سوخو 35 اف 16

قدرت نمایی خطرناک جنگنده سوخو 35 روسیه مقابل اف 16 آمریکایی از فاصله بسیار نزدیک + ویدیو

یک جنگنده سوخو 35 نیروی هوایی روسیه با مانوری بسیار خطرناک قدرت و توانایی خود را به رخ جنگنده اف 16 آمریکایی کشیده است. مانور عجیب خلبان روسی می‌توانست به یک فاجعه تمام‌عیار منجر شود.

پس از جنگ روسیه و اوکراین تنش میان این کشور و آمریکا تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. به‌صورتی که برخی حتی احتمال آغاز جنگ جهانی سوم و برخورد اجتناب‌ناپذیر بین دو ابرقدرت را مطرح کردند. ظاهرا این ذهنیت روی نیروهای نظامی طرفین نیز تاثیر گذاشته است. چراکه اخیرا یک جنگنده روسی تصمیم گرفته در اقدامی خطرناک خلبان اف 16 آمریکایی را بترساند.

مانور خطرناک سوخو 35 خلبان اف 16 را وحشت‌زده کرد

سوخو 35 اف 16

نیروی هوایی آمریکا متوجه شد که دو بمب‌افکن استراتژیک Tu-95MS ارتش روسیه در حال پرواز در نزدیکی ساحل آلاسکا هستند. به همین‌خاطر یک جنگنده اف 16 را روانه آسمان کردند تا هواپیماهای نظامی روسیه را رهگیری کند. هرچند ظاهرا یک سوخو 35 نیز در همان زمان در حال اسکورت این بمب‌افکن‌ها بود و فرصت را برای اذیت‌کردن خلبان آمریکایی مهیا دید.

خلبان جنگنده روسی ناگهان به اف 16 آمریکایی نزدیک شده و با فاصله بسیار کمی از کنار آن گذشت. اتفاقی که سبب شد خلبان آمریکایی به‌شدت مضطرب شده و برای لحظه‌ای کنترل پرنده خود را از دست دهد. البته خوشبختانه حرکت خطرناک خلبان روسی به‌اتفاق خاصی منجر نشد؛ اما انتقادهای زیادی را از جانب طرف آمریکایی در بر داشت. مقامات نظامی آمریکا تاکید کرده‌اند که اقدام خلبان سوخو 35 غیرحرفه‌ای بوده است و ممکن بود به حادثه‌ای ناخواسته منجر شود.

چنین حادثه‌ای در اوج تنش‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های دوربرد آمریکایی در جنگ اوکراین وضعیت را پیچیده‌تر می‌کرد. گرچه روسیه چنین باوری ندارد. مقامات نیروی هوایی این کشور معتقد هستند که اقدام جنگنده روسی در برابر اف 16 آمریکایی شجاعت بسیار زیاد خلبان را نشان داده است. در واقع خلبان روسی می‌خواسته آمادگی خود را به‌رخ بکشد و بگوید که برای درگیری مشکلی ندارد.

البته توجه داشته باشید که سوخو 35 از نظر ابعاد دو برابر F-16 است. همچنین رادار جنگنده روسی چند برابر بزرگتر از جنگنده آمریکایی است و از نظر قدرت موتور نیز می‌تواند با اختلاف بسیار زیادی اف 16 را کنار بزند. همین مزیت‌ها نیز به خلبان جنگنده روسی اجازه داده‌اند که به راحتی اف 16 آمریکایی را اذیت کند. پیشتر نیز روسیه از سوخو 35 برای جلوگیری از حمله جنگنده‌های اف 16 ترکیه و اسرائیل به اهداف مختلف در سوریه استفاده کرده بود.

سوخو 35 یک جنگنده بسیار توانمند است؛ اما گفته می‌شود که به‌خاطر نداشتن فناوری‌های پنهانکاری پیشرفته و موشک‌های هوا‌به‌هوا قدرتمند توانایی مقابله با جنگنده‌های نسل پنجمی آمریکایی مثل F-22 و F-35 را ندارد. در پایان باید گفت که این اولین‌بار نیست که شاهد مانور خطرناک یک جنگنده روسی در کنار یک پرنده آمریکایی هستیم. پیشتر نیز در سال ۲۰۲۳ یک سوخو 35 با پرواز بسیار نزدیک سبب آسیب‌زدن به پهپاد MQ-9 Reaper آمریکا شده بود. این اتفاق در حریم هوایی سوریه رخ داد.

بیشتر بخوانید:
هواپیماهای جنگنده نسل هفتم چه ویژگی‌هایی دارند این ۸ جنگنده چینی، کپی برابر اصل هواپیماهای جنگی آمریکا و روسیه هستند جنگنده اف-۱۶ آمریکایی در برابر سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسی؛ کدام یک پیروز می‌شود