پروکسیما بی

خبر بد برای انسان‌ها: سیاره پروکسیما بی قابلیت سکونت ندارد

دانشمندان ناسا در سال 2016، سیاره‌ای را کشف کردند که هم‌اندازه‌ی زمین است و در نزدیکی کره‌ی خاکی ما قرار دارد. پس از آن، سیاره مذکور که پروکسیما بی (Proxima B) نامیده شد، بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفت و برخی آن را به عنوان سکونت‌گاه آینده‌ی انسان‌ها معرفی کردند. اما اکنون، بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که امید انسان‌ها به این سیاره بیهوده بوده و گفته می‌شود که پروکسیما B قابلیت سکونت نخواهد داشت.

از آن جا که پروکسیما بی برای ماموریت‌های اکتشافی نیازی به برنامه‌ریزی‌های خاص و پردردسر ندارد، بسیار مورد علاقه‌ی دانشمندان قرار گرفته بود. موقعیت قرارگیری این سیاره در بین سیاره‌های میزبان نیز بر محبوبیت آن اضافه کرد. پروکسیما بی فاصله کمی با زمین دارد اما محل قرار گرفتن سیاره‌ها در فضا از جهت سرد یا بیش از حد گرم بودن برای زندگی نسل بشر اهمیت بسیاری دارد. وجود آب در سیاره نیز از دیگر عوامل مهمی است که در انتخاب محل سکونت انسان‌ها در آینده تاثیرگذار خواهد بود.

پروکسیما بی
پروکسیما بی در معرض طوفان‌های شدید خورشیدی قرار دارد

اکنون ناسا اعلام کرد که سیاراتی مانند پروکسیما قنطورس یا کوتوله قرمز به خاطر شعله‌های ذرات پرانرژی و همین‌طور کاهش جرم از تاج، بسیار کوچک‌تر از تصورات قبلی شده‌اند. پروکسیما بی نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض طوفان‌های خورشیدی با گذشت زمان کوچک‌تر می‌شود. علاوه بر آن، بمباران‌های خورشیدی شدید باعث نابودی سریع اتمسفر این سیاره خواهد شد. پروکیسما بی دارای میدان‌های مغناطیسی قوی است اما وجود اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن و آب جزو مهم‌ترین عوامل برای زندگی بشر به شمار می‌رود.

با این حساب و با توجه به نتیجه بررسی‌های دانشمندان ناسا، امیدواری‌های قبلی برای امکان سکونت بشر در این سیاره از بین رفت و پروکسیما بی گزینه‌ی مناسبی برای میزبانی از انسان‌ها نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*