ایران خودرو و سایپا

دولت به ایران خودرو و سایپا 15 هزار میلیارد تومان وام پرداخت می‌کند

دولت 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش به دو شرکت خودروسازی داخلی ایران خودرو و سایپا پرداخت می‌کند تا مشکل تولید خودروسازان برطرف شده و نیاز بازار تامین شود.

دولت برای افزایش میزان تولید شرکت‌های ایران خودرو و سایپا حدود 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش به این خودروسازان داخلی پرداخت می‌کند تا نیاز بازار تامین شود. اخیرا دو خودروساز بزرگ کشور با زیان‌‌دهی شدیدی مواجه شدند و تولید آن‌ها در برخی از ماه‌های سال به صفر رسید. از این رو دولت با نگاه ویژه‌ای به آن‌ها قصد دارد مشکلاتشان را برطرف کند.

ایران خودرو و سایپا

15 هزار میلیارد تومان برای خودروسازان داخلی

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در گفتگویی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی عنوان کرد:

15 هزار میلیارد تومان به‌ عنوان سرمایه در گردش به دو خودروساز بزرگ کشور پرداخت می‌کنیم تا وضعیت تولید آن‌ها بهبود پیدا کند. بانک مرکزی حدود 11 هزار میلیارد از 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات را به صنعت قطعه‌سازی تخصیص می‌دهد تا در این صنعت اشتغال کارگران حفظ شود. در واقع قسمتی از برنامه‌های وزارتخانه تامین سرمایه در گردش خودروسازان داخلی و به ویژه قطعه‌سازان خواهد بود و در این برنامه‌ها تلاش می‌کنیم تا با تامین نیاز قطعه‌سازان، شغل بیشتری برای جوانان ایرانی ایجاد شود. بانک مرکزی این امکان را در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌دهد تا آن‌ها بتوانند علاوه بر تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان، شرایط تولید و اشتغال خود را ثابت کنند.

ایران خودرو و سایپا

دولت در شرایطی به دو خودروساز بزرگ کشور حدود 15 هزار میلیارد تومان وام پرداخت می‌کند که هر دوی آن‌ها در سال جاری حدود 7500 میلیارد تومان ضرر و زیان داشته‌اند که دلایل این ضرر و زیان را به عواملی چون مشکلات اقتصادی، نوسان نرخ ارز، افزایش پیدا نکردن قیمت‌ها و مشکل واردات قطعات عنوان می‌کنند. با توجه به این‌که بسیاری از مسئولان و فعالان صنعت خودرو به این ضرر 7500 میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا بارها اشاره کرده‌اند، دولت می‌خواهد حدود دو برابر ضرر این دو خودروساز به آن‌ها وام پرداخت کند که البته از شرایط و درصد بازپرداخت این وام هنوز جزئیاتی منتشر نشده است. دولت قبلا هم سابقه پرداخت وام 30 هزار میلیارد تومانی به موسسه‌های مالی ورشکسته را داشته است که تاکنون مشخص نشده این مبالغ از کجا تامین شده و برای دولت چه سودی داشته است. به طور کلی خودروسازان دو برابر ضرر خود وام دریافت می‌کنند و حتی قیمت‌ها را نیز افزایش داده‌اند.

ایران خودرو و سایپا

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا

در ماه‌های گذشته ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت خودرو مجوزی دریافت نکرده بودند و حتی گفته می‌شد رئیس‌جمهور نیز با افزایش قیمت خودرو مخالف است، اما از هفته گذشته به این دو خودروساز مجوز افزایش قیمت داده شده و آن‌ها قیمت محصولات خود را به مقدار چشمگیری افزایش دادند. این افزایش قیمت در محدوده 10 تا 70 میلیون تومان بوده است. برای مثال شرکت سایپا محصولات خود را 30 تا 87 درصد افزایش داد و به همین دلیل قیمت پراید به بالای 30 میلیون تومان رسید.

ایران خودرو و سایپا

علاوه بر ایران خودرو و سایپا، شرکت پارس خودرو نیز قیمت محصولات خود را افزایش داده است. برای مثال قیمت پارس تندر از 48 میلیون و 260 هزار تومان به 84 میلیون و 200 تومان، قیمت برلیانس H230 دنده‌ای از 43 میلیون و 600 هزار تومان به 64 میلیون و 200 تومان و قیمت برلیانس H330 دنده‌ای از 54 میلیون و 800 هزار تومان به 89 میلیون و 500 هزار تومان رسید. به طور کلی می‌توان گفت قیمت خودروهای پرتیراژ و پرتقاضا به طور متوسط 12 میلیون تومان (46 درصد رشد) افزایش داشته است. در همین رابطه عباس تابش عنوان کرد افزایش قیمت محصولات خودروسازان داخلی با هدف افزایش تولید، تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف‌کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی انجام شده است.

ایران خودرو و سایپا

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه عنوان کرد قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان افزایش پیدا نمی‌کند و خودروسازان باید قیمت نهایی این خودروها را برای مصرف‌کنندگان اعلام کنند. همچنین تا 31 مردادماه امسال هیچ‌یک از محصولات خودروسازان افزایش قیمت نخواهند داشت و تمامی قراردادهای فروش چون فروش فوری 30 روزه و قطعی تا این تاریخ می‌بایست بر اساس مبلغ مندرج در قرارداد به مشتریان تحویل داده شود. همچنین بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خودروسازان باید 80 درصد از محصولات تولیدی خود را به تعهدهای معوقه اختصاص دهند و فقط 20 درصد باقی‌مانده را می‌توانند به صورت فروش نقدی عرضه کنند.

ایران خودرو و سایپا

اخیرا مدیرعامل ایران خودرو اظهار کرد طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار قراردادهای فروش ایران خودرو از اول شهریور تا آخر دی‌ماه سال جاری با افزایش 30 درصدی همراه خواهند بود. قراردادهای فروش که در آن قیمت قطعی درج شده باشد، حتی یک ریال نیز افزایش قیمت نخواهد داشت و با همان قیمت به مشتریان تحویل داده خواهد شد. وی در ادامه افزود قیمت تولید کارخانه و بازار خودرو تا اردیبهشت سال 98 توازن پیدا می‌کند. البته این توازن به معنی کاهش قیمت کارخانه نخواهد بود و احتمالا قیمت بازار افزایش پیدا می‌کند. محمدرضا سروش، مدیرعامل سایپا نیز عنوان کرد قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قراردادهای ما با مشتریان است. اکثر تعهداتمان را تا پایان سال جاری به مشتریان تحویل می‌دهیم و تعدادی نیز تا اردیبهشت سال آینده تحویل داده خواهند شد.

ایران خودرو و سایپا

آیا اعطای وام به خودروسازان بیهوده است؟

مدیرعامل سایپا گفت بسیاری از مشکلات سایپا به دلیل کاهش سرمایه در گردش به وجود آمده است که همین گلایه‌ها باعث شد تا دولت به آن‌ها وام 15 میلیارد تومانی پرداخت کند. برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند پرداخت این وام‌ها باعث می‌شود تورم و نقدینگی‌ها افزایش پیدا کند و میزان بدهی ایران خودرو و سایپا بیشتر می‌شود. در شهریورماه سال 94 نیز بسیاری از مردم اعتراض خود را به خودروسازان با شعار نخریدن خودروی صفر در هشتگ‌های اعتراضی «خرید خودروی صفر ممنوع» و «تحریم خودروی داخلی» در شبکه‌های اجتماعی نشان دادند و پس از دو ماه مسئولان برای خاتمه دادن به این اعتراض‌ها موضوع پرداخت وام 25 میلیون تومانی را مطرح کردند که در همین رابطه جدولی از اقساط وام خودرو حداکثر تا 25 میلیون تومان و با نرخ سود 16 درصد و بازپرداخت حداکثر 7 ساله یا حداکثر  84 قسط برای 21 مدل خودرو به همراه پیش‌پرداخت منتشر کردند.

ایران خودرو و سایپا

همان زمان علی‌لو، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان، جلسه بررسی مشکلات صنعت که به درخواست دولت در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد را سناریوی خیلی بد وزارت صنعت برای دریاف مجوز جهت ارائه وام چند هزار میلیاردی به خودروسازان داخلی عنوان کرد و گفته بود:

 وزیر صنعت به همراه معاونان و مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و اکثریت روسای بانک‌ها و رئیس‌کل بانک مرکزی در این جلسه حضور داشتند. بر خلاف دستور جلسه که در رابطه با بررسی مشکلات صنعت بود، آقایان می‌خواستند با موضوع‌های دروغ و زشتی چون امنیتی خواندن صنعت خودرو و اینکه دستور از بالا رسیده است ما را مجاب کنند که وضعیت خودروسازها بحرانی است و باید به آن‌ها تسهیلات چند هزار میلیاردی اعطا کنیم. در این جلسه ارائه تسهیلات حدود 2 تا 3 هزار میلیارد به هر کدام از شرکت‌های خودروساز مطرح شد و ما هم اعلام کردیم که این کار خیانت به مردم و صنعت خودرو است. همچنین یک سال قبل از آن سایپا حدود 3 هزار میلیارد تومان بدهکار بود که در سال 94 این مبلغ به 6 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. اگر سایپا با همین روال فعالیت کند قطعا در آینده نمی‌تواند خود را حفظ کند.

