سوخو ۳۵

نقص بزرگ سوخو 35: چرا بهترین جنگنده روسیه در میدان نبرد اوکراین ناتوان است؟

نقص بزرگ سوخو ۳۵ (Su-35)، بهترین جنگنده عملیاتی روسیه، در میدان نبرد اوکراین آشکار شده است؛ معضلی که علی‌رغم قابلیت‌های خیره‌کننده، این پرنده را ناتوان جلوه می‌دهد. این هواپیمای پیشرفته، به دلیل فقدان ویژگی‌های کلیدی نسل پنجم، در برابر تهدیدات مدرن آسیب‌پذیر است.

سوخو ۳۵ به عنوان اوج تکامل خط تولید جنگنده‌های Su-27 و پلی برای تأخیر در پروژه Su-57 طراحی شد. این جنگنده نسل چهار و نیم، با وجود قدرت مانور بالا و حمل تسلیحات سنگین، با چالش‌هایی جدی در محیط‌های نبرد مدرن روبرو است.

قابلیت‌های چشمگیر، نقص پنهان

سوخو ۳۵

سوخو ۳۵ (Su-35)، یک بدنه قدرتمند و بزرگ با نسبت رانش به وزن عالی است. موتورهای دارای قابلیت تغییر بردار رانش، مانورپذیری فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهند و رادار پیشرفته‌اش امکان شناسایی از راه دور را فراهم می‌کند. این جنگنده در عملکرد آیرودینامیکی در سرعت‌های پایین و متوسط، استقامت بالا و ظرفیت حمل تسلیحات سنگین، بی‌نظیر است و اوج فلسفه طراحی هوایی شوروی/روسیه را نشان می‌دهد.

سوخو ۳۵

اما این جنگنده نقص‌های جدی نیز دارد؛ برجسته‌ترین آن‌ها فقدان قابلیت پنهان‌کاری در برابر رادار است که در استانداردهای مدرن، یک نقطه ضعف بزرگ محسوب می‌شود. سطح مقطع راداری بزرگ (RCS) آن، سوخو ۳۵ را در درگیری‌های سطح بالا آسیب‌پذیر کرده است. رادار، موتورها و بدنه هواپیما همگی عملکرد را بر کاهش امضای راداری اولویت داده‌اند. این موضوع بقای آن را در برابر سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته و جنگنده‌های نسل پنجم که می‌توانند پیش از آگاهی سوخو ۳۵ موشک شلیک کنند، به شدت محدود می‌کند.

بیشتر بخوانید

چالش‌های سوخو ۳۵ در میدان نبرد اوکراین

صنایع هوایی روسیه به طور کلی از رقبای غربی خود عقب مانده است و سوخو ۳۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست. سیستم‌های اویونیک و ادغام حسگرهای آن در مقایسه با استانداردهای غربی و چینی ضعیف‌ترند. قابلیت نبرد شبکه‌محور آن نیز کمتر مؤثر است و عملکردش به شدت به هدایت رادارهای زمینی وابسته است.

سوخو ۳۵

جنگ اوکراین یک آزمایش واقعی برای عملکرد سوخو ۳۵ ارائه کرده است. روسیه این جنگنده‌ها را عمدتاً از فاصله‌های ایمن و با پرهیز از نفوذ عمیق به حریم هوایی اوکراین که تحت دفاع شدید است، به کار گرفته است. تلفات سوخو ۳۵ به وضوح آسیب‌پذیری آن را در برابر سامانه پدافند هوایی مدرن (SAMs) نشان می‌دهد و فاصله بین قابلیت‌های تبلیغاتی و بقای واقعی آن را آشکار می‌کند.

محدودیت‌های صنعتی ناشی از تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای نیز تولید سوخو ۳۵ را تحت تأثیر قرار داده است. دسترسی به قطعات الکترونیکی پیشرفته محدود شده و سرعت تولید برای جبران تلفات کافی نیست؛ بازار صادراتی نیز به دلیل فشارهای ژئوپلیتیکی در حال کوچک شدن است.

آینده نامشخص جنگنده‌ای با ناتوانی پنهان

سوخو ۳۵ بیشتر برای دفاع از حریم هوایی، گشت‌زنی و ایفای نقش کامیون موشکی مناسب است و برای نفوذ در روز اول جنگ و حملات عمیق علیه رقبای هم‌سطح، کارایی کمتری دارد. این پلتفرم به طور ضمنی تأییدی بر دشواری روسیه در ساخت جنگنده‌های نسل پنجم واقعی در مقیاس وسیع است.

سوخو ۳۵

این جنگنده، با پر کردن شکاف‌های ناشی از تأخیر در پروژه سوخو ۵۷ (Su-57)، نمی‌تواند قابلیت‌های پنهان‌کاری و ادغام حسگرهای مورد نیاز را فراهم کند. گذار روسیه به نیروی هوایی نسل جدید متوقف شده است. انتظار می‌رود سوخو ۳۵ به دلیل نبود جایگزین‌ها، برای دهه‌ها در خدمت باقی بماند که این امر شکاف بین روسیه و اقتصادهای نظامی پیشرو جهان را تشدید خواهد کرد. اگرچه ارتقاءهای جزئی محتمل است، اما روسیه وابستگی خود را به سامانه‌های پدافند هوایی و سامانه‌های بدون سرنشین افزایش خواهد داد.

این جنگنده نقطه پایان توسعه نسل چهارم هوایی روسیه است، نه آغاز نسل پنجم. این جنگنده یک پرنده نسل چهارم قدرتمند است، اما در دورانی که توسط پنهان‌کاری، حسگرها و شبکه‌ها تعریف می‌شود، سوخو ۳۵ در حال منسوخ شدن است.

204 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

آقاجان مشکل از سوخو35 و یا اف16 نیست تا زمان اینکه روسا نبرد شبکه محور و فرماندهی یکپارچه میدان نبرد از طریق دیتالنک آواکس و ماهواره رو یاد نگیرن همین آش استو همین کاسه حالا نسل هفتم هم که بسازن

ایران مظلوم ومقتدر

ایران عزیز ،،مظلوم ومقتدر

در همین جنگ جاری f16آمریکایی هم عملکرد مناسبی نداشت
بهر حال در حوزه جنگ جاری هردو نیروی متخاصم سرزمینی هستند
هیچکدام از حوزه دفاع سرزمینی خارج نشده اند و هماهنگی با محیط و قلمرو تجهیزات هماهنگ،خارج نشده اند
اگر از حیطه تجهیزات شرقی کاملاً فاصله بگیرند،بهتر میشود کار آیی آنها را قضاوت کرد
تبلیغات و هوچی گری رسانه ،در غرب هم عاملی است که رادیان قابل توجهی در برداشت صحیح ایجاد میکند

اگر بودجه در اختیار نخبگان جوان ایرانی قرار میدادن در این مدت ۴۷ سال به خدا قسم بهترین جنگنده را میساختن ولی افسوس بودجه را جای دیگر که احتیاج نبود هزینه بی جهت کردن

واقعا با آمدن شبکه های مجازی شیطانی اینستگرام و تلگرام و ماهواره ها و هجوم همه جانبه رسانه ها به افکار مردم ایران دیگر نه خبری از وطن پرستی و اسلام و امام حسین و نه خبری از همبستگی و همدلی است.
حتی با تحریف تاریخ و دروغ های بزرگ جوانان ما را از لایک بدتر کرده اند و جوانان ما را عاشق رفاه طلبی غربی و فراموشی خدا و فراموشی فلسفه وجودی انسان خصوصا مسلمان و خصوصا مسلمان شیعه
البته هر کاری بکنند خدا هست و‌حریف خداوند نمی شوند و وعده خدا صدق و راست است و کسی جلو دار آن نمی شود همانطور که نمی شود جلوی طلوع خورشید را بگیرند .
مطمئن باشید ظهور نزدیک است و علائم آن طبق پیشگویی ها ائمه و امامان یکی پشت دیگری ظاهر می شوند .

بشین تا بیاد😂

اومد به منم بگو

خدا وکیلی این چی که اینهمه مایه گذاشتی و نوشتی چه ربطی به موضوع روسیه و هواپیمای روسی و ضعف های اون و مطلب فوق داره !
بدبختی ملت که اصلا از غرب بگذر ،یه عده ای باور کردندند روس ها یعنی ایران ،مسلمان ،محور مقاومت و… شیعه ،بعید نیست قبله رو رو به شمال گرفته باشند ! چه هزینه هایی و باج هایی همین روس‌ها از ما گرفتند ،همیشه هم خلف وعده کردند ! آشکارا و پس و پنهان هم با اسرائیل رابطه دارند ،تاریخ هم کاملا مشخصه !

