پروژه Jacquard گوگل ، تکنولوژی را به لباس های ما می آورد

گوگل عاشق نوآوری است و همه ساله جدید ترین دستاوردهای خود را در کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O معرفی می نماید.یکی از پروژه‌های جدید گروه ATAP گوگل پروژه جکارد یا ژاکارد (Project Jacquard) است. یک پارچه با قابلیت رسانایی که می‌تواند با دستگاه‌های دیجیتالی ارتباط برقرار کند. این تکنولوژی بسیار سبک‌وزن و کوچک است و دورنمای بسیار روشنی برای لباس‌های متصل به اینترنت است که هنوز به صورت واقعی به بازار وارد نشده‌اند.در واقع گوگل با این پروژه می خواهد تکنولوژی را به دنیای مد و فشن وارد کند.

پروژه ژاکارد یا همان Project Jacquard در واقع نقطه تلاقی میان برقراری اتصال به اینترنت و البسه است. پروژه ژاکارد یک پارچه بافته شده با الیاف رسانا است که به کاربر اجازه می دهد از آن به عنوان پد ردیاب برای کنترل وسایل الکترونیکی استفاده نماید. در مراسم گوگل آی او امسال بچه های تیم ATAP گوگل از این فناوری استفاده کردند تا حضار با کارایی آن آشنا شوند. آن ها با پروژه ژاکارد چراغ های دور و اطراف را روشن نمودند و همچنین توانستند به پخش موسیقی از طریق آن بپردازند.

با این فناوری می توان به هر پارچه ای دست زد و از آن به عنوان پد ارتباطی با وسایل الکترونیکی استفاده نمود، هر وسیله ای از لباس هایمان گرفته تا مبلمان منزل می توانند سطوحی برای برقراری ارتباط با وسایل الکترونیکی مانند اسمارت فون، تبلت، و یا غیره باشند. شرکت لیوایز (Levi’s) حتی قرار است با گوگل همکاری کند تا این فناوری را در تولیدات جین خود نیز بکار ببرد.

ایده این فناوری از اینجا آمده است که با بافتن رشته های فلزی به پارچه ها می توان در طول روز یک قطعه الکترونیکی را تحت کنترل قرار داد. این پارچه ها حتما نباید نازک و یا خیلی نرم و صاف باشند، بلکه حتی انجام این کار روی پارچه های ضخیم و پشمی نیز شدنی است. وقتی عملیات بافت رشته های فلزی انجام شد آنگاه پارچه ها براحتی قادرند تمامی حرکات انگشت و دست را روی خود احساس کنند و بدان ها واکنش نشان دهند.

از این فناوری می توان در آینده برای کنترل تلویزیون ها، خودروها، تبلت ها، و یا حتی کامپیوترهای دسکتاپی استفاده کرد. ژاکارد می تواند روی هر متریالی ایمپلنت گردد و به با طرز کاری مشابه با هر نوع دستگاهی تعامل ایجاد کند. گوگل این تضمین را می دهد که در آینده حتی بتوان این رشته های الکترونیکی را به پارچه های حریر و ابریشمی که بی نهایت نازک و حساس اند نیز بافت.

چیزی که در مورد این فناوری بسیار دوست داشتنی است انعطاف پذیری آن است، بدین معنا که شما می توانید با دسته مبل خود (که درونش پروژه ژاکارد جاسازی شده) تلویزیون اندرویدی خود را کنترل کنید، پرده خانه شما ممکن است بتواند با ترموستات نست شما ارتباط برقرار کند یا اینکه دسته کیف لپتاپتان دستگاه های داخل منزل را قفل کند.

تکنولوژی‌های مرتبط با دستگاه‌های پوشیدنی بسیار جوان هستند، اما پروژه‌هایی مانند ژاکارد قطعا می‌تواند بر سرعت رشد و بلوغ آن بیفزاید. تصور کنید که هر روز لباسی را می‌پوشید که هوشمند است، به لمس شما واکنش نشان می‌دهد و می‌توانید انواع اقدامات مانند رد یا برقراری یک تماس صوتی را به وسیله آن انجام دهید. یا حتی کاربردهای گسترده آن در کنترل دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را تصور کنید که بدون دست‌زدن به این دستگاه‌ها می‌توان هر فرمانی را به آن‌ها ارسال کرد. و یا ورزشکاری را تصور کنید که می‌تواند از این تکنولوژی در بررسی اقدامات ورزشی خود استفاده کند.

پروژه ژاکارد از وای فای کم مصرف برای اتصال به دیگر محصولات استفاده می کند و در آینده قرار است تبدیل به بخشی از لباس های ما گردد. اما به دلیل ضعف در بخش سیستم تامین انرژی آن، هنوز باید روی آن کار شود.

منبع : venturebeat

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. پس فردا لباسمونم حک میکنن یهو وسط خیابون هنگ میکنه لختمون میکنه اینجور ک پیش میره بعید نیست
    :Pondering: :Happy-Grin: