بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 – Samsung Galaxy S10

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 (Samsung Galaxy S10) نشان می‌دهد با یک پرچمدار زیبا و قدرتمند رو به رو هستیم. در این مطلب به طور اجمالی، به بررسی مشخصات و امکانات گوشی گلکسی S10 سامسونگ خواهیم پرداخت.

سامسونگ گلکسی اس 10 معرفی شد تا شاهد دهمین نسل پرچمداران سری S سامسونگ باشیم. کافی است آن را با اولین گوشی این سری، که در سال 2010 معرفی شد، مقایسه کرده و تغییر و پیشرفت را از اعماق وجود درک کنیم!

گلکسی اس

Samsung Galaxy S

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

گلکسی اس 10 به عنوان مدل پایه و یک پرچمدار، آن طور که تصور می‌کردیم یک تغییر انقلابی در مقایسه با پرچمدار سال گذشته سری S نیست، اما همچنان پیشرفت‌های قابل توجهی را در آن شاهد هستیم. در ادامه طی بخش‌های مختلف، به بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 خواهیم پرداخت.

طراحی و اسکنر اثر انگشت

سامسونگ هرگز تسلیم روند بسیار متداول و همه‌گیر سه سال اخیر دنیای موبایل نشد و به طراحی ناچ استایل روی نیاورد. از طرفی شرکت نیاز داشت تا دستی به سر و روی پرچمداران 2019 خود بکشد تا از نظر طراحی بدون حاشیه، با بهترین‌های بازار توان رقابت داشته باشند.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

این موضوع زمینه‌ساز استفاده از سبک طراحی حفره روی صفحه نمایش شد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست برای جای دادن بزرگترین سنسور پنل جلویی، بالای نمایشگر یک بریدگی عریض ایجاد کنیم، چرا که دوربین سلفی درست روی خود نمایشگر قرار می‌گیرد!

سامسونگ گلکسی اس 10 را باید همانند پرچمداران قبلی، نمایانگر طراحی بسیار مدرن دنیای موبایل دانست. باز هم صفحه نمایش از دو طرف تا گوشه‌ها کشیده شده و ظاهری شکیل به دستگاه بخشیده‌ است. در مقایسه با گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9، اصلی‌ترین تفاوت سامسونگ گلکسی اس 10 از نظر طراحی (بدون در نظر گرفتن حفره روی نمایشگر)، کاهش حاشیه‌های اطراف نمایشگر به شمار می‌رود. اکنون کافی است سامسونگ، کمی نمایشگر را از لبه‌های بالایی و پایینی به جلوتر براند تا با حذف کامل حاشیه‌ها، با یک گوشی بدون حاشیه تمام عیار رو به رو شویم!

پرچمدار سال 2019 نسبت به مدل همرده خود در سال گذشته، 2.2 میلی‌متر کشیده‌تر بوده و 1.7 میلی‌متر عرض بیشتری دارد. با این حال کاهش 0.7 میلی‌متری ضخامت آن با وجود استفاده از یک پک باتری بزرگتر و افزایش تعداد سنسورهای دوربین اصلی ستودنی است. گفتنی است علاوه بر نمایشگر، پنل پشتی نیز توسط شیشه‌های گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 متوجه پشتیبانی آن از استاندارد مقاومتی IP68 شدیم. سامسونگ برای راحت شدن کارش در مسیر پیاده‌سازی این استاندارد و همچنین آسودگی در طراحی گوشی، قید درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری را نزد. این موضوع برای طرفداران موسیقی بسیار خوشحال‌کننده است.

پنل جلویی اغلب گوشی ها، منزلگاه تعداد زیادی عنصر مختلف است. برای دست یافتن به طراحی بدون حاشیه، می‌توان گوشی تلفن را کمی نازک‌تر طراحی کرد، سنسور تشخیص میزان نور محیط را زیر صفحه نمایش قرار داد و چراغ نوتیفیکیشن را همچون بسیاری از گوشی های اخیر حذف کرد. در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 متوجه حذف چراغ ال ای دی نوتیفیکیشن آن شدیم که با توجه به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن گوشی، یک ایراد و کاستی تلقی نمی‌شود.