امان از مصرف مواد مخدر.. هنوزم تو شیطان و تلگرام و اینستا موندی تو.. هنوزم تو دوران دایناسورها سیر میکنی

خدا لعنتتان کند با این تفاسیر از سوخو ۳۵ تا همین چند ماه پیش این هواپیما را میپرستیدید ومن پیغام میدادم دلتان را به این حلب پاره هاخوش نکنیدجوانان ما خیلی بهترشو درست میکنند اما کو گوش شنوا حالا از معایب آن میگویید توی نویسنداین گزارش تخصصی هواپیما را باید جریمه کرد که روی مخ ملت با ندانم کاریهایت راه میروی

اسلامی که از بین رفت دینی نابود شده چرا چون همه اونایی که دم از دین میزدن معرف بودن دزد ریا کار خود پسند بود

یک چیزی بگم دوستان فقط تجهیزات قوی نیست که برتری یک کشور رو در جنگ بالا میبره البته وجود تجهیزات قوی هم هیچ کس منکرش نیست که لازم ولی در همون ۸ سال جنگ تحمیلی با ابتکارات نیروهای خلاق داخلی یادم هم امریکا هم شوروی اون زمان رو ما در جنگ خلیج فارس به شدت ناکام کردیم نیروی دریایی ما فوق العاده کار کرد با همدلی با ابتکار با خلاقیت و برتری دیگر ما این بود که نیروهای ما همه کارازموده و در شرایط جنگی بودن و کلا در حالت اماده باش کامل و این برتری خیلی مهم بود نیروهایی که ورزیده و در شرایط جنگی باشن یا نیروهایی که از روی شکم سیری بخوان جنگ کنن .

خلاقیت خوب مسلم هستش که بسیار به کارآمدی کمک میکنه و همیشه یه اصل اما خوب ما در برابر نیروی دریایی غرب حرفی برا گفتن نداشتیم در برابر عراق و نیروهای منطقه بعلت کثرت تجهیزات و تجربیات بیشتر بله . واسه همین بود که در ثانیه های اول درگیری ناوهامون با امریکائیا ناوهامون غرق شدن

احسنت

تو جنگ هشت ساله عراق که هواپیماهای روسی زورشون به اف چهارده می چربید فقط خلبان ایرانی بود که می تونست یه کاری بکنه و خلاقیت داشت اگه ایرانیها برای این نقصها برنامه ای نداشتن قطعا تا امروز نابود شده بودیم ما شدیم سوریه برای روسیه و چین که اگه از دست بریم اونها نابود میشن خدا کاری کرده که امریکا چین و روسیه رو مجبور کنه تمام داشته هاشون رو برای ایران رو کنن تا ایران پیروز بشه هر چند خود ایران ناگفته های ارزشمندی داره خون کودکان غزه اثر کرده و عاملان با دست خودشون از بین میرن به اخرو زمان خوش امدین

روسیه و چین واسه ایران تره هم خرد نمیکنن مطمئن باش ۴۰ ساله روسیه و چین سرزمینمونو دوشیدن الانم آمریکا میخواد بدوشه.انشالله که بخیر بگذره

دقیقا ،بابا یارو یک چهارم آدمهای اسرائیلی دوتابعیتی روس است که اتفاقا در رفت و آمد اند ! بعضی ها واقعا فکر کردند چین و روسیه کمونیست به لحاظ ایدئولوژیکی یا حتی راهبردی ما را ساپورت میکنه! همیشه برای یک مسائلی که بیشتر سبب خودشون و رابطه باهاشون بوده ! برای یه حمایت نصفه و نیمه اونهم دیپلماتیک و گاهی ها گاهی نه ،هزارتا امتیاز و باج گرفتند و می‌گیرند و تهش هیچی ! هردوتا نامردند !

احسنت ، کاملا موافقم

روی چه حسابی این حرف را میزنی که جنگندههای عراقی زورشون به اف ۱۴ می چربیده نمیدانم چند سال داری ولی عراقی ها جرات رو در رویی با اف ۱۴ را نداشتند و سوراخ موش میخریدند ،دریک حمله یک اف ۱۴ فقط با یک دونه موشک فونیکس توانست ۳ جنگنده را بزند که تا امروز بی سابقه هست ،اگر اف ۱۴ بدرد نمی خوردند صدام حسین جایزه ماشین بنز و خانه نمیگذاشت ،بهتره اول نگاهی به آمار تلفات جنگنده های عراقی در مقابل اف ۱۴ را ببینی بعد نظر بدهی از نظر بسیاری از متخصصها اف ۱۴ موفق ترین جنگنده تاریخ تا به امروز هست ،و اما در برابر آمریکا نه تنها ایران حتی چین و روسیه هم حرفی برای گفتن ندارند ،با دعا و خدا پشت ماست و این حرفها هیچ جنگی به پیروزی نمیرسه زمانی که محمود افغان به ایران حمله کرد هم اطرافیان شاه سلطان حسین ،بهش میگفتند شما نظر کرده هستید خدا با ماست امامان مارا حمایت میکنند لشکر جن و پری میاد اگر کسی بخواد به ایران حمله کنه ،که اخر و عاقبتش را همه میداتیم ،شاه اسمائیل صفویی هم همین خرافات و اوهام را داشت که من‌روئین تن هستم و خدا و امامان مرا حمایت میکنند که او هم شکست سختی خورد بخاطر افکارش ،

درست گفتی عزیزم

پارکتو عوض کن

برای کشور مثل ایران که نیازی به حملات اولیه به هیچ کشوری نداره و با موشک به نتیجه مطلوب میرسه این پرنده با کمی تغییر می تونه کمک خوبی باشه برای جنگهای هوایی با پرنده های دشمن تقابل اف سی و پنج و این پرنده تا در میدان نبرد تست نشه هیچ کسی نمیدونه چه اتفاقی می افته مثل جی س چینی که تو پاکستان شاهکار کرد قطعا دو شریک راهبردی ایران برای این مشکلات فکری خواهند کرد ضمنا شما نقش خلبانی که برای نجات کشورش میجنگه تا کسی که برای شیطان میجنگه رو دست کم نگیرید در نهایت حرف اخر رو خداوند میزنه نه شیطان

چرا خزبلات نوشتی اصلا تو من کیهستیم تعیین کنیم که شیطانه کی درست هرکس پاسه کارخودش دلیل داره درضمن اصلا کی گفته خدا مال شماس این افکار که فکر میکنن خدا لا اوناهست وطرفدارهای اونا همان ذهن شیطانیه که واسه همین هیج وقت روزمین صلح نیست هرکدوم خدای سلیقه ای درست کردین وجالبه همتونم دین خودتونو اعتقادت خودتونو برتر میدونین

با افشا شدن پرونده های اپستین باز هم برای کسی تردیدی باقی مانده که لشکر شیطان کیه

😂😂

واقعیت همین هست:
خلبان و سرباز لشکر خدا در مقابل سربازهای بی هویت و بی انگیزه شیطان

چی باعث شده خودتو یاره خدا بدونی و بقیه رو شیطان؟ اتفاقا شیطان اونه که به همه دنیا تهمت شیطان بودن میزنه و برای تمام دنیا مرگ و نابودی میخواد و خودشو از همه بالاتر و برتر میبینه ولی توی خلوت خودش کارهایی میکنه که تن شیطان هم بابتش میلرزه

فرض کنید F35 بخریم خوب حالا باید با کی بجنگیم؟

اگه ایران این سوخو ۳۵ که روسیه داره میخواست تاحالا خریده بود بعضی ایراد های داشته که با مهندسین روسیه برطرف کردن دارن برای ایران تولید میکنن ۲۰۲۷دست ایران میرسه هی بشنید بگید روسیه سوخو نداد مگه ماشین هست سری درست بکنن بفرستن سوخو داشتن الجزیره نخواست میتونست همونا رو ایران بخره چون یه ایراد های داشت بعد تازه باید پول هم داشته باشه ایران یه مقدار شو پول زمان روحانی دادن

زود داغ مکنه سینه کشی هم بالا نمیره

خخخخخخخخ

داش خریدیم پولشم دادیم ۴۸ فروند اما روسیه نمیده😂😂

رادار گریزی به چه دردمون میخوره تا وقتی با موشک و پهپاد میزنیمشون
سوخو 35 برای دفاع در مرز هست و خلبان های ما در 8 سال جنگ نبرد تن به تن با هواپیما های دشمن میراث بزرگی از برتری در نبرد تن به تن دارند و قدرت مانور سوخو 35 می چربه در مانور پذیری به اف 35🗿✅

همون حرفیکه بعداز انقلاب ۵۷ گفتن اف ۱۶ به چه دردمون میخوره حتی خرجش هم زیاد هست. حتی تعدادی اف۱۸ بصورت بسته بندی پس فرستادن. خریدهایی که شاه خریده بود

البته خیلی درست میگه،در حال حاضر خطر بی شرف های خاین از همه سخت افزار ها بیشتره،ایران تو چند آخر بیشترین ضربه از همین ها خورد

اینکه پنهانکار نیست واقعا یه مشکله!!!
اما تا زمانی که در آسمان خود ایران عملیات می‌کنه با توجه به پشتیبانی زمینی و حمایت رادارها و پدافند خودی به راحتی حریف اف ۳۵ میشه.
در مورد پنهانکاری اف ۳۵ هم دوستان بهتره یکم مطالعه کنن، پنهانکاری به این معنی نیست که جنگنده غیب میشه تو آسمون!!!!! به این معنی هست که نسبت به جنگنده های دیگه دیرتر دیده میشه و فرصت عکس العمل کمه.
اف ۳۵ تو خیلی از رادارهای داخلی ما کشف میشه اما مشکل جنگ الکترونیک و شلیک بهش هست که با اومدن سوخو ۳۵ اینم حل میشه.

