ممنوع بودن واردات خودرو از بعضی کشورها

واردات خودرو از این کشورها به ایران امکان‌پذیر نیست

امکان واردات خودرو به ایران از مناطق مختلف وجود دارد؛ ولی در این بین، عرضه و واردات ماشین از تعدادی از کشورها ممنوع اعلام شده است.

در دور جدید واردات که از حدود دو سال قبل آغاز شد، شرکت‌ها مجاز به عرضه خودرو از مناطق مختلف بوده‌اند و در اخبار خودرو احتمالاً به خودروهایی برخورده باشید که از چین، هند، دبی و سایر مناطق به بازار ایران راه پیدا کرده باشند. با این حال، واردات از برخی کشورها طبق اعلام مراجع رسمی ممنوع است و اگر درباره کشورهایی که واردات خودرو از آن‌ها ممنوع شده کنجکاو هستید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

کشورهایی که واردات خودرو از آن‌ها ممنوع شده است

در مقطع کنونی واردات ماشین از آمریکا از سوی مرجع سیاست‌گذار ممنوع اعلام شده است. علاوه بر این، واردات خودروهای ساخت انگلیس و فرانسه هم به دلیل نبود امکان انتقال ارز شدنی نیست، ولی علناً واردات این خودروها ممنوع نشده است.

تا مدتی تصور می‌شد امکان وارد کردن خودرو از کره جنوبی به ایران وجود نداشته باشد. این موضوع به اردیبهشت ۱۴۰۲ برمی‌گردد؛ زمانی که واردات ماشین‌های کره‌ای در پاسخ به عدم پرداخت ۷ میلیارد دلار بدهی ایران توسط کره ممنوع شد. وزارت خارجه در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی این درخواست را مطرح کرد و این شورا به‌همراه وزارت صنعت، معدن و تجارت پای آن را امضا کردند. با این حال، در این مدت کرمان موتور و کوشا خودرو به ترتیب محصولات هیوندای و کیا را به کشور وارد کردند. هیوندای النترا، کیا اسپورتیج کوشا خودرو و کیا سراتو 1.6 لیتری کوشا خودرو فقط برخی از نمونه‌ها بوده‌اند.

رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس اما به‌تازگی از رفع ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای خبر داد؛ خبری که بر هیچ‌کس پوشیده نبود و گویی نیازی به اطلاع‌رسانی نداشت. او گفت که یک شرکت مونتاژ‌کننده اقدام به واردات ماشین‌های هیوندای کرده است.

با وجود این‌که ممنوعیت برای واردات از خیلی از مناطق وضع نشده است، در نتیجه‌ی تحریم‌های چند سال اخیر و محدود شدن ذخیره ارزی در کشور، عرضه ماشین از خیلی از مناطق مبدا ممکن نیست. همین شرکت‌ها را مجبور به واردات از چین یا کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از واسطه کرده است.

در گجت نیوز بخوانید:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*