طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21

ماه گرفتگی 5 مرداد 97 ؛ هر آنچه باید درباره طولانی ترین خسوف قرن بدانید

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در شامگاه جمعه 5 مرداد 1397 اتفاق می‌افتد و این رویداد نجومی مهم و زیبا در ایران نیز قابل رویت خواهد بود. در ادامه، ابعاد مختلف این خسوف جذاب و دیدنی را بررسی می‌کنیم.

شامگاه پنجم مرداد 1397، یک پدیده‌ی زیبا و خاص اتفاق می‌افتد. طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 ، اتفاقی است که نباید آن را از دست بدهید. علی آزادگان، کارشناس نجوم با اشاره به این که خسوف 5 مرداد 97 طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 خواهد بود، توضیحاتی را در مورد این رویداد نجومی جذاب ارائه کرد.

به گفته این کارشناس نجوم، شروع این خسوف بزرگ و طولانی در ساعت 21 و 44 دقیقه شب جمعه 5 مرداد 1397 خواهد بود. طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 به مدت 6 ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه طول می‌کشد و در سحرگاه شنبه یعنی حوالی 4 صبح به پایان می‌رسد.

آزادگان توضیح داد در این رویداد، ماه در اولین مرحله‌ی گرفت وارد نیم سایه زمین می‌شود و به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می‌رود تا این که لبه ماه وارد تمام سایه زمین می‌شود این مرحله را با نام آغاز گرفت جزئی می‌شناسیم. وی افزود در ادامه، ماه با حرکت در سایه زمین بیشتر وارد تمام سایه زمین می‌شود تا این که لبه مقابل ماه هم وارد تمام سایه زمین شده و پس از آن، کل ماه در تمام سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی کلی آغاز خواهد شد. بعد از آن نیز ماه به حرکت خود در تمام سایه زمین ادامه می‌دهد تا این که به اوج برسد.

به گفته این کارشناس نجوم، در حوالی ساعت 4 صبح روز 6 مرداد 1397، تمامی مراحل خسوف به پایان می‌رسد. در واقع پس از اوج ماه گرفتگی، ماه تمام مراحل قبلی را به صورت معکوس طی می‌کند تا به طور کامل از تمام سایه و سپس از نیم سایه خارج شود. در جدول زیر زمان دقیق جزئیات طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 را مشاهده می‌کنید:

زمانبندی طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21

اتفاقساعت به وقت ایرانروز
آغاز گرفت نیم سایه21:44:495 مرداد 97
آغاز گرفت جزئی22:54:275 مرداد 97
آغاز گرفت کلی00:00:156 مرداد 97
اوج گرفتگی00:51:446 مرداد 97
پایان گرفت کلی01:43:126 مرداد 97
پایان گرفت جزئی02:49:006 مرداد 97
پایان گرفت نیم سایه03:58:376 مرداد 97

 

طبق این جدول، اوج گرفتگی در ساعت 51 دقیقه و 44 ثانیه بامداد 6 مرداد خواهد بود. آزادگان، عبور قرص ماه از وسط تمام سایه زمین را علت طولانی بودن خسوف 5 مرداد دانسته است. به عنوان مثال، در ماه گرفتگی بهمن 1396 قرص ماه از قسمت جنوبی‌تر تمام سایه زمین عبور کرد و آن خسوف به مدت 1 ساعت و 16 دقیقه به طول انجامیده بود. پیش‌بینی می‌شود در خسوف بهمن 1397 هم قرص ماه از قسمت شمالی‌تر تمام سایه زمین عبور کند و آن رویداد 1 ساعت و 2 دقیقه طول می‌کشد. با این حال، در ماه گرفتگی 5 مرداد 97، مدار ماه به دور زمین به شکل بیضی است و دارای اوج و حضیض خواهد بود.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21

مدت‌زمان کل ماه گرفتگی6 ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه
مدت‌زمان گرفت جزئی3 ساعت و 54 دقیقه و 32 ثانیه
مدت‌زمان گرفت کلی1 ساعت و 42 دقیقه و 57 ثانیه

 

این کارشناس نجوم در ادامه اظهار کرد ماه در اوج مدار خود بیشترین فاصله را از زمین دارد و به همین خاطر، قرص ماه کوچک‌تر است. طبق قوانین مداری کپلر، سرعت حرکت مداری ماه در این حالت به کمترین مقدار خود می‌رسد. درست در همین روز ماه در اوج مداری خود قرار دارد، بنابراین قرص ماه با سرعت کمتری تمام سایه را طی می‌کند و خسوف طولانی‌تر می‌شود. البته در این پدیده، مرکز قرص ماه، کمی از مرکز تمام سایه زمین عبور می‌کند و این باعث شده تا چند دقیقه از طولانی ترین خسوف ممکن یعنی 1 ساعت و 47 دقیقه کوتاه‌تر باشد، اما با زمان گرفت کلی 1 ساعت و 42 دقیقه‌ای به طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 تبدیل شده است.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21

ساختار کلی خسوف 5 مرداد 97

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 نیز در یکی از روزهای تابستان رخ داده بود، چرا که در این وقت سال، همیشه زمین در اوج مداری خود قرار دارد و از خورشید دور است، سایه زمین مخروط درازتر و عریض‌تری دارد و این عوامل باعث می‌شود مدت‌زمان گرفتگی ماه طولانی‌تر شود.

