آپدیت جدید جیمیل

آپدیت جدید جیمیل با قابلیت‌های تازه منتشر شد

آپدیت جدید جیمیل وب و موبایل با ویژگی‌ ها و ابزارهای جدید منتشر شد. در این مطلب با امکانات تازه معرفی شده در رابط کاربری نسخه جدید جیمیل آشنا شده و کاربردهای آن‌ها را فرا خواهیم گرفت.

گوگل طی انتشار یک پست وبلاگی جدید در صبح روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه اعلام کرد مهمترین آپدیت جدید جیمیل در سال جاری اعمال شده است. البته همچنان می‌توان از رابط کاربری نسخه پیشین استفاده کرد، اما برای بهره بردن از ویژگی‌های جدید باید از بخش تنظیمات حساب کاربری، گزینه “Try the new Gmail” را انتخاب کنید.

افزایش زیبایی ظاهری تنها ویژگی آپدیت جدید جیمیل وب نبوده و ما بیشتر به خاطر قابلیت‌ها و ابزارهای جدید آن خوشحال هستیم. برخی از ابزارهای تازه معرفی شده برای کسب و کارها و برخی دیگر برای کاربران عادی مفید هستند. پیشتر و بر اساس چند اسکرین شات منتشر شده، از در راه بودن این آپدیت‌ها با خبر بودیم، اما امروز زمان پیاده‌سازی آن‌ها فرا رسید.

بررسی ویژگی‌های آپدیت جدید جیمیل

یکی از بهترین ویژگی‌های آپدیت جدید جیمیل وب افزایش یکپارچگی و ارتباط آن با سایر ابزارها و سرویس‌های گوگل همچون تقویم و کیپ (Keep) است. این به بعد در زمان باز کردن جیمیل وب، می‌توان به برخی سرویس‌های دیگر گوگل از طریق یک پنل کناری دسترسی داشت و از آن‌ها استفاده کرد.

آپدیت جدید جیمیل وب

وقتی در این پنل بر روی یکی از آیکون‌ها کلیک می‌کنید، صفحه نمایش بین جیمیل و پیش نمایش آن ابزار به اشتراک گذاشته می‌شود. به این ترتیب نیازی به جابه‌جایی مداوم بین تب‌های مختلف مرورگر به منظور استفاده از سایر سرویس‌های گوگل نیست.

بر اساس پست وبلاگی جدید، در این پنل افزونه‌های جیمیل نیز دیده خواهند شد. آن‌ها اپلیکیشن‌هایی تجاری و توسعه یافته برای مرورگرها بوده و به عنوان پرکاربردترین آن‌ها که در حال حاضر نیز برای جیمیل وجود دارد می‌توان به ترلو (Trello) اشاره کرد. انتظار داریم طی ماه‌های آینده، تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل از طریق این پنل قابل دسترسی باشند.

ویژگی نوین دیگر آپدیت جدید جیمیل مربوط به افزایش سرعت کار با ایمیل‌ها است. از این پس وقتی ماوس را بر روی یک ایمیل می‌برید، گزینه‌های آرشیو، حذف، علامت‌گذاری (ستاره) و علامت‌گذاری به عنوان خوانده نشده نمایش داده خواهند شد. یک گزینه دیگر یعنی چرت زدن (Snooze) مخصوص نسخه وب ارائه شده است.

آپدیت جدید جیمیل وب

اما منظور از چرت زدن چیست؟ با استفاده از Snooze می‌توان به نوعی برای یک ایمیل مشخص، یادآور ایجاد کرد. بعد از مشخص کردن زمان، ایمیل از صندوق ورودی ناپدید شده و در زمانی که برای آن مشخص کرده‌اید، مجددا نمایش داده خواهد شد. ویژگی مشابهی از مدت‌ها قبل در نسخه موبایل جیمیل وجود دارد.

آپدیت جدید جیمیل وب

قابلیت اشاره کردن یکی دیگر از ابزارهای یادآوری‌کننده محسوب می‌شود، با این تفاوت که به جای ناپدید کردن ایمیل و نمایش مجدد آن در زمانی دیگر، در صورت عدم پاسخ‌گویی به یک ایمیل طی چند روز، نوشته‌ای یادآوری‌کننده در کنار آن نمایش می‌دهد.

