افزایش سرعت کامپیوتر

10 راهکار برای افزایش سرعت کامپیوتر

با افزایش سن کامپیوتر، سرعت آن کاهش می‌یابد. برای بسیاری از کاربران، نگهداری از کامپیوتر در اولویت قرار ندارد. بنابراین احتمالا پس از مدتی سرخورده و ناامید شده، به فکر تعویض سیستم خود می‌افتند. اگر شما هم از این دست افراد هستید، قبل از تعویض سیستم خود، راهکارهای ما جهت افزایش سرعت کامپیوتر را بخوانید. این آموزش مخصوص ویندوز 10 ، ویندوز 8.1 و ویندوز 7 است.

برای بازگرداندن شکوه PC و افزایش سرعت کامپیوتر بدون ریست کردن و حذف اطلاعات مهم آن، ما راه‌هایی را پیش پای شما قرار خواهیم داد. مهم نیست از ویندوز 10 استفاده می‌کنید یا 8.1 و یا 7 ؛ ما برای هر کدام توضیحاتی ارائه داده‌ایم.

راهکارهایی برای افزایش سرعت کامپیوتر در ویندوز 10 ، ویندوز 8.1 و ویندوز 7

1. بهینه سازی فضاهای ذخیره سازی

افزایش سرعت کامپیوتر (10)

با افت قیمت دیسک های SSD، استفاده از آنها بیشتر شده است و دلیل این استقبال، سرعت بالای آنهاست. شاید تنها مزیت HDD نسبت به SSD، حجم بالای آنها در ذخیره‌سازی اطلاعات باشد. شما با هزینه‌ای که صرف خرید یک هارد SSD با 1 ترابایت حافظه می‌کنید، قادر خواهید بود یک HDD با 8 ترابایت حافظه را به خدمت بگیرید. بنابراین با توجه به حجم بالای فایل‌های نگهداری شده (تصاویر 20 مگاپیکسلی، ویدیوهای 4K و غیره)، استفاده از HDD به نظر به‌صرفه‌تر می‌آید.

هارد HDD فایل‌ها را به صورت بلوک‌هایی از داده‌ها در خود ذخیره می‌کند و به همین دلیل ممکن است این بلوک‌ها در جاهای مختلفی از دیسک پراکنده شوند. فایل‌های بزرگ به بلوک‌های بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل، کپی کردن، کات کردن و حتی حذف کردن آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. در واقع مانند دفتر کاری است که هر وسیله‌ای در گوشه‌ای افتاده باشد. شاید حافظه شما خوب باشد و بدانید هر وسیله را کجا گذاشته‌اید، اما پیدا کردن آنها کاری زمان‌بر است.

به عمل مرتب کردن بلوک‌ها بر روی HDD، یکپارچه‌سازی (defragmentation) می‌گویند. با یکپارچه‌سازی یا defragging فایل‌ها، در واقع بلوک‌ها و اطلاعات آن فایل را در یک مکان جمع‌آوری کرده، دسترسی به انها سریع‌تر شده و در نتیجه، افزایش سرعت کامپیوتر را در پی خواهد داشت.

SSD ها به یکپارچه‌سازی نیاز ندارند زیرا اطلاعات بر روی آنها یکپارچه است. اما در عوض، تکنیک‌های ویژه‌ای برای بهینه‌سازی فضا در SSD وجود دارد. به این تکنیک‌ها، دستورات TRIM می‌گویند که SSDها را از شر بلوک‌های اطلاعات خلاص کرده و باعث افزایش سرعت کامپیوتر می‌شود.

