مصرف کافئین

مصرف کافئین کمکی به لاغری و کاهش وزن نمی‌کند!

تولیدکنندگان برخی مکمل‌های لاغری که حاوی کافئین هستند، می‌گویند این ترکیب به کاهش اشتها و وزن کمک می‌کند. اما تحقیقاتی که اخیرا در مورد مصرف کافئین انجام شده نشان می‌دهد که مصرف کافئین کمکی به لاغری و کاهش وزن نمی‌کند.

در حال حاضر، افراد زیادی هستند که ادعا می‌کنند با مصرف کافئین می‌توان اشتها را کاهش داد و لاغر شد. اما مطابق با مطالعات جدید دانشمندان که روز گذشته در روزنامه علمی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی به چاپ رسید، کافئین تاثیری بر کاهش وزن ندارد.

در این مطالعه، محققان با دعوت از 50 فرد سلامت و بزرگسال با سن بین 18 تا 50 سال و یک روز در هفته برای مجموعا سه هفته، از آنها خواستند تا صبح در آزمایشگاه حاضر شده و کمی نوشیدنی حاوی کافئین یا پلاسبو میل کنند. نوشیدنی در سه مدل مختلف سرو شده بود: یا فاقد کافئین بود، یا میزان کافئین آن برابر 4 اونس (113 گرم) قهوه بود یا این میزان به کافئین موجود در 8 اونس قهوه (226 گرم) می‌رسید. به شرکت‌کنندگان گفته نشد که هربار کدام نوشیدنی را دریافت می‌کنند، اما در پایان آزمایش، آنها هر سه مدل را مصرف کرده بودند.

30 دقیقه بعد از مصرف نوشیدنی، بوفه‌ای برای صرف صبحانه پیش روی شرکت‌کنندگان قرار گرفت و به آنها اجازه داده شد هر میزان که می‌خواهند بخورند. سپس، آنها به خانه فرستاده شدند و آموختند که چگونه به کمک یک ابزار آنلاین، هر چیزی که در طول روز می‌خورند را ثبت کنند. آنها همچنین سطح اشتهای خود در طول روز را هم ثبت کردند.

تاثیر مصرف کافئین در غذای شرکت‌کنندگان

محققان دریافتند زمانی که نوشیدنی‌های با دوز پایین از کافئین را به شرکت‌کنندگان دادند، آنها به صورت میانگین، تقریبا 10 درصد کمتر از زمانی که نوشیدنی بدون کافئین یا نوشیدنی با دوز بالا دریافت کرده بودند، صبحانه خوردند. بعد از صرف نوشیدنی با دوز پایین، به صورت میانگین، شرکت‌کنندگان در حدود 650 کالری مصرف کردند؛ در حالی که این میزان برای نوشیدنی بدون کافئین و همچنین نوشیدنی با دوز بالا، به ترتیب به 721 و 715 کالری رسید. در واقع اشتهای هیچ‌کسی برای صرف صبحانه با میزان کافئین مصرفی تغییر نکرد.

مصرف کافئین

بیرون از آزمایشگاه و با در نظر گرفتن میزان مصرف کافئین هر شخص، محققان متوجه تفاوت چندانی در میزان اشتهای شرکت‌کنندگان یا حجم غذایی که در طول روز می‌خورند، نشدند. محققان همچنین دریافتند شاخص‌های توده بدن شرکت‌کنندگان هیچ تاثیری بر اشتها یا میزان غذایی که خورده بودند، نداشته است.

نتایج این مطالعه –مصرف کافئین بر میزان غذایی که با فاصله کوتاه از آن می‌خوریم، احتمالا تاثیری پایین دارد؛ اما اثر آن به سرعت از بین می‌رود- نشان می‌دهد کافئین تاثیری ضعیف و گذرا بر دریافت انرژی دارد و نمی‌توان آن را یک مهارکننده اشتهای موثر در نظر گرفت. “Carol DeNysschen”، رییس دپارتمان بهداشت، تغذیه و رژیم غذایی در کالج ایالتی بوفالو می‌گوید این مطالعه «اهمیت عادات غذایی خوب و وابسته نبودن به مواد پشتیبانی‌نشده برای کاهش وزن یا شیوه‌های ناسالم را تقویت می‌کند.»

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. چای سبزم لاغری نمیکنه

  2. آخی بمیرم برات اشکال نداره یه رژیم دیگ بگیر

  3. واقعااااااااا؟😐😐😐
    یعنی سه ماهه خودمو اسکول کرده بودم

  4. فک میکنم هدف از مصرفش 97 درصد بخاطر انرژی که داره باشه نه درمان چاقی