مرگبارترین روز تاریخ

مرگبارترین روز در تاریخ انسان چه زمانی بوده است؟

گذشته انسان مملو از جنگ، درگیری، بلایای طبیعی و فاجعه‌هایی بوده است که جان هزاران نفر را در مدت کوتاهی گرفته‌اند. گرچه امروز می‌خواهیم به مرگبارترین روز تاریخ انسان بپردازیم. روزی که مثل آن هرگز تکرار نشد.

بسیاری تصور می‌کنند که بمباران هسته‌ای ژاپن مرگبارترین روز در تاریخ انسان بوده است. چراکه هزاران نفر در مدت بسیار کوتاهی جان خود را از دست دادند و افراد زیادی تا سال‌ها درگیر عواقب آن بودند. تردیدی وجود ندارد که جنگ جهانی دوم و مخصوصا بمباران اتمی ژاپن یک رویداد وحشتناک بود؛ اما بیشترین تعداد کشته در یک روز به فاجعه دیگری تعلق دارد.

در مرگبارترین روز تاریخ انسان چینی‌ها آخرالزمان را تجربه کردند

در تاریخ چین ۲۳ ژانویه 1556 میلادی یادآور یک زلزله بسیار مهیب است. در آن زمان زلرله‌ای به‌قدرت ۸ تا ۸.۳ ریشتر استان شنسی در شمال غربی چین را لرزاند. در قرن شانزدهم میلادی خانه‌ها استحکام کافی برای مقاومت در برابر چنین زمین‌لرزه‌ای را نداشتند. به همین‌خاطر روی سر ساکنین خود ویران شدند. در نتیجه این بلای طبیعی 830 هزار نفر در یک روز جان خود را از دست دادند.

مرگبارترین روز تاریخ

البته هیچکس از آمار دقیق کشته‌شدگان این زلزله خبر ندارد. چراکه در هفته‌های پس از زلزله نیز تعداد بسیار زیادی به‌خاطر شیوع بیماری‌های واگیر و قطحی جان سپردند. جالب اینجاست که زلزله شنسی در میان قوی‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ بشر قرار ندارد؛ اما توانسته مرگبارترین روز تاریخ انسان را رقم بزند.

با توجه به اینکه جمعیت جهان در سال ۱۵۵۶ هنوز کمتر از نیم میلیارد نفر بود، تعداد کشته‌شدگان در نتیجه زلزله شنسی بسیار زیاد جلوه می‌کند. به همین‌خاطر توانسته چنین لقبی را به‌خود اختصاص دهد. جالب اینجاست که عامل شکل‌گیری دومین روز مرگبار تاریخ انسان نیز یک زلزله دیگر در چین بوده است. این زلزله در سال ۱۹۷۶ رخ داد و باعث شد ۶۵۵ هزار نفر به کام مرگ بروند.

برای مقایسه باید گفت که مرگبارترین روز تاریخ انسان از نظر جنگی ۹ مارس ۱۹۴۵ بود. زمانی که آمریکایی‌های در نتیجه عملیات میتینگ‌هاوس با بمباران شدید هوایی حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم توکیو را کشتند. برای مقایسه باید گفت که بمب‌های اتمی استفاده شده برای هیروشیما و ناگاساکی به‌ترتیب حدود ۶۶ و ۳۹ هزار نفر تلفات به‌ارمغان آوردند.

در میان بلایای طبیعی وحشتناک‌ترین رخداد هم به چین تعلق دارد. در سال ۱۹۳۱ سیل‌ رودهای هوآی، یانگ‌تسه و زرد باعث شد که در مجموع بیش از ۲ میلیون نفر جان خود را از دست بدهند. این افراد در طول بیش از ۴ ماه طعم مرگ را تجربه کردند.

البته امروزه جمعیت کره زمین از ۸ میلیارد نفر فراتر رفته است و به همین‌خاطر هر روز حدود ۱۷۰ هزار نفر به‌دلایل عادی فوت می‌کنند. بدین‌ترتیب اگر تراژدی خاصی در چند منطقه از جهان رخ دهد، امکان دارد که به راحتی رکورد مرگبارترین روز تاریخ انسان شکسته شود. هرچند که خوشبختانه هنوز یک رخداد مشخص نتوانسته رکورد زلزله شنسی را بشکند.

بیشتر بخوانید:
این تصاویر ترسناک، تهران را پس از یک زلزله ۷ ریشتری نشان می‌دهد مرگبارترین زلزله های قرن ۲۱ به تفکیک آمار چین در تلاش است از ماده تاریک به‌عنوان منبع انرژی بی پایان استفاده کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*