آمازون انرژی هسته ای

سرمایه گذاری سنگین آمازون در انرژی هسته ای؛ جف بزوس دنبال چیست؟

آمازون به‌تازگی قراردادی تازه به ارزش نیم میلیارد دلار در حوزه انرژی هسته ای امضا کرده و قرار است سه رآکتور جدید تاسیس کند. جف بزوس چه هدفی در سر دارد؟

در سال‌های اخیر کاهش مصرف انرژی و تولید حداقلی آلاینده‌های کربنی به شعار اصلی کمپانی‌های بزرگ حوزه فناوری تبدیل شده و هریک به‌نوعی در صدد پیشی گرفتن از سایرین در رقابت کاهش تولید آلاینده‌ها در چرخه تولید و عرضه محصولاتشان هستند. در این میان آمازون به‌تازگی از سرمایه گذاری خود در انرژی هسته ای خبر داده و اعلام کرده قرارداد ساخت سه رآکتور کوچک ماژولار (SMR) را امضا کرده است.

انرژی هسته ای؛ جدیدترین منبع تامین انرژی آمازون

مدیر عامل بخش سرویس‌های تحت وب در آمازون، مت گارمن، در مصاحبه اخیر خود ضمن اشاره به عدم تولید آلاینده‌های کربنی توسط رآکتورها، انرژی هسته ای را منبعی مطمئن، پاک و قدرتمند برای تامین انرژی لازم برای پیش‌برد اهداف این کمپانی و پاسخ‌گویی به مشتریان توصیف نمود. او همچنین سرمایه‌گذاری آمازون در تاسیس رآکتورهای هسته‌ای را یک اقدام مفید برای ایجاد رونق اشتغال و کسب و کار در منطقه توصیف کرد.

نیروگاه اتمی

در این پروژه، آمازون با کمپانی‌های مختلفی همکاری خواهد داشت. برای مثال، یکی از شرکای جف بزوس در ساخت رآکتورهای مورد نیاز آمازون Energy Northwest است که قرار است تامین نیرویی معادل 320 مگاوات را برای آمازون به همراه داشته باشد. این انرژی می‌تواند در صورت لزوم به 960 مگاوات نیز افزایش پیدا کند. در عین حال سایر شرکای آمازون در این پروژه نیز موسسات Dominion Energy و X-energy خواهند بود.

البته بد نیست بدانید که آمازون تنها کمپانی آمریکایی حوزه تکنولوژی نیست که دنبال تامین انرژی از طریق رآکتورهای هسته ای رفته؛ زیرا گوگل و مایکروسافت نیز در گذشته اقداماتی در این مسیر انجام داده بودند. با این وجود ظاهرا سرمایه‌گذاری آمازون در این حوزه سنگین‌تر و قابل توجه‌تر از سایرین است.

آمازون به این انرژی فوق‌العاده چه نیازی دارد؟

در سال‌های اخیر دیتاسنترهای به هیولاهایی تبدیل شده‌اند که حجم وحشتناکی انرژی را می‌بلعند. طی چند سال گذشته، ابتدا شاهد گرایش باورنکردنی مردم سرتاسر دنیا به استخراج رمزارزها بودیم و اکنون نیز هوش مصنوعی عاملی‌ست که فشار زیادی روی دیتاسنترها وارد می‌کند. برآیند این اتفاقات لزوم تامین انرژی برای کمپانی‌های فعال در این حوزه و شکل‌گیری رقابتی سنگین بین آمازون، گوگل، مایکروسافت و سایرین است.

آمازون انرژی هسته ای

بر اساس گزارش‌های رسمی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده، هوش مصنوعی می‌تواند میزان مصرف انرژی دیتاسنترها در سرتاسر دنیا را تا سال 2026 به حدود دو برابر برساند. این مساله باعث شده که کمپانی‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند به انرژی فوق‌العاده بیشتری نیاز داشته باشند؛ ضمن آن که ملاحظات زیست محیطی و آلایندگی نیز دست آن‌ها را برای استفاده از منابع مختلف تولید انرژی بسته‌تر می‌کند.

انرژی هسته ای یکی از بهترین پاسخ‌ها به نیاز روز این کمپانی‌هاست. به‌طور خاص، ارزش قرارداد کنونی آمازون بالغ بر نیم میلیارد دلار ارزیابی می‌شود و پیش‌تر نیز شاهد همکاری این کمپانی با Talen Energy بودیم که ارزشی 650 میلیون دلاری داشت.

نیروگاه اتمی

بنابراین توسعه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را باید دلیل اصلی این گرایش انفجاری آمازون و سایرین به انرژی هسته‌ای دانست. این کمپانی در حال حاضر فعالیت گسترده‌ای در بازار محصولات هوش مصنوعی دارد. برای مثال، ابزار هوش مصنوعی Project P.I. که می‌تواند نقش یک کارآگاه شخصی را برای شما ایفا کند یا توسعه یک چت بات هوش مصنوعی برای پلتفرم خرید آمازون مهم‌ترین تلاش‌های جف بزوس و همکارانش در این حوزه به شمار می‌روند. در این مسیر ظاهرا در حال حاضر چاره‌ای جز گرایش به سمت انرژی هسته ای برای تامین این حجم فوق‌العاده انرژی نیست.

در گجت نیوز بخوانید:
کشورهای جهان چه میزان از برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته ای تامین می‌کنند؛ ایران کجای لیست قرار دارد؟ هوش مصنوعی آمازون با این قابلیت جذاب ChatGPT و سایر رقبا را شکست خواهد داد انرژی هسته‌ای به باتری گوشی ها می‌آید تا هر ۵۰ سال یکبار سراغ شارژر بروید پاک ترین نوع انرژی جهان با تکنولوژی گداخت هسته ای تولید شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*