در مسیر دستیابی به طراحی بدون حاشیه، اصلی‌ترین چالش، چگونگی پیاده‌سازی دوربین سلفی است. در این مسیر نیز باید برای کاهش ابعاد سنسور تلاش کرد،‌ اما نمی‌توان همچون چراغ ال ای دی نوتفیکیشن به طور کامل قید این سنسور را زد!

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

نمایشگر پرچمداران دو سال اخیر، Infinity Display نام داشت. این نام برای چهار گوشی گلکسی اس 10 به Infinity-O تغییر پیدا کرده است. واژه Infinity (بینهایت) به بدون حاشیه بودن آن‌ها اشاره داشته و O، از وجود حفره‌ای روی صفحه نمایش خبر می‌دهد. سامسونگ با استفاده از یک فناوری لیزری دقیق تلاش کرده کمترین میزان پیکسل ممکن را برای ایجاد حفره دوربین سلفی فدا کند. با این حال، قرارگیری دوربین درست روی نمایشگر سبب شده گوشه بالایی نمایشگر تقریبا بدون استفاده باقی بماند و حتی برای نمایش نوتیفیکیشن‌ها نیز نتوان از آن استفاده کرد. اما در هر صورت پیکسل‌های اطراف حفره روشن مانده‌اند تا زیبایی ظاهری دستگاه تحت تاثیر قرار نگیرد.

نحوه قرارگیری دکمه‌های روی بدنه تفاوت چندانی با پرچمدار سال گذشته نداشته‌ است. در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 دکمه پاور را در لبه سمت راست و دکمه اختصاصی دستیار بیکسبی را به همراه کلیدهای کنترل حجم صدا در لبه سمت چپ مشاهده کردیم. متاسفانه تغییر موقعیت کلید پاور و بالاتر رفتن آن، با در نظر گرفتن افزایش کلی بدنه، لمس آن را تبدیل به کاری دشوار کرده است.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

سامسونگ مدعی بود اسکنرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش هنوز به بلوغ نرسیده و به همین دلیل با وجود به کار رفتن آن‌ها در محصولات پرچمدار و میان‌رده شرکت‌های مختلف از دو سال قبل، هرگز از آن استفاده نکرد. اکنون که اسکنر اولترواسونیک کوالکام به بلوغ رسیده، سامسونگ آن را در گلکسی اس 10 به کار بسته است.

این تکنولوژی در مقایسه با اسکنرهای اثر انگشت نوری (اپتیکال) متداول پیاده‌سازی شده زیر صفحه نمایش، دقت و سرعت بیشتری داشته و امکان قرار دادن محافظ روی صفحه نمایش را نیز فراهم می‌کند. این اسکنر همیشه برای دریافت اثر انگشت کاربر آماده بوده و نیازی نیست قبل از لمس، ابتدا گوشی را از حالت استندبای خارج کنیم.

نمایشگر

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 از افزایش 0.3 اینچی اندازه نمایشگر آن نسبت به گلکسی اس 8 و گلکسی اس 9 حکایت دارد. سامسونگ توانسته در پرچمداران سال جاری، حداکثر میزان رونمایی نمایشگر را به 1200 نیتس برساند! به این ترتیب زیر شدیدترین نور مستقیم آفتاب نیز محتویات نمایشگر را با وضوح کامل خواهید دید.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 مشخص شد تکنولوژی به کار رفته در پنل صفحه نمایش آن برای نخستین مرتبه معرفی شده است. این فناوری Dynamic AMOLED نام داشته و منحصربه‌فردترین ویژگی آن، پشتیبانی از +HDR10 محسوب می‌شود.