والله چند ساله ما ندیدیم روسیه وچین یک موشگ و یک اسلحه پدافندی موثر به ایران بدهند در جنگ ۱۳ روزه همون دیدیم با ونزوئلا دوست بودن چرا چین کمک نکرد

متاسفانه هیچ وقت حاکمیت اینو نفهمی که کشوری که مردن حامی اون حکومت باشند نیازی به سلاح هیچ غرب وشرقی نداردواگر عوض حمایت از ملتش به فکر سوریه ولبنان وغیرو باشه هر سلاح پیشرفته ای هم تامین کنه دردی رد دوا نخواهد کرد چون از درون پوسیده است این همه می گفتند جبهه سوریه ولبنان برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به داخل همه کشک بود ماحتی توان حفاظت از فرماندهانارشد ودانشمندان خودرا نداشتیم یک شبه کل ورق برگشت باز دم مردم گرم که کشور رو رها نکردندچرا حکومت جایگاه ملت رو در حفظ کشور در ک نمی کنند باز بعد فروکش کردن آشوب وتحدید جنگ همان آش است وهمان کاسه پس بی خود به همدیگه توهین نکنیداین واقعیت حکومت وکشور ماست والسلام

چرند نگو

اگر به فکر مردم نبود صبر استراتژیک و نساختن بمب اتمی که ایران منزوی میکرد زودتر و بیشتر انجام میداد دوما تا زمانی که تو لبنان جنگیدیم ۲۵۰۰ شهید ندادیم اما ۱۸ بهمن ۳۰۰۰ شهید و کشته دادیم سوما کدوم سلاح ایران شرقیه یا غربی‌ها خریدیم تا الان جنگ هم بالا پایین داره یک روز ۱۰ سال تنها سوریه نگه می‌داری یک روز هم به دنیا دنیا میفهمی میبازی ولی ورق بر خواهد گشت

بله .کاملا درسته .جنگ یه روز برد هست یه روز باخت .بهرحال دشمن دشمنی خودش و داره. چندین سال ایران جلودار قدرت بود آیا کسی میگفت رفتی توی بیخ گوش اسرائیل، پیروز سوریه و لبنان و عراق بودی دمت گرم .فقط میگفتن اونجا چرا هستی ..حالا زمانی که با کم کاری اکثر مسئولین ما حماس و سوریه. رفت و حتی حذب الله هم از قدرتش کاسته شد و چندتا فرمانده ما کشته شدن ، که خواصیت جنگ ها همینه زبان باز کردن و دوباره یجور دیگر میگن و چشمشان فقط کسانی کشته میشن‌را می‌بینند. جلوی اسرائیل که سرتا پا مسلح و تکنولوژی روز دنیا هر سربازش مجهز هست ایستادن تا خود تل‌آویو ویران میکردن رو پیروزی نمی‌دانند. کلا مردمی که گوششان به مزخرفات گوشی گرمه هرجور بچرخی ایراد و میگرن ..پس بهتر هست فرماندهان و سربازان حواسشان به خود و میدان نبرد و رزم خود باشد و هر تهدیدی را فرصتی بدانند و ایراد و اشتباه رو بگیرند ..که آفرین بر آنها که در جنگ ۱۲ که جنگ تکنولوژی بود واقعا زیبا درخشیدن و دشمن واقعا فهمیده با کی طرفه ..باید آفرین گفت به ایران

من ضمن تایید حرف علی آقا ،یاد آور می شوم شکی نیست، اگه رژیمهای مستقر بوسیله مردم حمایت نشه،باعث سقوط آن رژیم خواهد شد،ولی هیچ رزیمی بدون داشتن سلاح به روز و پایگاههای حامی خود در سایر نقاط جهان نمی تواند از خودش دفاع کند،بطوریکه آمریکا بخاطر داشتن پایگاه‌های فراوان در خارج مرزهای آمریکا توانسته قدرت نطامی جهان شود

آمریکا قدرت نظامی دنیاست چون اقتصادش قدرتمنده قدرت نظامی واقتصادی باید هم راستا باشن ن این ک قدرت نظامی داشته باشی اما اقتصادت فقیر باشه . چرا آمریکا با هر کشوری مشکل داره تحریمش میکنه چون وقتی قدرت اقتصادی نداشته باشه عملا از نظر نظامی هم تضعیف میشه
بودجه شهرداری نیویورک ۱۵۰ میلیار دلاره اونوقت کل درآمد نفتی ما ۴۰ پنجاه ملیارد دلار تا الانشم با ایدئولوژی دووم آوردیم اینکه ی بخشی از جامعه با این نوع حاکمیت موافق نیستن دلیلش خائن بودنشون نیست
تا همزمان ابر قدرت اقتصادی و نظامی نشدیم نمیتونیم از مظولمان دنیا دفاع کنیم اول باید قوی شیم همین آمریکا وقتی هنوز قدرتی نداشت کاری ب هیشکی نداش ب محض اینک توان اقتصادی نظامی بدست آورد حالا ب دنیا حکومت میکنه ما هم همین کارو باید میکردیم

چقدر شما از درک مسائل ناتوانید!
اگر دفاع پیش دستانه ما در سوریه و لبنان نبود، خیلی وقت پیش ما مجبور به نبرد فعلی بودیم.

چقدر طول میکشه مردم ما متوجه تلاش استراتژیک بیرون مرزها بشن…ما زمان خریدیم تا قوی تر بشیم.و با کنار وایسادن از سوریه ب کشورهای اعراب نشون دادیم که هر کی با ما باشه امنیت داره

چقدر هم سوریه رو امن نگه داشتین، فلسطین و لبنان عروسیه، هر ۳ تا هم الان در کنار شما جزو ابرقدرتهای دنیا شدن

بله شکاف عمیقی متاسفانه بین دو گروه سنتی و گروه روشنفکر ما متاسفانه افتاده یادم ولی در اوایل انقلاب یک نقطه عطفی بود که این دو گروه رو به هم نزدیک میکرد و همون وحدت کلمه بود این وحدت کلمه اسمش چیزی نبود جز ایران با حرف شما کاملا موافقم اگر مردم پشت حکومت باشن هیچ قدرتی توجه بفرمایین هیچ قدرتی حتی جرات تهدید ما رو نداره چه برسه به …

کامنتا را وقتی میخونم میبینم خیلی چیزا داریم که به آمریکا برتری داریم یکی میگه ما باید زودتر موشک باران کنیم یکی میگه ما جنگنده ی قاهر ۳۱۳ را راش بندازیم که دمش را قیچی کردن کردنش آموزشی یکی میگه توان راداری داخلیمون خیلی خوبه ها به شرطی که اونا بزارن اخلال ایجاد نکنند . روسیه وکل کشورهای اروپایی ناتو جمع بشن نمیتونن به قدرت هوایی آمریکا غلبه کنند چرا نمیخواین واقع بین باشید چینیا تسبیح را دادن دست ما خودشون با سرعت ۲۰۰۰کیلومتر پیشرفت میکنن اون وقت واسه ما مهر و تسبیح تولید میکنن روش هم مینویسن تربت کربلا

وقتی منطق قوی نداری فوری میری سراغ مقایسه دو چیز نامربوط مثل مهر و تسبیح با پیشرفت چین. انگار اونا تکنولوژی خالص هستن و ما فقط با مهر و تسبیح دعا میکنیم. کمتر خودتحقیر باش!

