تسلا سایبر تراک ضد گلوله

آیا پیکاپ تسلا سایبرتراک تسلا واقعا ضد گلوله است؟

ایلان ماسک، مدیر عامل کمپانی تسلا قبلا ادعا کرده که خودروی سایبرتراک این کمپانی واقعا ضد گلوله طراحی شده است. آیا این ادعا صحت دارد؟

علاقمدان به خودروهای تسلا حتما خبر دارند که رویداد معرفی خودروی سایبرتراک تسلا در سال 2019 یک فاجعه تمام‌عیار بود. در این رویداد شیشه‌هایی که قرار بود ضد گلوله باشند پیش چشم تمام حضار نابود شدند تا تمامی ادعای مدیر عامل تسلا در خصوص دوام خودروی Cybertruck دروغ به نظر برسد.‌ در همان رویداد ماسک همچنین اعلام کرد که بدنه سایبرتراک از یک ورق 3 میلیمتری از آلیاژ فولاد ضد خش 301 ساخته خواهد شد که در پروژه استارشیپ SpeceX نیز به کار رفته و عملا ضد گلوله خواهد بود. اما آیا تسلا سایبرتراک واقعا ضد گلوله است؟

علیرغم این که ایلان ماسک بارها تاکید کرده که خودروی Cybertruck ضد گلوله خواهد بود، اما تمامی تبلیغات این خودرو صرف به حضور یک بدنه فوق‌العاده مقاوم و ضد خش در آن اشاره داشته و نامی از ضد گلوله بودن نبرده‌اند.‌ مسلما این آلیاژ به کار رفته در بدنه مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر سایش و خوردگی و استهلاک در بلندمدت خواهد داشت؛ اما سوال مهم اینجاست که آیا سایبرتراک واقعا آن‌طور که مدیر عامل تسلا ادعا می‌کند در برابر گلوله‌های 9 میلیمتری مقاوم است؟

خودرو Cybertruck

پاسخ کوتاه به این سوال «تا حدودی» خواهد بود.‌ سال گذشته ویدیویی از این خودرو منتشر شد که توسط مسلسل تامسون تعداد زیادی گلوله به درب آن شلیک شده بود و از مقاومت آن حکایت می‌کرد. با این حال، بلوف‌های تبلیغاتی پیشین ایلان ماسک باعث شده بسیاری افراد صحت این ویدیو را زیر سوال ببرند.

در گجت نیوز بخوانید:
ضد گلوله بودن پیکاپ سایبرتراک را در این ویدیو تماشا کنید

آیا ادعای ایلان ماسک در خصوص ضد گلوله بودن سایبرتراک واقعا درست است؟

ویدیوی پخش‌شده در خصوص ضد گلوله بودن Cybertruck تسلا البته کاملا واقعی‌ست. با این وجود باید در نظر داشت که مفهوم ضد گلوله بودن کاملا نسبی است و نمی‌توان یک خودرو را تحت هر شرایطی ضد گلوله خواند. برای مثال، یکی از متخصصین علوم نظامی با بررسی این ویدیو اعلام کرد که اسلحه تامسون مورد استفاده برای اجرای این آزمایش با گلوله‌های 0.45 ACP پر شده بود که در در برابر گلوله‌های 9 میلیمتری توان نفوذ کمتری دارند.

بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که شاید دلیل مقاومت سابر تراک در برابر شلیک این رگبارها این بوده که گلوله‌های 0.45 ACP توان نفوذ در بدنه فولاد ضد خش این خودرو را نداشته است.

ایلان ماسک

چند روز پس از انتشار این پست اما ویدیوی دیگری منتشر شد که مقاومت سایبرتراک را در برابر چندین نوع گلوله و اسلحه مختلف به تصویر می‌کشید. در این ویدیو، خودروی پیکاپ تسلا علاوه بر مقاومت کامل در برابر سلاح تامسون، در مقابل شلیک گلوله‌های 9 میلیمتری MP5 و اسلحه کمری نیز مقاومت فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد.

در عین حال ویدیوی دیگری که توسط کانال یوتیوب JerryRigEverything منتشر شد، سلاح‌های سنگین‌تر و با کالیبر بالاتری را برای تست کردن تسلا سایبرتراک به تصویر می‌کشد. این خودرو در برابر سلاح‌های با کالیبر 0.22 و 0.17 نیز دوام فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد و به جز باقی ماندن جای گلوله‌های شلیک‌شده، اثر دیگری باقی نگذاشت. در عین حال محدودیت‌های سایبرتراک تسلا سرانجام در شلیک با اسلحه‌های AR-15 و 0.50 نمایان شد؛ جایی‌که AR-15 به‌طور مستقیم از درون درب خودرو عبور کرد و از سمت دیگر خارج شد. به‌طور مشابه سلاح با کالیبر 0.50 میلیمتری نیز به‌سادگی از درب خودرو عبور کرد و از سمت دیگر خارج شد.

تسلا سایبر تراک ضد گلوله

البته تمامی این تست‌ها روی بدنه فولادی خودروی Cybertruck انجام شد؛ زیرا شیشه این خودرو به اعتقاد JerryRigEverything هیچ‌گونه مقاومتی در برابر شلیک گلوله نشان نمی‌دهد.

آیا تسلا واقعا قصد داشته Cybertruck را ضد گلوله طراحی کند؟

ممکن است برای بسیاری افراد ضد گلوله بودن خودروی سایبرتراک تسلا یک ویژگی فوق‌العاده جذاب به شمار رود؛ اما جالب است که بدانید سازندگان این خودرو هیچ قصدی برای ضد گلوله کردن آن نداشته‌اند و این خاصیت صرفا یکی از مزیت‌های استفاده از آلیاژ باکیفیت فولاد 301 بوده است.

شاید به همین دلیل است که تسلا تا کنون به‌طور رسمی هیچ ادعایی مبنی بر ضد گلوله بودن خودروهایش نکرده و صرفا روی دوام بسیار بالای آن تاکید داشته است.

در گجت نیوز بخوانید:
درگ تسلا سایبرتراک و فورد رپتور R؛ غول برقی ایلان ماسک در برابر هیولا وی V8 سوپرشارژ + ویدیو پیکاپ عجیب و غریب ایلان ماسک ماشین پلیس شد؛ تسلا سایبرتراک در ناوگان پلیس رهبر چچن: ایلان ماسک تسلا سایبرتراک من را از راه دور غیرفعال کرد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*