پراسترس ترین مشاغل

با 20 مورد از پراسترس ترین مشاغل دنیا آشنا شوید

پراسترس ترین مشاغل دنیا آن‌‌هایی هستند که ذهن افراد را شدیدا درگیر خود کرده و لحظه‌ای رهایشان نمی‌کند. اگر جزو افرادی هستند که باید برای سلامت روح و جسم خود از تنش دوری کنند، از انتخاب پراسترس ترین شغل های دنیا بپرهیزید.

متاسفانه استرس، سال‌ها است به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها تبدیل شده است و شاید بتوان دلیل عمده آن را در مدرن شدن زندگی پیدا کرد. میزان استرس درون زندگی هر فرد با شغل وی ارتباط کاملا مستقل دارد.

داشتن یک رده شغلی بالا با درآمد عالی، بدون شک جزو خواسته‌های هر فردی است، اما نباید فراموش کرد هر چه رده شغلی بالاتر رفته و حرفه‌، شکلی تخصصی‌تر به خود می‌گیرد، استرس ناشی از آن نیز افزایش پیدا می‌کند، چرا که فرد مسئولیت بیشتری را متحمل خواهد شد.

پراسترس ترین مشاغل

ممکن است هر فرد به خاطر سختی‌های شغلی که درونش مشغول به خدمت است، آن را جزو پراسترس ترین مشاغل دنیا قلمداد کند، اما در دنیا حرفه‌هایی وجود دارند که میزان تنش درون آن‌ها برای بسیاری غیر قابل تحمل است. در ادامه با 20 مورد از پراسترس ترین مشاغل آشنا می‌شویم.

20- داور (مسابقات) ورزشی

درآمد سالانه: 47 هزار دلار

قرار گرفتن بین دو تیم و تلاش مستمر برای تشخیص صحیح اتفاقات و قضاوت درست، آیا می‌تواند کار راحتی باشد؟ یک تیم که متشکل از تعداد زیادی مربی و بازیکن است، مدت‌‌ها خود را برای رسیدن به یک مسابقه خاص آماده می‌کند، اما یک اشتباه داوری همچون تشخیص غلط خطای پنالتی در بازی فوتبال و یا عدم تشخیص آن در صورت نیاز، می‌تواند نتیجه را به کلی تغییر بدهد.

پراسترس ترین مشاغل - داور فوتبال

در داوری، هر چقدر سطح مسابقات بالاتر می‌رود، فرد باید با مشکلات بیشتری اعم از تهدیدات جانی که نسبت به وی می‌شود دست و پنجه نرم کند! به مشکلات داوران باید مسافرت‌های پی در پی و نیاز به بیدار ماندن در برخی شب‌ها را نیز اضافه کرد. این‌ها مواردی هستند که داوری مسابقات ورزشی را تبدیل به یکی از پراسترس ترین مشاغل می‌کنند.

19- مدرس (مدرسه و دانشگاه)

درآمد سالانه: 45 هزار دلار

اگرچه تدریس در مقایسه با برخی از پراسترس ترین مشاغل نظم بیشتری داشته و معلم‌های مدارس و استاد‌های دانشگاه خیلی منظم به تعطیلات آخر هفته می‌روند، اما نباید فراموش کرد طی همان ساعات کاری، فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌شود.

پراسترس ترین مشاغل - معلم

یک مدرس به طور مستقیم با افراد زیادی در ارتباط است، افرادی که هر کدام ویژگی‌های شخصیتی متفاوتی داشته و مطمئنا تعدادی از آن‌ها به نوعی از عدم تعادل روحی رنج می‌برند. حتی یک فرد این چنینی می‌تواند کل کلاس را تحت تاثیر قرار بدهد. مسئولیت یک فرد تدریس‌کننده برای اطمینان از دریافت مفاهیم توسط یادگیرندگان، از دیگر موارد تنش‌زا است.

18 – اپراتور (تلفن)

درآمد سالانه: 32 هزار دلار

از دور، نشستن پشت میز و صحبت کردن پشت تلفن، حداقل از نظر فیزیکی کار راحتی بوده و فشار زیادی به فرد وارد نمی‌کند، اما اپراتورها نیز همانند معلم‌ها، به طور مستقیم با افراد زیادی در ارتباط هستند. برخلاف دانش‌آموزان که در حالت عادی تلاش می‌کنند احترام فرد تدریس‌کننده را حفظ کنند، افراد تماس‌گیرنده با اپراتورها اغلب مشتریان عصبانی هستند که برای گله از یک مشکل تماس گرفته‌اند.

