گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا

لیست گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا منتشر شد

در این مطلب قصد داریم تا ۵ مورد از گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی ایالات متحده آمریکا را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم.

قدرت نیروی هوایی (اعم از هواپیماهای جنگی و پشتیبانی) در استقلال و پیشرفت نظامی یک کشور نقش بسزایی دارد. در واقع این نیروی هوایی است که به‌عنوان اصلی ترین رکن نظامی کشور در جنگ‌ های هجومی شناخته می‌شود. کشور ایالات متحده آمریکا، به عنوان قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین نیروی نظامی جهان از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز در این عرصه به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده است‌.

طبق نظر بسیاری از کارشناسان نظامی، علت پیشرفت دو کشور آمریکا و روسیه در عرصه های نظامی و خصوصاً هواپیماهای جنگی، شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است. این کشور به رهبری هیتلر تقریباً به تمامی تکنولوژی های نظامی زمان خود دست یافته بود و ایالات متحده و روسیه امروزی
در واقع با تقلید از تکنولوژی آلمان نازی به چنین پیشرفت هایی دست پیدا کرده‌اند.

کشور آمریکا اکنون با دارا بودن حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ فروند هواپیمای جنگی در این زمینه با اقتدار در رتبه اول قرار گرفته است. این تعداد حدود ۳ برابر بیشتر از روسیه به عنوان رتبه دوم این لیست و حدود ۴ برابر بیشتر از چین به عنوان رتبه سوم این لیست است. در این بخش از اخبار نظامی به معرفی گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا می‌پردازیم.

5 مورد از گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا؛ جای خالی F-35 در لیست

در ادامه به معرفی گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی ایالات متحده می‌پردازیم. پرنده هایی که در انواع موقعیت های اطلاعاتی و عملیاتی نقش انکارناپذیری در قدرت نظامی این کشور ایفا می‌کنند.

5- Grumman E۲-D Advanced Hawkeye

گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا

قیمت در سال ۲۰۲۴: ۲۳۲ میلیون دلار

  • حداکثر وزن برخاست: ۲۶،۰۸۲ کیلوگرم
  • حداکثر سرعت: ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت
  • سرعت کروز: ۴۷۴ کیلومتر بر ساعت
  • برد فرابری: ۲،۷۰۸ کیلومتر
  • سقف پروازی: ۳۴،۷۰۰ فوت (۱۰،۶۰۰ متر)

در انتهای این لیست، نسخه چهارم هواپیمای E-۲ Hawkeye، E-۲D ساخت نورثروپ گرومن قرار دارد. E۲-D یک هواپیمای هشدار اولیه هوابرد (AEW) است که اولین پرواز آن در سال ۲۰۰۷ انجام شد. E-۲ اولین هواپیمای هدفمند برای وظایف هشدار اولیه بود.

هواپیمای هشدار و کنترل اولیه هوابرد اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس به نقطه ای که باید ارسال می‌کنند. هواپیمای اخطار و کنترل زودهنگام هوابرد فضای نبرد تاکتیکی را کنترل می‌کند و از هواپیماهای جنگنده، رزمندگان سطحی و عناصر مستقر در زمین و همچنین تانکرها و سکوهای اطلاعاتی پشتیبانی می‌کند.

از زمان تولید نسخه ابتدایی در سال ۱۹۶۰، تاکنون نسخه‌های مختلفی از E-۲ تولید شده است. این هواپیما دارای دو موتور توربوپراپ Allison/Rolls-Royce T۵۶-A است که هر کدام ۵،۱۰۰ شفت اسب بخار (۳،۸۰۰ کیلووات) قدرت برخاستن تولید می‌کنند. از سال ۲۰۰۷ حدود ۸۸ نمونه E-۲D تولید شده و این هواپیما همچنان در حال تولید است.

4- Boeing P-۸ Poseidon

گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا

قیمت در سال ۲۰۲۴: ۲۹۰ میلیون دلار

  • حداکثر وزن برخاست: ۸۵،۸۲۰ کیلوگرم
  • حداکثر سرعت: ۹۰۷ کیلومتر بر ساعت
  • سرعت کروز: ۸۱۵ کیلومتر بر ساعت
  • برد رزمی: ۲،۲۲۵ کیلومتر
  • سقف پروازی: ۴۱،۰۰۰ فوت (۱۲،۵۰۰ متر)

رتبه چهارم این لیست P-۸ Poseidon ساخت بوئینگ است که در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۹۰ میلیون دلار هزینه تولید دارد. این هواپیما که برای نیروی دریایی ایالات متحده (USN) توسعه یافته، اولین پرواز خود را در آوریل ۲۰۰۹ انجام داد و در نوامبر ۲۰۱۳ به خدمت معرفی شد. بوئینگ P-8 یک هواپیمای گشت دریایی چند مأموریتی است که در جنگ ضد زیردریایی (ضد سطحی) اطلاعات، مراقبت و شناسایی و جستجو و نجات بکار گرفته می‌شود. P-8 می‌تواند تا 41000 فوت پرواز کند و قادر است در زمان‌ کمتری به جستجو زیردریایی‌ها، شناورهای سطحی یا بازماندگان بپردازد.

