تقویم نجومی سال 2018

تقویم نجومی سال 2018 ؛ ابرماه، خسوف و بارش های شهابی را از دست ندهید

در سال 2018 میلادی، رویدادهای آسمانی زیبا و مختلفی چون ماه گرفتگی، بارش های شهابی و ابرماه اتفاق می‌افتند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه، تقویم نجومی سال 2018 را بررسی می‌کنیم.

چند روزی است که سال جدید میلادی آغاز شده و همه منتظر روزهایی خوب و پرهیجان هستیم. با نگاهی به تقویم نجومی سال 2018 می‌بینیم که امسال پر است از رویدادهای جذاب آسمانی که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به دو ماه گرفتگی کامل، دو ابرماه، رویت سیاره های نورانی و پنج بارش شهابی اشاره کرد. در ادامه، تقویم نجومی سال 2018 را بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که برای دیدن بیشتر این رویدادها نیازی به ابزارهای ویژه نیست و در صورتی که هوا صاف و معتدل باشد می‌توانید با چشم غیر مسلح نیز به تماشای آن‌ها بنشینید، اما تعداد کمی از آن‌ها به ابزارهایی چون تلسکوپ نیاز دارند.

تقویم نجومی سال 2018

تقویم نجومی سال 2018

1 ژانویه: سال 2018 میلادی با اولین ابرماه آغاز می‌شود. در این روز، ماه به بخشی از مدار بیضوی خود به نام «پریگی» می‌رسد و در این موقعیت در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار می‌گیرد و بزرگ‌تر و روشن‌تر از همیشه دیده می‌شود.

3 و 4 ژانویه: بنا بر اعلام ناسا، در تقویم نجومی سال 2018 مجموعا 6 بارش شهابی خواهیم داشت که اولین آن‌ها در اوایل صبح روز 3 یا 4 ژانویه اتفاق می‌افتد. این بارش شهابی با نام کوادرانت (Quadrantid) یا بارش ربعی شناخته می‌شود.

31 ژانویه: ناسا اعلام کرد که علاوه بر اولین ابرماه سال 2018 در نخستین روز سال، یک ابرماه دیگر نیز در روز 31 ژانویه اتفاق می‌افتد. این ابرماه که دومین و آخرین ابرماه در تقویم نجومی 2018 است، به رنگ قرمز دیده می‌شود چون در این روز، خسوف کامل نیز رخ می‌دهد. طی این ماه گرفتگی، سایه زمین، ماه را به رنگ قرمز درمی‌آورد. نوح پترو، دانشمند و محقق مرکز فضای گودارد در این باره می‌گوید ماه گرفتگی 31 ژانویه 2018 در طول غروب ماه قابل رویت خواهد بود. بهترین وضعیت برای مشاهده ابرماه 31 ژانویه، در کشورهایی که بین غرب آمریکای شمالی تا شرق آسیا واقع شده‌اند است.

تقویم نجومی سال 2018

16 فوریه: در این تاریخ، امکان مشاهده سیاره ناهید (ونوس) از زمین وجود دارد.

18 مارس: هر 5 سیاره روشن شامل عطارد، ناهید، مریخ، مشتری و زحل در هجدهمین روز ماه مارس 2018 و درست پیش از طلوع خورشید در آسمان جنوبی ظاهر می‌شوند.

6 و 7 می: بارش شهابی اتا دلوی (Eta Aquarid)، دومین بارش شهابی سال است که در روزهای ششم یا هفتم ماه می قابل مشاهده است.

9 می: سیاره مشتری در این تاریخ به روشن‌ترین میزانی که از زمین قابل رویت است، می‌رسد. علاقه‌مندان در این تاریخ می‌توانند با استفاده از دوربین‌های دو چشمی، 4 مورد از بزرگ‌ترین قمرهای مشتری را مشاهده کنند و حتی با یک تلسکوپ، می‌توان نوارهای ابر آن را نیز دید.

27 ژوئن: سیاره زحل در تاریخ 27 ژوئن خود را نمایان می‌کند و علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند با استفاده از تلسکوپ، حلقه‌های آن را مشاهده کنند.

27 جولای: دومین ماه گرفتگی کامل سال 2018 در بیست و هفتمین روز از هفتمین ماه میلادی اتفاق می‌افتد. همچینن در این تاریخ، 4 سیاره نورانی به غیر از مریخ رویت خواهند شد. انتظار می‌رود، زحل در امتداد یک خط گرفتگی در شرق قرار بگیرد و با مریخ که در غرب در درخشان‌ترین حالت خود است، جابجا شود.

12 و 13 آگوست: بارش شهابی برساوشی (Perseid) یکی از مهم‌ترین بارش های شهابی سالیانه است که در شب‌های 12 و 13 آگوست رخ می‌دهد. این بارش شهابی، بیشترین شمار شهاب را با حداکثر 60 شهاب در هر ساعت در طول اوج بارش خواهد داشت.

تقویم نجومی سال 2018

21 و 22 اکتبر: بارش شهابی اوریونید (Orionid) یا همان بارش جباری در این روز اتفاق می‌افتد.

17 و 18 نوامبر: بارش شهابی اسدی یا لئونید (Leonid)، آخرین بارش شهابی سال 2018 از 17 تا 18 نوامبر به وقوع می‌پیوندد.

7 دسامبر: در ساعت 4:43 به وقت محلی و 1:13 بامداد به وقت ایران در تاریخ هفتم دسامبر با زودترین غروب آفتاب مواجه خواهیم شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. چیزایی ک تو تقویم هست دللی نمیشه حتما مایی ک ایران هستیم ببینیم!!!!!!
    امکان داره مثلا سیاره مشری رو ماببینیم ولی اونا نه!

  2. mersiiiii…vali ma nemidoonestiiiiiim nadidim oon abre maho baresh rooo:(

  3. ابر ماه درسته من دیدمش ولی بارش شهاب سنگ فیکه

  4. بسیار عالی گجت نیوز

    این مطلب باید زیر نظر داشت و بعدها هم بهش سر زد، که اونایی که ممکنه ببینیم

  5. چ شلوغهههه امسال
    ممنون از گجت باببت این مقاله جالب