فورا چرا آتشی میشی خوب راست میگه اون دوازده روز کل زمین هوا روقرق کرده بودند کجابود این همه گنده گویی وپدافندهای آنجنانی که تبلیغاتش گوش همه رد کر کرده بود

اونی که شما دنبالش هستی توی این جنگ خواهی دید اسمان ایران دست اونها بود اسمان اونها دست ما هر جنگی یه کمبودها داره یه قوتها ما اسمون خودمون رو این دفعه حفظ می کنیم شما اگه تونستید اسمون خودتون رو حفظ کنید ما شگفتانه داریم ببینیم شما هم دارید ؟ تو جنگ اینده اگه کار اساسی نکرده باشید نابود خواهید شد شک نکنید

احسنت…

اون حق رومیبینه میگه تو واقعا همون تسبیح اندازی ودعابرای پیروزی کارت اخه چرانمیخواهی درک درست داشته باشی روسیه اولاکه خودش زپرتش دررفته ازنظرتکنولوژی الکتریکی وهوش مصنوعی کشوری که نمیتواندیک موبایل بدترازمابسازد چطوری ازش هواپیمای پیشرفته ورادارگریزمیخواهی ازروزی که بدترلزماتحریم شده توی تولیدسوخومانده حالا ماچقدربدبختیم که ازاین ورشکسته تکنولوژی، کمکم میخواییم

بسیار احمقانه علیه دین مطلب مینویسید.
پس قدرت موشکی که با قدرت نیروهای حزب الهی بدست اومد چی
پس هسته ای و نانو و سلول های بنیادین و غیره از کجا اومده

این‌جنگنده‌از‌لحاظ‌مانورهای‌هوایی‌وتغییر‌جهت‌ها‌ی‌حداکثری‌وباسرعت‌‌وحمل‌انواع
مهمات‌جنگنده‌ی‌خوبیست‌که‌ضعف‌سطح‌مقطع‌زیاد‌وشناسایی‌دررادارها‌وکشف‌آن
توسط‌جنگنده‌های‌پنهان‌کار‌ضعف‌این‌جنگنده‌است‌که‌شاید‌بتوان‌باسیستم‌های‌
مختل‌کردن‌رادار‌بر‌روی‌آن‌وتقویت‌جنگ‌الکترونیک‌در‌آن‌بعضی‌ضعف‌ها‌را‌‌جبران‌کرد
البته‌پوشش‌راداری‌این‌هواپیما‌وکشف‌جنگنده‌های‌مهاجم‌به‌وسیله‌ی‌هواپیما‌های‌
آواکس‌وهماهنگی‌اطلاعاتی‌با‌آن‌می‌تواند‌‌آن‌را‌برای‌دفاع‌وحمله‌کارامد‌تر‌کند‌
اما‌به‌جا‌تر‌ولازم‌تر‌است‌با‌توجه‌به‌پیشرفتهای‌کنونی‌درسطح‌جهان‌وبه‌کار‌گیری‌
نسل‌پنجم‌جنگمده‌ها‌توسط‌دیگر‌کشورها‌‌ایران‌نیز‌برای‌دست‌یابی‌وخرید‌به‌عنوان
مثال‌سوخو‌۵۷‌یا‌جی‌۲۰‌چین‌اقدام‌کند‌‌به‌نظر‌می‌آید‌سوخو‌۵۷‌به‌لحاظ‌مختلف‌مقرون
به‌صرفه‌تر‌هم‌باشد‌وباتوجه‌به‌پنهان‌کاری‌وبرد‌عملیاتی‌بالای‌آن‌وقیمت‌مناسب‌تر‌
گزینه‌ی‌خوبی‌باشد‌

سوخو ۳۵ برای دفاع و آسیب پذیری کمتر خوبه و درگیری با جنگنده مهاجم و پهباد و موشک برای حمله.

مطلب خوبی بود ممنون

جمهوری اسلامی سال57 میگفت نه شرقی نه غربی اما الان چنان دربغل شرق .جا.خوش.کرده.که نگو..روسیه وچین کثیفترین دیکتاتوریهای دنیامثل کره شمالی .ونزوئلا.و.سوریه هست که خوشبختانه .سوریه و..ونزوئلا.رفتن توزباله دان..روسیه وچین موندن که اونها..هم سرنگون میشن چون هیچ حکومتی بازور.و..کشتن پایدارنبوده..درهرصورت این دوکشورکه مثلادوست .ج.ا..هستن نه جنگنده نسل پنجم به ایران میدن نه سلاح ضدجنگنده نسل پنجم..البته خودشونم دراین حوزه هیچ قدرت برتری نسبت به امریکا ندارن که اگرداشتندتابحال غلطی میکردند

دوست خوبم، در کنار تمام عقب ماندگی ها به موضوع تحریمهای گسترده بین المللی، خودتحریمی های داخلی و مدیریت غلط هم توجه بفرمایید بنظرم در چنین شرایط ساخت باور ۳۷۲ و جنگنده قاهر یک معجزه است که متاسفانه چندان به آنها بها داده نشد مانند موتور ملی دیزلی اگر دانشمندانمان را بها بدهیم از همه تحریمها عبور میکنیم

جدی می فرمایید؟

اوسکول باور ۳۷۳

جنگنده!!@. قاهر!!! موتور اف ۵ بدنه فرق کرده وای بر ما وای .از ماست که بر ماست

فعلا که آمریکای ترامپ داره کاری می کنه که حتی متحدین اروپاییش هم ازش ناامید شدند و قضیه گرینلند را همه میدونند، راستی از پرونده اپستین چخبر؟ دیدی چقدر غرب و آمریکا و اروپا نایس و تمیز هستند؟

قرصاتو بشووووور بخوووووور

دوست عزیز شما نگران نباشید همه را خودمان ساختیم و میسازیم . به امید خدا به هیچکس وابسته نیستیم.

اگر وطن فروش نباشیم. درست میشه

غربگدای مفلوک روسیه وچین در قرن بیستم به چند کشور حمله ،چند کشوررو به سلطه خود پر آورده اند ویا چند تا کودتا راه انداخته اند در. مقابل آمریکا چندتا سرتو یخورده از ماتحت غرب بکش بیرون واقعیات رو ببین

اینها ی کردم از آمریکا وغربگداین سواد وعقلشان مثل همون طرفداران که دستگیر شده بود میگفت اسم پسر شاه جاوید است اینها کانال تلویزیونی اینر نشنا ل خدا نشناس بزرگ شدن

سلام. هیچ کشوری در دنیاشیطانی تر از آمریکا و اسرائیل سراغ دارید؟
کشوری که نسل کشی و شکنجه و تجاوز به کودکان و همه نوع جنایت را در کارنامه خود دارند؟

بله،جمهوری اسلامی

بله
عموسعیدطوسی
رضاثقفی

خدا را شکر که منافقین وطن فروش کاسه لیس غربیا دارن میسوزن و این سوزش حالا حالاها ادامه دارد

نه شرقی نه غربی یعنی پیرو سیاست‌های شرق و غرب نیستیم؛ نه این‌که فن‌آوری آن‌ها را نخواهیم؛ مگر بسیاری از فیلم‌هایی که در ایران نمایش داده می‌شوند مال شرق و غرب نیست؟ کتاب‌ها و دیگر آثار آن‌ها؛ وسایل برقی و مکانیکی آن‌ها.

از نظر ما روسیه و چین رو خداوند برای مردم ایران قدرتمند کرده تا به اراده خداوند برای حفظ بقای خودشون هر چی دارن برای ایران رو کنن کی فکرشو میکرد امریکا خودش باعث بشه ایران اینهمه قدرتمند بشه ؟ امریکایی که اینهمه نیرو اورده چرا حمله نمی کنه ؟ دلش به حال ما سوخته ؟ نه می ترسه میدونه این جا جای شاشیدن نیست ! اما باز مجبوره حمله کنه و نابود بشه صبر کنید شب دراز هست و خداونده که حکم فرمای جهانه نه شیطان

سلمان مسعودی توخیلی میفهمی یک صفحه دیگه بنویس

خوب اینهمه سوخو سوخو میکردیم که روسیه نمیداد همینه!!!!!خوب تا بلند بشه باید بگریزه که!!!و یه چیز از روز روشنتره.هیچوقت ابرقدرتی نمیاپ بهترینش رو بده به هم‌پیمان هاش،چون امدی ورق برگشت.پس این شاید مثلا چندین سال پیش بروز بوده نه الان و اینطوری میکنند پاچه دیگران

