آمار فروش تلفن‌های همراه هوشمند در سه ماهه‌ی اول میلادی اعلام شد

بنا بر آماری که به‌تازگی منتشر شده است، سال ۲۰۱۶ برای تولیدکنندگان تلفن‌های همراه هوشمند تا به اینجای کار به هیچ وجه سال موفقی نبوده است. هم به‌صورت سالانه و هم به‌صورت بازه‌ی مشابه در سال گذشته، آمار فروش اسمارت‌فون‌ها کاهش یافته است و این خبر خوبی برای کمپانی‌ها نیست.

موسسه‌ی آماری ترندفورس (TrendForce) به تازگی آماری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد میزان فروش تلفن‌های همراه هوشمند در سه ماهه‌ی اول سال میلادی ۲۰۱۶ یعنی از ماه ژانویه تا ماه مارس، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. اگر این آمار دقیقا درست باشد، در این سه ماه حدود ۲۹۲ میلیون واحد اسمارت‌فون به فروش رسیده است که نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۵، این آمار حدود ۱.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ درصدی که در این مقیاس، ضرر هنگفتی (سود کمتری) را متوجه کمپانی‌های سازنده می‌کند.

آیا عطش خرید تلفن‌های همراه هوشمند در حال فروکش کردن است؟

کمپانی‌های اپل و سامسونگ مطابق انتظار، بالاترین میزان فروش را داشته‌اند. هرچند که اپل هنوز به طور رسمی آمار فروش آیفون‌هایش را در سه ماهه‌ی اول سال اعلام نکرده اما بر طبق اعلام TrendForce که مشابه نظر کارشناسان بازار است، اپل برای اولین بار از زمان معرفی اولین نسل آیفون، با کاهش آمار فروش به‌صورت دوره‌های متوالی در بازه‌های زمانی مشابه مواجه شده است.

طبق این گزارش، اپل در این سه ماه توانسته است حدود ۴۲ میلیون واحد آیفون بفروشد که این مقدار نسبت به فروش ۷۵ میلیون واحدی در بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۵، حدود ۴۳.۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که فروش سالانه‌ی آیفون‌های اپل به میزان ۲۱۳ میلیون واحد باشد که این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ حتی فروش نسبتا موفق آیفون ۴ اینچی SE نیز نتوانسته جلوی این شکست مالی را بگیرد و احتمالا تنها امید اهالی کوپرتینو به فروش بسیار بالای آیفون ۷ خواهد بود تا بتواند این آمار ضعیف را از بین ببرد. گفته می‌شود آیفون SE تنها به میزان ۱۵ میلیون واحد سفارش را دریافت خواهد کرد و این به هیچ وجه مطابق پیش‌بینی‌های اپل نبوده است.

آمار فروش تلفن‌های همراه هوشمند در سه ماهه‌ی اول میلادی اعلام شد

در سوی دیگر، کمپانی کره‌ای سامسونگ وضع بهتری دارد و با فروش ۳۱۶ میلیون تلفن همراه هوشمند گلکسی، توانسته آماری تقریبا مشابه سال گذشته را ثبت کند و در جایگاه اول این بازار قرار بگیرد (البته طبیعتا این مقدار یک رقم تخمینی است و ممکن است تا پایان سال اتفاقات متفاوتی رقم بخورد).

سامسونگ توانسته در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ حدود ۸۱ میلیون اسمارت‌فون بفروشد که این رقم نسبت به بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۵ حدود ۲.۵ درصد رشد داشته است. این رشد عجیب تنها یک دلیل دارد و آن هم عرضه‌ی زودهنگام گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج است که سامسونگ با هوشمندی خاصی که در برنامه‌ریزی زمان عرضه‌ی آن‌ها انجام داد، توانست فروش نسبتا رکوردشکنی را تجربه کند.

هواوی نیز توانسته با فروش ۲۷ میلیون واحد اسمارت‌فون، رتبه‌ی سوم فروش سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ را به خود اختصاص دهد. البته این آمار در مقایسه با دوره‌ی سه ماهه‌ی قبلی -یعنی سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۵- حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است اما باز هم هواوی توانسته است لقب پرفروش‌ترین برند چینی در زمینه‌ی تلفن‌های همراه هوشمند را به خود اختصاص دهد.

سه برند چینی در جمع پرفروش‌ترین‌های بازار تلفن‌های همراه هوشمند قرار دارند

یکی دیگر از کمپانی‌های چینی یعنی برند لنوو (Lenovo) نیز توانسته با فروش ۱۷ میلیون واحدی در رتبه‌ی چهارم قرار بگیرد. این آمار نسبت به سه ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۵ حدود ۵.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته همان‌طور که می‌دانید برند موتورولا نیز تحت مالکیت لنوو قرار دارد و فروش این دو به‌صورت مجموع محاسبه می‌شود.

سرانجام نیز مطابق انتظارات، کمپانی چینی شیائومی در رده‌ی پنجم قرار می‌گیرد. شیائومی اعلام کرده که به میزانی کمتر از سال گذشته فروش داشته است، آن‌ها در سال ۲۰۱۵ توانسته بودند حدود ۷۰ میلیون واحد از اسمارت‌فون‌های خود را به فروش برسانند.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که سال ۲۰۱۶ نتوانسته است آن‌چنان‌که باید، سهام‌داران غول‌های بازار تلفن‌های همراه هوشمند را راضی کند و به نظر می‌رسد که روند نزولی این گجت‌ها بعد از یک دوره‌ی فروش رویایی، در حال آغاز شدن است. با ورود فناوری‌هایی نظیر محتواهای واقعیت مجازی و گجت‌های پوشیدنی، اسمارت‌فون‌ها در حال از دست دادن جایگاه مستحکمشان هستند و اگر سال بعد هم باز شاهد همان دیزاین‌های تکراری و سخت افزارهای غیر نوآورانه باشیم، این آمار باز هم کاهش خواهد یافت.

نکته‌ی مهم دیگر در این آمار این است که برندهای چینی توانسته‌اند بعد از اپل و سامسونگ به ضلع سوم مثلث جهانی قدرت در این صنعت سودآور تبدیل شوند و حتی در آینده ممکن است برندهایی نظیر شیائومی و هواوی این کمپانی‌های با سابقه را به دردسر بی اندازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*