به دلیل اینکه در سیستم عامل‌هایی مانند ویندوز 7 ، بهینه سازی SSD جزیی از امکانات ویندوز نیست، بنابراین ما آن را پوشش نمی‌دهیم و به شما توصیه می‌کنیم به دفترچه راهنمای هارد خود مراجعه کنید. در زیر دستورالعمل بهینه سازی یا همان defrag کردن هاردهای HDD و افزایش سرعت کامپیوتر را در هر سه نسخه ویندوز توضیح خواهیم داد:

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک و در قسمت جستجو، عبارت Disk Defragmenter را تایپ کرده و Enter را بزنید.
  2. در قسمت Current Status، درایو مورد نظر را انتخاب کنید. اگر دیسک شما از نوع SSD است، از این ابزار استفاده نکنید.
  3. برای اینکه بفهمید آیا دیسک شما به بهینه سازی نیاز دارد یا خیر، بر روی دکمه Analyze Disk کلیک کنید. پس از اتمام آنالیز، می‌توانید درصد یکپارچه‌سازی درایو خود را در ستون Last Run مشاهده کنید. اگر کمتر از 10 درصد بود، به defrag کردن نیاز خواهید داشت.
  4. بر روی دکمه Defragment disk کلیک کرده و اگر از شما پسوورد خواست، آن را وارد کنید.
  5. شما با کلیک بر روی Configure Schedule می‌توانید عملیات یکپارچه سازی دیسک را زمان‌بندی کنید. تیک مقابل Run on a schedule را بزنید و زمان‌بندی مورد نظر، تاریخ و روز را مشخص کنید. لازم به ذکر است این روش را برای درایوهای SSD به کار نبرید.
  6. بر روی دکمه OK کلیک کنید. ویندوز 7 شروع به یکپارچه کردن درایو HDD کرده و در نتیجه، باعث افزایش سرعت کامپیوتر خواهد شد.

ویندوز 8.1

  1. روی دکمه Start کلیک و در قسمت جستجو، عبارت Defragmenter را تایپ کرده و Defragment and optimize your drives from the resulting list را انتخاب کنید.
  2. در زیر قسمت Status، درایو مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. برای اینکه بفهمید آیا دیسک شما به بهینه سازی نیاز دارد یا خیر، بر روی دکمه Analyze Disk کلیک کنید. توجه داشته باشید این دکمه برای درایوهای SSD غیر فعال است.
  4. پس از اتمام آنالیز، می‌توانید درصد یکپارچه‌سازی درایو خود را در ستون Current Status مشاهده کنید. اگر کمتر از 10 درصد بود، به defragg کردن نیاز خواهید داشت. درایوهای SSD که 30 روز از آخرین defrag کردن آنها گذشته نیز باید عملیات یکپارچه‌سازی را انجام دهند.
  5. بر روی دکمه Optimize کلیک کنید. این دکمه به معنی شروع عملیات defragmentation برای درایوهای HDD و شروع عملیات TRIM برای درایوهای SSD است. این عملیات -با توجه به حجم اطلاعات شما- ممکن است بین چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد. شما می‌توانید به راحتی به انجام کارهای دیگر نیز بپردازید.
  6. با کلیک بر روی دکمه Change Settings و گذاشتن تیک Run on a schedule و تنظیم دوره مورد نظر، می‌توانید عملیات بهینه‌سازی دیسک‌ها را زمان‌بندی کنید.
  7. با زدن دکمه OK، ویندوز 8 شروع به defrag کردن درایو مورد نظر شما کرده و در نتیجه، باعث افزایش سرعت کامپیوتر خواهد شد.

ویندوز 10

  1. در فیلد جستجوی Cortana عبارت Defragment را تایپ کرده و گزینه Defragment and Optimize Drives را انتخاب کنید. ابزار Optimize Drives باز خواهد شد.
  2. بقیه مراحل را مانند ویندوز 8.1 انجام دهید.