باسلام‌وخسته نباشیدبهمه هموطنان عزیزم ازهرقشری من نظری ندارم برا این هواپیماهاچون اگاهییه چندانی ازشون ندارم‌ ولی قلبم بدردمیادوقتی میبینم هموطنام یابنویسنده دارن توهین میکنن ک بهرحال این شغلشه وداره ازاین راه خرجومخارجشادرمیاره یادارن تونظرهاشون باهمدیگ دعوامیکنن‌جوریک اگ دستشون بهم میرسیدهمدیگراتیکه پاره میکردن بیاییدیادبگیریم بنظرهمدیگ احترام بزاریم بطرزفکره همدیگ احترام بزاریم نخاییم باخرابکردن یکی یابیسوادجلوه دادن کسی یاغرب گرالغب دادن کسی یاخائن وطن فروش جلوه دادن‌کسی خودمونابخاییم نشون بدیم وبگیم ماخیلی میفهمیم سطح فرهنگموناببریم بالامن‌اول خودمامیگم خاهشابکسی برنخوره وبرام جبهه نگیره بزاریم هرکسی نظرشابده بخدااونیک اگاهی داشته باشه سطح معلوماتش بالاباشه سوادش زیادباشه ازنظرش هم میشه فهمیدتااین ک بخادباخرابکردن یکی دیگ‌ بگه‌من‌باسوادم‌ من‌فلانم طرف میگه اینقدرمن من نکن ریدم بتومن پس خودتاخراب نکن‌باخراب کردن کسی قشنگ بیانظرتابنویس ن بنویسنده ن بنظرکسی کاری داشته باش اونموقع همه میگن چقدرطرف باشخصییته نسبت بنظریک دادی میگن‌ چقدراگاهی داره چقدرسطح معلوماتش بالاست ن بادعواکردن بادیگراوخراب کردنش وبیسوادجلوه دادن کسی بااین کارفقط همه چیزخودتافرهنگتاوحتی رگوریشتابه همه میشناسونی پس باهم مهربان باشیداگراین براتون سخته دعواهم نداشته باشیدباهم وفقط بیاییدنظرتونابدیدونظردیگران‌هم اگ خوندید بهش احترام بزاریدولااقل چیزی نگیددرباره نظرش حتی اگ‌ غلط بودچون نه من همه مردم اگ یکی نظرش اشتباه باشه ودیگردی نطرش درست باشه حتی ولی همراه باخراب کردن نظرکسی ک اشتباه بوده بازم باخودم میگم ایناولش کن نظرهمونیک اشتباه هستابازم بیشترقبولمیکنم چون مظلوم واقع میشه درنگاهم ک یکی اومده باخرابکردنش وحمله بهش نظرخودشاداده امیدوارم منظورماتونسته باشم رسونده باشم من خودم میگم سوادانچنانی ندارم وهیچی نیستم وخاک پاهمتونم هستم ب امیدایران قدرتمندباایرانی متحدوهمراه چون اونموقع هستک هردشمنی باقویترین سلاحههانمیتونه حریف این سرزمین بشه.یاحق

آقای مسعودی توخیلی میفهمی یک صفحه دیگه بنویس!!

اینا را. هم. یه. ساعته. با لکنت. زبون. نوشته

سلام احترام به هرکس گذاشتی اول برا ی خودت احترام قائل شدی ضمنا اگر کسی نقد بر صحبت دیگران اشکال ندارد وحتی دربعصی مواقع باعث افزایش معلومات می‌گردد لطفا توهین نکنید

به نظرم تو یه عوضی ۲۴ عیاری

دمت گرم

فعلا که عملکردش تو جنگ اوکراین بی نظیر بوده. ثبت رکورد دورترین شلیک هم به نام خودش ثبت کرده. اگه امار دارید که تو جنگ اوکراین سقوط کرده لطفاً ارائه بدید

تاریخ و تعداد گزارش‌شده
✔️ 17–19 فوریه 2024
• گزارش‌های اوپن‌سورس (Oryx) و برخی منابع می‌گویند حداقل 3 فروند Su‑35 در نیمهٔ دوم فوریه 2024 سقوط کرده‌اند (در روزهای متوالی) — این شامل مواردی است که در نزدیکی خط مقدم یا جبهه گزارش شده‌است. �
اووتونو
✔️ 7 ژوئن 2025
• یک فروند Su‑35 جنگی روسی توسط نیروهای اوکراینی در استان کورسک (در خاک روسیه) هدف گرفته و ساقط شده است — این مورد در بیانیه رسمی نیروی هوایی اوکراین ذکر شده

تاریخ و تعداد گزارش‌شده
✔️ 17–19 فوریه 2024
• گزارش‌های اوپن‌سورس (Oryx) و برخی منابع می‌گویند حداقل 3 فروند Su‑35 در نیمهٔ دوم فوریه 2024 سقوط کرده‌اند (در روزهای متوالی) — این شامل مواردی است که در نزدیکی خط مقدم یا جبهه گزارش شده‌است. �
اووتونو
✔️ 7 ژوئن 2025
• یک فروند Su‑35 جنگی روسی توسط نیروهای اوکراینی در استان کورسک (در خاک روسیه) هدف گرفته و ساقط شده است — این مورد در بیانیه رسمی نیروی هوایی اوکراین ذکر شده

حداقل 4 فروند Su‑35 در جریان جنگ سقوط یا هدف قرار گرفته‌اند (ترکیب 3 فروند فوریهٔ 2024 + 1 فروند ژوئن 2025). �
صدای نوین اوکراین +۱
برخی ادعاهای اوکراینی و تحلیل‌ها به اعداد بالاتری (مثلاً 15 فروند یا بیشتر) اشاره کرده‌اند، اما این موارد تأییدشدهٔ مستقل نیستند و در منابع رسمی استاندارد ذکر نشده‌اند

تا حالا کسی سوخو ۳۵ شکار نکرده هرکسی هم ازش بد میگه قطعا اگاهی نداره

مسئله رادار گریزی نسبی هست و مطلق نیست بهتره بگیم اف ۳۵رادارگریزی بهتری نسبت به سوخو داره .یعنی خود سوخو هم تا حدودی رادار گریز هست و اینکه ممکنه سیستم کشور قدرتمندی مثل چین اف ۳۵رو در رادارهای خودش تشخیص بده منتهی به سختی

یه چیزی شنیدی.اونی که رادارگریز کمی داره اون سوخو۵۷ هست نه سوخو ۳۵ که اصلا نسل ۴ هستش یعنی هیچ .با اف ۱۴ که خدابیامرز خریده بود یکیه

اشتباه میگی بزرگترین نقص سخو نبود سیستم های به روز اخلالگر است پادهای مدرن نداره وگرنه اسراییل با آف 15دها بار حمله کرده بدون تلفات

فعلا که روسیه ولی از،ما پول گرفته ودهمین هم به ما نمیده .

این همه کار شناس و تحلیلگر نظامی و نخبه شناخت جنگنده های مدرن داریم اینقدر تحلیل های عجیب و قریب می کنند که حتی سازندگان این تسلیحات از جزعیاتی که این کارشناسان نخبه دارند اراعه میدند حتی مهندسان و سازندگان این جنگنده ها را حیرت زده کرده !؟
فکر کنم اگه یک میز کار و چندتا جعبه ابزار در اختیار این افراد گذاشته بشه جنگنده های نسل ۸ و ۹ را براحتی می سازند ای ول !

دقیقا خخخ

دقیقا
بیرون گود نشستن همینجووور شکمی دارن نظر میدن و احتمالا پیش خودشون میگن عجب نظر بکری دادم ، منو باید میبردن ناسا خخخخ

ارل

سلام بر هایپر سنیک
و پلاسما

روسیه کشوری بسیار متعهد در نیمه‌ی اول فرایند معامله هست. یا پول می‌گیره جنس رو نمی‌ده! یا پول می‌گیره جنس رو نیمه‌کاره تحویل می‌ده! یا پول می‌گیره جنس رو می‌ده اما می‌گه این بخش جنس جزء قرارداد نبود! یا پول می‌گیره جنس رو کامل می‌ده اما جنس در روز مبادا هنگ می‌کنه و می‌گه دشمن شما هم‌پیمان ما بود!
پس مفلوک اونی که با روسیه معامله کنه!

دقیقا

مرگ بر روسیه کثیف

محتاج بیگانه بودن همین این نمی شود توقع بیشتر داشت مخصوصا روس‌ها اینها همیشه ودر ژول تاریخ به هم پیمانان خود خیانت کرده آند

فعلا که تمیزه .مرگ بر بد خواهان ایران وایرانی

احسنت

کارشناس های جت جنگی بی نظیر نطر دادن 😀😀🤣😂

تا دیر نشده باید پیش دستی کرد.موشکباران کنیم ناو هارو .البته چندتا موشک هم برای اعراب خلیج فارس ازجمله عربستان امارات قطر بحرین اردن عمان

کشکه دیگه

قادای آلوم یکم اروم باش چقد موشک هست ک بخوایی با امریکا و عرب ها بجنگی یکم اروم باش اینا خودشون فهمیدم چخبره سریع رفتن دارن مذاکره میکنن دوروز دیگه اسرائیل هم به رسمیت میشناسن ک حاکمیتشون تموم نشه تو اروم باش

ببین فرزند پسرهمسایه، این رییی جمهور مفلوک تون هست که التماس می کنه جهت مالش وگرنه رهبرمملکت خیلی روشن گفتن اگر امریکا غلطی بکنه دهنش را سرویس می کنیم.