پراسترس ترین مشاغل - اپراتور تلفن

شرکت برای از دست ندادن مشتریان خود از اپراتورها می‌خواهد تحت هر شرایطی خونسردی‌شان را حفظ کنند. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از تماس‌گیرندگان، افرادی بی‌منطق و حق به جانب بوده و متاسفانه در برخی موارد از الفاظ توهین‌آمیز استفاده می‌کنند. در صورت عدم توانایی برای مدیریت مشکل و ارائه پاسخی قانع‌کننده به مشتری، اپراتور توسط شرکت مواخذه خواهد شد. این موضوع برای قرار دادن این منصب در بین پراسترس ترین مشاغل دنیا کافی است.

17- مشاور سلامت روان

درآمد سالانه: 39 هزار دلار

به طور واضح، کار کردن به عنوان یک مشاور سلامت روان می‌تواند فرد را در موقعیت‌های پراسترس زیادی قرار بدهد. همانطور که گفتیم، امروز استرس تبدیل به بخشی از زندگی ما شده است، اما مشاورانی که قرار است افراد دارای استرس بیش از اندازه را آرام کنند، باید روحیه‌ای آرام و ساکن داشته باشند، هر چند ممکن است در زندگی شخصی با موارد تنش‌زای زیادی دست و پنجه نرم کنند.

پراسترس ترین مشاغل - مشاور روانی

فارغ از این موضوع که بیماران می‌توانند به صورت شفاهی و یا حتی فیزیکی آسیب‌زننده باشند، یک مشاور می‌بایست حجم زیادی از کار را مدیریت کرده و با وجود ملاقات بیماران فراوان با مشکلات متفاوت طی جلسه‌های متوالی، مشکل اصلی هر یک را به خاطر بسپارد.

16- کارگر اجتماعی

درآمد سالانه: 44 هزار دلار

کارگران اجتماعی همواره با نوعی استرس دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که در ابتدای هر روز نمی‌دانند قرار است با چه چیزی رو به رو شوند. بسته به شرایط مختلف ممکن است وظیفه مراقبت از یک فرد سالمند بیمار و یا فردی بیمار با مشکلات روحی روانی به آن‌ها سپرده شود. داشتن شیفت‌های کاری طولانی و از بین رفتن ساعت خواب و بیدار شدن روتین، از دیگر دلایل تبدیل شدن آن به پراسترس ترین مشاغل دنیا است.

15- مدیر آی تی

درآمد سالانه: 84 هزار دلار

به نظر، افرادی که در بخش فناوری اطلاعات یک سازمان و یا شرکت کار می‌کنند، دارای یک منصب پشت میزی و بسیار ساده هستند، اما داشتن مسئولیت در قبال زیرساخت‌های یک سازمان سبب می‌شود آرامش از آن‌ها گرفته شود.

پراسترس ترین مشاغل - مدیر آی تی

در حالت عادی همه چیز خوب پیش می‌رود، اما در زمان رخ دادن مشکل در زیرساخت، مدیر فناوری اطلاعات تا لحظه برطرف شدن مشکل استرس فوق سنگینی را متحمل خواهد شد. این فرد باید با وجود استرسی که لحظه به لحظه به دلیل فشارهای وارد آمده از رده‌های بالایی شرکت بیشتر می‌شود، تمرکز خود را حفظ کرده و راهکاری برای برطرف کردن خطا پیدا کند.

14- دستیاران بخش اورژانس

درآمد سالانه: 45 هزار دلار

شاید در حالت عادی، استرس یک جراح قلب بیشتر از پرستاران و دستیاران بخش اورژانس به نظر برسد، اما نکته اینجاست که همانند یک جراح مشغول به انجام کار خود در اتاق عمل، دستیاران اورژانس نیز نمی‌دانند چند لحظه بعد قرار است چه اتفاقی رخ بدهد و چه موضوع چالش برانگیزی بر سر راهشان قرار خواهد گرفت.

