ابراز نگرانی شدید ایلان ماسک از پیشرفت های هوش مصنوعی

ابراز نگرانی شدید ایلان ماسک از پیشرفت های هوش مصنوعی

پیشرفت های هوش مصنوعی (AI) موضوع جنجالی و مهمی است که ایلان ماسک، میلیارد و کارآفرین نابغه صحبت‌های جالبی را در فستیوال SXSW تگزاس در مورد آن مطرح کرده است.

شاید با نام ایلان ماسک (Elon Musk)، کارآفرین و مدیرعامل کمپانی‌های معروف اسپیس ایکس و تسلا که قصد دارد روزی تمدنی بر روی سیاره مریخ ایجاد کند، آشنا باشید. ماسک که به عنوان یکی از صاحب‌نظران برجسته حوزه تکنولوژی به شمار می‌آید، همیشه ‌نگرانی‌هایش را در مورد پیشرفت های هوش مصنوعی (AI) ابراز کرده است و در همین رابطه، در جدیدترین دوره فستیوال SXSW تگزاس هم صحبت‌های جالب‌توجهی در مورد فناوری AI، از سوی او مطرح شده است.

ماسک در یکی از مصاحبه‌هایش گفت که در حال حاضر دو چیز بیشتر از همه او را نگران می‌کند؛ اول مشکلات مختلف فرآیند تولید مدل اس ماشین‌های الکتریکی تسلا و دیگری، خطرات فناوری هوش مصنوعی. این نابغه فناوری در صحبت‌های روز یکشنبه با اشاره به اینکه به واسطه شغل و ارتباطاتش، با جدیدترین دستاوردهای حوزه AI سر و کار دارد، اظهار کرد که این پیشرفت‌ها به شدت او را از آینده نگران می‌کنند و با توجه به اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی توانایی‌های شگفت‌انگیزی کسب کرده، پیشرفت‌های بدون توقف و فوق‌العاده سریع این تکنولوژی نگرانی‌ها را چند برابر می‌کند.

پیشرفت های هوش مصنوعی

یکی از مثال‌هایی که ماسک در مورد پیشرفت های هوش مصنوعی ارائه داد به نرم ‌افزار آلفاگو (AlphaGo) کمپانی گوگل مربوط می‌شود؛ این نرم افزار مبتنی بر AI به گونه‌ای طراحی شده که بازی گو (Go) که یکی از استراتژیک‌ترین بازی‌های جهان با قدمتی زیاد است را بازی کند. در کمال تعجب، گوگل در اوایل سال 2017 اعلام کرد که آلفاگو در یکی از بازی‌های انجام‌شده بازیکن شماره یک گو در جهان را شکست داده است!

ابراز نگرانی شدید ایلان ماسک از پیشرفت های هوش مصنوعی

به علاوه، پیشبینی ماسک این است که تکنولوژی رانندگی خودکار تا سال 2019، تمامی شکل‌های رانندگی را به کمک هوش مصنوعی انجام می‌دهد؛ سیستم خودران ماشین‌های کمپانی تسلای ماسک با نام “Autopilot 2.0” هم مبتنی بر فناوری مشابهی هستند و گفته شده که تا دو سال آینده،‌ این سیستم به سطحی می‌رسد که حداقل چیزی بین 1 تا 2 برابر انسان، امن‌تر رانندگی کند! به بیان دیگر،‌ راننده عملا می‌تواند به جای نشستن پشت فرمان،‌ با خیال راحت بخوابد یا از مناظر اطراف لذت ببرد.

این نرخ توسعه در کنار هیجان‌زده کردن ماسک، بیشتر او را نگران می‌کند و به همین دلیل، این مدیرعامل موفق بر روی نیاز به کنترل پیشرفت های هوش مصنوعی به منظور تامین امنیت نوع بشر تاکید می‌کند؛ البته هنوز مشخص نیست که از نظر ماسک چه فرد یا نهادی باید چنین کاری را بر عهده بگیرد.

ایلان ماسک در بخشی از صحبتش گفت که خطر هوش مصنوعی بسیار بیشتر از سلاح‌های هسته‌ای است!

نقشه دوم برای تسخیر مریخ

همانطور که اشاره شد بخش بزرگی از فعالیت‌های شرکت اسپیس ایکس ماسک در راستای فراهم کردن امکان زندگی بر روی سیاره مریخ است و در همین رابطه، نقشه‌ای جانبی برای شرایط فرضیِ به حقیقت پیوستن جنگ جهانی سوم به وسیله سلاح‌های هسته‌ای، هوش مصنوعی و یا هر دو، توسط ماسک ارائه شد. او می‌خواهد که شرایط لازم برای زندگی 1 میلیون انسان بر روی سیاره سرخ را مهیا کند تا در بدترین وضعیت ممکن، نسل بشر از خطر نابودی در امان باشد.

اگر قرار باشد که جنگی هسته‌ای در سطحی بین المللی درگیرد، ماسک معتقد است که باید به اندازه کافی جمعیت انسان در مکانی امن وجود داشته باشد که عصر تاریکی به وجود نیاید و بشر مجبور نباشد که هزاران سال مشغول جبران خسارات به وجود آمده شود؛ به همین دلیل است که برپایی پایگاهی خودکفا بر روی مریخ بسیار مهم‌تر و منطقی‌تر از ساختن تمدن بر روی جرم آسمانی دیگری مانند ماه به نظر می‌رسد.

ابراز نگرانی شدید ایلان ماسک از پیشرفت های هوش مصنوعی

البته هنوز جزئیات مشخصی در مورد تمدن مریخی مدنظر ماسک منتشر نشده ولی حداقل می‌توان ذره‌ای امیدوار بود که پیشرفت های هوش مصنوعی با توسعه علوم در حوزه‌های مختلف همراه است و در صورت رسیدن فناوری AI به سطحی جبران‌ناپذیر، بشر به حدی از نظر تکنولوژی پیشرفته خواهد بود که نسلش را حفظ کند؛ البته اگر تمدن فرضی به وجود آمده بر روی مریخ خود دچار جنگی عظیم بر سر حکومت این سیاره نشود!

در انتها شما را به دیدن ویدیویی نسبتا طولانی از اصل مصاحبه ایلان ماسک در مورد AI دعوت می‌کنیم:

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. ایلان خیلی از بابت هوش مصنوعی نگران نباش همه ما یک روز میمیریم هیچکس تا ابد تو این دنیا نمی مونه

  2. خودشون درستش کردم خودشونم میترسن

  3. صد در صد باید این خطراتو پیشبینی کرد

  4. ترس از هوش مصنوعی احمقانست

  5. ترس از هوش مصنوعی احمقانست

  6. امان از روزگار بچه های ما

  7. واقعا آینده مبهمی در پیش داریم با افزایش هوش مصنوعی و روبات ها و…..

  8. و با توجه به اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی توانایی‌های شگفت‌انگیزی کسب کرده، پیشرفت‌های بدون توقف و فوق‌العاده سریع این تکنولوژی نگرانی‌ها را چند برابر می‌کند.
    ایلان ماسکه دیگه ،کسی که من مطلقا قبولش دارم