2. آزاد کردن فضای دیسک

افزایش سرعت کامپیوتر

فضای ذخیره سازی شما ممکن است در طول زمان پر از فایل‌های بی‌استفاده شده و باعث کندی سرعت ویندوز شود. خوشبختانه ویندوزها ابزاری دارند که این فایل‌ها را به راحتی حذف می‌کند. این ابزار قادر است فایل‌های موقتی مانند کوکی‌ها و فایل‌های نصبی را حذف، کش مرورگرها و سطل بازیافت را خالی و فایل‌های سیستمی غیر ضروری را دور بریزد. برای استفاده از این ویژگی از راهکار زیر استفاده کنید:

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک و در قسمت جستجو، عبارت Disk Cleanup را تایپ کرده و در لیست بالا، گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید.
  2. در صورت مشاهده پنجره‌ای با عنوان Disk Cleanup: Drive Selection درایوی که می‌خواهید را انتخاب کرده و گزینه OK را بزنید.
  3. اگر می‌خواهید فایل‌های سیستمی قابل حذف را مشاهده کنید، می‌توانید دکمه Cleanup System Files را نیز بزنید.
  4. در پنجره Disk Cleanup و در تب Disk Cleanup می‌توانید فایل‌های مورد نظر جهت حذف را انتخاب و سپس OK کنید.
  5. در پنجره بعدی دکمه Delete Files را بزنید.

ویندوز 8.1

  1. روی دکمه Start کلیک و در قسمت جستجو، عبارت Disk Cleanup را تایپ کرده و در لیست بالا، گزینه Free up disk space by deleting unnecessary files را انتخاب کنید.
  2. در صورت مشاهده پنجره‌ای با عنوان Disk Cleanup: Drive Selection درایوی که می‌خواهید را انتخاب کرده و گزینه OK را بزنید.
  3. اگر می‌خواهید فایل‌های سیستمی قابل حذف را مشاهده کنید، می‌توانید دکمه Cleanup System Files را نیز بزنید.
  4. در تب Disk Cleanup می‌توانید فایل‌های مورد نظر جهت حذف را انتخاب و سپس OK کنید.
  5. در پنجره بعدی دکمه Delete Files را بزنید.

ویندوز 10

  1. در فیلد جستجوی Cortana عبارت Disk Cleanup را تایپ کرده و گزینه Disk Cleanup را انتخاب کنید.
  2. بقیه مراحل را مانند ویندوز 8.1 انجام دهید.

3. مطمئن شوید کامپیوتر شما ویروسی نیست

افزایش سرعت کامپیوتر

اگر شما آنتی ویروس ندارید، ما به شما انتخاب یکی از بهترین آنتی ویروس ها را پیشنهاد می‌کنیم. با این کار کامپیوتر خود را از شر ویروس‌ها و بدافزارها مصون بدارید. البته اگر از ویندوز 10 یا ویندوز 8.1 استفاده می‌کنید، می‌توانید از آنتی ویروس داخلی مایکروسافت با نام Window Defender استفاده کنید.

برای استفاده از Windows Defender در ویندوز 8.1 روی دکمه Start کلیک، سپس عبارت Windows Defender را تایپ کرده و دکمه Enter را بزنید. در ویندوز 10 نیز عبارت گفته شده را در Cortana جستجو کنید. این نرم افزار به صورت اتوماتیک در ویندوزهای 10 و 8.1 فعال است و برای اجرای اسکن سریع، کامل و یا سفارشی کاربرد دارد.

این نرم افزار آنتی ویروس در ویندوز 10 دارای گزینه‌های اضافی نیز هست. برای دسترسی به این گزینه‌ها، به Action Center ویندوز رفته و روی All Setting کلیک کنید. سپس Update & Security را انتخاب و به قسمت Windows Defender بروید. در اینجا قادر خواهید بود تا گزینه محافظت لحظه به لحظه (real-time protection) را فعال یا غیر فعال کنید، از امکان محافظت از فضای ابری استفاده کنید، فایل‌های مشکوک را برای پردازش بیشتر و کمک به بهبود عملکرد نرم افزار به سرورهای مایکروسافت بفرستید و دیگر تنظیمات را پیکربندی کنید.

