بهترین ویژگی های اندروید O

معرفی ۱۰ مورد از ویژگی های اندروید 8 اوریو ؛ از پروژه تربل تا کاهش تاخیر صوتی

ویژگی های اندروید 8 اوریو (Android 8 Ore) همگی جالب و کاربردی‌اند و ما تصمیم گرفته‌ایم از میان آن‌ها، ۱۰ مورد را که بهتر از بقیه هستند معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه شوید.

اندروید 8 اوریو بالاخره رسما عرضه شد و اکنون حدود ۰/۳ درصد کاربران اندرویدی در سراسر جهان، می‌توانند از قابلیت‌های برتر آن بهره برند. درست است که این نسخه از اندروید اکنون فقط برای گوشی‌های نکسوس و پیکسل عرضه شده است اما طی ماه‌های آتی، به مرور برای دیگر گوشی‌های هوشمند عرضه خواهد شد.

امروزه سیستم‌عامل Android بیشتر از هر سیستم‌عامل دیگری به بلوغ رسیده و طیف وسیعی از کاربران از آن استفاده می‌کنند. این سیستم‌عامل طی سال‌های اخیر به‌روز‌رسانی‌های بزرگی به خود دیده است و حال در جدیدترین نسخه خودش، شاهد ویژگی‌های جذاب بسیاری در آن هستیم. در ادامه این مطلب برای شما ۱۰ ویژگی برتر Android 8 Oreo را ذکر کرده‌ایم:

۱. پروژه تربل (Project Treble)

ویژگی های اندروید 8 اوریو

گوگل همواره سعی کرده نحوه دریافت به‌روزرسانی برای گوشی‌های اندرویدی را تسهیل کند و به همین دلیل در اندروید 8 اوریو شاهد قابلیتی جدید به نام پروژه تربل هستیم. اگر جزو کاربران اندرویدی هستید، قطعا می‌دانید که بین عرضه رسمی اندروید جدید و انتشار آن برای گوشی‌های مختلف مثل ال‌جی و سامسونگ، ماه‌ها زمان تلف می‌شود؛ اما مشکل کجاست؟ سازنده‌های برندهای مختلف گوشی، رابط‌های کاربری را به شکل ویژه خودشان می‌سازند و این تفاوت‌ها، با تفاوت‌های سخت‌افزاری و موارد مشابه دست به دست هم می‌دهند و انتشار آپدیت جدید برای گوشی شما را به تعویق می‌اندازند. گوگل طی سال‌های اخیر با جداسازی سیستم اصلی اندروید از لایه‌های بالایی – که سازندگان معمولا از آن استفاده می‌کنند – به نوعی زمان انتشار آپدیت‌ها را سریع‌تر کرده بود، با این همه هنوز هم کاربران ناراضی‌ هستند. تفکر جدید گوگل برای هر چه سریع‌تر کردن روند رسیدن آپدیت به گوشی‌های مختلف، قابلیتی جدید به اسم Project Treble است که ساز و کار آن را می‌توانید در گجت‌نیوز مطالعه کنید.

۲. متوقف کردن مصرف بیهوده شارژ

ویژگی های اندروید 8 اوریو

گوگل با اندروید 8 اوریو قصد دارد با بستن برخی اپلیکیشن‌های بلا استفاده، از تخلیه بیهوده شارژ گوشی‌تان جلوگیری کند. در اندروید جدید هنگامی که اپلیکیشنی خاص در پس‌زمینه در حال اجرا است و شارژ باتری گوشی را مصرف می‌کند، از طریق نوار کشویی بالایی به صورت مداوم با نوتیفیکیشن به شما خبر داده می‌شود. علاوه بر این موضوع، اندروید می‌تواند فعالیت‌های یک اپلیکیشن خاص را هنگامی که در صفحه‌‌نمایش گوشی در حال اجرا نیست محدود نماید و به واسطه این موضوع، هم باتری کمتر خالی می‌شود و هم فضای کمتری از پردازنده گوشی اشغال می‌گردد. تنها زمان است که کاربردی یا عدم کاربردی بودن این قابلیت را اثبات خواهد کرد و باید دید گوگل در این مورد و دیگر ویژگی های اندروید 8 اوریو چه تدابیری اندیشیده است.

