نتایج نگران‌کننده تحقیقی در مورد باور جوانان به تخت بودن زمین منتشر شد

نتایج نگران‌کننده تحقیقی در مورد باور جوانان به تخت بودن زمین منتشر شد

اخیرا اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی در مورد باور به تخت بودن زمین منتشر شده که برخی از کارشناسان را در مورد گسترش اطلاعات علمی غلط در میان جوانان نگران کرده است.

مدتی پیش یک نظرسنجی در ایالات متحده انجام شد که نشان داد تنها 66 درصد از جوانان بین 18 تا 24 سال به گرد بودن زمین اعتقاد کامل دارند و در کمال تعجب، 4 درصد از افراد شرکت‌کننده در آماربرداری قویا از تخت بودن زمین دفاع کرده و گفته‌اند که به اعتقاد آن‌ها سیاره گرد ما، یک دیسک تخت با دیوارهایی یخی در لبه‌هایش است!

البته با اینکه نمی‌توان از این نتایج استنباط کرد که نظریه عجیب و به اعتقاد برخی، مضحک زمین تخت در بین نسل جوان همه‌گیر شده، کارشناسانی هستند که با بررسی آمارهای ارائه‌شده ابراز نگرانی کرده‌اند؛ این صاحب‌نظران گفته‌اند که حدودا یک سوم از داوطلبان شرکت‌کننده در نظرسنجی شک و شبه‌هایی در مورد کروی بودن زمین دارند و این موضوع به هیچ وجه امیدوارکننده نیست.

طرفداران نظریه زمین تخت از قرن 19 میلادی ادعاهای خود را مطرح کرده‌اند، اما با گسترده‌تر شدن استفاده از اینترنت و شکل‌گیری سایت‌هایی مانند یوتیوب و پلتفرم‌هایی مانند توییتر در دهه‌های اخیر، این تئوری توطئه که سازمان‌هایی مانند ناسا و ستاره شناسان برجسته تاریخ را دروغ‌گو خطاب می‌کند، به صورت عجیبی موردتوجه جهانیان قرار گرفته است.

تحقیق جدید در مورد باور به تخت بودن زمین

به طور کلی نمی‌توان دقیقا آمار داد که چه تعداد از اعضای جوامع زمین تخت گرا هستند و اولین کنفرانس زمین تخت برگزارشده در آمریکا، چیزی در حدود 500 نفر را در سال گذشته دور هم جمع کرد. با این حال تحقیق جدید که توسط شرکت پژوهشی یوگاو (YouGov) انجام شده، اطلاعات موردنظر را با طرح سوالاتی از 8215 نفر از بزرگسالان حاضر در پنل 1.8 میلیون نفری خود در آمریکا به دست آورده و با تکنیک‌های آمارگیری مختلف، داده‌ها را با جمعیت کل ایالات متحده تطابق داده است.

نتایج نگران‌کننده تحقیقی در مورد باور جوانان به تخت بودن زمین منتشر شد

به طور دقیق‌تر، آمارگیری اخیر نشان می‌دهد که 84 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که زمین گرد است، 5 درصد افراد گفته‌اند که در کنار باورهای خود، به تازگی کمی به کروی بودن سیاره شک کرده‌اند، 2 درصد کاملا موافق نظریه تخت بودن زمین هستند و 2 درصد از شرکت‌کنندگان هم اظهار کرده‌اند که در کنار وفاداری خود به تئوری زمین تخت، اخیرا مشکوک شده‌اند که زمین یک دیسک معلق در فضا باشد.

با این وجود،‌ همانطور که اشاره شد بیشترین تردیدهای ابرازشده به جوانان 18 تا 24 سال مربوط می‌شد و می‌توان گفت که با افزایش سن گروه‌های بررسی‌شده، درصد اطمینان به گردی زمین بالاتر می‌رود؛ گفته شده که 94 درصد افراد بالای 55 سال کاملا مخالف نظریه زمین تخت هستند و در بازه‌های کاهشی ده‌ساله از سن 55 تا 25 سالگی، درصدهای اعتقاد به گردی زمین به ترتیب 85، 82 و 76 است.

