ایلان ماسک: دیکتاتوری هوش مصنوعی تا ابد بر بشریت حکومت خواهد کرد!

ایلان ماسک: دیکتاتوری هوش مصنوعی تا ابد بر بشریت حکومت خواهد کرد!

میلیاردر و نابغه معروف‌، ایلان ماسک (Elon Musk) به تازگی صحبت‌های جالب‌توجهی را در رابطه با پدیدار شدن دیکتاتوری هوش مصنوعی (AI) مطرح کرده و هشداری جدی در مورد خطرهای فناوری AI داده است.

«انسان‌های دیکتاتور پس از پایان عمرشان دیگر خطری برای بشریت به حساب نمی‌آیند، اما در صورت به وجود آمدن دیکتاتوری هوش مصنوعی و پیدایش رباتی خودکامه، نسل ما در خطر بردگی بی‌انتهایی تحت حکومت یک فناوری نمردنی قرار خواهد گرفت!»

آنچه خواندیم بخشی از صحبت‌های کارآفرین معروف، ایلان ماسک (Elon Musk)، در مورد خطرات هوش مصنوعی (AI) بود که در یکی از مستندهای تازه پخش شده در این رابطه مطرح شده بود. در این برنامه،‌ ماسک توسعه خارج از کنترل AI را بیش از حد نگران‌کننده اعلام کرد و گفت که اگر گروهی از محققان توانایی ساخت هوش ماشینی خدا گونه‌ای را پیدا کنند، این محصول خطرناک احتمالا تمامی نسل بشر را به حکومت خود درمی‌آورد.

مستند موردنظر به نام «آیا به این کامپیوتر اعتماد دارید؟» (?Do You Trust This Computer) شناخته می‌شود و هدف از ساخت آن، نگاهی عمیق‌تر به سناریویی است که در آن گروه، شرکت یا دولتی یک نوع هوش ابر انسانی ساخته باشد؛ سوال اصلی مطرح‌شده این است که اگر کامپیوتر از ما باهوش‌تر و تواناتر شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

ایلان ماسک: دیکتاتوری هوش مصنوعی تا ابد بر بشریت حکومت خواهد کرد!

ایلان ماسک، مدیرعامل موفق شرکت‌های اسپیس ایکس و تسلا

ماسک که مدت‌هاست در مورد خطرات AI هشدار می‌دهد، در خلال این برنامه هم نقطه‌نظر خود را بیان کرد؛ او معتقد است که مسیر توسعه تکنولوژی در حال حاضر به سمت ایجاد هوش ابر انسانی پیش می‌رود و این فناوری دیجیتال حداکثر تا 5 سال دیگر عملی خواهد شد!

به طور کلی کارشناسان معتقدند که با سبقت گرفتن هوش مصنوعی از توانایی‌های انسان، احتمال از کنترل خارج شدن AI وجود دارد و اگر ابر هوش ساخته‌شده هدف خاصی را برای خودش تعیین کند، ممکن است برای رسیدن به این هدف از روش‌ها و تکنیک‌هایی استفاده کند که موردقبول ما نیست. به عنوان مثال، تصور کنیم که دیکتاتوری هوش مصنوعی متوقف کردن آسیب‌های زیست‌محیطی را هدف خود قرار دهد و برای رسید به خواسته‌اش تنها راه ممکن را نابودی نسل بشر بداند؛ در این حال اگر AI موردنظر قادر به از بین بردن انسان‌ها باشد، دیگر هیچ‌چیز جلودارش نخواهد بود.

ظهور دیکتاتوری هوش مصنوعی اصلا به نفع بشر تمام نمی‌شود!