این هواپیما مجهز به اژدر و موشک‌های ضد کشتی است و در جنگ‌های ضد زیردریایی و ضد سطحی و همچنین ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) استفاده می‌شود. این هواپیما دارای دو موتور توربوفن CFM International CFM۵۶-۷B است که هر کدام ۲۷،۳۰۰ پوند بر فوت (۱۲۱ کیلو نیوتن) نیروی پیشرانه تولید می‌کنند. با مجموع ۱۷۸ نمونه ساخته شده از سال ۲۰۰۹ تاکنون، این هواپیما همچنان در حال تولید فعال است.

3- C-۱۷A Globemaster III به عنوان یکی از گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا

گرانقیمت‌ترین هواپیماهای نظامی آمریکا

قیمت در سال ۲۰۲۴: ۳۲۸ میلیون دلار

  • حداکثر وزن برخاست: ۲۶۵،۳۵۲ کیلوگرم
  • سرعت کروز: ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت (۰.۷۴ تا ۰.۷۹ ماخ)
  • برد: ۴،۴۸۰ کیلومتر با محموله‌ای به وزن ۷۱،۲۱۴ کیلوگرم
  • برد فرابری: ۱۱،۵۴۰ کیلومتر
  • سقف پروازی: ۴۵،۰۰۰ فوت (۱۴،۰۰۰ متر)

شماره سه این لیست هواپیمای ترابری C-۱۷A Globemaster III ساخت مک دانل داگلاس/بوئینگ با قیمت ۳۲۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ است. این هواپیمای بزرگ ترابری نظامی در اوایل دهه ۱۹۹۰ توسط مک دانل داگلاس برای نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) طراحی شد. گلوب‌مستر اولین پرواز خود را در سپتامبر ۱۹۹۱ انجام داد و در ژانویه ۱۹۹۵ به خدمت معرفی شد.

C-17 Globemaster III قادر به تحویل سریع نیروها و انواع محموله ها به پایگاه های عملیاتی اصلی یا مستقیم به پایگاه های پیشرو در منطقه استقرار است. این هواپیما می‌تواند ماموریت‌های هوایی تاکتیکی و ایردراپ را انجام دهد و همچنین قادر است زباله ها و بیماران سرپایی را در حین تخلیه هواپزشکی حمل کند. انعطاف پذیری و عملکرد ذاتی نیروی C-17 توانایی کل سیستم حمل و نقل هوایی آمریکا را برای برآورده کردن الزامات تحرک هوایی در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.

این هواپیما از چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney PW۲۰۰۰ استفاده می‌کند که هر کدام ۴۰،۴۴۰ پوند (۱۷۹.۹ کیلونیوتن) نیروی پیشرانه تولید می‌کنند. در مجموع ۲۷۹ فروند از C-۱۷ ساخته شده است.

2- F-۲۲ Raptor

F-۲۲ Raptor

قیمت در سال ۲۰۲۴: ۳۵۰ میلیون دلار

  • حداکثر وزن برخاست: ۳۸،۰۰۰ کیلوگرم
  • حداکثر سرعت: ۲.۲۵ ماخ (۲،۴۱۴ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا
  • سوپرکروز: ۱.۸۲ ماخ (۱،۹۶۳ کیلومتر بر ساعت) در ارتفاع بالا
  • برد: ۳،۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر با دو باک سوخت اضافی
  • برد رزمی: ۸۵۰ کیلومتر
  • سقف پروازی: ۶۵،۰۰۰ فوت (۲۰،۰۰۰ متر)

رتبه دوم این لیست، گرانقیمت‌ترین جنگنده تاریخ ایالات متحده آمریکا با نام F-۲۲ Raptor ساخت لاکهید مارتین/بوئینگ با قیمت ۳۵۰ میلیون دلار است. این جت جنگنده دو موتوره مناسب همه شرایط آب و هوایی به عنوان بخشی از برنامه جنگنده تاکتیکی پیشرفته برای نیروی هوایی آمریکا طراحی شده است.

