هلیو P60

مدیاتک با چیپست هلیو P60 هوش مصنوعی را به گوشی های میان رده‌ می‌آورد!

مدیاتک یک کمپانی تایوانی و فعال در صنعت ساخت نیمه‌هادی‌هاست. این غول تایوانی در نمایشگاه WMC 2018 از جدیدترین چیپست خود یعنی هلیو P60 رونمایی کرد. مدیاتک در طراحی هلیو پی 60 بر هوش مصنوعی و افزایش کارایی نسبت به نسل قبل تمرکز داشته است.

هلیو P60 جدیدترین چیپست معرفی شده از سوی مدیاتک است که در نمایشگاه WMC 2018 معرفی شد و بازار گوشی‌های میان رده را هدف گرفته است. این چیپست جدید نسبت به نسل قبلی خود دستخوش بهسازی و ارتقاهای فراوانی شده است.

هلیو P60

چیپست جدید مدیاتک با فناوری FinFET کمپانی تایوانی TSMC ساخته شده و دارای لیتوگرافی 12 نانومتری است. در مقایسه با نسل پیشین که لیتوگرافی آن 14 نانومتر بود، مصرف انرژی هلیو P60 به میزان 15 درصد کاهش یافته است.

هلیو P60

هلیو پی 60 دارای یک پردازنده 8 هسته‌ای است و از معماری ARM big.LITTLE بهره می‌برد. این پردازنده دارای 4 هسته Cortex-A73 و 4 هسته Cortex A53 است که هر دو دارای فرکانس کاری 2.0 گیگاهرتز هستند. پردازش گرافیکی این چیپست نیز برعهده پردازشگر Mali-G72 MP3 است که با فرکانس 800 مگاهرتز کار می‌کند. به گفته مدیاتک، در مقایسه با نسل قبل، کارایی پردازشگر گرافیکی جدید در بازی 70 درصد افزایش یافته است.

هلیو P60

همچون دیگر سازندگان چیپست‌های موبایلی، مدیاتک نیز در هلیو P60 از یک واحد پردازشی جداگانه برای هوش مصنوعی استفاده کرده که مدیاتک نام آن را NeuroPilot گذاشته است. البته تفاوت کار مدیاتک با دیگر سازندگان این است که آنان تنها برای چیپست‌های پرچمدار خود چنین ویژگی‌ای را لحاظ کرده‌اند،‌ درحالی که مدیاتک یک چیپست میان رده را به این قابلیت مجهز کرده است.

هلیو P60

بهره‌وری این پرداشگر هوش مصنوعی با در نظر گرفتن مصرف انرژی آن، دو برابر بیشتر از پرداشگر گرافیکی بوده و دارای توان پردازشی 280 میلیارد عملیات ضرب-جمع در ثانیه است. NeuroPilot وظایفی از قبیل یادگیری عمیق در تشخیص چهره، تشخیص اجسام و مناظر، زیباسازی تصاویر به صورت آنی و در لحظه و همچنین شتاب‌دهنده واقعیت مجازی/واقعیت ترکیبی را بر عهده دارد.

هلیو P60

قابلیت‌های عکس برداری نیز در هلیو پی 60 (helio P60) افزایش یافته و این چیپست دارای سه موتور پردازشگر عکس است. این موتورها در زمینه مصرف نیرو بهینه شده‌ و در مقایسه با نسل قبل، مصرف نیروی آنان 500 میلی‌وات،‌ یا 18 درصد، کاهش داشته است. این چیپست می‌تواند از دو سنسور 20 و 16 مگاپیکسلی و یا یک سنسور 32 مگاپیکسی پشتیبانی کند. همچنین قابلیت تشخیص خودکار، نمایش و ضبط تصاویر HDR به صورت در لحظه این چیپ، کاربران را قادر میسازد تا حتی پیش از انداختن عکس، ببیند تصویر به چه شکل خواهد بود.

هلیو P60

هلیو P60 از قابلیت ViLTE و VoLTE دوگانه و همچنین VoWi-Fi پشتیبانی می‌کند. مودم 4G گوشی دارای سرعت دانلود CAT.7 و سرعت آپلود CAT.13 است. نسخه بلوتوث این چیپ نیز نسخه کم مصرف بلوتوث 4.2 است.

همچنان مشخص نیست چیپست مدیاتک هلیو پی 60 در چه تاریخی عرضه خواهد شد و کدام سازندگان گوشی‌های هوشمند قصد استفاده از آن را در محصولات میان رده خود دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. دیگه گوشی های میان رده هم اندازه پرچم دارا خفن شدن