تاکسی خودران برقی تسلا سایبرکب

سایبرکب، تاکسی تمام خودران تسلا معرفی شد؛ انقلابی در حمل و نقل در راه است؟

تسلا سرانجام از سایبرکب، محصول جدید خود رونمایی کرد. تاکسی خودران برقی Cybercab آمده است تا انقلابی در حمل‌ونقل رقم بزند.

در بحبوحه افت فروش خودروهای برقی و چالش‌های مالی تسلا، ایلان ماسک از معرفی محصول جدید این خودروساز آمریکایی در تابستان خبر داد. این محصول جدید نه خودرویی سواری، بلکه یک تاکسی با فناوری رانندگی تمام‌خودکار بود که قرار بود تحولی در عرصه حمل‌ونقل عمومی به وجود بیاورد. در حالی که دور از انتظار نبود، معرفی تاکسی خودران تسلا که در آن زمان با عنوان ربوتاکسی از آن یاد می‌شد، به تعویق افتاد. با این حال، بالاخره تسلا به‌تازگی برگزاری رویداد رونمایی از این خودرو را اطلاع‌رسانی کرد و بنا به آخرین اخبار خودرو، ساعاتی قبل «سایبرکب» (Cybercab) به‌همراه «سایبرون» (Cybervan) رسماً معرفی شدند.

دسترسی به بخش‌های مطلب:

تسلا سایبرکب بالاخره از راه رسید

تسلا طی این رویداد که در سایت فیلمبرداری شرکت فیلم‌سازی برادران وارنر در لس آنجلس برگزار شد، خوشبختانه نه تنها سایبرکب را به‌صورت کامل به نمایش گذاشت، بلکه امکان آزمایش آن را فراهم کرد. 20 دستگاه از این تاکسی خودران در رویداد رونمایی برای تست درایو به‌صورت رایگان در اختیار مهمانان قرار گرفتند.

ایلان ماسک «حمل و نقل افراد بدون راننده» را هدف توسعه سایبرکب بر شمرد. به گفته این کارآفرین که به ایده‌های بلندپروازانه خود شهرت دارد، سایبرکب از آنجا که بی‌نیاز از راننده است، تجربه‌ای جدید از سفر را ممکن می‌کند؛ تجربه‌ای که در آن می‌توانید داخل خودرو به استراحت بپردازید، به تماشای یک فیلم بنشینید یا حتی کار کنید. او این تجربه جدید را به‌عنوان «انقلاب» توصیف می‌کند.

طراحی Cybercab

سایبرکب شاید عنوان «تاکسی» را به یدک بکشد، ولی طراحی آینده‌گرایانه آن با امضای تسلا پابرجا است؛ به هر حال، این خودرو باید بتواند انتظارات از پیشوند «سایبر» در نام خود را برآورده کند. بدنه آیرودینامیک با خطوط پرظرافت، دو درب عریض که به بالا باز می‌شوند و کابین جادار با نمایشگر مرکزی بزرگ برخی از ویژگی‌های شاخص طراحی این خودرو برقی هستند.

مشخصات فنی تاکسی خودران تسلا سایبرکب

تسلا جزئیات فنی سایبرکب از جمله باتری یا پیشرانه آن را مشخص نکرد، اما اعلام کرد که این خودرو الکتریکی پورت شارژ ندارد و به روش القائی (Induction Charging) یا بی‌سیم شارژ می‌شود. ویژگی دیگر این خودرو که در رویداد معرفی آن به نمایش گذاشته شد، قابلیت تمیزکاری است. این خودرو بعد از هر سفر می‌تواند برای تمیزکاری و پاکسازی به جایگاه‌هایی اختصاصی برود.

تاکسی خودران برقی تسلا سایبرکب

مهم‌ترین جنبه فنی این خودرو به سیستم رانندگی خودکار آن بر می‌گردد. احتمالاً این سوال برایتان به وجود آمده است که چطور سایبرکب بدون نیاز به راننده به‌صورت کاملاً خودکار مسافران را جابه‌جا می‌کند. اینجا خبری از یک تکنولوژی انقلابی نیست؛ همان سیستم رانندگی خودکار تسلا با عنوان Full Self Driving مبتنی بر شبکه‌های عصبی، هوش مصنوعی و دوربین‌ها، وظیفه کنترل این تاکسی را بر عهده دارد. در همین حال، کارشناسان بابت عدم به‌کاری گیری رادارهایی مثل لیدار که می‌تواند در صورت محدود بودن دید کارآمد ظاهر شوند، به تسلا انتقاد وارد کرده‌اند. ایلان ماسک اما روی این تصمیم تسلا پافشاری می‌کند.