F-22 Raptor ترکیبی از مخفی کاری، سوپرکروز، مانورپذیری، و اویونیک یکپارچه، همراه با قابلیت پشتیبانی بهبود یافته، نشان دهنده یک جهش نمایی در قابلیت های جنگی است. رپتور هر دو ماموریت هوا به هوا و هوا به زمین را انجام می‌دهد که امکان تحقق کامل مفاهیم عملیاتی حیاتی برای نیروی هوایی قرن بیست و یکم را فراهم می‌کند. F-22 را نمی‌توان با هیچ هواپیمای جنگنده شناخته شده یا پیش‌بینی شده‌ای مطابقت داد.

اف-۲۲ اولین پرواز خود را در سپتامبر ۱۹۹۷ انجام داد و در دسامبر ۲۰۰۵ وارد خدمت فعال شد. اف-۲۲ رپتور از دو موتور توربوفن تقویت شده F۱۱۹-PW-۱۰۰ ساخت پرت اند ویتنی نیرو می‌گیرد که هر کدام نیروی پیشرانه‌ای ۲۶،۰۰۰ پوندی (۱۱۶ کیلو نیوتن) تولید می‌کنند. اگرچه نیروی هوایی ایالات متحده قصد داشت ۷۵۰ فروند از این جنگنده را خریداری کند، اما بعد‌ها این عدد را به ۳۸۱ فروند کاهش داد که از این تعداد در نهایت تنها ۱۸۷ فروند ساخته شد. هزینه بالای تولید این هواپیما و توسعه هواپیمای چندمنظوره‌تر F-۳۵ Lightning II منجر به تعلیق برنامه F-۲۲ شد.

1- B-۲ Spirit

B-۲ Spirit

قیمت در سال ۲۰۲۴: ۷۳۷ میلیون دلار

  • حداکثر وزن برخاست: ۱۷۰،۶۰۰ کیلوگرم
  • حداکثر سرعت: ۱،۰۱۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۴۰،۰۰۰ فوتی (۱۲،۰۰۰ متر) / ۰.۹۵ ماخ در سطح دریا
  • سرعت کروز: ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۴۰،۰۰۰ فوتی (۱۲،۰۰۰ متری)
  • برد: ۱۱،۰۰۰ کیلومتر
  • سقف پروازی: ۵۰،۰۰۰ فوت (۱۵،۲۰۰ متر)

رتبه اول این لیست به خطرناک ترین و ترسناک‌ ترین هواپیمای نظامی جهان با نام B-۲۲ Spirit ساخت کمپانی نورثروپ گرومن تعلق می‌گیرد که قیمت شوکه کننده ۷۳۷ میلیون دلاری دارد. این بمب افکن پنهانکار با توانایی‌های رادارگریزی قابل توجه در اواخر دهه ۱۹۸۰ برای نفوذ به پدافند‌های ضد هوایی طراحی شد.

The B-2 Spirit یک بمب افکن چند منظوره است که قادر به حمل مهمات متعارف و هسته ای است. این بمب افکن یک جهش چشمگیر در فناوری، نقطه عطف مهمی در برنامه نوسازی بمب افکن های ایالات متحده است. B-2 قدرت شلیک عظیمی را در مدت زمان کوتاهی در هر نقطه از جهان از طریق دفاعی که قبلاً غیرقابل نفوذ بود به ارمغان می‌آورد.

این هواپیما با قابلیت پرتاب بمب‌های متعارف و گرما هسته ای، ظرفیت حمل مهمات به وزن بیش از ۱۸.۱ تن را دارد. چهار موتور توربوفن F۱۱۸-GE-۱۰۰ ساخت جنرال الکتریک، نیروی لازم برای بال پرنده B-۲ را فراهم ساخته و هر کدام ۱۷،۳۰۰ پوند (۷۷ کیلونیوتن) نیروی پیشرانه تولید می‌کنند. اگرچه ارتش ایالات متحده قصد خرید ۱۳۲ فروند بمب افکن B-۲ را داشت، اما هزینه بالای تولید و کاهش نیاز به بمب افکن‌های پنهانکار پس از جنگ سرد منجر به تعلیق این برنامه شد. در نهایت تنها ۲۱ فروند از این بمب افکن ساخته شد.

همچنین بخوانید:
کدام کشورها بیشترین جنگنده های سوخو را در ارتش خود دارند؟ هواپیمای ترابری نظامی لاکهید سی-۵ گلکسی چقدر سنگین است و چقدر می تواند حمل کند؟ قدرت نمایی خطرناک جنگنده سوخو ۳۵ روسیه مقابل اف ۱۶ آمریکایی از فاصله بسیار نزدیک + ویدیو

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*