چرا همیشه منتظرید که غلطی بکنند بعد اقدام کنید یک بار هم قبل غلط کردنشون بزنید

چقدر بدبختین شماها ،وقتی هم میبینین ارباباتون با کمک همدیگه بازم جلوی یه پیرمرد آخوند کم آوردن میان و حرفای نامربوط میزنین،،،ما با هیچکسی جنگی نداریم بلکه اونها هستن که اومدن اینجا میخان پاچه بگیرن،،،

حتما عمه جناب عالی ۵۰ سال است مرگ بر آمریکا می‌گوید نه آن پیرمرد

این حرفا فقط تو فیلم است ،در واقعیت معلوم میشه ،بزنی بعدش میشی هیروشیما ،با این حرفا برای مردم بیچاره هزینه نتراشین ،عقلانیت ،فکر ،منافع شما در چیه ،اینقدر فضایی حرف میزنی ،اصلا چرا باید با همه دنیا سر جنگ داشته باشی

چون دنیامیخوادتونباشی

پاشو برو روبیکا و ایتا بچه
شر و ورهای جلیلی و رائفی پور بلغور می کنی

از اینترنشنال تان چه خبر ؟ دروغهاش تمام نشد ؟ یا همینطور داره فریبتان می دهد ؟

بدجور سوختی اب بریز خنک بشه

اگه همین نسل چهار و نیم رو داشتیم
قطعا این همه سوت پرواز جنگنده ها اسراییل در ایران و نزدیک مرزهای ایران رو نداشتیم
که با توجه به قیمت و قرابت نظامی ما به روسیه
امکان خرید شم میرسه
ضمنا این رادار گریزی نسبی
و با معیار رادارهای زمینی بیشتر سنجش میشه
با توجه به رادار قوی و ارتفاع پروازی بالا قطعا برای حراست گزینه ای نسبتاً مناسبه سوخو 35
بماند داگ فایت احتمالی با دید بصری
و…..

جنگنده رادارگریز در بعضی باند ها رادارگریز هست با ارتقا رادار ها و استفاده از باند های مختلف و ترکیبی مثل وی اچ ال و ایکس همزمان این مفهوم دچار تغییرات اساسی خواهد شد امریکایی ها برد و مانور رو فدا کردند

خدا را شکر انشاالله هرروز بدتر و آشوب زده تر بشه روسیه خائن
هیچوقت به ایران و ایرانی خیر که هیچ فقط شر رسونده

کاملا با شما هم نظرم،توی جنگ ۸ ساله ۱۰۰درصد پشت عراق لعنتی بود و همه جور تسلیحات هوایی و زمینی و غیره بهشون داد،بویژه موشکهای ۱۲متری که به شهرها و مناطق مسکونی میزدند وجان هزاران زن وبچه بیگناه رو گرفتند و توی حریان جزایر ایرانی خلیج فارس هم پشت امارت رو گرفت و هزاران خیانت دیگر،
با آرزوی نابودی روسیه و پوتین کثیف

اما طفلک آمریکای نایس تا الان هیچ وقت هیچ کاری که به ضرر ایران باشه انجام نده و اساسا خیلی قابل اعتماد است .
بوی گند غرب گدایی و خیانت و مزدوری برای موساد
واقعا دیگه خیلی مشمئز کننده و چندش آوره

هری

شماکه غرب وشرق می‌پرسد یک بارهم که شده این‌باره دور بریزید خ.دتان برایسربلندی کشورتان چکارکنم روان شمابرایچی خودتان ارزش قائل نیستید ازبین کمترین

در مقابل روسیه خائن شرور صدمه زده به ایران . چقدر این امربکا به ما وفادار و مهربان و خیر رسان بوده .

همین آمریکا ۴۷ سال پیش با کمک متحدان غربی تغییر رژیم رو برای ما مهندسی کرد. تو این چند دهه هر چی کشیدیم از ابر قدرتها بوده. غربیا عاشق ج ا هستن ، و امنیت اسرائیل رو نمیذارن از یه حدی بالاتر بره.

خسته نباشید

خسته نباشید ..

خدا را شکر انشاالله هرروز بدتر و آشوب زده تر بشه روسیه خائن
هیچوقت به ایران و ایرانی خیر که هیچ فقط شر رسونده

بدبختی ما رو اگر میخواهید بدونید همین پیامها رو دوباره مرور کنید همش با هم در جنگیم اینم یه دلیل بیشتر نداره یه مشت آدم بیسواد که میخواهند خودشون رو بدون هیچ زحمتی آدم حسابی جا بزنند

دقیقا درسته موافقم مشکل ریشه ای فرهنگی داریم…عدم اگاهی در مورد هرچیزی

خب ادم حسابی و باسواد میشه نظر شما رو هم ببینیم

بله این هواپیما پنهان کار نیست ولی در مقابل یوروفایتر،رافال،گریپن ،اف ۱۶،۱۵،۱۸….نسل ۴ و نیم به قبل عملکرد مشابه تقریبا داره ولی حتی آمریکا هم که نسل ۵ رو داره،با زهم به تولید اف ۱۵ سایلنت ایگل،اف ۱۶ بلوک ۷۲ و اف ۱۸ سوپر هورنت و گراولر ادامه میده و اروپایی‌ها هم که اف ۳۵ دارن میخرن،باز به تولید یرو فایتر نسل ۳ و گریپن ادامه میدن چون بحث قیمت سرسام آور نسل ۵ و هزینه بسیار بالای نگهدار ی اونها در مقابل نسل ۴ و ۴.۵ در شرایط فعلی اقتصاد جهان مطرح هست و البته سیستم‌های عملیاتی و پشتیبانی هم مهم هستند

در حال حاضر قیمت اف سی و پنج که نسل پنج است هشتادوپنج میلیون دلار و قیمت جنگنده های اروپایی رفال و یوروفایتر بالای صدمیلیون دلار است. تمام جنگنده های غربی از نظر اویونیک و سیستم های الکترونیکی سالها از پیشرفته ترین جنگتده های روسیه برتر هستند

پس چرا ایران خریداری و حساب روی آن باز کرده است؟

چون برا دفاع عالیه برا حمله و نفوذ به مناطق دشمن ضعیفه

ولی خیلی جنگنده خوشگلیه از بالا ببینیدش زیباترین جنگنده هست و بالاترین مانورپذیری داره، ولی جنگنده خیلی گرونه تو این بی دلاری از نون ملت میزنید می‌رید ۵۰ تا جنگنده از روسیه می‌خرید که مثلاً جلوی دشمن وایسید؟ خب نمیگید اینجوری دلار می‌ره بالا اقتصاد به چخ می‌ره بعد دیگه دشمن نیاز به حمله نداره که بخواهید ازین جنگنده ها استفاده کنید، عقل داشته باشید می‌رید جنگنده هارو پس میدید به روسیه و ۴ میلیارد دلار رو پس میگیرید تو این بحران اقتصادی به دلار بیشتر احتیاج داریم تا جنگنده

بودجه نظامیو کشوری که لنگ دو قرون هزار این ۵۰ تا جنگنده نیست!
بعلاوه وقتی دشمن حمله کرد، میخواهید با دلار بری جلوش وایستی؟
شاید ما به دلار نیاز داشته باشیم اما بدون امنیت هیچ فایده ای ندارد.
این طرز تفکر که ما به دلار بیشتر از جنگنده نیاز داریم همون تفکر چند سال قبله که میگفتن ما موشک میخواهیم چه کار کنیم؟ دنیا ، دنیایی مذاکراته!

سلام چقدر مثل روحانی و اصلاح طلبا فکر میکنید
دنیا دنیای جنگ سخت شده نه دنیای مذاکره

باهوش
بهش پهباد و موشک می‌دیم
اونم جنگنده
تو این اوضاع قانون جنگل دنیا این بهترین معامله برد برده

اولا: ازاول قرارنبوده سوخو۳۵پنهانکارباشد لاکن قیمت بسیارمناسبتری حتی ازتایفون نسل۴اروپاورافال نسل۴فرانسوی دارد ،دوما وقتی باشلیک پهپادهای ارزان وموشکهای کوتاهبرد کارروسیه درجنگ بخوبی پیش میره چه لزومی داره ازجنگتده استفاده کنه اونهم درجنگی کل کل ناتو دراونحافعاله

نبوغ خلبانان ما بردشمن غلبه مینماید.فقط اجازه بدیم ازجنگ‌احتمالی چندروز بگذرد به عملیاتی گردد.