پراسترس ترین مشاغل - دستیاران بخش اورژانس

هر لحظه ممکن است فردی با مشکلی حاد به این بخش وارد شود و دستیاران باید بتوانند برای نجات وی اقدامات لازم را انجام بدهند تا بعدتر، در صورت نیاز فرد متخصص اعمال جراحی را بر رویش انجام بدهد. اگر آن‌ها نتوانند از پس کارشان بر بیایند، جراح نخواهد توانست برای فردی مرده کاری انجام بدهد. سر و کار داشتن با جان انسان‌ها، برای قرار دادن یک موقعیت کاری بین پراسترس ترین مشاغل دنیا کافی است.

13- متصدی بار

درآمد سالانه: 29 هزار دلار

برخی عقیده دارند فعالیت به عنوان یک بارتندر و دریافت وجه به ازای ارائه نوشیدنی به مشتریان حتی جزو یک شغل واقعی نیز محسوب نمی‌شود، اما در واقعیت، یک بارتندر دائما با استرس‌های مخصوص به خود سر و کله می‌زند.

پراسترس ترین مشاغل - بارتندر

داشتن شیفت‌های کاری طولانی، اجبار به سرپا ایستاد برای کل مدت زمان فعالیت و سر و کله زدن با مشتریانی که تعادل رفتار خود را از دست داده‌اند، از جمله مواردی است که بارتندری را تبدیل به یکی از پراسترس ترین شغل ها می‌کند. همانند اپراتورها، این افراد نیز باید بتوانند تحت هر شرایط و با وجود برخورد با مشتریان بی‌منطق، رفتار صحیحی از خود نشان بدهند.

12- وکیل

درآمد سالانه: 81 هزار دلار

وکیل‌ها معمولا دارای شخصیت‌های سرسختی هستند، به این معنی که در مقایسه با دیگر افراد توانایی بیشتری برای مدیریت استرس دارند. با این حال، تلاش برای دفاع از حق فردی که وکالت او را بر عهده گرفته‌اند، مسئولیت سنگینی است و آن‌ها باید در نهایت پاسخگو باشند. هر چه موضوع پرونده سنگین‌تر باشد، وکیل فشار و استرس بیشتری متحمل خواهد شد.

پراسترس ترین مشاغل - وکیل

11- جراح

درآمد سالانه: 255 هزار دلار

یک مدیر آی تی، در صورت برخورد به مشکل، تنها دسته‌ای از اطلاعات را از دست خواهد داد که می‌توان آن‌ها را به راحتی بازگردانی کرد، اما یک انسان، به هیچ عنوان نسخه بکاپ ندارد! به همین دلیل جراح‌ها به خاطر سر و کار داشتن با جان انسان‌ها به طور مستقیم، دارای یکی از پراسترس ترین مشاغل هستند.

پراسترس ترین مشاغل - جراح

حتی باتجربه‌ترین جراح‌ها نیز ممکن است حین قرار داشتن در اتاق عمل با مشکلی غیر منتظره برخورد کنند که نیازمند تصمیم‌گیری صحیح است. راه غلط به از دست رفتن جان یک انسان ختم خواهد شد. چه چیزی ارزشمندتر از این وجود دارد؟

10- راننده تاکسی

درآمد سالانه: 29 هزار دلار

آیا کاری بهتر از نشستن پشت فرمان، گردش در کل شهر و در کنار آن کسب درآمد وجود دارد؟ به ظاهر همینطور است، اما نباید فراموش کرد «آواز دهل شنیدن از دور خوش است»!

مشاغلی همچون مدرس‌ها، اپراتورها و راننده‌های تاکسی که هر کدام به نوبه خود مشغول به سر و کله زدن با افراد زیادی به صورت مستقیم هستند، با شخصیت‌های متفاوتی رو به رو خواهند شد که ارتباط با هر یک نیازمند شیوه کلامی خاصی است.

پراسترس ترین مشاغل - تاکسی

وجود مسافران فاقد تعادل روحی به خاطر نوشیدن الکل زیاد، قرار گرفتن در ترافیک سنگین و اجبار به گاز و ترمزهای پیاپی، مواجه شدن با مسافران بی‌منطق و گاهی به دنبال بهانه برای عدم پرداخت کرایه و استرس برخورد با یک فرد جانی و یا دزد در لباس مسافر، از دلایلی هستند که رانندگی را در زمره پراسترس ترین مشاغل قرار می‌دهند. حتی یک راننده اوبر نیز با چنین مشکلاتی رو به رو است.