نتایج نگران‌کننده تحقیقی در مورد باور جوانان به تخت بودن زمین منتشر شد

نکته جالب‌توجه دیگر هم این بود که در میان مردان و زنان، ساکنان مناطق مختلف و همچنین، افرادی با جهت‌گیری‌های سیاسی گوناگون تفاوت چندانی بین جزئیات باور به نظریه زمین تخت وجود نداشت و بر اساس بررسی‌ها می‌توان گفت که افراد کم‌درآمدتر، کمی بیشتر از سایر شاغلین جامعه در مورد گرد بودن زمین تردید دارند.

نقش باورهای مذهبی

بر طبق آمارگیری یوگاو، باورهای مذهبی یکی از مرتبط‌ترین فاکتورها به هنگام زیر سوال بردن گردی زمین است و حدودا 52 درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این کمپانی که گفته‌اند سیاره ما تخت است، خود را افرادی بسیار مذهبی توصیف کرده‌اند؛ به طور کلی تنها 20 درصد آمریکایی‌ها شدت اعتقادات دینی خود را با این عبارت بیان می‌کنند.

همچنین، 23 درصد از زمین تخت گرایان داوطلب خود را کمابیش مذهبی توصیف کردند و 25 درصد باقی هم بسیار کم و یا اصلا مذهبی نبودند.

نظرسنجی‌های زیادی وجود ندارد که مشخصا بر روی باور به تخت بودن زمین تمرکز کرده باشند، اما آمارگیری‌های ملی دیگر اثبات کرده‌اند که بخش قابل‌توجهی از جمعیت ایالات متحده در مورد اطلاعات علمی که تا قبل از کلاس 4 مدرسه آموزش داده می‌شود،‌ تردید دارند. در سال 1999 هم یک بررسی نشان داد که 18 درصد آمریکایی‌ها به اشتباه تصور می‌کردند که خورشید به دور زمین می‌چرخد؛ آمارگیری از شهروندان آلمان و انگلیس هم در همان سال‌ها نتایج مشابهی داشت.

نتایج نگران‌کننده تحقیقی در مورد باور جوانان به تخت بودن زمین منتشر شد

البته اطلاعات سرویس‌هایی مانند گوگل ترندز (Google Trends) که مسائل جستجو شده و موردتوجه کاربران را بررسی می‌کنند هم از داغ شدن موضوع نظریه زمین تخت در سال‌های اخیر خبر می‌دهند، اما همانطور که صاحب‌نظران می‌گویند، در صورت ضعف سیستم آموزشی و نبود اطلاع‌رسانی درست، احتمال افزایش باور به تخت بودن زمین آنقدرها هم دور از ذهن نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

26 دیدگاه

  1. آخه دروغگو همیشه میترسه لو بره.راستی عزیزان گردگرا تا به امروز یک ویدئو لایو از فضا دیدین یا نه😂جالبه بدونین یه نرم افزاری ساخته شده که تمامی عکسهای دستکاری شده رو تشخیص میده و اتفاقا تصاویر منتشر شده ناسا از جمله ی این عکسها هستن.یعنی تمام…خود کارگردان فیلم سفر با ماه قبل از وصیتش گفته که اتفاقا توی یوتیوب کامل هستش گفته دراثر فشار و تهدید به کشتن تک تک اعضای خونوادم این فیلم رو در مجهزترین استودیو وقت آمریکا برای دادن روحیه به سربازان آمریکایی در جنگ با ویتنام ساختم خود خودش
    و حتی کوههایی که تو تصویر نشون داده رو گفت از یه شهری توی آمریکا گرفته ولی هنوز هم وطنان عزیز کشورمون نظر مخالف میدن دلیلشم اینه که نمیخوان تصور چندین ساله ای که توی مخشون دارن خراب بشه.همین کشور خودمون هم عضو کشورهای پیمان جنوب هست و در اون دروغ قرن نقش داره..اما دوست عزیز نویسنده اگه ندونید چه سودی دارن جای تاسف داره.خب کلی تجهیزات کلی کتاب کلی ارتباط کلی شاغل در این مسیر هست میدونی چه سودی به جیبشون میزنه.

