عراق و چاه‌های نفتی که ماه‌هاست می‌سوزد

عراق و چاه‌های نفتی که ماه‌هاست می‌سوزد

یکی از دوربین های ماهواره Landsat 8 تصاویری از سوختن چاه های نفت در عراق را منتشر کرده است. چاه هایی که از خرداد ماه امسال آتش گرفته اند و به مردم این کشور یادآوری می کنند که جنگ همچنان ادامه دارد.

این مجموعه نفتی که در پنجاه کیلومتری جنوب موصل قرار دارد توسط نیروهای داعش و قبل از تخلیه شهر به آتش کشیده شده است. انتشار دود سیاه از این چاه ها در سه ماه گذشته ادامه داشته و میزان دود به حدی است که حتی جلو نور خورشید را می‌گیرد.

عراق و چاه‌های نفتی که ماه‌هاست می‌سوزد

خاورمیانه با سوختن چاه ها و مجموعه‌های نفتی چندان نا آشنا نیست و سالهای زیادی از جنگ خلیج فارس و سوختن بیش از هفتصد چاه در کشور کویت نمی‌گذرد. آتش و دودی عظیم که شباهتی زیاد به حملات اتمی داشت و ترس از “زمستان هسته‌ای” را در ذهن دانشمندان ایجاد کرده بود.

میزان دود چاه های عراقی به بدی اتفاقات کویت نیست اما همان‌طور که به تازگی یکی از دانشمندان ارشد ناسا به نام Ralph Kahn اشاره کرده است، این دودها می‌تواند اثری نامطلوب روی محیط زیست بگذارد. دود منتشر از این چاه ها دودی سمی و خاکستری رنگ است که با نمک و گرد و غبار صحرا های عراق ترکیب شده و با در نظر گرفتن نیروی باد، این دود می‌تواند برای شهرهای اطراف و وضعیت کلی جو زمین خطرناک باشد.

زندگی مردم و ساکنین شهر های اطراف این مجموعه نفتی تا زمان خاموشی این آتش در خطر است و نمی تواند به حالت عادی برگردد. بوی بد نفت و بنزین منجر به بیماری های تنفسی در کودکان شده و حتی می تواند در چند دقیقه یک فرد سالم را گرفتار کند.

با توجه به تاریخ و اتفاقاتی که در کویت رخ داده بود می شود پیش‌بینی کرد که فوران آتش تا ماه ها و حتی سال آینده نیز ادامه داشته باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. جنگ و ویرانی و بی فرهنگی و ایدئولوژی افراطی و دیکتاتوری در خاورمیانه ، هیچوقت تمامی نداره . از زمانی که چشم باز کردیم خاورمیانه همینطور بوده و خواهد بود . نسلها و نسلهای بعد هم شاهد این داستان بی پایان هستند . جالب اینه که همین منطقه مهد دین در جهان است .