9- مامور ارشد شرکت

درآمد سالانه: 181 هزار دلار

یک فرد (مسئولیت‌پذیر)، بعد از تحمل فشارهای زیاد و تلاش فراوان، به رده‌های بالایی یک شرکت می‌رسد، اما برخلاف تصور عموم مردم که وی را در مرحله آرامش می‌بینند، این تازه شروعی برای کار پراسترس فرد است. همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، هر چه رده کاری در یک سازمان و یا شرکت بالاتر می‌رود، به خاطر افزایش مسئولیت‌ها، فرد مجبور به تحمل فشار بیشتری است.

پراسترس ترین مشاغل - مدیر عامل

هر فردی که در یک مجموعه کاری مسئولیت تصمیم‌گیری را بر عهده دارد، با استرس زیادی مواجه است، چرا که در صورت اشتباه باید به رده‌های بالاتر پاسخگو باشد. جبران کردن اشتباهات ناشی از تصمیم‌گیری ناصحیح، هر چه رده کاری بالاتر می‌رود، به مراتب سخت‌تر خواهد شد.

8- مسئول روابط عمومی

درآمد سالانه: 107 هزار دلار

باز هم ارتباط مستقیم با افراد! مسئول روابط عمومی در مقایسه با سایر پراسترس ترین مشاغل دنیا که نیازمند ارتباط مستقیم با افراد هستند، مسئولیت به مراتب بیشتری دارن، چرا که باید از پشتیبانی صحیح نیازهای مشتریان اطمینان پیدا کرده و فیدبک‌ها را خیلی زود به واحدهای اجرایی منتقل کند. خطای یک اپراتور، به از دست رفتن یک مشتری ختم خواهد شد، اما خطای مسئول روابط عمومی کل شرکت را زیر سوال می‌برد.

7- گوینده (رادیو و تلویزیون)

درآمد سالانه: 56 هزار دلار

یک اشتباه گفتاری سبب می‌شود اعتبار یک شبکه تلویزیونی و یا رادیویی زیر سوال برود. فرد گوینده فرصتی برای خجالت کشیدن از دوربین نداشته و باید به صورت زنده، حساس‌ترین خبرها را با لحنی مناسب منتقل کند. داشتن لحن نامناسب و یا تحلیل ناصحیح مخصوصا در مواجهه با اخبار سیاسی و اجتماعی، می‌تواند به ضرر خود فرد و همچنین کل شبکه ختم شود.

پراسترس ترین مشاغل

6- خبرنگار

درآمد سالانه: 37 هزار دلار

خبرنگاری سال‌ها در رتبه اول پراسترس ترین مشاغل دنیا قرار داشت و به عقیده برخی هنوز نیز این جایگاه را داراست. یک خبرنگار نمی‌داند چند لحظه بعد مجبور است به کدام موقعیت خطرناک با شتابی زیاد قدم بردارد.

پراسترس ترین مشاغل - خبرنگار

یکی از اصلی‌ترین دلایل تنش‌ زیاد خبرنگاری، نداشتن ساعت کاری مشخص است. رویدادها همیشه طی ساعت‌های کاری متداول رخ نمی‌دهند، به همین دلیل خبرنگار باید همیشه آماده باشد تا در صورت نیاز به محلی به منظور جمع‌آوری خبر بشتابد.

5- هماهنگ‌کننده رویداد

درآمد سالانه: 47 هزار دلار

در زمان نام بردن پراسترس شغل های دنیا، افراد معمولا چند شغل محدود را به صورت روتین نام می‌برند که بدون شک یک هماهنگ‌کننده جزو آن نیست. اما باید بدانید چنین موقعیت شغلی دود از سر هر انسانی بلند می‌کند. کمتر کاری نیازمند سر و کله زدن با حجم بسیار زیادی از اطلاعات و موارد مختلف است. فراموش کردن یک مورد کوچک می‌تواند به کل رویداد آسیب بزند.

پراسترس ترین مشاغل

حتی فردی که مسئولیت هماهنگ کردن رویدادی کوچک همچون تولد فرزند یک خانه را بر عهده دارد، باز هم با استرس قابل توجهی رو به رو است! اما این میزان را نمی‌توان با زمانی که مسئولیت هماهنگی رویدادی بزرگ را بر عهده دارید مقایسه کرد. بیشتر استرس این موقعیت شغلی ناشی از حجم بالای کارهایی است که از قلم افتادن هر یک مشکلی خاص به وجود می‌آورد.