نسبت ابعاد تصویر دو پرچمدار سال گذشته، 18.5:9 بود، اما به لطف کاهش حاشیه‌های نمایشگر و کشیده‌تر شدن آن، امسال به 19:9 رسیده است. رزولوشن کیو اچ‌دی پلاس صفحه نمایش به صورت 1440 در 3040 پیکسل بیان شده و تراکم پیکسلی آن برابر 550 پی‌پی‌آی است.

دوربین

برای نخستین مرتبه در مدل پایه نیز شاهد استفاده از یک دوربین چندگانه هستیم. نوع سنسورهای این دوربین سه گانه به ترتیب رنگی (عادی)، تله فوتو و اولترا واید است. دو سنسور ابتدایی دارای رزولوشن 12 مگاپیکسل و سنسور اولترا واید دارای وضوح تصویر 16 مگاپیکسل است. گشودگی دریچه دیافراگم سنسور اصلی بین دو مقدار f/1.5 و f/2.4 تغییر پیدا می‌کند، اما برای دو سنسور دیگر به ترتیب برابر f/2.4 و f/2.2 است.

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10

دو سنسور 12 مگاپیکسلی از قابلیت تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کنند. به لطف دوربین تله فوتو می‌توان تا دو برابر بدون کاهش کیفیت بزرگنمایی داشت. دوربین اولترا واید، امکان ثبت تصاویری عریض با میدان دید 123 درجه را به کاربر می‌دهد. قابلیت فیلم برداری به صورت 4K و +HDR10 از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی گلکسی اس 10 محسوب می‌شوند.

رزولوشن و گشودگی دریچه دیافراگم تنها سنسور دوربین سلفی گلکسی اس 10 به ترتیب 10 مگاپیکسل و f/1.9 است. خوشبختانه با این دوربین نیز می‌توان در رزولوشن 4K به ضبط ویدیو پرداخت!

سخت افزار و سیستم عامل

اگزینوس 9820، مغز متفکر گوشی است. برخلاف ساختار 7 نانومتری اسنپدراگون 855، تراشه‌ای که در نسخه‌های مخصوص بازارهای آمریکا و چین گلکسی اس 10 به کار رفته است، این چیپست 8 نانومتری محسوب می‌شود. به همین دلیل بعید نیست برخلاف سال‌های گذشته، این مرتبه دیگر توان پردازشی نسخه اگزینوس از نسخه اسنپدراگون بیشتر نباشد و عکس این موضوع رخ بدهد. در مطلب بررسی مشخصات فنی سامسونگ گلکسی اس 10 به طور کامل ویژگی‌های این دو تراشه همچون نوع، تعداد و سرعت هسته‌های آن‌ها را بیان کردیم.

در بررسی اولیه سامسونگ گلکسی اس 10 دریافتیم دو نسخه گوشی از نظر حافظه رم تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ هر دو نسخه به 8 گیگابایت رم مجهز شده‌اند، اما یکی دارای 128 گیگابایت فضای داخلی و دیگری مجهز به 512 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی است. دستگاه به صورت پیش‌فرض همراه با سیستم عامل اندروید 9.0 پای ارائه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. ایتم ویدویی بذار ازش گجت

  2. پشتیبانی سامسونگ خیلی ضعیفه
    منی که همچنان به دلیل واضح (بی پولی بدبختی) 10 ساله گلکسی اس 1 رو دارم انتظار اپدیت شدن گوشیم رو دارم…

    • عزیز دل همه ی برندها دو آپدیت بزرگ واسه گوشی میدن که امسال سامسونگ برخلاف بیشتر برندها سه آپدیت بزرگ داده…نمونه ش گوشی خودم A7 2017 هست که تا الان دو آپدیت بزرگ اندروید 7 و 8 و اعلام شده که 9 رو هم دریافت میکنه…بماند که چیزی حول و حوش 10 یا بیشتر آپدیت امنیتی و تغییر امکانات دوربین رو هم داده
      شما با گوشی ای که 10 سال از تولیدش میگذره یکم که سهله،1000کم توقعت زیاده…خخخ