    التماس تفکر

  2. عزیز فکر کنم اهل مطالع هستی… پس ابتدا کتاب التفهیمم لاویل ال صناعه التنجیم که به فارسی هستش نوشته ی ابوریحان بیرونی رو مطالعه کن بعد بیا نظر بده اساسا کل انداز ه گیریهای نجومی که امثالی مثل خیام و بیرونی و ابن هیثم و… گرفته اند در سیستم زمین تخت میباشد نه کروی ابوریحان بیرونی فقط احتمال کروی بودن زمین را منتفی ندانسته و تا اونجایی که من بدونم تنها کره نیستش که شعاع داره

  3. ازنظرمن زمین هم تخت هست وهم کروی

  4. الو نظر ما میاد!!؟؟

  5. با آزمایشهای علمی جدید کاملاً اثبات شده که زمین تخت هست. اما ناسا به روی خودش نمیاره چون اعتبارش نابود میشه.
    طرح اصلاح شده زمین تخت به زودی در کتب درسی مدارس اجرا میشه. همین الان برخی معلمان آگاه سر کلاس زمین تخت رو به دانش آموزان تدریس می کنند.

  6. سلام
    من هم مثل همه ی دانش آموختگان زمین کروی بودم و اول که شنیدم عده ای میگن زمین تخته، خیلی به معلومات خودم افتخار کردم که مثلا احمق نیستم و این چیز ها رو میدونم. اما حدود 3 ماهی هست که دلایل زمین تخت گراها رو تقریبا هفته ای چند مطلب میخونم و فکر میکنم که دلایل درستی دارند. من هم کم کم از سازمان های هوا و فضا سوالهایی دارم. مهمترین سوالم اینه که چرا به جای پاسخ دادن، سوال کننده ها رو احمق میخونن؟ دانشمندان زیادی هم به حرکت نداشتن زمین اذعان کردن. دلایلشون با آزمایش های کاملا روشن و قابل درک با قابلیت روایی و پایایی است.
    این که به گفته ی دانشمندان فیزیک و اخترشناسی زمین نمیتونه حرکت داشته باشه معانی خیلی زیادی داره.
    از دلایلی که من به ذهنم میرسه که بگم، در صورتی که زمین به شکل یک توپ فوتبال باشه با سرعتی که داره به دور خودش بر دقیقه میچرخه باید روی جاذبه ی خط استوا با قطب شمالش تغییر در جاذبه داشته باشه. وقتی بیرون از زمین خلاء کامل هستش، باید نشت هوا به سمت خلاء داشته باشیم. وقتی سرعت چرخش با سرعت هزاران کیلومتر به دور خورشید داشته باشیم، طوفان های الکترومغناطیسی حتی به اندازه های خیلی جزئی هم مثل سیارات دیگه باید ثبت بشه.
    دروغ گذر از مدار اتر هم بماند که 60 سال پیش ادعا شد روی ماه نشستن و برگشتن و حالا دیگه فناوری برگشت به ماه وجود نداره.( به گفته دانشمندای خودشون)

    من واقعیت رو میگم، با مطالعات بیشترم، فهمیدم ادیان بی راه و از روی هوس چیزی نگفتن. نظارت خدا رو رو زمین قوی تر احساس می کنم، هر روز به این موضوع فکر میکنم که چرا دروغ های بزرگی گفته شده و به جای پاسخ های دقیق با آزمایشات علمی، سوال کننده ها رو احمق خطاب می کنن.

  7. بعضیا فقط میبینن و سخت این افراد رو جهان سومی و بی عقل میدونن ولی اینطور نیست سوال ها و دلایلشون خیلیم غیر منطقی نیست.مثلا همین نظریه های توطئه فرود بر ماه چیزیه که حتی 1 سوم مردم ایالات متحده به این سفر شک یا ردش میکنن

  8. زمین تخت گرایان هم دلایل علمی و محکمی برای نظریه خودشون دارند.لطفا با تمسخر به قضیه نگاه نکنید

  9. همانطور که برای تخت بودن زمین شبهه وجود داره برای کروی بودن زمین هم وجود داره… و اینکه بخوای یک موضوعی رو تحقیر کنی و بگی مسخره هست و بجای حل کردن بیای صورت مسله رو پاک کنی منطقی نیست؛ شما ایراداتی گرفتید خب جواب سوالات رو هم بشنوید ،