4. نرم افزارهای غیر ضروری را حذف کنید

افزایش سرعت کامپیوتر

به عنوان یک قانون کلی، یک ماشین تمیز، ماشین سریعی نیز هست. به همین دلیل و برای افزایش سرعت کامپیوتر خود، بهتر است برنامه‌های غیر ضروری را حذف کنید. پس برای داشتن عملکردی مطلوب، بهتر است نرم افزارهایی که از آنها استفاده نمی‌کنید را از روی سیستم خود پاک کنید. این بهترین راه برای اطمینان از این موضوع است که نرم افزارهای اضافی در بک‌گراند سیستم فعال نباشند. برای حذف این اپلیکیشن‌ها از روش زیر استفاده کنید:

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و به Control Panel بروید.
  2. در قسمت Programs، گزینه Uninstall a program را انتخاب کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، با تغییر View در قسمت بالا سمت راست به Category، آن را مشاهده خواهید کرد.
  3. برنامه‌ای که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب و روی Uninstall کلیک کنید.

ویندوز 8.1 و ویندوز 10

  1. روی دکمه Start کلیک‌راست کرده و Control Panel را انتخاب کنید.
  2. در قسمت Programs، گزینه Uninstall a program را بزنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، با تغییر View در قسمت بالا سمت راست به Category، آن را مشاهده خواهید کرد.
  3. برنامه‌ای که می‌خواهید حذف کنید را انتخاب و روی Uninstall کلیک کنید.

5. اجزای غیر ضروری ویندوز را حذف کنید

افزایش سرعت کامپیوتر

ویندوز اجزای زیادی دارد که برای همه کاربران ضروری نیست. نمونه‌ای از این اجزا شامل سرویس‌های اطلاعات اینترنتی (Internet Information Services) برای میزبانی وب‌سایت‌ها و Hyper-V در ویندوز 10 برای اجرای ماشین‌های مجازی است. البته توصیه می‌شود اگر اطلاعات کافی از این قسمت‌ها و اجزا ندارید، از این مرحله رد شوید و به تنظیمات آن دست نزنید. در هر صورت، برای حذف اجزای غیر ضروری ویندوز به روش زیر عمل کنید:

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و به Control Panel بروید.
  2. در قسمت Programs، گزینه Uninstall a program را انتخاب کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، با تغییر View در قسمت بالا سمت راست به Category، آن را مشاهده خواهید کرد.
  3. گزینه Turn Computer On or Off را از قسمت سمت چپ انتخاب کنید.
  4. تیک هر قسمت از اجزای ویندوز که احتیاجی به آن ندارید را بردارید و دکمه OK را بزنید.
  5. برای اعمال تغییرات بایستی ویندوز Restart شود. جهت راه‌اندازی مجدد سیستم روی Restart Now کلیک کنید و برای عدم راه‌اندازی، Don’t Restart را بزنید.

ویندوز 8.1 و ویندوز 10

  1. روی دکمه Start کلیک‌راست کرده و Control Panel را انتخاب کنید.
  2. در قسمت Programs، گزینه Uninstall a program را بزنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، با تغییر View در قسمت بالا سمت راست به Category، آن را مشاهده خواهید کرد.
  3. گزینه Turn Computer On or Off را از قسمت سمت چپ انتخاب کنید.
  4. تیک هر قسمت از اجزای ویندوز که احتیاجی به آن ندارید را بردارید و دکمه OK را بزنید.
  5. برای اعمال تغییرات بایستی ویندوز Restart شود. جهت راه‌اندازی مجدد سیستم روی Restart Now کلیک کنید و برای عدم راه‌اندازی، Don’t Restart را بزنید.

6. اجرای خودکار برنامه‌ها در هنگام بالا آمدن ویندوز را غیر فعال کنید

افزایش سرعت کامپیوتر

در هنگام شروع ویندوز، برخی نرم افزارها هستند که به صورت اتوماتیک اجرا شده و بخشی از رم دستگاه را اشغال می‌کنند. مدیریت این عملیات به راحتی قابل انجام است. شما می‌توانید از اجرای اتوماتیک این برنامه‌ها جلوگیری کرده و در نتیجه، باعث افزایش سرعت کامپیوتر خود شوید. کافی است دستورالعمل زیر را دنبال کنید:

ویندوز 7

  1. دکمه Start را زده و عبارت System Configuration را جستجو کنید.
  2. روی تب Startup کلیک کنید. در این قسمت، برنامه‌هایی که در هنگام بالا آمدن ویندوز اجرا می‌شوند، مشخص شده‌اند. می‌توانید با برداشتن تیک مربوط به هر یک، آنها را غیر فعال کنید. اما در نظر داشته باشید این کار را فقط در مورد نرم‌افزارهایی که می‌شناسید و از کارکرد آنها اطلاعات کافی دارید انجام دهید. اگر شک دارید، تیک آن را برندارید.
  3. روی نام نرم افزار مورد نظر کلیک کرده و گزینه Disable را بزنید.

