موشک هایپرسونیک (برین صوت)

موشک هایپرسونیک چیست و کدام کشورها آن را دارند؟

در این مطلب با ماهیت و ویژگی‌های موشک هایپرسونیک (Hypersonic) و همچنین کشورهای مجهز به موشک برین صوت آشنا می‌شوید.

موشک هایپرسونیک عنوانی است که احتمالاً این روزها در اخبار نظامی زیاد به چشمتان می‌خورد و رفته‌رفته کشورهای بیشتری به آن مجهز می‌شوند. اگر کنجکاو هستید که موشک هایپرسونیک یا برین‌صوت دقیقاً چیست و همچنین کدام کشورها موفق به ساخت آن شده‌اند، در ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

معرفی موشک هایپرسونیک

موشک هایپرسونیک (برین صوت)

هایپرسونیک یا برین‌صوت به موشکی گفته می‌شود که حداقل 5 برابرِ سرعت صوت یعنی 5 ماخ در اتمسفر زمین حرکت می‌کند. این موشک‌ها بر خلاف موشک‌های بالستیک که مسیر حرکتی سهمی را به سمت هدف خود دنبال می‌کنند، انعطاف‌پذیری بیشتری در حرکت دارند و می‌توانند تغییر مسیر بدهند. سرعت بالا و حرکت‌پذیری بالای این موشک‌ها شناسایی و مهار آن را از موشک‌های مرسوم دشوارتر می‌کند.

کشورهای مجهز به موشک برین صوت در سال 2024

موشک هایپرسونیک فتاح

تاکنون چندین کشور به فناوری موشک هایپرسونیک دست پیدا کرده‌اند. در ادامه با این کشورها و برنامه آن‌ها در زمینه تولید موشک برین صوت آشنا می‌شوید.

آمریکا

آمریکا به‌عنوان ابرقدرت نظامی در جهان در حال حاضر مشغول توسعه موشک‌های هایپرسونیک است و برنامه دارد در سال جاری میلادی یکی از آن‌ها را به مرحله پیاده‌سازی اولیه برساند. پنتاگون پیش‌تر در سال 2022 بودجه 3.8 میلیارد دلاری برای تحقیق در حوزه سلاح‌های برین صوت تعیین کرده بود.

ایران

ایران هم موفق به توسعه موشک هایپرسونیک شده است و نیرو هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خردادماه سال گذشته از موشک هایپرسونیک فتاح ساخته مهندسان ایرانی رونمایی کرد. فتاح که حداکثر سرعت 15 ماخ دارد، در جریان عملیات وعده صادق (2) علیه اهداف نظامی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفت.

چین

چین، رقیب نظامی و اقتصادی آمریکا، بدون شک از ساخت موشک‌های برین صوت غاقل نمانده است و در حال حاضر دست کم یک موشک این‌چنینی را در زرادخانه خود دارد. دولت این کشور طی سال‌های 2016 تا 2021 صدها تست موشکی را در پکن صورت داده است و یکی از جدیدترین‌هایشان در اکتبر 2021 گزارش شد.

روسیه

روسیه سابقه‌ای طلانی در رابطه با این موشک‌ها دارد و تحقیقات آن درباره سلاح‌های هایپرسونیک به دهه 80 میلادی بر می‌گردد. روسیه حتی اولین کشوری بود که از سلاح‌های هایپرسونیک در جنگ استفاده کرد و گزارش‌ها حکایت از این دارند که حداقل یک نمونه هم در مارس 2019 علیه اوکراین به کار گرفت. در واقع، موشک برین صوت آوانگارد روسیه یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های هایپرسونیک جهان به حساب می‌آید.

سایر کشورها

اسرائیل، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، آلمان، فرانسه و استرالیا هم توسعه موشک برین صوت را در پیش گرفته‌اند.

در گجت نیوز بخوانید: