خودروسازان داخلی

آمار تولید خودروسازان داخلی در 6 ماهه اول سال 1403 منتشر شد

آمار تولید خودروسازان داخلی در شش ماهه نخست سال 1403، نگرانی‌ها در مورد آینده صنعت خودرو را افزایش داده است.

شرکت‌های خودروسازی دولتی کشور در نیمه نخست سال جاری، با وجود تلاش برای افزایش تولید ماهانه، نتوانسته‌اند به اهداف تعیین شده توسط وزارت صمت دست یابند. آمارهای منتشر شده در سامانه کدال بورس نشان می‌دهد که این شرکت‌ها حدود ۴۳ درصد از برنامه تولید وزارتخانه را محقق نکرده‌اند. این در حالی است که تولید این خودروسازان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. لازم به ذکر است که دولت همچنان از انتشار آمار رسمی تولید خودرو خودداری می‌کند.

کاهش تولید در خودروسازان دولتی در نیمه نخست سال جاری قابل توجه است. بر اساس آمارهای منتشر شده در سامانه کدال، سه خودروساز بزرگ دولتی یعنی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، موفق به تولید ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودرو سواری در نیمه نخست سال جاری شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با تولید ۴۶۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه، حدود ۳۵ هزار دستگاه یا به عبارتی بیش از ۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بحران در صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی کشور در نیمه نخست سال با چالش‌های جدی از جمله کمبود نقدینگی، قطع ارز و قطعی برق مواجه شد. این مشکلات باعث کاهش تولید در بیشتر ماه‌ها شد. اگرچه در شهریور با بهبود نسبی شرایط تامین ارز و برق، تولید افزایش یافت، اما نتوانست افت تولید ماه‌های قبل را جبران کند. به این ترتیب، خودروسازان داخلی نه‌تنها به هدف تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی وزارت صمت دست نیافتند، بلکه حتی نتوانستند سطح تولید نیمه نخست سال گذشته را حفظ کنند. ادامه روند کنونی می‌تواند تولید سالانه را به زیر یک میلیون دستگاه برساند.

خودروسازان داخلی

وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً از مذاکرات با خودروسازان داخلی برای افزایش تولید خبر داده است. با این حال، با توجه به چالش جدی کمبود نقدینگی که ریشه در عدم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها دارد، تحقق این هدف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آمارهای منتشر شده نیز نشان می‌دهد که تولید کلی خودرو در شش ماهه نخست سال به کمتر از نیم میلیون دستگاه رسیده است.

ایران خودرو با تولید ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه خودرو در شش ماهه اول سال، بیشترین سهم را از تولید خودرو در کشور داشته است. اما این رقم نسبت به تولید ۲۵۸ هزار و ۵۰۰ دستگاهی سال گذشته، کاهش ۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

گروه خودروسازی سایپا نیز به همراه زیرمجموعه‌اش، پارس خودرو، در شش ماه ابتدایی سال جاری، با کاهش تولید قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده‌اند. این دو خودروساز در مجموع حدود ۱۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

با بررسی دقیق‌تر آمار، مشاهده می‌شود که سایپا در شش ماهه نخست سال جاری به تنهایی بیش از ۱۳۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این در حالی است که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته توانسته بود بیش از ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید کند، بنابراین، حتی بدون در نظر گرفتن آمار تولید پارس خودرو، سایپا با افت تولید بیش از شش درصدی در نیمه اول سال روبرو شده است.

پارس خودرو نیز با تولید ۴۸ هزار و ۳۸۹ دستگاه خودرو در شش ماه ابتدایی امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵۷ هزار و ۱۵۵ دستگاه خودرو تولید کرده بود، افت تولید بیش از ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

خودروسازان داخلی

افزایش تولید خودروسازان داخلی در شهریور

تولید خودروهای سواری در کشور طی شهریور ماه نسبت به مرداد با رشد قابل توجهی همراه بوده است. خودروسازان در این ماه موفق به تولید ۷۱ هزار و ۹۰۲ دستگاه خودرو شدند که در مقایسه با ۶۲ هزار و ۶۸۵ دستگاه تولید شده در مرداد ماه، نشان از افزایش حدود ۱۵ درصدی تولید دارد.

خودروسازان داخلی

بررسی جداگانه آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد که ایران خودرو در شهریور ماه با تولید ۴۳ هزار و ۵۸۲ دستگاه خودرو، نسبت به ماه قبل که ۳۵ هزار و ۸۲۷ دستگاه تولید کرده بود، رشد اندکی را تجربه کرده است. این شرکت در شهریور ماه حدود ۷ هزار و ۷۷۰ دستگاه خودرو بیشتر نسبت به مرداد ماه تولید نموده است.

سایپا نیز در ماه شهریور با تولید ۲۰.۲۹۹ دستگاه خودرو، نسبت به ماه قبل با تولید ۱۹.۸۴۳ دستگاه، رشد ناچیزی را تجربه کرده است. شرکت پارس خودرو نیز در شهریور ماه با تولید ۸۰۲۱ دستگاه خودرو، نسبت به ماه مرداد حدود هزار دستگاه افزایش تولید داشته است. با این حال، مقایسه تولید شهریور امسال با شهریور سال گذشته نشان می‌دهد که تنها حدود دو درصد رشد داشته‌ایم.

