حذف جک هدفون از آیفون جدید اپل

چرا اپل جک 3.5 میلی‌متری هدفون را از آیفون جدید خود حذف کرد؟

یکی از سوالاتی که کاربران با رونمایی از آیفون جدید اپل، آیفون 7 به ذهنشان خطور می‌کند دلیل حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون در این محصول است. در این جا موارد مختلفی وجود دارد که می‌تواند توجیه خوبی برای عدم حفظ این درگاه توسط اپل باشد. در ادامه به بررسی این موارد و مزیت‌هایی که موجب هر چه بهتر شدن آیفون 7 و 7 پلاس شده است خواهیم پرداخت.

در حال حاضر آیفون 7 با تغییرات جزئی و بخش‌های بهبودیافته‌ای همراه شده است اما یکی از مشخص‌ترین آنها حذف جک 3.5 میلی‌متری کلاسیک هدفون‌ها خواهد بود که در واقع تمامی هدفون‌ها و سیستم‌های استریو ما همچنان از این درگاه پشتیبانی می‌کنند.

بدون شک حذف این جک و تغییر در نوع ورودی مورد نیاز برای اتصال یک هدفون به آیفون جدید اپل چیزی است که همه را تحت تاثیر خود قرار داده است. از عاشقان موسیقی گرفته که هزاران دلار برای خرید هدفون‌های گران قیمت و با کیفیت حاوی این جک هزینه کرده‌اند تا کاربران عادی که آیفون خود را به بلندگوهای سیستم خانگی و یا از طریق درگاه AUX به سیستم صوتی اتومبیل خود متصل می‌کنند همگی بدون شک کمی نگران هستند. بنابراین باید گفت که اپل شجاعت زیادی را برای حذف این جک از آیفون جدید خود نشان داده است.

حذف جک هدفون از آیفون جدید اپل

چرا اپل دست به چنین کاری زد؟

تمامی ماجرای آیفون جدید با دوربین آن آغاز می‌شود. این دوربین بزرگ‌تر از گذشته شده و یکی از دلایل این افزایش فضای لازم اضافه شدن سیستم تثبیت کننده نوری تصاویر (OIS) و در مجموع سخت افزار بزرگ‌تر این دوربین است که یکی از موارد کلیدی در آیفون جدید اپل به شمار می‌رود. یک صفحه مدار کوچک نیز که به طور سنتی زیر این دوربین در بالای گوشی قرار دارد و وظیفه‌ی کنترل صفحه نمایش و نور پس زمینه آیفون را بر عهده می‌گیرد، اینک به نحوی دیگر فعالیت می‌کند.

بهترین جایی که تیم طراحی آیفون اپل برای آن پیدا کرده قسمت پایینی این گوشی خواهد بود اما در صورت استفاده از این چیپ در قسمت پایینی عملا شاهد تداخل فعالیت جک 3.5 میلی‌متری هدفون با فضای مورد نیاز این تراشه بودیم.

به همین خاطر چنین حرکت غیر قابل تصوری از سوی اپل رخ داده و تیم طراحی تصمیم گرفته با حذف این جک که استاندارد چندین ساله درگاه‌های صوتی جهان است، چنین موضوعی را امتحان کند. حذف این جک چندین مزیت را برای آیفون به همراه دارد. موتور تپ تیک اینک دیگر راحت‌تر می‌تواند نصب شود. پس از آن توجه مهندسان اپل به باتری آیفون جلب شد تا به میزان اعلام نشده‌ای این باتری با افزایش رو به رو شود. در واقع باتری آیفون 7 نسبت به آیفون 6 اس 14 درصد بزرگ‌تر شده و باتری مدل پلاس آیفون 7 نیز نسبت به 6 اس پلاس، رشد 5 درصدی را به خود می‌بیند.

حذف جک هدفون از آیفون جدید اپل

ثالثا به ادعای اپل یکی از بزرگ‌ترین موانع عرضه محصولی ضد آب، جک 3.5 میلی‌متری هدفون بوده است. این جک روزنه‌ای را برای نفوذ آب ایجاد کرده تا عملاً ضد آب بودن گوشی را غیر ممکن سازد. دن ریکیو (Dan Riccio) مهندس ارشد بخش سخت افزاری اپل در این باره می‌گوید:

جک 3.5 میلی‌متری عملا ما را برای قابلیت‌هایی که دوست داشتیم در آیفون ببینیم دور کرده بود. این جنگ برای حذف جک 3.5 میلی‌متری به خاطر فضای داخلی گوشی همراه با تکنولوژی‌های دوربین، پردازنده‌ها و عمر باتری صورت گرفت. خیلی رک و پوست کنده باید گفت وقتی راه‌های مدرن و خیلی بهتری وجود دارد، نگه داشتن آن دیوانگی بود.

بنابراین ما این جا با سه دلیل مهم و بزرگ برای حذف جک 3.5 میلی‌متری از آیفون جدید اپل روبه رو هستیم.

آداپتور تبدیل در هر جعبه آیفون جدید قرار دارد

حذف جک هدفون از آیفون جدید اپلهرچند اپل هیچ چیزی در خصوص کیفیت صدای هدفون‌های خود در طول مراسم رونمایی عنوان نکرد اما مطمئنا اتصال هدفون‌های سیمی توسط درگاه لایتنینگ می‌تواند مزیت‌هایی نظیر نویز گیر قابل تنظیم توسط کاربر را نیز به همراه داشته باشد. در حال حاضر آداپتور جک 3.5 میلی‌متری به صورت رایگان تعبیه شده است که اگر قصد خرید آن به صورت جداگانه را داشته باشید می‌بایست مبلغ 9 دلار پرداخت کنید.

قیمت هدفون‌های بی‌سیم شرکت اپل به نام “AirPods” نیز 160 دلار خواهد بود؛ اما اگر دلیل اصلی حذف جک 3.5 میلی‌متری را بخواهید بدانید، قطعاً این کار در جهت بهبود کیفیت صدا خواهد بود که اپل به این موضوع اشاره نکرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. با سلام
    این متنتون یک ایراد بزگ داره
    اپل این جک رو حذف کرد و بجاش هندفری بلوتوثی تولید کرد این کارش هم موجب شدکه بخوای هی شارژش کنی و یه پاور بانک کوچک با خودت این ور اون ور ببری و مهم تر از همه اینه که اصلا به صرفه نیس بجای 100 تومن
    بری 2.5 میلیون برای یه هندزفری با کیفیت پایین تر بخری
    و اما اشکال متن
    هیچ وقت هندزفری های بلوتوثی کیقیت بالاتری از هندزفری های معمولی ندارن پس اپل در جهت افزایش کیفیت هندزفری هاش کاری انجام نداده

  2. پ گلکسی اس 5 و اس 7 و نوت 7 و اینا همه گوشی ضد آب چطوری جک گذاشتن ؟!
    بعدم ضد آب بودن گوشی از هر لحاظی کیفیت رو میاره پایین

  3. برای اینکه دیکتاتورِ