شارژ سریع 4 پلاس

نتایج غافلگیرکننده از تکنولوژی شارژ‌ سریع 4 پلاس منتشر شد

شرکت بزرگ و معتبر کوالکام (Qualcomm) در خرداد 96 تکنولوژی جدید شارژ‌ سریع 4 پلاس (+Quick Charge 4) را رسما معرفی کرد. اما عملکرد واقعی این فناوری چگونه است؟

خیل عظیمی از تولیدکنندگان بزرگ عرصه تلفن و تبلت های هوشمند از تراشه‌های قدرتمند اسنپدراگون در محصولات خود استفاده می‌کنند. کوالکام، شرکت تولیدکننده این قطعات، را می‌توان بزرگترین کمپانی سازنده چیپست‌های موبایلی در نظر گرفت. تکنولوژی شارژ‌ سریع نیز یکی دیگر از دستاوردهای چند سال گذشته شرکت Qualcomm به شمار می‌رود.

شش ماه پس از عرضه نسخه چهارم از تکنولوژی شارژ سریع ، مسئولان این شرکت ورژن جدیدی از آن را معرفی کردند؛ فناوری شارژ‌ سریع 4 پلاس (+Quick Charge 4). بسیاری از کارشناسان، تعجیل کوالکام در عرضه این به‌روزرسانی را کار درستی نمی‌دانند. اما این نکته را هم باید در نظر بگیریم که بسیاری از محصولات بازار از فناوری شارژ سریع نسل چهارم کوالکام بهره نمی‌برند. بنابراین علی رغم خوشحالی ما از عرضه یک تکنولوژی قوی‌تر، هنوز نمی‌دانیم عملکرد دقیق آن به چه صورت است. در همین راستا بهتر است نگاهی به نتایج تست آزمایشی فناوری شارژ‌ سریع 4 پلاس در چند گوشی خاص بیاندازیم.

این نسخه جدید از فناوری شارژ سریع کوالکام به سه بخش از نسخه قبلی سر و سامان داده است؛ شارژ دوگانه، تعادل حرارتی هوشمند و قابلیت‌های پیشرفته امنیتی. همانطور که از نام این قابلیت‌ها مشخص است، مورد اول جریان انرژی را بین دو آی‌سی مدیریت می‌کند. مورد دوم جریان الکتریکی را از سردترین بخش ممکن به صورت خودکار منتقل می‌کند تا دما پایین بماند. در نهایت مورد آخر، میزان دمای قاب گوشی و کانکتر شارژ‌ را به صورت همزمان کنترل می‌کند. به لطف این تغییرات، مدت زمان شارژ‌ محصولات 15 درصد کمتر شده و شاهد بهینه‌سازی 30 درصدی شارژ محصولات بوده‌ایم.

جهت بررسی عملکرد و قدرت این تکنولوژی جدید شرکت کوالکام از چند گوشی مختلف در تست‌های مربوطه استفاده شده بود. از یک شارژر مخصوص اتومبیل‌ها جهت پیگیری این تست بهره گرفته شده است. این کابل شارژر از تکنولوژی شارژ سریع 4 پلاس در جریان‌های خروجی 5 ولت/ 3 آمپر ، 9 ولت/ 3 آمپر ، 11 ولت/ 2.4 آمپر و 12 ولت/ 2.25 آمپر پشتیبانی دارد. جریان ورودی نیز باید 10.8 الی 16 ولت باشد.

گوشی یو 11 پلاس اچ تی سی (+HTC U11) از شارژ سریع تا سقف 18 وات و 9 ولت/ 2 آمپری پشتیبانی دارد. اما در تست شاهد جریان خروجی 17 وات بودیم.

شارژ سریع 4 پلاس

نوبیا زد 17 (Nubia Z17) اولین دستگاه پشتیبان از فناوری شارژ‌ سریع 4 پلاس کوالکام بود. اما در این تست تنها شاهد جریان 10 واتی در آن بودیم. در نهایت از این شارژر می‌توان برای آیفون 10 اپل (Apple iPhone 10) استفاده کرد و جریان مربوط به پرچمدار اهالی کوپرتینو 14 وات است.

شارژ سریع 4 پلاس

بنابراین می‌توان گفت کمپانی کوالکام موفق شده سطح جدیدی از فناوری شارژ سریع را در نسخه 4 پلاس ارائه کند و تنها شاید یک آپدیت ساده و معمولی از سوی این برند معتبر و جهانی نیستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*