سفر تفریحی به ماه

در دهه آینده با پول خرید یک خودرو سمند به ماه سفر کنید!

یک شرکت خصوصی به نام مون اکسپرس (Moon Express) تصمیم دارد تا در دهه‌ی آینده تورهای سیاحتی به ماه را اجرایی کند. این شرکت که مجوز سفر تفریحی به ماه را در آگوست سال جاری به دست آورده بود، در نظر دارد تا علاقه‌مندان را با هزینه‌ی کم به سفرهای فضایی بفرستد.

ناوین جین (Naveen Jain)، بنیان‌گذار شرکت مون اکسپرس  ابراز امیدواری کرد که سفر تفریحی به ماه را تا سال 2026 به اجرا برساند. این شرکت اولین شرکت خصوصی است که مجوز سفر به فضا را از دولت آمریکا دریافت کرده و در نظر دارد تا در سال آینده نیز یک کاوشگر رباتیک را به منظور جستجوی بهترین مناطق استخراج سنگ آهن، فلز، کربن، هیدروژن، نیتروژن، مواد معدنی و هلیوم 3 به کره‌ی ماه بفرستد.

مون اکسپرس برای کسب جایزه رقابت جهانی گوگل لونار ایکس (Google Lunar X)  تاسیس شده بود و طی آن به اولین تیم‌های خصوصی برای فرود نرم فضاپیما بر روی سطح ماه، در کل حدود 30 میلیون دلار جایزه داده شد.

سفر تفریحی به فضا بسیار پرهزینه است و شرکت ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) به عنوان یکی از شرکت‌هایی که گردشگران را به فضا ارسال می‌کند، هزینه‌ی 250 هزار دلاری را برای هر نفر در نظر گرفته است و به همین دلیل تنها ثروتمندان توانایی سفر کردن به ماه را دارند. قیمت‌گذاری رقابتی می‌تواند باعث شود تا افراد بیشتری توانایی تجربه کردن قدم گذاشتن بر روی ماه را داشته باشند و این اتفاق به کمک شرکت مون اکسپرس با هزینه‌ی چند هزار دلاری ممکن خواهد شد.

سفر تفریحی به ماه

ناوین جین در این باره اظهار کرد که در ابتدا، ماموریت‌های فضایی و سفر تفریحی به ماه با هزینه‌ی 25 میلیارد دلاری انجام می‌شد؛ اما این رقم در سال آینده به 7 میلیون دلار خواهد رسید و قطعا در سال‌های آینده شاهد کاهش بیشتری در هزینه‌ها خواهیم بود. وی ابراز امیدواری کرد که تا ده سال آینده، سفر تفریحی به ماه با هزینه‌ی تنها 10 هزار دلار امکان‌پذیر شود.

احتمال همکاری مون اکسپرس با اسپیس ایکس برای سفر تفریحی به ماه

بنیان‌گذار شرکت مون اکسپرس همچنین وعده داد که زمان این سفرها به میزان قابل توجهی کاهش یابد و به لطف استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر و سریعتر تنها در 4 ساعت صورت بگیرد. جین ابراز تمایل کرد که برای تحقق این اهداف با ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس (Space X) همکاری کند؛ چرا که او ایده‌های جالب و جاه‌طلبانه‌ای را همچون سفر سرنشین‌دار به مریخ ارائه داده است. البته گفتنیست که چنین سفری بسیار سخت و پر از مانع‌های خطرناک خواهد بود که از جمله‌ی آن می‌توان به تفاوت دمایی و تابش‌های بسیار زیاد اشاره کرد.