هیچ کشوری در دنیای امروز به روسبه اعتماد نداره بسیار به کشور ما آسیب زده کاش روس گداها بفهمند

روسیه هم دیگه داره از ابر قدرت ها خارج میشه اگر بمب اتم نداشت هیچ چیزی بر ابر قدرتی نداشت انشاالله ایران داره می‌ره برا ابر قدرت خاورمیانه

سلام در روسیه طبق روال گذشته قدرت و حجم و مانور بالا و دیگر گزینه های مطرح نمود واقعی دارند اما در دنیای مدرن امروزی اینها قسمتی از سوال هستند و قسمت دیگر سوال پنهان کاری و رادارهای پیشرفته و جنگ افزارهای مدرن دیگر قسمتهای ان میباشد که روسیه ضعیف نشان داده است
در مقابل f35 شکاری و در چند نمونه مخصوصا عمود پروازی ان با کشتی های کوچک هلیکوپتر بر هم قابل جابجایی میباشد دیگران حرفی در چنته ندارند

بنظرم جنگنده های چینی بهتر از گزینه های روسی هستن

حتی اف ۳۵ ها و اف ۲۲ وکوفت چندها هم با رادارهای موجود در ایران قابل شناسای هستند ولی با ایجاد اخلال در کا رادلر ها و جنگ سایبری و اخلال گری امواج و پهبادها و موشکهای هدایت پذیر کوتاه بردو نفوذیها وخرابکاری از داخل نقطه ضعف انها را جبران میکنند

آدرس ساقی لطفن…کدام رادر افکارمتوهم عرزشی تمامی نداره

توهمات شما بیشتره که برعنداز… کسی که دنبال پادشاهی نوه رضا پالانی باشه بیشتر توهم داره که

داداش اول باد بگیر بنویسی بعد نظر بده. قشنگ مشخصه یا کم سوادی یا انقدر بهت فشار اومده که دستات حسابی لرزیده😂

داداش اول یاد بگیر بنویسی بعد نظر بده. قشنگ مشخصه یا کم سوادی یا انقدر بهت فشار اومده که دستات حسابی لرزیده😂

متوهم شماییید بی سواد شمایید ،شماییی که نه سوادی دارید نه شعوری برای حرف زدن

اوه اوه. عجب احمقی هستی که صب تا غروب هالیوود میبینی فکر می‌کنی اینجام همونه. نه عزیزم اربابانت ناو آوردن جرات استفادشو ندارن. تو نمی‌خواد خیلی خودتو اذیت کنی. فشار نیار رگ به رگ میشه

افسانه رادارگریزی اف ۳۵ داره تموم میشه، رادار های موج بلند قابلیت دیدن رو دارن اما قابلیت قفل کردن رو به علت دقت کم ندارند ، و میتونه به عنوان هشدار استفاده بشه که ایران چند نمونه ازشو خریداری کرده اگه با هوش مصنوعی ادغام بشه قابلیت زدن تو آینده رو داره، در ضمن رادارهای فتونی کلا پنهان کتری رو از دم زیر سوال بردن اما در حال تحقیق و توسعه هستن

شما این که رادار گریزی اف ۳۵ افسانه است را از کدام منبع آوردی ؟!
چرا چیزی که حقیقت ندارد را می نویسی؟!

رادارهایی از جنس توهم و خیال شناسایی کردند ……

جنگنده روسی آشغال است اصلا بدرد نمی خورد.نداشتن آن بهتر از داشتنش است.
جنگنده چینی بهترین جنگنده دنیاست البته نسل ۵ به بالا….

سلام در روسیه طبق روال گذشته قدرت و حجم و مانور بالا و دیگر گزینه های مطرح نمود واقعی دارند اما در دنیای مدرن امروزی اینها قسمتی از سوال هستند و قسمت دیگر سوال پنهان کاری و رادارهای پیشرفته و جنگ افزارهای مدرن دیگر قسمتهای ان میباشد که روسیه ضعیف نشان داده است
در مقابل f35 شکاری و در چند نمونه مخصوصا عمود پروازی ان با کشتی های کوچک هلیکوپتر بر هم قابل جابجایی میباشد دیگران حرفی در چنته ندارند

این هواپیما برای مقابله با نسل ۴ و 4/5 طراحی شده ، و ب نسبت تمام خم نسلهای خودش بسیار عالیه
اما قطعا نسل ۵ از اون بهتره
و نسل ۶ از نسل ۵ بهتره
اما نکته‌ی اساسی اینجاست ک
اغلب هواپیماهای ما تا قبل از این متعلق ب نسل ۳ بودند ک در حال حاضر فقط بدرد مبارزه با گروهها و اشرار و جنگجویان سازمان یافته میخورند و نه بدرد جنگیدن با یک کشور و ارتش دیگر
اما ایا امریکا ب ما F35 میداد؟
ایا فرانسه ب ما رافائل میداد؟؟
عاقل باشید و گول جملات هیجان انگیز فضای مجازی و نویسنده را نخورید

حالا مگه روسیه به ما سوخو داده! ؟؟
چین چیزی داده؟!؟
گول تو را بخوریم!! ؟؟

آره عمو جان داده و قرار بیشتر هم بده شما نگران نباش

جنگ و درگیری نزدیکه
اون روز میفهمیم که چند تا جنگنده به ما داده شده و چه کارایی در برابر ابرقدرتی مثل آمریکا داره

ابر قدرت فقط خدا هست آمریکا کیلویی چند

سوخو ۳۵ خیلی قوی تو جنگ هوایی

البته رادار داریم تاروز اخرجنگ همه دیدن که ماپدافند داشتیم وشلیک هاش رومیدیدن پس اینکه گفته کدوم رادار .معلومه اینتراشغال چشم وگوش وعقلش روکاملا مسموم کرده کشورما پهباد هایی داره که کم ازجنگنده ندارن دراینده خواهیم دید ایران دفعه قبل صدش رونذاشت مطمعن باشید چیزهای بازدارنده تو چنته داریم

خخخخخخخ

خخخخخخخ

راست میگه چین پونس و مهر و تسبیح داده. الان بازار ایران پر شده از اجناس بنجل چینی

بنطرت چرا به عربستان داده
یا چرا ترکیه و ژاپن و…. در ساختش سهیم هستند.
عاقلانه فکر کنیم

سلام. وقتتون به خیر. دوستان و هموطنان عزیز
اولین پنهانکاری اینه که هدفت رو پنهان کنی و در خفا به سوی اون حرکت کنی وقتی به اوج رسیدی اونوقت آشکارش کنی. نه مثل بعضی سیاستمداران کشور ما. که هنوز در مراحل ابتدایی سانتریفوز بودم همش فریاد میزدند اتمی شدیم اتمی شدیم.
دوم هم اینکه دنیای کنونی دنیای ریز پرنده و سیگنال و دیجیتال هست. کشور ما باید قدرتش رو بذار روی ماهواره و ریز پرنده هدایت پذیر و پهبادهای مدیریت اسکادرانهای ریز پرنده. در این صورت به راحتی و بدون دیده شدن و با هزینه کم میتوان بر ناوهای بزرگ ، و مکانهای امن دشمنان دست یافت

زمان شاه پیشرفته ترین هواپیمای روز اف ۱۴ بود که ما داشتیم و برتری هوایی ایران نسبت به عراق با هواپیماهای میگ روسی و میراژ و سوپر اتاندارد کاملا مشهود بود دادند و داشتیم الانم می‌دادند مثل عربستان که اف ۳۵ خریده من کاری به حکومت ندارم ولی منصفانه بخوایم بگیم اوضاع کره جنوبی خییلی بهتراز کره شمالی که موشک با کلاهک هسته ای هم داره هست.مردم زندگی میخوان آرامش و آسایش میخوان من واقعاً نمیدونم چرا اینقدر دنیا با ما سر جنگ داره نمیشه که همه بد باشن و ما خوب،حتما ما هم یه موردی داریم.چرا باید سمت کشوری بریم که در طول تاریخ تا تونسته بما آسیب زده و سربزنگاههای تاریخ پشتمونو خالی کرده،دوتا مفهوم داریم استثمارگر و استعمارگر.با قمپز در کردن نمیشه زندگی کرد طرف استعمار باشیم بهتر از استثمار هست.