۳. قابلیت تصویر در تصویر

ویژگی های اندروید 8 اوریو

ممکن است با مطالعه جمله بالا، ذهن‌تان به سمت انجام مالتی‌تسکینگ در یک گوشی موبایل معطوف شود؛ با این‌که قابلیت Picture in Picture اندروید 8 را نمی‌توان دقیقا مالتی‌تسکینگ نامید، اما حالا که صفحه‌نمایش‌های بزرگ به استانداردی برای گوشی‌های موبایل بدل شده‌اند و ابعاد ۱۸:۹ هم به مرور زمان محبوب‌تر می‌گردد، باید گفت که عملی شدن مالتی‌تسکینگ در اندروید را نمی‌توان اتفاقی دور از ذهن دانست. به لطف ویژگی جدید اندروید اوریو، می‌توانید در حالی که کارهای خود را راست و ریس می‌کنید، در یک پنجره شناور کوچک در گوشه صفحه، به تماشای ویدیو مورد علاقه‌تان بپردازید. جالب است بدانید که این ویژگی از سرویس‌های یوتیوب و Google Duo هم پشتیبانی می‌کند. این ویژگی جدید برخلاف بسیاری از ویژگی های اندروید 8 اوریو در اختیار توسعه‌دهندگان شخص ثالث هم قرار گرفته و این یعنی در آینده اپلیکیشن‌های بیشتری از این قابلیت پشتیبانی به عمل خواهند آورد.

۴. پشتیبانی از اموجی‌های جدید

ویژگی های اندروید 8 اوریو

اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که اموجی‌های کنونی سیستم‌عامل اندروید (که شبیه قطره هستند) اصلا جذابیت ندارند. خبر خوب این است که در اندروید جدید، علاوه بر موارد گفته شده در مورد ویژگی های اندروید 8 اوریو چیز دیگری نیز این نسخه از اندروید اعمال شده و آن هم این است که اموجی‌های مذکور برای همیشه از بین رفته‌اند و جای آن‌ها با اموجی‌هایی جدید و زیبا پر شده است. بهتر از این، خبر جدیدی است که گوگل منتشر کرده؛ این کمپانی اعلام کرده است که برای نسخه جدید اندروید EmojiCompat را منتشر می‌کند؛ این قابلیت به گوشی‌های مختلف توانایی خواندن و شناسایی اموجی‌های جدید را می‌دهد. در نسخه‌های فعلی اندروید اگر یک گوشی توانایی خواندن یک اموجی به خصوص را نداشته باشد، به جای آن حرف X را می‌گذارد.

۵.آیکون‌های انطباق‌پذیر

ویژگی های اندروید 8 اوریو

همه سازندگان گوشی‌های اندرویدی دوست دارند که پوسته‌های مخصوص خودشان را برای گوشی‌شان طراحی کنند و به تبع، همه سازندگان شخص ثالث لانچرهای اندروید هم تمایل دارند شکل‌های مختلف آیکون‌ها را در لانچر خود قرار دهند. و نتیجه نهایی چه می‌شود؟ این که در بسیاری از مواقع، اپلیکیشن‌های غیر پیش‌فرض نصب شده بر روی گوشی، قاب مستطیل‌شکل عجیب اطراف آیکون‌شان را از دست می‌دهند؛ به گونه‌ای که انگار در آن قاب مستطیلی جا نمی‌شوند. گوگل بالاخره دست به کار شده و در اندروید جدید، آیکون‌ها را انطباق‌پذیر نموده است. از این به بعد سازندگان لانچرها و پوسته‌های اندروید، با مشکل ذکر شده رو به رو نیستند.

۶. کانال‌های نوتیفیکیشن

ویژگی های اندروید 8 اوریو

برخی از اپلیکیشن‌ها انواع مختلف رویدادها را با نوتیفیکیشن نشان می‌دهند؛ رویدادهایی مثل لایک شدن، فالو شدن، کامنت گذاشته شدن برای شما، منشن شدن و موارد مشابه. برخی از این اپ‌ها به شما اجازه می‌دهند که به صورت دستی تعیین کنید کدام‌یک از این نوتیفیکیشن‌ها با صدا همراه باشد، کدام‌یک با لرزش همراه باشد و… .

گوگل در نسخه جدید Android به واسطه قابلیتی جدید به نام کانال‌های نوتیفیکیشن (Notification Channels) این فرایند را تسهیل کرده است. اگر کاربر با چنین اپ‌هایی رو به رو باشد، اندروید جدید این رویدادها را به صورت کاملا مجزا در کانال‌هایی قرار خواهد داد و فرد بر اساس علایق، انتخاب خواهد کرد که هر کانالی، چه کاری انجام دهد. بعضی از کانال‌ها ممکن است برای پخش صدا باشند، برخی دیگر ممکن است یک بنر متنی را به نمایش بگذارند و نوع سوم کانال‌ها می‌توانند در جهت روشن کردن LED گوشی شما در هنگام نوتیفیکیشن مورد استفاده قرار گیرند؛ برای مثال می‌توانید در اپلیکیشن فیسبوک خود تعیین کنید که وقتی درخواست دوستی جدید برای شما ارسال می‌شود، صدایی از گوشی پخش شود، وقتی که در پستی تگ می‌شوید گوشی به لرزه در آید و وقتی کامنتی برای پست شما ارسال می‌شود، تنها اتفاقی که بیافتد، روشن شدن LED گوشی‌تان باشد.