آپدیت جدید جیمیل وب

اگر قرار باشد در صورت عدم پاسخ‌گویی به هر ایمیل طی چند روز، قابلیت آپدیت جدید جیمیل انجام این کار را به ما یادآوری کند، به جای قابلیتی مفید، با یک مورد آزاردهنده و مزاحم رو به رو خواهیم شد! بر اساس پست وبلاگی گوگل، قابلیت اشاره کردن از یک سیستم هوش مصنوعی کمک گرفته و با در نظر گرفتن ارسال‌کننده و چندین فاکتور دیگر، ایمیل‌هایی را که پاسخ دادن به آن‌ها را مهم تلقی می‌کند، یادآوری خواهد کرد. برای بررسی دقت این ویژگی آپدیت جدید جیمیل به زمان نیاز است.

از جمله قابلیت‌های دیگر آپدیت جدید جیمیل امکان دسترسی به فایل‌های ضمیمه بدون نیاز به باز کرن ایمیل‌ها است. در صورت ضمیمه شدن فایل به ایمیل، آن‌ها را در قالب آیکون‌هایی قابل کلیک پایین موضوع ایمیل مشاهده خواهیم کرد. به این ترتیب می‌توان درون صندوق ورودی، فایل‌های مهم را خیلی سریع پیدا کرد.

آپدیت جدید جیمیل وب

از این پس بعد از باز کردن ایمیل‌ها، گزینه‌های پاسخ‌دهی هوشمندانه (Smart Reply) را مشاهده می‌کنید. این قابلیتی است که کاربران اپلیکیشن موبایل جیمیل از قبل با آن آشنایی دارند. به وسیله اسکن ایمیل و تشخیص نحوه پاسخ‌دهی شما به آن، با یک کلیک می‌توان به آن پاسخ داد، به جای این که مجبور به تایپ کردن پیام از ابتدا باشیم.

آپدیت جدید جیمیل وب

وقتی به یک ایمیل پاسخ داده و یا برای ارسال یک مورد جدید تلاش می‌کنید، گزینه‌ای به منظور فعال‌سازی حالت محرمانه مشاهده خواهید کرد. با استفاده از این گزینه می‌توان یک تاریخ‌ انقضا تعیین و یا ایمیل‌های پیشتر ارسال شده را به خاطر دلایل امنیتی لغو کرد.

آپدیت جدید جیمیل وب

اگر ایمیلی را در حالت محرمانه ارسال کنید، شخص دریافت‌کننده متوجه وجود تاریخ انقضا بر روی آن خواهد شد. بعد از فرا رسیدن زمان، ایمیل به صورت خودکار ناپدید می‌شود. بعد از آن امکان فوروارد کردن، دانلود و یا کپی کردن محتوا وجود نخواهد داشت.

آپدیت جدید جیمیل وب

آپدیت جدید جیمیل شامل اپلیکیشن موبایل نیز می‌شود. به عنوان نمونه به لطف تنظیمات اعلانات دارای اهمیت بالا، تنها زمانی نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد که یک ایمیل واقعا مهم برایتان ارسال شده باشد. در غیر این صورت تا زمان باز کردن اپلیکیشن و کنترل حساب، اعلانیه‌ای به منظور وجود ایمیل جدید نمایش داده نخواهد شد.

آپدیت جدید جیمیل وب

بر اساس ایمیل‌های دریافت شده از یک ارسال‌کننده و بررسی تعداد مواردی که آن‌ها را خوانده‌اید، از هفته آینده، نوتیفیکیشن غیر فعال‌سازی اشتراک نیز نمایش داده می‌شود. به این ترتیب اگر ایمیل‌های برخی ارسال‌کننده‌ها را به هیچ عنوان باز نکرده باشید، به زودی خواهید توانست خیلی راحت از شر ایمیل‌های متوالی ارسال شده آن‌ها خلاص شوید.

گوگل تسک، ابزار ایجاد لیست وظایف گوگل، در دو نسخه وب و موبایل تغییرات ظاهری را به خود دیده است. کاربران از این پس می‌توانند ایمیل‌ها را با تکنیک کشیدن و رها کردن درون پنل اضافه شده در آپدیت جدید جیمیل (به منظور نمایش سایر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها) قرار داده و یک فهرست وظایف جدید ایجاد کنند.

آپدیت جدید جیمیل وب

برای دست پیدا کردن به ویژگی‌های جدید، از گوشه یالا و سمت راست و پایین گزینه تنظیمات (Settings)، بر روی گزینه Try the new Gmail کلیک کنید.