ویندوز 8.1 و ویندوز 10

در ویندوز 8.1 و 10 می‌توانید با استفاده از ابزار مدیریت وظایف (Task Manager) و جلوگیری از اجرای اتوماتیک برنامه‌ها در هنگام شروع ویندوز، عملکرد سیستم خود را بهبود بخشید.

  1. روی دکمه Start کلیک‌راست کرده و گزینه Task Manager را انتخاب کنید.
  2. روی تب Startup کلیک کنید. اگر هیچ تبی مشاهده نکردید، روی گزینه More Details کلیک کنید.
  3. روی نام نرم افزار مورد نظر کلیک کرده و گزینه Disable را بزنید.

7. تنظیمات گرافیکی خود را در دست بگیرید

افزایش سرعت کامپیوتر

ویندوز برای انجام روان عملیات سیستمی از گرافیک استفادکمک می‌گیرد. انیمیشن‌ها و بازی‌های از پردازنده‌های گرافیکی برای عملکرد خود استفاده می‌کنند که موجب کاهش سرعت سیستم نیز می‌شود. خاموش کردن آنها می‌تواند باعث افزایش سرعت کامپیوتر شده و کارایی شما را در دیگر بخش‌ها افزایش دهد. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و عبارت Performance Information and Tools را جستجو کنید.
  2. روی گزینه Adjust Visual Effects کلیک کنید.
  3. به تب Visual Effects بروید. در اینجا می‌توانید یکی از سه گزینه شامل انتخاب بهترین گزینه توسط سیستم (let Windows choose what’s best for your computer)، تنظیم جهت نمایش بهترین ظاهر (adjust for best appearance) و تنظیم برای نمایش بهترین عملکرد (adjust for best performance) را انتخاب کنید. اگر به شدت به افزایش سرعت کامپیوتر نیازمندید، پیشنهاد می‌شود گزینه دوم را انتخاب کنید.
  4. برای سفارشی‌سازی این تنظیمات نیز می‌توانید گزینه Custom را انتخاب و موارد دلخواه را تغییر دهید. پس از این کار، روی OK کلیک کنید.

ویندوز 8.1

  1. روی دکمه Start کلیک و در فیلد جستجو، عبارت Performance را وارد کنید. از میان گزینه‌های پیش رو، Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب کنید.
  2. به تب Visual Effects بروید. در اینجا می‌توانید یکی از سه گزینه شامل انتخاب بهترین گزینه توسط سیستم (let Windows choose what’s best for your computer)، تنظیم جهت نمایش بهترین ظاهر (adjust for best appearance) و تنظیم برای نمایش بهترین عملکرد (adjust forr best performance) را انتخاب کنید. اگر به شدت به افزایش سرعت کامپیوتر نیازمندید، پیشنهاد می‌شود گزینه دوم را انتخاب کنید.
  3. برای سفارشی‌سازی این تنظیمات نیز می‌توانید گزینه Custom را انتخاب و موارد دلخواه را تغییر دهید. پس از این کار، روی OK کلیک کنید.

ویندوز 10

  1. در فیلد Cortana عبارت Performance را وارد کرده و از میان گزینه‌ها، وارد Adjust the appearance and performance of Windows شوید.
  2. بقیه مراحل را مانند ویندوز 8.1 انجام دهید.

