جایزه نوبل فیزیک 2017

جایزه نوبل فیزیک 2017 به سه دانشمند آمریکایی تعلق گرفت

جایزه نوبل فیزیک 2017 (Nobel Prize) سرانجام برندگان خود را شناخت. بر این اساس، سه دانشمند آمریکایی موفق به دریافت این جایزه مهم و بزرگ شده‌اند.

راینر ویس، بری کلارک باریش و کیپ استفان ترون سه دانشمند اهل ایالات متحده آمریکا هستند که موفق شده‌اند جایزه نوبل فیزیک 2017 را دریافت کنند. هر سه دانشمند یاد شده، عضو انجمن اکتشافی LIGO-Virgo هستند؛ همان انجمنی که موفق شده بود امواج گرانشی را کشف کند.

نماینده کمیته نوبل، امروز در جریان برگزاری یک کنفرانس خبری در شهر استکهلم گفت:

جایزه نوبل فیزیک 2017 به کسانی تعلق گرفته که موفق شده‌اند چیزهایی کشف کنند که دنیا را تکان داده است.

نیمی از جایزه نوبل فیزیک 2017 به راینر ویس (متولد شده در برلینِ آلمان و شهروند فعلی ایالات متحده) تعلق گرفت. ویس مدرک پروفسورای فیزیک را دارد و هم اکنون در موسسه تکنولوژی ماساچوست مشغول به کار است.

برندگان نیم دیگر جایزه نوبل امسال، بری کلارک باریش (اهل ایالت نبراسکا) و کیپ استفان ترون (اهل ایالت یوتا) بودند که هر دوی آن‌ها به عنوان دانشمند در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا مشغول به کار هستند.

راینر ویس در کنفرانس استکهلم، حقیقت جالبی را بازگو کرد:

وقتی که ما آن امواج را در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ کشف کردیم، هنوز نمی‌توانستیم باورش کنیم! ماه‌ها طول کشید تا بتوانیم خودمان را متقاعد کنیم که واقعا توانسته‌ایم امواج گرانشی را بشنویم.

کمیته نوبل از سال ۲۰۱۱ تاکنون، ۱۱۱ جایزه فیزیک را به دانشمندان مختلف اعطا کرده است. در سال ۲۰۱۶، سه محقق موفق شدند برای تحقیقات و اکتشافات مهمی که در زمینه توپولوژی انجام داده بودند، جایزه نوبل فیزیک را برنده شوند. توپولوژی شاخه‌ای جوان از علم ریاضیات است که خواص بنیادی فضا را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ به شکل ساده‌تر، توپولوژی یعنی مکان‌شناسی.

برندگان جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۶ توانستند روشی عجیب را کشف کنند که به واسطه آن‌، می‌توان ماده را به ابررسانا یا مایعات بدون اصطکاک تبدیل کرد.

برندگان جایزه نوبل فیزیک به عضویت گروهی خاص در می‌آیند؛ گروهی که برای سال‌ها محفل دانشمندان بزرگی چون آلبرت انیشتین، ماری کوری و نیلز بور بوده است. از میان برندگان اخیر این جایزه بزرگ، می‌توان به آندره ژیم و کنستانتین نوسلوف از دانشگاه منچستر اشاره کرد. این دو دانشمند موفق شده بودند که با استفاده از گرافین، آزمایشاتی خاص و مهم را انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*