۷. اسنوز (Snooze) کردن نوتیفیکیشن‌ها

ویژگی های اندروید 8 اوریو

وقتی که نوتیفیکیشن جدیدی دریافت می‌کنید اما در آن لحظه نمی‌توانید عملکردی بر روی آن انجام دهید، چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ آن را رد کرده و ریسک فراموش کردن آن را به جان می‌خرید؟ خب با نصب اندروید 8 اوریو دیگر از این مشکل رنج نخواهید برد؛ چرا که گوگل قابلیت جدیدی به اسم اسنوز نوتیفیکیشن‌ها را در اندروید جدید خود جای داده که همانطور که از نامش پیدا است، به واسطه آن می‌توانید کاری کنید که نوتیفیکیشنی خاص در آن لحظه از صفحه پاک شده و سپس در زمانی دیگر مجددا در صفحه ظاهر شود.

۸. طراحی مجدد بخش تنظیمات

ویژگی های اندروید 8 اوریو

گوگل با عرضه اندروید 6 مارشمالو تغییراتی اساسی را در راستای نظم بخشیدن به بخش تنظیمات گوشی‌های اندرویدی، اعمال کرد. در این نسخه از اندروید در بخش چپ منوی تنظیمات شاهد یک منوی همبرگر بودیم که می‌توانست کمک زیادی به شما برای انتخاب رستوران مناسب بکند (البته برای ما ایرانی‌ها که کاربردی نداشت).

حال در اندروید 8 اوریو آن منوی رستوران به طور کامل از بین رفته و گوگل با بازطراحی تمامی ۱۳ زیرمنوی بخش تنظیمات، بخش‌های جدیدی را به آن‌ها اضافه کرده است. اکنون اطلاعات مرتبط با هر بخش به لطف تصاویر بزرگ و متن‌های خوانا، به خوبی دیده می‌شوند. طراحی مجدد بخش تنظیمات، در یک کلام این بخش را بسیار زیبا و جذاب کرده است.

۹. کاهش مجدد تاخیر صوتی (Audio latency)

ویژگی های اندروید 8 اوریو

اپل مدت‌هاست که به لطف تاخیر صوتی یا همان لتنسی بسیار کم دستگاه‌های خود، به پاتوق موزیسین‌ها تبدیل شده است. توسعه‌دهندگان اپل با دادن نظم خاص و گسترده‌ای به آیفون‌ها و آیپدها قشر کثیری از موزیسین‌ها را به سمت گوشی‌های این کمپانی کشانده‌اند و این افراد با متصل کردن گیتار یا کنترلر MIDIشان به دستگاه، تا مدت‌ها سرگرم می‌گردند. اندروید گرچه نسبت به اپل دست کاربران را بیشتر باز گذاشته و اصطلاحا سیستم Openتری بوده، اما همچنان نتوانسته در این زمینه به پای اپل برسد. اما مشکل اصلی ماجرا کجاست؟ نحوه تقسیم‌بندی و تاخیر صوتی‌ که همیشه وجود داشته (و دارد). گوگل اما با عرضه اندروید اوریو قول داده که تاخیر صوتی را کاهش می‌دهد.

۱۰. اضافه شدن قابلیت Password Autofill به اپلیکیشن‌های مختلف

ویژگی های اندروید 8 اوریو

Autofill یا تکمیل خودکار، یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های مرورگر گوگل کروم است و شنیده‌ها حاکی از آن هستند که گوگل این ویژگی جالب را در اندروید 8 اوریو برای دیگر اپ‌ها مثل توییتر هم فراهم کرده است. اندروید جدید با پسوردهای به خاطر سپرده‌شده شما در مرورگر کروم به طور کامل همگام‌سازی می‌شود و از طریق آن، قسمت پسورد را در اپ‌های مختلف به صورت خودکار تکمیل خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید عالی ،عالی

    ببخشید من Samsung s7 edge دارم میخواستم زمان احتمالی عرضهء اندروید8 یا اریو رو برای موبایل خودم از شما بزرگوار سوال کنم؟ و اینکه ما حدوداً تا کی و چه زمان باید منتظر آپدیت اندروید o یا اوریو باید بمونیم؟
    جدیدن یک آپدیت کوچیک اومد و اندروید 7 تبدیل به اندروید7.0 شد ولی تغییری حاصل نشد.
    ممنون میشم از پاسخگویی شما.

  2. سلام…خسته نباشید..ببخشید من نکسوس 5 ایکس دارم ولی هنوز برام نیومده..آیا نسخه رسمی هنوز به گوشی های نکسوس نرسیده؟