بررسی دقیق عملکرد شش ماهه

بر اساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، ایران خودرو در نیمه نخست امسال، بیشترین تمرکز خود را بر تولید و عرضه محصولات خانواده پژو گذاشته است. با وجود کاهش تنوع محصولات این خانواده به تنها یک مدل پژو 207، ایران خودرو موفق به تولید ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه از این خودرو شده است.

خودروسازان داخلی

با مقایسه این آمار با تولید ۱۴۴ هزار و ۸۳۱ دستگاهی خانواده پژو در مدت مشابه سال گذشته، شاهد کاهش چشمگیر حدود ۳۹ درصدی تولیدات این خانواده در ایران خودرو هستیم. این کاهش قابل توجه در تولید پژو، نشان از تغییرات محسوسی در سبد محصولات ایران خودرو و همچنین چالش‌های موجود در تولید و عرضه این خودروها دارد.

از سوی دیگر، تولید خودروهای گروه سورن از ۲۵ هزار و ۱۳۳ دستگاه در نیمه اول سال گذشته به ۵۱ هزار و ۱۱۳ دستگاه در نیمه اول امسال رسیده است که افزایشی معادل ۱۰۴ درصد را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در کدال، تولید خودروهای دنا نیز در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۰۰ دستگاهی روبرو شده است. ایران خودرو اعلام کرده که در این مدت، ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه دنا تولید کرده است.

تولید خودرو رانا، محصول دیگر ایران خودرو، در نیمه اول سال جاری با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. براساس آمار منتشر شده، ایران خودرو تنها موفق به تولید هفت هزار و ۶۶۸ دستگاه رانا شده که نشان‌دهنده کاهش ۱۹ درصدی تولید این خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل است. علاوه‌بر این، آمارها نشان می‌دهد که ایران خودرو در شش ماه نخست امسال موفق به مونتاژ تنها ۶۸۷۱ دستگاه هایما شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با مونتاژ ۱۰۵۲۸ دستگاه، کاهش ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

ایران خودرو در نیمه نخست سال جاری با جهشی قابل توجه در تولید خودروهای تارا مواجه شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال، این شرکت خودروسازی موفق به تولید ۳۲ هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تولید کمتر از ۲۱ هزار دستگاه، رشد بیش از ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم نگاهی به دومین خودروساز بزرگ کشور، یعنی گروه سایپا بیندازیم، متوجه می‌شویم که همچنان خانواده ایکس 200 (تیبا، کوئیک و ساینا) بیشترین سهم را در سبد محصولات این شرکت در نیمه اول سال جاری به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال، تولید خانواده ایکس 200 در گروه سایپا طی شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده است. این گروه خودروسازی در حالی که سال گذشته موفق به تولید از ۱۲۱ هزار و ۲۴۴ دستگاه از این خانواده شده بود، در سال جاری تنها به تولید ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه دست یافته است. این کاهش بیش از ۱۷ درصدی تولید را می‌توان به عوامل مختلفی از جمله توقف تولید تیبا، افزایش قیمت تمام شده تولید و … نسبت داد.

گروه خودروسازی سایپا در بازه زمانی مورد بررسی موفق شده است تولید خودرو شاهین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری، ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهین تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با تولید ۲۴ هزار و ۶۳ دستگاه، نشان از رشد ۱۲ درصدی دارد.

گروه سایپا در نیمه اول سال جاری، تولید خودرو آریا اتوماتیک را به طور کامل متوقف کرده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها پنج دستگاه از این خودرو روانه بازار شده بود. علاوه بر این، در آمار تولید سایپا، ردیف مبهمی با عنوان “سایر” وجود دارد که در آن، تعداد خودروهای تولید شده به طرز چشمگیری از ۲۶۵ دستگاه در نیمه اول سال گذشته به ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه افزایش یافته است.

پارس خودرو، سومین خودروساز بزرگ کشور، در نیمه اول سال جاری با تولید خودروهایی مانند کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q200، سبد متنوعی از محصولات را روانه بازار کرده است. با این حال، تولید گروه Q200 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱ درصد کاهش داشته و به ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاه رسیده است.

پارس خودرو علاوه بر کاهش قابل توجه تولید در گروه Q200، در تولید خودروی کوئیک معمولی دنده‌ای نیز با افت شدید مواجه شده است. این شرکت در حالی که در نیمه اول سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه از این خودرو را تولید کرده بود، در مدت مشابه امسال تنها موفق به تولید هزار و ۲۳۴ دستگاه شده است. همچنین، تولید این خودرو در ماه شهریور به طور کامل متوقف شده است.

خودروسازان داخلی

علاوه‌بر این، پارس خودرو موفق شده است که تولید خودرو جدید خود، سهند، را در نیمه نخست سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۲۰ دستگاه سهند تولید شده بود، این رقم در شش ماه ابتدایی امسال به ۴۸۴۹ دستگاه رسیده است. همچنین، پارس خودرو در این مدت ۹۷۳۲ دستگاه از ساینا اس تولید کرده است. ساینا اس خودرویی است که از نیمه دوم سال گذشته به خط تولید این شرکت اضافه شده و در شش ماه ابتدایی سال قبل تولید آن ثبت نشده است.

در گجت نیوز بخوانید:
واکنش عجیب خودروسازان داخلی به کاهش قیمت خودرو در بازار ایران رقم باورنکردنی بدهی خودروسازان داخلی به قطعه سازان چرا همه می‌خواهند خودروساز شوند؛ ۳۷ شرکت خودروسازی در ایران چه می‌کنند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*