آزادگان اعلام کرد مردم از همه جای ایران می‌توانند این ماه گرفتگی طولانی و خاص را در صورت مناسب و صاف بودن هوا مشاهده کنند. از دیگر ویژگی‌های رویداد پنجم مرداد 97 می‌توان به تاریک‌تر بودن قرص ماه در حین خسوف نیم سایه‌ای، جزئی و کلی اشاره کرد. به طور معمول، ماه گرفتگی‌هایی که پس از آتشفشان‌های بزرگ رخ می‌دهند از حالت عادی تاریک‌تر هستند و فعال بودن برخی از آتشفشان‌های زمین می‌تواند بر روی تاریکی ماه تاثیر بگذارد.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21

امکان رویت ماه گرفتگی در نقاط مختلف زمین

همچنین به گفته این کارشناس نجومی، در همین شب می‌توانید مریخ را در فاصله 6 درجه‌ای ماه ببینید. مریخ در این شب به مقابله با خورشید می‌رسد و درخشندگی آن در آسمان ما 5 برابر بیشتر از حالت عادی خواهد بود. در این حالت، مریخ در فاصله 71 میلیون کیلومتری قرار دارد و این فاصله تا چند روز بعد یعنی در سه شنبه 9 مرداد 1397 به 58 میلیون کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و درخشندگی مریخ نیز نسب به چند روز قبل دو برابر می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. لطف کردید
    چه بجا وبه موقع حافظ وارد میشه

  2. خوب بود
    شعر حافظ تنقبی به این شب
    نقاب ازچهره وپرده یاین شب …

  3. خدا شفا بده….اتفاق به این قشنگی و شگفت انگیزی رو با بی پولی و بدبختی مقایسه میکنید.
    یه ذره مطالعه بد نیست..متاسفم

  4. میشه لگید ستاره پرنوری که الان موقع ماه گرفتگی زیر ماه هست اسمش چیه

  5. نظریه حافظ در مورد ماه گرفتگی … اگر خدای کسی را به هرگناه بگیرد زمین به ناله دراید زمانه اه بگیرد گناه روی زمین میکنی نمیدانی که ماه بر فلک از شومی گناه بگیرد تو پاکدامنی اری ولی شود پیدا گناههای تو فردا که دادخواه بگیرد چو شاه قصد هلاک کسی کند حافظ که راست زهره و یاور که پیش شاه بگیرد . شاه = خدا زهره = ضد هلاک

  6. فقط فراموش نشه که موقع ماه گرفتگی نماز آیات بخونید چون واجبه

    • درود بر شما هموطن…امیدوارم همه ما امشب بتوانیم شاهد این پدیده نجومی زیبا باشیم
      و همچنین بتوانیم به تکلیف خویش نیز عمل کنیم.
      ضمنا از شما هموطن فهیم پوزش میطلبم دلیل اشتباه منفی دادنم…
      امان از صفحات لمسی گوشی های هوشمند ….

    • صد هزار لایک مثبت بر شما +++++++…+++++

    • سلام فرزند
      نماز آیات را برای مواقعی باید خواند که از اتفاق های طبیعی ترس و هراس سراغت بیاد ؛باید خوانده شود
      نه زمانی که لا علم و دانش و آگاهی زندگی میکنیم دیگر هراسی وجود ندارد که نماز آیات خوانده شود
      نماز آیات متعلق به بی سوادی و نا آگاهی هست.

  7. برای اولین بار توی عمرم میخوام ماه گرفتگی ببینم
    خیلی هیجان دارم نمیدونم چرا خیلی به اینجور چیزا علاقه دارم
    فردا شب مااااه گررررفتگی هستش😆
    شانس نداریم فردا شب هوا ابری میشه

  8. Alan mah gereftegi dg ch rabti b badbakhtia shoma dare
    Hamash alaki mikhayn hame chio b ham rabt bdid

  9. مطمن باش به زودی همین اتفاقم میفتع
    گرچه اینجوری ک خورشید میتابه هم خیلی جای شکر نداره

  10. به به به چه کیفی میکنیم ما بی پولی و بی ابی و گرونی هزار مشکل دیگه کم بود ماه گرفتگی هم اضافه شد.اصلا گل از گل شکفت.کاش یکی پیدا بشه بره یه فوتی بکنه خورشید خاموش بشه با خیال راحت بگیریم بخوابیم