جستجوی گوگل

ترفندهای جستجو در گوگل ؛ حرفه‌ای سرچ کنید

موتور جستجوی گوگل، بی‌شک مهم ترین Search Engine دنیا محسوب می شود. با دانستن برخی نکات می توان هم در حفظ حریم خصوصی خود کوشا بود و هم نتایج بهتری بدست آورد. روش های زیر به ما در سرچ بهتر گوگل کمک نموده و باید ها و نباید هایی را نیز به ما یادآوری می‌کند.

گوگل، موتور جستجوی وب دلخواه اکثر ماست. سوال درسی، پرسش های علمی، ویدئو های دلخواه و غیره، تنها با نوشتن نام آن و زدن دکمه اینتر میسر می‌شود. اما گاهی پیش می‌آید که نتایج آن طور که باید، دقیق نیستند. در زیر روش های مفیدی را با هم مطالعه می کنیم.

نتایج جستجوی گوگل

مبانی جستجوی گوگل

این روز ها سرچ زدن در گوگل از این آسان تر نمی شود! کافیست واژه مدنظر را به زبان دلخواه وارد کنید و اینتر را فشار دهید. همجنین نوشتن یک جمله نیز مشکلی به وجود نمی آورد.

صفحه اصلی گوگل

زمانی بود که باید از عملگر های منطقی و بولین استفاده می شد تا تنها نتایج دقیق و اندک با تقریب زیاد نمایش داده شوند. مثلا برای اینکه “میوه ها” را جستجو کنید، در حالی که سیب در آن ها نباشد، باید “fruit NOT apples” جستجو می شد. اما در طول زمان، گوگل الگوریتم ها و متود هایی را تعیین کرده است که به شما هر آنچیزی که نیاز دارید ارائه می کند.

کافیست به جستجوی پیشرفته بروید و عبارات و کلماتی را که نمی خواهید در جستجویتان باشد در آنجا وارد نمایید.

جستجوی پیشرفته گوگل (Google Advanced Search)

با میلیون ها و شاید هم میلیارد ها نتیجه، پیدا کردن دقیق آن چیزی که به دنبال آن هستیم، شاید دشوار به نظر برسد. اینجاست که جستجوی پیشرفته وارد می شود.

جستجوی پیشرفنه گوگل

ابتدا نزدیک ترین واژه را در سرچ‌بار تایپ کنید و اینتر بزنید. اکنون از تنظیمات بالا، جستجوی پیشرفته را انتخاب نمایید. گزینه های زیادی برای محدود کردن و دقت در نتایج وجود دارند؛ زبان، منطقه یا آخرین تاریخ آپدیت از گزینه های مهم آن هستند.

مثلا برای بازسازی سرچ بالا، می توانید “میوه” را در بخش همه این کلمات و “سیب” را در بخش بدون این کلمات وارد نمایید.

در گوشه چپ می توانید نکاتی سودمند را برای وارد نمودن جزئیات مطالعه نمایید.

جستجوی صوتی گوگل (Google Voice Search)

راه آسان دیگر، انجام جستجو با استفاده از صداست. اگر از مرورگر کروم استفاده می کنید، هنگام باز نمودن صفحه گوگل، گزینه میکروفون درست در انتهای نوار سرچ وجود دارد. تنها کافیست بر روی آن کلیک کرده و در صورت نیاز، به آن دسترسی بدهید. اکنون زمان گفتن کلید واژه (های) موردنیاز شماست.

این قابلیت همچنین برای تلفن همراه هم ارائه شده است. از جمله سیستم عامل های iOS و Android که کاربرد مشابهی دارند. بر روی میکروفون تپ کرده و واژه را بگویید. برای جستجوی نزدیکترین پمپ بنزین در حین رانندگی خوب است نه؟!

جستجوی پتنت گوگل (Google Patent Search)

صفحه پتنت های گوگل

پتنت یا ایده، به الگوی اختراعی گفته می شود که فردی آن را به ذهن آورده و منتشر ساخته است. اگر به هر دلیلی به آن ها نیاز دارید، باید به صفحه Google Patents بروید. می توانید تیک not-patent literature را بگذارید تا نتایج بیشتری از Google Scholar حاصل شود.

پس از ورود به صفحه پتنت ها، برای بالا بردن دقت و نتیجه، ابزار متفاوتی در اختیار دارید. در سمت چپ، تاریخ ثبت پتنت، فرد مخترع، زبان پتنت و … را مشاهده می کنید.

جستجوی پروازی گوگل (Google Flight Search)

جستجوی فلایت گوگل

در بدو ورود به صفحه گوگل، گزینه های مختلفی نظیر، اخبار، نقشه، تصاویر و ویدئو ها قابل مشاهده و دسترسی است. علاوه بر موارد بالای صفحه، در پایین کادر سرچ، گزیته بیشتر (More) را می بینید. با کلیک کردن بر روی آن می توانید گزینه Check out Flight Options را انتخاب و موارد آن را تغییر دهید.

البته از جایی که هیچ اطلاعاتی از دیپارچر های ایرانی وجود ندارد، به این مورد نمی پردازیم.