کابین سایبرکب

ایلان ماسک ضمن اشاره به این‌که فناوری رانندگی تمام‌خودکار گران نیست، مدعی شد این فناوری صرفاً از حجم عظیمی از داده‌ها بهره می‌گیرد که در طی این سال‌ها از محصولات تسلا جمع‌آوری و پردازش شده است. به ادعای او، در صورتی که توان پردازشی کافی وجود داشته باشد، دوربین‌ها برای فناوری رانندگی خودکار کفایت می‌کنند.

سایبرون، سورپرایز تسلا

شرکت ایلان ماسک همچنین با رونمایی از سایبرون در جریان این رویداد، همه را غافلگیر کرد. این خودرو ظرفیت 20 سرنشین به‌همراه وسایل را دارد و مثل سایبرکب، بدون نیاز به راننده و به‌طور خودکار کار می‌کند. با توجه به تصاویر ارائه‌شده توسط تسلا، این ون برقی کاربری‌های مختلفی دارد؛ از اتوبوس مدرسه تا ماشین کاروان. به نظر می‌رسد حتی امکان استفاده از آن به‌عنوان خودرو شخصی با کنترل راننده وجود خواهد داشت.

طراحی Cybervan

سایبرون از دو درب کشویی شیشه‌ای بزرگ برخوردار است و چرخ‌های آن زیر بدنه پوشیده شده‌اند. فضای داخلی آن هم طراحی مینیمال دارد و متشکل از صندلی‌های نیمکتی و همچنین صندلی‌هایی مجزا است. به نظر می‌آید در طراحی این ون تاثیراتی از قطار مسافربری «مرکوری» (Mercury) متعلق به دهه 30 میلادی گرفته شده است. البته هنوز ابهامات زیادی در زمینه جزئیات طراحی و مشخصات فنی این خودرو وجود دارد.

تاریخ عرضه و قیمت سایبرکب و سایبرون تسلا

تاریخ عرضه تسلا سایبرکب

سایبرکب در تاریخ نامشخصی در سال 2026 عرضه می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که تسلا سابقه به تعویق انداختن برنامه‌های خود را دارد و دور از انتظار نیست که عرضه این خودرو دست کم یک سال دیگر با تاخیر مواجه شود. با وجود این، هیچ جزئیاتی درباره زمان عرضه سایبرون در دسترس نیست و باید انتظار عرضه آن در تاریخی دیرتر را داشت.

سایبرکب به‌صورت مستمر برای فروش در دسترس عموم قرار می‌گیرد. ایلان ماسک وعده داده است که این تاکسی خودران الکتریکی با قیمت زیر 30 هزار دلار راهی بازار می‌شود و به ازای هر 1.6 کیلومتر فقط 0.2 دلار هزینه دارد؛ پنج برابر کمتر از هزینه جاری یک خودرو حمل و نقل عمومی در حال حاضر.

چالش‌های پیش رو تسلا در حوزه حمل‌ونقل عمومی

رونمایی رسمی از سایبرکب تازه شروع مسیر جدیدی است که تسلا به آن پا گذاشته است. چالش‌هایی که در این مسیر پیش رو این خودروساز آمریکایی قرار دارند، کم نیستند. پیچیدگی‌های فنی، موانع احتمالی از سوی نهادهای نظارتی در هر منطقه و مشکلات اقتصادی شاید فقط تعدادی از این چالش‌ها باشند.

تسلا در حوزه حمل و نقل عمومی خودران باید با رقبای توانمندی رقابت کند که از جهاتی حتی از آن چندین قدم جلوتر هستند. شرکت‌هایی مثل «ویمو» (Waymo) و «کروز» (Cruise) تا به اینجا خودروهای خودران خود را مجموعاً در چندین میلیون کیلومتر مسافت به آزمایش گذاشته‌اند.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*