4- مامور پلیس

درآمد سالانه: 61 هزار دلار

ماموران پلیس بسته به رده شغلی خود، در برخی موارد جانشان را کف دست گرفته و با موقعیت‌هایی که جانشان را در معرض خطر قرار می‌دهند رو به رو می‌شوند. استرس احتمال آسیب دیدن و یا از دست دادن جان خود هیچ ذهنی را آرام نمی‌گذارد.

پراسترس ترین مشاغل - مامور پلیس

همانطور که دیدید، در بین پراسترس ترین مشاغل دنیا، برخی به خاطر سر و کله زدن با افراد به صورت مستقیم و داشتن مسئولیت زیاد نسبت به آن‌ها و برخی دیگر به خاطر عدم اطمینان از شرایط چند لحظه بعدتر تنش‌زا هستند. یک موقعیت کاری پلیسی از نوع دوم به شمار می‌آید، چرا که فرد نمی‌داند چند لحظه بعد، چه موقعیت خطرناکی پیش رویش قرار خواهد گرفت.

3- خلبان هواپیما

درآمد سالانه: 105 هزار دلار

پرواز آرزوی هر انسانی است. به همین دلیل در ظاهر، خلبانی به خاطر داشتن یک شان اجتماعی بالا، درآمد زیاد و پرواز بر فراز ابرها به صورت دائمی، بهترین شغلی است که هر انسان می‌تواند داشته باشد.

پراسترس ترین مشاغل - خلبانی

سفر هوایی در مقایسه با سفرهای زمینی ایمنی بیشتری دارد، اما مشکل اینجاست که بروز مشکل و سانحه بدون شک به مرگ تک تک افراد درون هواپیما اعم از مسافران، خدمه و خلبان‌ و کمک خلبان ختم خواهد شد. جراح، در هر لحظه مسئول جان یک نفر است، اما خلبان مسئولیت جان چند صد نفر را در هر پرواز بر عهده دارد.

2- آتش نشان

درآمد سالانه: 48 هزار دلار

یک مامور پلیس همیشه مجبور به خطر انداختن جان خود نیست، اما این کار بخشی جدایی ناپذیر از آتش نشانی است. اگر موقعیت آتش‌سوزی باشد، آن‌ها به دل آتشی که همه از آن فراری بوده رفته و جان انسان‌ها را نجات می‌دهند.

پراسترس ترین مشاغل - آتش نشان

اما سر و کار آن‌ها همیشه با آتش نیست. در زمان گیر افتادن انسان‌ها در موقعیت‌های فیزیکی خطرناک، از آتش نشان‌ها درخواست می‌شود برای کمک بشتابند. به گفته یک آتش نشان باتجربه، افراد شاغل در این زمینه اغلب در سنین نه چندان بالا دچار حمله قلبی شده و حتی جان خود را از دست می‌دهند، چرا که هر مرتبه به صدا در آمدن صدای آژیر بعد از اعلام موقعیتی خطرناک، برای کاهش یک سال از عمر آن‌ها کافی است.

1- پرسنل نظامی

درآمد سالانه: 26 هزار دلار

در سال 2018، جایگاه پراسترس ترین شغل به پرسنل نظامی تعلق می‌گیرد. دور بودن از خانه برای چندین ماه متوالی و قرار داشتن در شرایط جنگ و کشت و کشتار و یا حداقل انتظار پدید آمدن چنین شرایطی، برای تبدیل این موقعیت شغلی به پراسترس مورد کافی به نظر می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. کارمندای بانک یادت رفت بگی،پر از استرس های مالی و سر و کله زدن با انواع و اقسام ادمها و رفتار ها….

  2. همه این شغل ها فرسوده میشن بجز جراح و خلبان چون خوب پول میگیرن

  3. دقیقا همین شغل ها هم درامد زا هستن

  4. دواری واقعا از همه بنظرم سخت تره و قاضی بودن

  5. هر شغلی مشکلات خاص خودش رو داره ولی همین که یکی نباشه بهت بگه چیکار بکنی و چیکار نکنی به قولی اقا بالاسر نداشته باشی بنظرم چیز خوبیه

  6. جراح ها که زندگیشون خوبه استرسی هم ندارن طرفم زیر دستشون مرد مرده