ماسک هم به نوبه خود می‌گوید که بحث خوب یا بد و یا داشتن وجدان مطرح نیست و اگر انسان‌ها مانعی بر سر راه ربات دیکتاتور سناریوی ما باشند، ماجرا به هیچ وجه به نفع بشر تمام نخواهد شد؛ مثلا اگر گروهی از کارگران جاده‌سازی در حال ساخت مسیری باشند، قرارگیری یک لانه مورچه تنها به عنوان یک مانع بر سر راه آن‌ها خواهد بود و کارگران بدون داشتن کوچک‌ترین حس تنفری نسبت به مورچه‌ها، به راحتی از شر لانه مورچه خلاص می‌شوند و جاده خود را می‌سازند.

همانطور که اشاره شد، صحبت‌های ماسک در ادامه هشدارهای پیشین او هستند و این نابغه بزرگ در کنار افراد سرشناسی مانند بیل گیتس و یا استیون هاوکینگ، همواره بر کنترل توسعه هوش مصنوعی تاکید کرده‌ است. ماسک بارها گفته که بزرگ‌ترین خطر متوجه تمدن بشر AI است و در سپتامبر گذشته هم توییتی از سوی او منتشر شد که رقابت بر سر برتری در حوزه هوش مصنوعی را دلیل وقوع جنگ جهانی سوم مطرح کرد.

فیلم مستند «آیا به این کامپیوتر اعتماد دارید؟» در وب سایت doyoutrustthiscomputer.org قابل‌دسترس است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. همین ماشینهای تسلا که خودران هست خودش هوش مصنوعیه که تصمیم میگیره چکارکنه.درآینده قویتر میشه.فیلم(سریال* ربات رونگاه ک ن.تاببینی چطوری میشه

  2. احتمالا وجدانش بیشتر از انسان های دیکتاتوره

  3. بعدش یک سوال جالب
    این هوش مصنوعی بصورت اتوماتیک چطور میتونه دارای ذهن و خودآگاهی باشه یعنی بفهم که داره چیکار میکنه
    به نظرم دیگه هوش مصنوعی داره وارد تبلیغات میشه یعنی ترس و وحشتی که ذهن مخاطبان خاص درگیر کنه

    • همین ماشینهای تسلا که خودران هست خودش هوش مصنوعیه که تصمیم میگیره چکارکنه.درآینده قویتر میشه.فیلم(سریال* ربات رونگاه ک ن.تاببینی چطوری میشه

  4. دیگه زیادی ذهن ایلان ماسک درگیر این مسائل شده
    من نمیدونم چرا تکنولوژی تو درمان n تا بیماری عاجز مونده
    پس چطوری هوش مصنوعی تو این زمان کم اینقدر پیشرفت میکنه
    اصلا معقولانه نیست و این سخنان فقط نظر شخصی ایلان ماسک که البته خودم ایشون خیلی قبول دارم ولی بلاخره بزرگترین انسان های تاریخ هم اشتباهات بزرگی هم داشتن می دلیل نیست برهه زمانی که میگه یا هرچی درون ذهن ایلان ماسک عزیز محقق بشه
    اصلا این طور نخواهد بود یا حداقل حالا حالا ها منطقی به نظر نمیرسه

    • دوست عزیز، هوش مصنوعی، توانایی یادگیری داره!! یه مثال میزنم تا بهتر درک کنید، کمپانی گوگل در یک پروژه فضایی(رصد اجرام کیهانی) از هوش مصنوعی بهره برد و در زمان خیلی کوتاهی به نتیجه رسید! درواقع بدون هوش مصنوعی، این زمان چند برابر بود!! سرعت یادگیری هوش مصنوعی و توانایی طراحی الگوریتم و البته دور بودن از خطای انسانی باعث میشه خیلی سریع تر مسائل رو حل کنه!! مطمئن باشید امثال هاوکینگ و ایلان ماسک و گیتس، بیشتر از من و شما از این فناوری سر در میارن!! بخصوص هاوکینگ که در اواخر عمرش (زمانی که هیچ انگیزه مادی نمیتونست داشته باشه) این حرفا رو زد…

  5. واقعا باید یه جوری جلوش گرفته شه

  6. واقعا این هوش مصنوعی ادمو یاده جنو شیطان میندازه