جستجوی تصاویر در گوگل (Google Image Search)

جستجوی تصویر گوگل

اگر به دنبال جستجوی عکس، تصویر انتراعی، طراحی یا موارد دیگر هستید می توانید به طور مستقیم به بخش Images سایت گوگل بروید.

همانطور که مشاهده می نمایید، می توانید با گزینه های رنگارنگ و متنوع از بالا آن ها را فیلتر کنید. شرایط جستجو به آسانی تغییر می کنند.

 

جستجوی وارون تصویر  (Reverse Image Search)

جستجوی وارون تصویر

به صورت رسمی دو حالت برای جستجوی تصاویر وجود دارد؛ آپلود کردن یا قرار دادن لینک تصویر کنونی

در این بخش، نیازی به نوشتن تاپیک نیست، خود تصویر آنالیز شده و موارد مشابه نمایش داده می شود.
در حالت Reverse یا وارونه، نیازی به آپلود تصویر یا لینک آن نیست، کافیست بر روی تصویر راست کلیک کرده و گزینه “Search Google for image” را بزنید (مرورگر کروم).

برای مرورگر هایی نظیر فایرفاکس، اپرا و سافاری می بایست افزونه “Google Reverse Image Search” را نصب نمایید.

مشاهده  تاریخچه جستجوی گوگل

مشاهده تاریخچه گوگل

پیش از هر چیز، مطمئن شوید که وارد اکانت کاربری خود شده اید. اکنون چند راه پیش روی شماست؛

1) در یک صفحه نتایج جستجوی گوگل، بر روی تنظیمات در زیر نوار جستجو کلیک کرده و تاریخچه را انتخاب کنید.

2) در یک صفحه نتایج، بر روی تنظیمات در پایین نوار جستجو کلیک کرده و تنظیمات جستجو را انتخاب کنید. سپس تاریخچه جستجو را کلیک کنید.

3) بر روی پروفایل خود، واقع در بالا و سمت راست کلیک کنید و حساب کاربری را انتخاب نمایید. سپس، فعالیت ها را باز نمایید.

حذف تاریخچه جستجوی گوگل

حدف روزانه تاریخچه گوگل

پس از دستیابی به تاریخچه گوگل، می توانید به راحتی آن ها را پاک نمایید.

حذف جستجوی موضوعی گوگل

حذف روز به روز

در تاریخچه گوگل، شما می‌توانید تاریخ های دلخواه جستجوی خود را حذف نمایید. برای پاک نمودن تاریخچه امروز، بر روی گزینه بیشتر (More) کلیک نموده و حذف (Delete) را انتخاب نمایید. روز ها و تاریخ های دیگر نیز دقیقا مشابه با همین عمل هستند.

حذف مجزا بر حسب سایت

حذف جستجوی آیتمی گوگل

برای پاک نمودن وب سایتی خاص، در تاریخچه بر روی گزینه جزئیات (Details) کلیک کرده و مانند بالا عمل کنید. همچنین برای حذف نمودن دیگر موضوعات، می بایست از منو گزینه حذف بر اساس (Delete Activity By) را انتخاب نمایید.

آموزش فعال نمودن سرچ ایمن (Safe Search)

فعال سازی سرچ ایمن - Safe Search در جستجوی گوگل

از آنجایی که همه وب سایت ها و محتوا هایشان برای همه شرایط سنی مناسب نیستند، می بایست از نمایش آن ها برای این گروه ها (از جمله کودکان و نوجوانان) جلوگیری بعمل آورد. فعال نمودن سرچ ایمن یا Safe Search بسیار آسان است. کافیست در صفحه نتایج جستجوی گوگل، بر روی تنظیمات کلیک کرده و گزینه Turn on SafeSearch را انتخاب نمایید.

آموزش تغییر زبان جستجوی گوگل

تغییر زبان در گوگل

اگر می خواهید زبان فعلی خود را به زبانی دلخواه تغییر دهید، می‌بایست به تنظیمات رفته، Language را انتخاب نمایید و از آنجا زبان جستجو و زبان محصولات گوگل را تغییر دهید. سپس گزینه Save را انتخاب کنید.

این آموزشی از موتور جستجوی گوگل بود که شاید با بسیاری از آن ها آشنا بودید. امیدواریم که از آن استفاده برده باشید. تنها نکته ای باید عرض کنم. به دلیل اتفاقات اخیر و چند ساله، گوگل و سیستم های امنیتی دنیا از نتایج جستجو برای پیگیری متهمان و تروریست ها استفاده می‌کنند. بنابراین اکیدا توصیه می شود حتی برای شوخی از جستجوی “آموزش بمب گزاری”، “آموزش قتل”، “استخدام قاتل” و … اجتناب کنید.

مانا باشید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. ممنون از مطلب کاربردی و مفیدتون. مثل همیشه عالی بود

  2. جستجوی تصویر خیلی کاربردی و مفیده. واقعا کار رو راحت میکنه

  3. عالی بود و کاربردی. ممنون از مطلب جذابتون

  4. خیلی فوق العاده بود مرسی

  5. چ جالب نمیدونستیم همچین ترفند هایی هم وجود داره

  6. جستجو بر اساس تصاویر برای من خیلی پر کاربرده