8. سیستم عامل و درایورهای خود را به‌روز کنید

افزایش سرعت کامپیوتر

مایکروسافت و دیگر سازندگان معمولا آپدیت‌هایی برای سیستم عامل و درایورها منتشر می‌کنند که باعث بهبود عملکرد سیستم و افزایش سرعت کامپیوتر می‌شود. این آپدیت‌ها اغلب در پس‌زمینه ویندوز عمل می‌کنند. برخی لوازم جانبی مانند پردازنده‌های گرافیکی جهت آپدیت شدن باید از ابزار ارائه شده توسط سازندگانشان (مانند نرم افزار GeForce Experience شرکت Nvidia) استفاده کنند. در این حالت، شما باید از این ابزار استفاده کنید.

با استفاده از دستورالعمل زیر، این اطمینان را خواهید داشت که سیستم عامل و درایورهای شما به آخرین نسخه نرم افزاری آپدیت شده‌اند:

نکته: در صورت استفاده از نسخه‌های کرک‌شده ویندوز، این کار ممکن است باعث از کار افتادن سیستم عامل شما شود.

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و عبارت Windows Update را جستجو کنید.
  2. دکمه Check for updates را بزنید.
  3. زمانی که ویندوز کار بررسی جدیدترین آپدیت‌ها را به پایان رساند، لیستی از به‌روزرسانی‌های ضروری و غیر ضروری را به شما نشان می‌دهد. روزی گزینه دلخواه کلیک کرده و OK را بزنید.
  4. دکمه Install Updates را کلیک کنید.
  5. پس از اتمام نصب، سیستم خود را ریستارت کنید.

ویندوز 8.1

  1. روی دکمه Start کلیک و در فیلد جستجو، عبارت Windows Update را وارد کنید.
  2. دکمه Check for updates را بزنید.
  3. ویندوز به سرور متصل شده و آپدیت‌های در دسترس را دانلود و نصب می‌کند.
  4. پس از پایان کار، روی دکمه Restart کلیک کنید. سپس دستورالعمل‌های موجود را دنبال کنید.

ویندوز 10

  1. در فیلد Cortana عبارت Performance را وارد کرده و از میان گزینه‌ها، وارد Check for updates شوید.
  2. بقیه مراحل را مانند ویندوز 8.1 انجام دهید.

9. Power Option را به درستی تنظیم کنید

افزایش سرعت کامپیوتر

ویندوز گزینه‌های زیادی برای تنظیم تعادل بین عملکرد سیستم و طول عمر باتری یا دمای دستگاه دارد. خوشبختانه، شما در ویندوز به این تنظیمات دسترسی داشته و می‌توانید کارایی سیستم را بهینه کنید. اگر هدف شما استفاده از بالاترین سطح عملکرد باشد، می‌توانید با خاموش کردن گزینه‌های صرفه‌جویی در توان، به این هدف برسید. با استفاده از راهکارهای زیر، برنامه‌های مختلفی برای توان سیستم برگزینید و بدین ترتیب، به افزایش سرعت کامپیوتر خود کمک کنید:

ویندوز 7

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و عبارت Power Plan را جستجو کنید. سپس از میان گزینه‌ها، Choose a power plan را برگزینید.
  2. بر اساس نوع سیستم شما، برنامه‌هایی در قسمت Preferred plans ظاهر می‌شوند. در اینجا به دنبال برنامه High performance بگردید. اگر این گزینه را نیافتید، روی Show additional plans کلیک کنید.
  3. High performance را انتخاب کنید. این گزینه باعث می‌شود تا عملکرد بالای سیستم را بر طول عمر باتری ترجیح دهید. اگر این گزینه را انتخاب کرده باشید و سیستم شما یک لپ تاپ باشد، مدت زمان استفاده از کامپیوتر بدون اتصال باتری به برق، کاهش می‌یابد.
  4. برای داشتن کنترل بیشتری بر روی این تنظیمات، گزینه Change plan settings را انتخاب کرده و بر روی Change advanced power settings کلیک کنید. پس از انجام این کار، مطمئن شوید گزینه High Performance – Active را انتخاب کرده باشید. شما می‌توانید تنظیمات مختلفی بر اساس نوع کارکردتان انجام دهید.

