واردات خودرو

واردات خودرو ممنوع اعلام شد و ارز به آن تعلق نمی‌گیرد

دولت واردات خودرو خارجی کامل و حتی خودروهای هیبریدی را ممنوع اعلام کرد. طبق دستورالعمل جدید دولت، تنها واردات خودروهایی که به صورت CKD انجام می‌شود آزاد است و ارز رسمی به واردات این محصولات اختصاص پیدا می‌کند.

پس از انتشار فهرست سه گانه‌ی کالاهایی که مشمول دریافت ارز دولتی و دلار 4200 تومانی می‌شوند، حالا دولت فهرست چهارمی را منتشر کرد که نشان‌دهنده کالاهای ممنوعه برای ورود به کشور است. بر اساس تصمیم‌گیری جدید دولت، واردات هرگونه خودروی خارجی و حتی خودروهای هیبریدی به صورت یک واحد کامل (CBU) ممنوع اعلام شده و واردات خودرو تنها به صورت CKD (قطعه قطعه) آزاد خواهد بود.

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ 30 خرداد 1397 نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت ارسال و فهرست گروه چهارم کالایی که واردات آن‌ها با ممنوعیت روبرو شده را ابلاغ کرد. در این نامه نوشته شده است:

بدین‌وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل 1339 ردیف تعرفه 8 رقمی که ثبت سفارش آن‌ها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شده، جهت اجرا ابلاغ می‌شود. لازم به ذکر است که کلیه ثبت سفارشات صادره قبلی مربوط به این ردیف‌ها فاقد اعتبارند، مگر این که قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده و یا بدون انتقال ارز باشند.

شوک جدید به بازار با ممنوعیت واردات خودرو

طبق لیست پیوست کالاهایی که با ممنوعیت ثبت سفارش و واردات مواجه شده‌اند، واردات خودرو به صورت یک واحد کامل ممنوع اعلام شده است. به این ترتیب ممکن است این تصمیم جدید دولت باز هم باعث وارد شدن یک شوک دیگر به بازار خودروهای خارجی و افزایش قیمت این دسته از خودروها شود.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه می‌گوید اعلام ممنوعیت واردات خودرو دوباره بازار را متلاطم می‌کند. این ممنوعیت منجر به افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی و ایجاد اغتشاش در بازار این خودروها نیز خواهد شد. وی در ادامه افزود:

محدودیت در بازار خودروهای وارداتی، سبب اقبال مردم به خودروهای مونتاژ وارداتی نیز می‌شود و افزایش تقاضا در بازار مونتاژی‌ها، افزایش واردات قطعات این خودروها را نیز به دنبال خواهد داشت. طبق آمارهای منتشر شده، سه تا چهار برابر خودروهای وارداتی، قطعات خودروهای مونتاژی به کشور وارد می‌شود، بنابراین درست است که دولت تلاش می‌کند تا با ممنوعیت واردات خودرو به نوعی جلوی هدر رفت ارز برای کالاهای مصرفی را بگیرد، ولی از سوی دیگر با هجوم تقاضا برای خودروهای مونتاژی که بیشترشان چینی هستند، شاهد افزایش ورود قطعات این خودروها به کشور و خروج ارز از کشور به این منظور خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

23 دیدگاه

  1. یعنی متاسفم برای خودم ک توی همیچین مملکتی دارم نفس میکشم …اینا مردمو مجبور میکنن تا جیب تولید کننده داخلی با ماشین های اشغالشونو پر کنن ولی من اگ بمیرم این اشغالا نمیخرم

  2. روحانی داداش جانت به هبچی دیگه دست نزن صد رحمت به برادران قاچاقچی فک کنم مملکت بدیم دست اونا بهتر از شما عمل کنن. شما با تمام احترام قشنگ دهن مملکت تو این دو دوره ای که بودی سرویس کردی. به خدا تایم اوت بدین بسه دیگه شورش در اوردین

  3. دیگه شعار بسه من 20 سال در صنعت خودرو کار کردم صنعت خودرو با افزایش تولید و بسته شدن دربهای ورود و تحریمات حاصلش افزایش خودروهای تیراژ بالا و بی کیفیت هست چون آش کشک خالته میگن همینه که هست اونایی که پشت پرده هستند فقط جیبشون براشون مهمه و سودشون چون هر چی بما میدن ما سوار میشیم و فقط غرغر میکنیم 30 ساله داریم از خودرو سازی حمایت می کنیم مشکل مشکل اساسی هست بهتره کمی به شعورمون احترام بزاریم .

  4. اگر با این کار تولیدات داخل کیفیتشون بهتر بشه کار خوبیه
    که متاسفانه تجربه ثابت کرده چنین نخواهد شد

    اما ممنوعیت واردات هم معنی نداره چون جدیدا اغلب برند های خودروساری مارو تحریم کردند یعنی حتی اگه وارد هم کنیم قطعات و خدمات پس از فروشی نخواهیم داشت پس وارد نکنیم بهتره

    اما عاقب کار چه خواهد شد
    خدایا عاقبت به خیرمون کن

  5. خداروشکر . اینطوری هم از نماد غربی جلوگیری میشه هم اینترنت محدود میشه . اینترنتی که باعث شده جوانان ما به فساد کشیده بشن

  6. باید از تولید داخلی حمایت کرد

  7. سال 2021
    کشور ایران
    نابودی خودشو تجربه میکنه

  8. چند روز دیگه ابو غذا هم رومون میبندن این چ وضعششه

  9. ینی چی این مسخره بازی

  10. لعنت به باعث و بانیش ک زندگی رو برا مردم روز به روز سخت تر و زجرآور تر میکنن

  11. … + آقازاده هاشون با این اقدام قیمت ماشین های خارجی زیر پاشون رو بالا می برند، تا به قیمت بالاتر تبدیل به دلار کنند و از کشور خارج کنند.

    باید گریست

    با سپاس

  12. چه بهتر
    خیلی وقت پیش باید این اتفاق می افتاد