  10. اصلا حق با آنها زمین تخته

  11. ای بابا از چند هزار سال پیش میگن زمین گرده البته نه مثل توپ ولی دیگه تخت نیست 🤣🤣🤣🤣

  12. برخی کارشناسان در مورد آگاهی نسل جوان نگران هستند

  13. محاسبه شعاع کره زمین به روش ابوریحان بیرونی :
    این روش توسط ابوریحان بیرونی منجم و دانشمندمشهور ایرانی وضع شد . ابوریحان با روش جدیدی محیط و شعاع کره زمین را اندازه گرفت . که در کتاب “ قانون مسعودی” شرح آن نوشته شده.
    همه تفکرات غلط زمین تخت گرایان به علت عدم مطالعه است. خوبه که لااقل یکم تاریخ بخونن. اون زمان که ناسا یا دوربین یا بالن یا فضاپیما یا … نبود.

    • اگر بنا به مطالعه بود پس عقل وخرد خود ادمی به کجامیرود!؟؟ اگر تمام دانشمندان فقط به مطالعه بسنده کرده بودند وهرچی بهشون باکتاب میگفتند رو باور میکردند که نه مخترعی وجود داشت نه دانشمندی….دانسمندان ومخترعان با پافشاری بر نظریه های خودشون و رد کردن نظریه های بقیه و مابقی کتابها دانشمند شدن دوست عزیز

    • سلام.منم اولین بار 8 سال پیش این موضوع رو شنیدم اون موقع دبیرستانی بودم و چون دبیرستان ما خاص بود همه سال دوم رو تو جو المپیاد مثلا نجوم و فیزیک بودن و تا مدت ها اون کسی که اینو گفته بود مسخره میکردن اخر سر من دانشگاه سر از رشته ی نقشه برداری دراودم اونجا بود که سال اخر دوباره بهش برخوردم واینبار یه کم به قضیه مشکوک شدم و سرانجام فهیدم برای رسیدن به جهان واقعی از سوراخ خرگوشی پایین برم و از تلقین مکررات عبور کنم .یه قسمتی از رشته نقشه برداری مربوط به فوتوگرامتری (عکس برداری هوایی ) هستش به نظر میرسه که عکس هایی که مثلا گفته میشه از چند کیلمتری زمین گرفته (لند ست و ..) در ارتفاعی بین(40-5)کیلومتری به صورت سنتی با هواپیما یا پهباد (همان ماهواره)عکس برداری میشه و نهایتا عکس هایی که در لاین های موازی گرفته شده و تشکیل یک بلوک میدهند را به وسیله معادلات ماتریسی پیچیده که با کامپیوتر های قوی انجام میشه ترکیب میکنند (مثلا ده هزار عکس از یک منطقه) و پوشش های عرضی و طولی نواحی مشترک را حذف و یک عکس یکپارچه را میسازند به گونه ای که مثلا کل شمال ایران درآن معلوم است و انگاری از 200 کیلومتری به فرض مثال گرفته شده است .

  14. خوشحالم میبینم حتی تو این سایت داره سوال و شک به وجود میاد واسه کاربر های با منزلت

  15. این صاحب‌نظران گفته‌اند که حدودا یک سوم از داوطلبان شرکت‌کننده در نظرسنجی شک و شبه‌هایی در مورد کروی بودن زمین دارند و این موضوع به هیچ وجه امیدوارکننده نیست.

    خوب معلومه واسشون نگران کنندست چون میترسن تا سالهای دیگه همه به طوتعه اونا پی ببرن و بفهمن چه کلیی سرشون رفته

    از یک طرف هم میخوان دینو بزنن طرح کاملا فراماسونیه

  16. حالا گرد یا صاف چ فرقی میکنه

  17. احمق هامون دارن روز به روز بیشتر میشن

  18. خب چرا بهشون ثابت نمیکنن زمین تخت نیست؟؟؟ حتما مشکلی دارن

  19. اونایی که میگن زمین تخته فکر کنم مغزشون وایساده