یه تیکه آهن غراضه بیش نیس
اینم مثل پدافند های اس ۳۰۰ کارایی نداره
برا همینم تولیدش متوقف شد

تمام جنگنده های جهان مشکل پنهانکاری دارند ..شما لقمه را دور سرت چرخاندی ..زاهرا از بیانات متفکرانه سماها پیداست ..ایران دارد انذا به اسکادرانهای خود اضافه میکند

این هواپیما برای مقابله با نسل ۴ و 4/5 طراحی شده ، و ب نسبت تمام خم نسلهای خودش بسیار عالیه
اما قطعا نسل ۵ از اون بهتره
و نسل ۶ از نسل ۵ بهتره
اما نکته‌ی اساسی اینجاست ک
اغلب هواپیماهای ما تا قبل از این متعلق ب نسل ۳ بودند ک در حال حاضر فقط بدرد مبارزه با گروهها و اشرار و جنگجویان سازمان یافته میخورند و نه بدرد جنگیدن با یک کشور و ارتش دیگر
اما ایا امریکا ب ما F35 میداد؟
ایا فرانسه ب ما رافائل میداد؟؟
عاقل باشید و گول جملات هیجان انگیز فضای مجازی و نویسنده را نخورید

تنها وبزرگ ترین ضعفش همین پنهان کارنبودنش هست .ازنظرآیرودینامیکی ومانور جنگنده های غربی به گرد پاش هم نمی‌رسند.ولی خب دیگه عین40سال پیش درگیری‌ها خیلی کم رو درو ونزدیک اتفاق میفته وهدف جنگنده های غربی زدن بدون دیده شدن هست

رادار های روسی که روی نمونه های ارتش روسیه قرار داره بسته به فاصله از زمین بین ۴۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر برد داره و موشک های روسی هم تا قاصله ۴۰۰ کیلومتری هدف را میزنند اینا برای همه جنگنده های چینی و غربی قفله
برد عملیاتی بالا هم از قابلیت های این جنگنده است که غربی ها به پاش نمیرسن

۵۰سال دیگه هم به غرب نمیرسه

۵۰ سال دیگه تو نیستی که … غربپرستخان

جنگنده های روسی در برابر آمریکایی و غربی ضعیف اند .

این که فرمودی کاملا اشتباه است برای روشن کردن جنابعالی در جنگ‌ هند و‌پاکستان هند روی جنگنده های رافائل سرمایه گذاری شدید کرده بود که در مواجه با جنگنده های جی ۱۷ و ۱۵ چینی پاکستان اصلا حرفی برای گفتن نداشتن و تعداد زیادی از آنها ساقط شدند طوریکه هند ناچار شد به جای آنها رو به سوخو ۵۷ بیاورد
سخنی با نویسنده لطفا با مدارک صحبت کن بی جهت بدون اطلاع و از روی احساسات مطلب ننویس بالاخره دوستانی هستند که آشنا هستند آنوقت مثل الان ….

نه روسیه نه چین هیچ کدام به ما چیزی ندادند لااقل آمریکا آف چهارده پانزده داده که آف شانزده را نخاستیم

روسیه میگ۲۹ داده الان داریم /قرارداد ۴۸ فروند سوخو ۳۵ هم بسته ایران ولی فکر نمی کنم روسیه بتونه سر وقت تحویل بده چون بخاطر تحریم و جنگ ظرفیت تولیدش بشدت کاهش پیدا کرده و سالانه بصورت انگشت شما تولید و مونتاژ سوخو۳۵ انجام میشه

دقیقا

تو فعلا اسمشونو درست بلدنیستی میگی آف بعد کجا اف ۱۵ دادن بجز اف۱۴ هیچی ندادن قرارداد خرید اف۱۶ بسته شدبود ولی انقلاب شد دیگ امریکا جنگندهای اف۱۶ داد به اسرایل که نزدیک ۱۶۰ تا بودن

همه کشورها به فکر منافع خودشون چ در داخل و چ در سطح بین الملل. هر کسی باید بتونه گلیم خودشو از اب بکشه بیرون نه چین نه USA نه هیچ کشور دیگه ای دلش به حال ما نسوخته

از لحاط راداری شاید جنگنده آمریکایی پنهان کار باشن اما جنگنده روسی با حجم تسلیحات بیشتر و برد عملیاتی بیشتر و سرعت بالاتر امتیاز بهتری نسبت به جنگنده های امریکایست

هیچ کشوری توانایی مقابله با نیرو هوایی امریکا رو نداره امریکا قدرت بی چون چرا جهانه امروزه توانایی رادار گریزی و سیستم جنگ الکترونیک و استفاده از حسگرهای پیشرفته در اولویت قرار داره که روسیه در ان به شدت ضعیف عمل کرده

چرا بعضیا اینقد سنگ آمریکا روبه سینه میزنن آمریکا برای این آدما چکارکرده که حاضرند وطن فروشی کنن

اینها مثل چاهزاده در رابطه با تام مورلی هستن …
با تجاوز مشکلی ندارن لیبرالن

هموطن به همان دلیل که خیلیا سنگ روسیه خائن رو به سینه میزنن سمت آمریکا هستن،چه تو جنگ که کلیه تسلیحات عراق رو روس تهیه می‌کرد چه این اواخر که خلیج همیشه فارس رو خلیج عربی خواند و با واگذاری تنبها به امارات موافقت کرد،اینهمه هموطن خودتو خائن خطاب نکن دارن نظرشونو میدن شمام نظر خودتو بده اما یکم بدون تعصب و آگاهانه تر

از لحاط راداری شاید جنگنده آمریکایی پنهان کار باشن اما جنگنده روسی با حجم تسلیحات بیشتر و برد عملیاتی بیشتر و سرعت بالاتر امتیاز بهتری نسبت به جنگنده های امریکایست.غلط کردی چون آمریکا رو ضعف شمردیم به چوسّ این انا بر میخوره

شما از کدوم فرودگاه صحبت مکنی

حداااقل یکم تحقیق کن بعد حرف بزن آف پانزده داده ؟اف شانزدهم ما نخواستیم ؟😂😂😂

اف16 ها رو امام گفتن ما طیاره لازم نداریم شاه بیخودی قراداد بسته وایران نگرف بجای ایران دادن به اسرائیل

اف۱۵ نداده

داداش به نکته ی کلفتی اشاره گردید. دقیقا.

سلام دوستان .جتگ بین بلوک شرق وغرب .با توجه به جایگاه جغرافیایی کشور ما در منطقه کشور چین و روسیه مجبور هستن از کشور ما دفاع کنن چونکه نفر بعدی نوبت خودشون هستش.در سیاست هم چیزی ب نام دوستی وجود نداره .جنگ منافع و قدرت هستش . مطمئن باشید اگر جنگی اتفاق بیفته جهانی خواهد بود

دوکلاغ جنگشون افتاد سر کشک مردم، دقیقا ما مردم ایران هم مثل کلاغها سرتکنولوژی دیگران باهم دعوا میکنیم

سلام بر هایپر سونیک
و پلاسما

کشور روسیه کلا مثل زالو میمونه و جنگنده‌های این کشور در برابر حضرت آمریکا حرفی برای گفتن ندارم درضمن کشور آمریکا به هم پیمانان خودش به روز ترین تجهیزات نظامی رو میده ولی روسیه کمونیست فقط یه بیلاخ تحویل میده

سلام اینقدر بحث نکنید در موردی چیزهای که مال شما نیس سوخو35هر چی هست مال روسیه هست

دقیقا درست میگی،یکی نیست به این جماعت بگه شما که اینهمه کارشناس و کاربلد هستی که از تمام جنگنده‌های دنیا و نقاط قوت و ضعفش سر در میاری حالا چه آمریکایی،روسی،اروپایی،چینی یا هر چی خوب برو یدونه بهترشو بساز،در حالی که اگر بهشون بگی یه نیمرو بپز همشون عاجز هستن ولی اومدن سر جنگنده دیگران با هم بحث میکنن

دقیقاً

هرسلحه. ای عیب ایرادی دارد منتا سوخو ۳۵. بیشتر دارد ما رفتیم بدتر انتخاب کردیم اقلیت نمی‌خواهیم قبول کنیم

سلام احترام به هرکس گذاشتی اول برا ی خودت احترام قائل شدی ضمنا اگر کسی نقد بر صحبت دیگران اشکال ندارد وحتی دربعصی مواقع باعث افزایش معلومات می‌گردد لطفا توهین نکنید ضمنا ما می‌توانستیم در درکلیه علوم حرفی برای گفتن داشته باشیم ولی از نخبگان استفاده بهینه نشد بعضی فکر میکنن آمریکا بخاطر مردمش پیشرفت کرده درصورتیکه آمریکا از نخبگان دنیا استفاده میکند

204
0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنید.x