در همان سال‌ها وزیر صنعت در خصوص کمپین نخریدن خودرو صفر اظهاراتی را مطرح کرده بود که علی‌لو در واکنش به اظهارنظرهای او گفت:

باید افشا کنم که در تحقیق و تفحص از خودروسازان 2 یا 3 بار به شرکت‌های خودروساز وام هزار تا 2 هزار میلیارد تومانی اعطا کرده‌اند، اما آن‌ها این مبلغ را در خط تولید هزینه نکردند و همین مقدار وام دریافت شده به بدهی‌های آن‌ها اضافه‌ شده است. خودروساز وام ارائه‌شده بانکی را در هزینه‌های جاری هزینه می‌کند و این خیانت است که ما زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش دهیم. در سایه این زیان‌ها، هزینه‌های مالی که جای تامینی ندارند هم افزایش پیدا کرده و سرانجام بر قیمت خودروها اضافه می‌شود. این دور باطل چند سالی است که در صنعت خودروسازی کشور تکرار می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. خرج که از کیسۀ ملّت بوَد
    حاتم طائی شدن آسان بوَد
    با 15 هزار ملیارد میشه بجای سالی چندده هزار عزا، یک ملیون عروسی راه انداخت
    میشه یه ملیون مسکن اجتماعی / روستایی ساخت
    میشه یه ملیون شغل دائم و خودکفا ایجاد کرد
    میشه چند ملیون دار قالی فرش اعلای ایرانی برپا کرد
    میشه 10 ملیون گوسفند خرید و با هزینه‌کرد نصفش، میشه همون جا پرورش داد و برای همیشه کشورو از واردات گوشت یخی برزیلی بی‌نیاز کرد
    و… میشه خیلی کارای مفیدتری کرد که اگه بخوای خودت از من نوعی بیشتر میدونی
    اگه بهانه‌ات، صنعت قطعه سازیه، میتونی تولیدشو به چین و ماچین صادر کنی؛ مگه کشور دوست و برادر برا کِی خوبه؟ یا شاید یکطرفه عاشقی!
    با دست و پای الکی زدن نمیشه از شِعب ابیطالب رست؛ کار اصولی میخاد
    مثلاً: ویزا و گمرک‌و بردار و سرمایه‌گذاریِ معاف از مالیات اعلام کن

    • با 15 هزار ملیارد میشه هزاران سیستم آب‌شیرین‌کنی و پمپاژ احداث نمود و جلوی بیابان‌زایی، غبارآلودگی و کمبود مواد غذایی رو گرفت

  2. اینم از بودجه برداشتن؟؟؟

  3. این وامم تموم میشه
    باز یا قیمتو زیاد میکنن یا ورشکستی دنبالش ست

  4. اینکه خیلی از مشاغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به صنعت خودروسازی وابسته هستن شکی درش نیست ولی ماها بعد از این همه سال دمپایی ابری هم نمیتونیم تولید کنیم چه برسه به خودرو و اینکه دولت میاد یه همچین رقمی به این دوتا شرکت خائن و دزد میده یه دلیل بیشتر نداره اونم اینه که خودش شریک این دزدهای بی سروپاست و منتفعه از این قضیه ولی چون رسانه ملی هم دستشونه در ظاهر قضیه خودشون رو حامی مصرف کننده نشون میدن، جنایات و خیانت هایی که دولت به همراه این دوتا شرکت انجام داده بی حدوحصره و برهیچکس پوشیده نیست، ولی این یه طرف داستانه از اونا بیشتر من و شمایی مقصریم که حاضر میشیم به هرقیمتی تولیدات آشغال اینا رو بخریم و باعث میشیم روز به روز بیشتر بهمون طلم کنن، خیلی دوست دارم یکی پیدا بشه و یه برنامه بسازه تا بهمون بگه بعد از 20 سال انحصار خودروسازی چه دستاوردی داشته این صنعت تا شایسته حمایت باشه؟؟ غیر از حیف و میل کردن هزاران میلیارد و به فنا دادن و ناقص کردن هزاران هموطن و ضربه های روحی و روانی به خانواده هامون چیز دیگه ای بوده؟ کاش بیاییم یه بار واسه همیشه درست و منطقی رفتار کنیم و خودمون یه قدم برداریم و منتظر نشیم کسی واسمون کاری کنه ……

  5. بیش از 1 میلیارد تومن برای چی کمک کرده!!!

    مگر قراره یک خودروسازی جدید ایجاد کنه!!!!؟؟؟؟

    باید گریست

    با سپاس

  6. خاک تو سرشون این پولو باید بدن ملت نه اشغال ملی بهاش درست کنند