برچسب‌ها در وردپرس

آموزش جامع وردپرس قسمت بیست و ششم، دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس قسمت‌هایی مفید برای ایجاد ساختاری سازمانی در این سیستم مدیریت محتواه هستند. به بیان دیگر دسته‌ها در فهرست‌بندی و برچسب‌ها در شاخص‌بندی کاربرد دارند.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس تقریبا کاربردهای مشابهی دارند ولی دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. از این رو هر دو را در یک آموزش شرح داده‌ایم.

دسته‌ها

دسته‌ها شما را در سازماندهی پست‌ها در دسته‌های مختلف (به عنوان مثال بر اساس مباحث و موضوعات) یاری می‌نمایند. به مرور زمان با بالا رفتن تعداد پست‌ها نیاز خواهید داشت که بر اساس معیار و یا معیارهایی آن‌ها دسته‎بندی نمایید تا راحت‌تر بتوانید پست‌ها را مدیریت کنید.

برای دسته‌بندی یک پست می‌بایست وارد بخش «دسته‌ها» (واقع در ستون سمت چپ صفحه ویرایشگر) شده و دسته یا دسته‌هایی را که تمایل داریم پست مربوط در آن قرار گیرد، تیک بزنیم.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، به طور پیشفرض دارای یک دسته تحت عنوان «دسته‌بندی نشده» است که پست‌هایی که هیچ دسته‌بندی برای آن‌ها تعیین نشده در این بخش قرار می‌گیرند.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

قاعدتا می‌بایست دسته‌های بیشتری را ایجاد کنید. برای انجام این کار به روش زیر عمل کنید:

ایجاد یک دسته جدید

این کار به راحتی با کلیک بر روی لینک «+ افزودن دسته تازه» قابل انجام است. سپس نام دسته مورد نظر خود را وارد نموده و بر روی دکمه «افزودن دسته تازه» کلیک کنید تا دسته جدید ایجاد شود. مشاهده خواهید نمود که دسته مورد نظر ایجاد شده است.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

با فعال ساختن چک‌باکس آن، پست حاضر به دسته مورد هدف تخصیص داده خواهد شد.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

روش دیگر استفاده از منوی ناوبری سمت راست پیشخوان است. در بخش «نوشته‌ها» بر روی لینک «دسته‌ها» کلیک کنید تا وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر شوید:

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

همانطور که مشاهده می‌کنید در این صفحه می‌توان دسته‌های جدید را همراه با تنظیمات بیشتر ایجاد کرد.

همانطور که می‌دانید فیلد نام، عنوان مربوط به دسته را شامل می‌شود.

فیلد نامک در ایجاد URL برای دسته مربوطه کاربرد دارد و بهتر است برای نام‌گذاری آن از کاراکترهای لاتین (حروف انگلیسی) استفاده شود. به بیان دیگر نامک نسخه لاتین «نام» است که در آدرس‌های اینترنتی (URLs)‌ استفاده می‌شود.

گفتنی است که برای نامگذاری حتما از حروف،‌ ارقام و خط تیره استفاده کرده و از فاصله (Space) اکیدا خودداری کنید. صرف نظر از این که از چه کاراکتری استفاده نموده‌اید، صرفا به صورت حروف کوچک نمایش داده خواهند شد.

دسته‌ها می‌توانند دارای سلسله‌­مراتب باشند. به طور مثال در سایت خود دسته‌ای به نام کتاب را ایجاد نموده‌اید و نیاز دارید، زیر دسته‌هایی را مانند رمان، شعر، تاریخ، هنر و دیگر موارد برای آن تعریف کنید.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

اما برچسب‌ها ویژگی سلسه‌ مراتبی را ندارند. این کار توسط منوی کشویی «مادر» قابل انجام خواهد بود. با انتخاب گزینه «هیچ‌کدام»، دسته جدید در بالاترین سطح ممکن قرار می‌گیرد. در صورتی که نیازمند ایجاد زیردسته‌اید، می‌بایست دسته مافوق آن را از لیست کشویی (به عنوان مثال کتاب) انتخاب نمایید. هر دسته جدید ایجاد شده به این لیست افزوده می‌شود تا در صورت لزوم بتوان از خصیصه سلسله‌مراتبی دسته‌ها بهره برد.

فیلد توضیحات نیز برای شفافیت کاربرد دارد و به صورت پیش‌فرض مهم نیستند، و تنها مدیر سایت قادر به رویت آن می‌باشد و بازدیدکنندگان قادر به دیدن توضیحات درج شده نخواهند بود. البته ممکن است برخی از قالب‌های وردپرسی آن­ها را نمایش دهند.

برچسب‌ها

اگر یک وب‌ سایت به منزله یک کتاب باشد، «دسته‌ها» وظیفه فهرست‌بندی و «برچسب‌ها» مسئولیت ایندکس‌بندی (شاخص‌بندی) را خواهند داشت. ستون سمت چپ صفحه ویرایشگر، درست در زیر بخش «دسته‌ها» بخش «برچسب‌ها» وجود دارد که با تایپ هر برچسب و فشردن دکمه «افزودن» قادر به ایجاد برچسبی جدید خواهید بود.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

برای آنکه بتوان چندین برچسب را توامان ایجاد نمود، می‌بایست آن‌ها را با علامت کاما (,) از هم جدا نموده و دکمه «افزودن» را بفشارید. صرف نظر از این که برچسب‌ها با چه زبانی نوشته شده‌اند، جداکننده آن‌ها می‌بایست علامت کامای لاتین باشد. روش دیگر استفاده از منوی ناوبری سمت راست پیشخوان و کلیک بر روی لینک «برچسب‌ها» واقع در بخش «نوشته‌ها» است.

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس

برچسب‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌نمایند تا با توجه به کلمات موجود در جستجوی اینترنتی افراد، راحت‌تر به محتوای سایت شما دسترسی پیدا کنند. برچسب‌ها در وردپرس جزو محتوای سایت شما محسوب نمی‌شوند، اما به برجسته شدن محتوایتان خصوصا از جانب موتورهای جستجو کمک خواهند کرد. دسته‌ها و برچسب‌ها در وردپرس هر دو برای سازماندهی و همچنین بالا بردن رتبه سایت نقش مفیدی دارند اما به شرطی که به‌ درستی به‌کار گرفته شوند.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*