به آن بخشیده است.

علاوه بر این، مرکز کنترل iOS 18 اکنون کاملا قابل شخصی‌سازی طراحی شده و شما قادر خواهید بود هریک از آیکون‌های آن را مطابق نظر و سلیقه خود جابجا یا حذف کنید. در این بین همچنین اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز قادر به افزودن کنترل‌های مخصوص خود به این بخش خواهند بود که قطعا دست توسعه‌دهندگان را بازتر خواهد گذاشت.

پشتیبانی از پروتکل RCS

دیگر تغییر جدید آپدیت iOS 18 اپل نیز افزوده شدن پشتیبانی از پروتکل RCS به اپلیکیشن Messages است که پس از سال‌ها امکان تبادل پیام و داده بین آیفون و گوشی‌های اندرویدی را فراهم می‌کند. پشتیبانی از RCS باعث شده که علاوه بر ارسال پیام، تصاویر و ویدیوهای با کیفیت بالا نیز بین پلتفرم‌های اندروید و iOS قابل اشتراک‌گذاری باشند و نشانگر‌های Typing و Delivered نیز برای پیام‌رسانی‌های مشترک نمایش داده شوند.

پروتکل RCS

البته پیام‌های ارسال‌شده از گوشی‌های اندرویدی در آی او اس 18 همچنان با رنگ سبز مشخص شده و پیام‌های رد و بدل شده بین دو دستگاه اپل با حباب‌های بنفش مشخص خواهند شد.

شخصی‌سازی هوم اسکرین

دیگر قابلیت مهمی که آپدیت آی او اس 18 به آیفون‌های اپل خواهد آورد شخصی‌سازی کامل هوم اسکرین و آیکون‌های آن است. آیفون‌داران اکنون قادر خواهند بود آیکون اپلیکیشن‌های مختلف هوم اسکرین را در هر نقطه‌ای از آن که مایل باشند قرار دهند و اجباری به تشکیل ردیف‌های مربعی و مستطیلی در آن وجود نخواهد داشت.

از طرف دیگر امکان تغییر رنگ و شخصی‌سازی بصری آیکون‌ها نیز ویژگی جذاب دیگری است که سطح جدیدی از سفارشی‌سازی را به کاربران آیفون هدیه خواهد داد.‌ این قابلیت البته سال‌هاست که در اختیار گوشی‌های اندرویدی قرار داشته و به همین جهت چندان قابل پز دادن نیست!

اپلیکیشن جدید Passwords

در آی او اس 18 اپل بالاخره تصمیم گرفت اپلیکیشنی یکپارچه برای مدیریت کلمات عبور در آیفون‌هایش طراحی کند. این اپلیکیشن جدید که Passwords نام دارد، همان‌طور که انتظار دارید تمامی رمزهای عبور دستگاه‌های متصل به یک اکانت اپل در دستگاه‌های مختلف اکوسیستم این کمپانی مثل آیفون، آیپد یا مک را در محلی واحد ذخیره کرده و دسترسی به آن‌ها در این دستگاه‌ها ساده‌تر می‌کند.

اپلیکیشن Passwords

به کمک این اپلیکیشن حتی می‌توان پسوردهای مختلف را با سایرین نیز به اشتراک گذاشت. با این وجود مشخصا هر دو طرف باید در اکوسیستم اپل حضور داشته باشند. بنابراین اگر گمان می‌کنید Passwords قادر است پسوردهای آیفون و دستگاه اندرویدی‌تان را در کنار یکدیگر ذخیره کند سخت در اشتباهید!

خلاصه‌سازی پیام‌های صوتی

پیام های صوتی

در سال‌های گذشته گوشی‌های پیکسل گوگل در ارائه قابلیت خلاصه‌سازی پیام‌های متنی و صداهای ضبط شده یکه‌تاز و بی‌رقیب بوده‌اند. اما با iOS 18 کاربران آیفون نیز می‌توانند به قابلیتی کاملا مشابه با همان کیفیت و عملکرد دسترسی داشته باشند. این قابلیت البته احتمالا بیشتر به‌درد خبرنگاران و کاربران خاص می‌خورد؛ اما همچنان به ارائه کاربری بالاتر در آی او اس کمک شایانی خواهد کرد.

ارتقاء گسترده پیام‌رسان

در کنار پشتیبانی از پروتکل RCS، اپل همچنین دیگر بخش‌های پیام‌رسان Messages خود را نیز با پیشرفت‌های زیادی همراه کرده است. اگر از iMessage زیاد استفاده می‌کردید اکنون قادر خواهید بود با اعمال افکت‌ها بصری متنوع و استفاده از فرمت‌های مختلف در نگارش متن کاربری غنی‌تری از آن انتظار داشته باشید.

علاوه بر این iMessage اکنون امکان زمان‌بندی ارسال پیام‌ها و البته ارسال پیام از طریق ماهواره را نیز در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

هوش مصنوعی؛ غایب بزرگ آپدیت iOS 18

با این که همین حد از تغییرات نیز می‌توانست آی او اس 18 را به یک آپدیت بزرگ برای اپل تبدیل کند، اما هوش مصنوعی Apple Intelligence بدون شک مهم‌ترین ویژگی این سیستم عامل است که آن را برای رقابت با بزرگانی چون سیستم آماده می‌کند.

آپدیت iOS 18

متاسفانه ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی به آپدیت بعدی آی او اس موکول شده است. بنابراین برای دسترسی به این قابلیت‌های منحصربفرد همچنان باید اندکی منتظر بمانید. البته ویژگی‌های شگفت‌انگیزی مثل خلاصه‌سازی ایمیل‌ها، آنالیز و دسته‌بندی هوشمند اعلان‌ها، ابزارهای مختلف کمک برای نگارش متون و هوش مصنوعی مولد برای تصاویر ویژگی‌های جذابی هستند که ارزش صبر کردن برای iOS 18.1 را خواهند داشت.

به‌جز این آپدیت‌های گسترده اپل همچنین تغییرات ریز و درشت دیگری را نیز در بخش‌های مختلف سیستم عامل آیفون‌هایش ایجاد کرده که اشاره به همه آن‌ها در یک متن ممکن نیست. کوپرتینویی‌ها ادعا کرده‌اند که آی او اس 18 حدود 250 قابلیت جدید را به کاربران آیفون ارائه خواهد کرد. بنابراین اگر قصد دسترسی به این قابلیت‌های فوق‌العاده را دارید توصیه می‌کنیم همین الان آیفون‌تان را به iOS 18 ارتقا دهید.

در گجت نیوز بخوانید:
آی او اس ۱۸ استفاده از قطعات آیفون های دزدی را غیرممکن می‌کند! 6 قابلیت اندروید که حتی iOS 18 هم نتوانست به آیفون ها بیاورد اپل این قابلیت های جذاب iOS 18 را از اندروید دزدیده است

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*