بلوتوث 5 (Bluetooth 5)

بلوتوث 5 : سریع‌تر، قوی‌تر و همچنان کم مصرف

تکنولوژی بلوتوث اغلب توسط دستگاه های اینترنت اشیا، اتصال هرچیزی به گجت های پوشیدنی، گوشی های هوشمند و همچنین کامپیوترها به لوازم خانگی هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا نسل جدید این تکنولوژی، بلوتوث 5 (Bluetooth 5) چند ماهی‌ست که معرفی شده و متعهد می‌شود تا این ارتباط را مستحکم‌تر، سریع‌تر و قوی‌تر کند.

اگر اخیرا از دستگاه‌هایی مجهز به تکنولوژی بلوتوث استفاده کرده باشید، شما قطعا با استاندارد پیشین بلوتوث (که هنوز هم بلوتوث جدید جایگزین آن نشده) آشنا هستید. نسخه پیشین این تکنولوژی (بلوتوث 4.1) برای نخستین بار همراه با دستگاه‌های اوایل سال 2014 میلادی عرضه شد. از آن زمان مدتی طولانی می‌گذرد و ارتباطات شبیه به گذشته محدود نیست، اما بلوتوث هنوز هم زمانی که به بحث سرعت، محدوده و ظرفیت انتقال داده می‌رسیم، کاملا محدود است. به نقل از Bluetooth SIG (شرکت توسعه‌دهنده این تکنولوژی) ما باید انتظار تحولی بزرگ را در نسخه جدید این تکنولوژی داشته باشیم.

بلوتوث 5 (Bluetooth 5)

به گفته این شرکت، بلوتوث 5 از نظر سرعت عملکردی 2 برابری، پشتیبانی از محدوده 4 برابری و همچنین ظرفیت انتقال داده 8 برابری را نسبت به بلوتوث 4.1 ارائه خواهد کرد. این به روزرسانی می‌تواند قدرت بلوتوث را تا حد بسیار زیادی برای ارتباط دستگاه‌های مختلف با یکدیگر بیافزاید. تمامی این‌ها در حالی رخ می‌دهد که مصرف انرژی توسط این تکنولوژی با کاهش و استانداردهای امنیتی نیز با افزایش روبرو شده است. درک مزایای افزایش سرعت بلوتوث کار سختی نیست: مدت زمان قابل انتظار برای همگام‌سازی (Sync) و ارتباط بین دستگاه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این بدیهی‌ست که محدوده استفاده از دستگاه متصل به بلوتوث افزایش پیدا خواهد کرد تا شما بتوانید چه در داخل و چه در خارج از یک محیط سربسته آزادانه‌تر از آن استفاده کنید.

بلوتوث 5 (Bluetooth 5)

اما پرش بلند در این نسخه به افزایش ظرفیت انتقال داده بازمی‌گردد. این می‌تواند به شما کمک کند دیوایس‌های قدرتمندتان را بدون سیم به یکدیگر متصل کنید و در بین آن‌ها داده‌ها را با سرعتی 8 برابری نسبت به گذشته رد و بدل کنید. به نقل از Bluetooth SIG، این می‌تواند یک کمک عالی برای سرویس‌های ناوبری در محیط‌هایی باشد که به سختی در آنجا سیگنال‌های GPS یافت می‌شود.

زمان عرضه بلوتوث 5

انتظار می‌رود بلوتوث 5 همراه با دستگاه‌های الکترونیکی که اوایل سال جاری میلادی عرضه می‌شوند، پا به خانه‌های کاربران بگذارد. ما همچنین انتظار داریم گوشی‌های پرچمدار مهم سال جاری نیز نسخه جدید بلوتوث را به عنوان یک استاندارد جدید قبول کرده و به کاربران خود ارائه دهند. در حال حاضر چیپست اسنپدراگون 835 کمپانی کوالکام که احتمالا در گوشی گلکسی اس 8 سامسونگ حضور خواهد داشت نیز به بلوتوث 5 مجهز شده است.

با تمام این تفاسیر شما احتمالا نیاز خواهید داشت دیوایس‌های اطراف خود را به‌روز کنید. دستگاه‌هایی با پشتیبانی از بلوتوث 5 در آینده‌ای نزدیک، بیشتر در بازار یافت می‌شوند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها اتصال لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. خیلی جالبه که بلونوث از مد نمیوفته