ویندوز 8.1

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و دکمه Search را بزنید. عبارت power plan را در فیلد جستجو تایپ کرده و گزینه Choose a power plan را انتخاب کنید.
  2. بقیه مراحل را مانند ویندوز 7 انجام دهید.

ویندوز 10

  1. روی دکمه Start کلیک کرده و دکمه Search را بزنید. عبارت power plan را در فیلد جستجو تایپ کرده و گزینه Choose a power plan را انتخاب کنید.
  2. بقیه مراحل را مانند ویندوز 7 و 8.1 انجام دهید.

10. سیستم خود را ارتقا دهید

افزایش سرعت کامپیوتر

ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که استفاده از این مرحله، منجر به افزایش سرعت کامپیوتر شما شده به طوری که اکثر نرم‌افزارهای سنگین این روزها را به راحتی اجرا کند. پیش از صرف هزینه بالا و خرید یک PC جدید، برخی سخت‌افزارهای خود را ارتقا دهید. در ادامه برخی گزینه‌های خوب و مقرون به‌صرفه را به شما معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها، علاوه بر افزایش طول عمر سیستم، تجربه سرعت بالا را نیز کسب کنید.

  1. رم: با تغییر رم سیستم، با روشی ارزان‌تر عملکرد سیستم را بهبود دهید. این کار مخصوصا برای سیستم‌هایی با رم کمتر از 4 گیگابایت بسیار مهم است. اگر سیستم شما دارای 4 گیگابایت رم است، می‌توانید با ارتقای آن به 8 گیگابایت، برنامه‌های بیشتری را به طور همزمان اجرا کنید، مرورگر را با تب‌های زیاد باز کرده و تصاویر و ویدیوهایی با حجم و کیفیت بالا را به راحتی ببینید. با استفاده از رم بالاتر از 8 گیگابایت، می‌توانید کارهای سنگین گرافیکی را به راحتی انجام دهید.
  2. حافظه: اگر سیستم شما از HDD استفاده می‌کند، بهتر است آن را به SSD تغییر دهید. SSDها به طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر از HDD به خواندن و نوشتن اطلاعات می‌پردازند. برخی از کیت‌های SSD، امکاناتی در خود دارند که شما می‌توانید سیستم عامل نصب شده روی HDD را بدون نیاز به نصب مجدد سیستم عامل و سایر نرم افزارها و بدون نگرانی از حذف فایل‌ها بر روی SDD بریزید. همچنین می‌توانید از هارد قدیمی خود به عنوان یک حافظه جانبی استفاده کنید.
  3. کارت گرافیک: واحد پردازش گرافیکی (GPU) معمولا در نوت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌ها غیر قابل ارتقا هستند. اما کامپیوتر رومیزی شما کاندیدای خوبی برای این ارتقا به حساب می‌آید؛ ارتقایی که بیشتر از همه، دوستداران بازی‌های کامپیوتری را هیجان‌زده می‌کند. علاوه بر بازی، اگر شما به تدوین فیلم یا تصویر علاقه دارید، تغییر GPU می‌تواند به شما در روان شدن کارهایتان کمک کند. جدیدترین کارت گرافیکی شرکت انویدیا، یعنی سری GTX1050/Ti بسیار کارآمد بوده و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کامپیوترهای خانگی باشد.

اگر هیچ‌یک از این راهکارها منجر به افزایش سرعت کامپیوتر نشد، شاید بهتر باشد سیستم خود را عوض کنید. با این کار، کامپیوتری با سرعت بالا و عملکرد بهینه خواهید داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. سلام از کمک شما متشکریم

  2. عالی بود⁦❤️⁩👏ممنون

  3. دمت گرم

  4. واقعا عالی بود. سپاس .

  5. مرسی
    فوق العاده بود

  6. مرسی خیلی خیلی کمکم کرد

  7. با تشکر بسیار عالی و آموزنده
    احساس یه مهندس کامپیوتر به دست داد

  8. واقعا عالی بود