بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس؛ انقلاب طراحی با طعم اپل

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس : رابط کاربری

اپل در ماه ژوئن از نسخه جدید سیستم عامل خود با نام iOS 10 رونمایی کرد. در این به‌روزرسانی شاهد تغییراتی در بخش‌های لاک اسکرین، صفحه اصلی، اعلانات، بخش کنترل مرکزی، تاچ سه بعدی، سیری و بخش برنامه‌های سیستمی نسبت به نسخه پیشین هستیم. البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که در نگاه اول، شاید تغییر خاصی را در این نگارش جدید مشاهده نکنید.

در بخش هوم اسکرین (homescreen)، همه برنامه‌ها نمایان بوده و از طرفی می‌توانید آنها را در پوشه‌هایی گروه‌بندی کنید. لازم به ذکر است که در این بخش خبری از کشوی برنامه‌ها اختصاصی یا ویجت نیست؛ در غربی‌ترین بخش، صفحه‌ای به نام Today وجود دارد که فقط می‌توانید در همان قسمت ویجت‌های مختلف را قرار دهید.

قسمت دیگری از این رابط کاربری که می‌بایست به آن اشاره کرد مربوط به Notification Center یا صفحه اعلانات (جدید) گوشی است که با پایین کشیدن نمایشگر، گشوده خواهد شد.

بخش دیگری به نام Control Center یا همان صفحه کنترل مرکزی نیز وجود دارد که با بالا کشیدن قاب آن از پایین نمایشگر، ظاهر خواهد شد. در این بخش به تاگل‌ها و میانبرها دسترسی خواهید داشت.

قسمت دیگری که می‌بایست به آن اشاره کرد، بخش تنظیمات اصلی گوشی است. شاید نتوانید همانند سیستم عامل اندروید بر روی تمامی قابلیت‌ها و قسمت‌ها کنترل داشته باشید، اما در هر صورت کارتان را به نحو احسنت راه خواهد انداخت.

صفحه لاک اسکرین در iOS 10 تغییرات بسیار زیادی کرده است. با برداشتن گوشی، نمایشگر آیفون به صورت خودکار روشن خواهد شد. از طرفی با روشن شدن نمایشگر اگر در لاک اسکرین به سمت راست حرکت کنید، دوربین گوشی به اجرا در خواهد آمد. علاوه بر آن اگر به سمت چپ حرکت کنید، به صفحه Today و ویجت های آن منتقل خواهید شد.

بخش کنترل مرکزی (Control Center) حالا دارای سه صفحه است. یکی از آنها مجهز به تاگل‌های مربوط به گوشی بوده و دیگری نیز به پخش موزیک اختصاص داده شده است. بخشی دیگر به نام Control Center Tab نیز وجود دارد که اگر از برنامه جدید Home استفاده می‌کنید، میانبرهای مربوط به ابزار آن به نمایش در خواهد آمد. متاسفانه Control Center نسبت به سیستم عامل‌های مشابه به هیچ وجه کاربردی نبوده و از طرفی قابلیت شخصی‌سازی نیز ندارد. برای مثال آیکون‌های به نمایش در آمده را نمی‌توانید تغییر داده یا جابه‌جا کنید. علاوه بر آن گزینه‌هایی که معمولا بیشتر استفاده می‌شوند یا وجود نداشته یا کمتر به آنها اهمیت داده شده است.

بخش جدید دیگری که به این نسخه اضافه شده است و می‌بایست بیشتر به آن توجه کنیم، صفحه Today است. این بخش همانند یک صفحه اصلی است که می‌توانید ویجت‌های مختلفی را در آن قرار دهید. در قسمت بالایی همیشه فیلد جستجو Spotlight وجود دارد. در زیر آن نیز گزینه های متعددی نظیر پیش بینی آب و هوا، تقویم و سیری و یا هر چیز دیگر را مشاهده خواهید کرد. در این صفحه می‌توانید به زمان نگاهی انداخته و از ویجت هایی که شکل آنها در این نسخه تغییر پیدا کرده، استفاده کنید. این ویجت‌ها در دو ابعاد قابل نمایش خواهد بود؛ ابعاد کوچک و بزرگ که نمونه بزرگتر را با لمس Show More به اجرا در خواهید آورد. در حالت بزرگتر اطلاعات بیشتری به نمایش در خواهد آمد. کاربر می‌تواند در این بخش ویجت‌هایی مربوط به برنامه‌های نصب شده را اضافه یا کم کند.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس رابط کاربری (3)

همان‌طور که گفته شد، Today، غربی‌ترین صفحه در بخش‌های لاک اسکرین، صفحه اصلی یا Notification Center به حساب می‌آید. در صورت لزوم در تنظیمات گوشی می‌توانید این ویژگی را غیر فعال کنید.

در آپدیت نرم افزاری جدید اپل، ویژگی تاچ سه بعدی (3D Touch) بیشتر به کمک‌تان خواهد آمد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید با اعمال آن بر روی آیکون برنامه‌ها، اکشن های خاص مربوط به هر برنامه را مشاهده کنید. البته در این نسخه برای اپلیکیشن‌های سیستمی، ردیفی جدید به نمایش در خواهد آمد که با استفاده از آن می‌توانید محتوای برنامه را کنترل نمایید. در صورت انجام تاچ سه بعدی بر روی برنامه ای که ویجت دارد، در کنار لیست کنترل‌‌ها، ویجت آن نیز به نمایش در خواهد آمد. با انجام این فرایند بر روی پوشه‌ها نیز به گزینه‌های جالبی برخورد خواهید کرد.

حالا با استفاده از تکنولوژی تاچ سه بعدی یا همان 3D Touch، پیش‌نمایشی از تصاویر، لینک‌ها و پیوندها، پیام‌ها، ایمیل‌ها، نوت‌های یادداشت شده و دیگر موارد این چنینی (بسته به برنامه‌ مورد نظر) به نمایش در خواهد آمد.

هنگامی که بر روی اعلانات به نمایش در آمده در بخش Notification Center یا به صورت شناور، تاچ سه بعدی را اعمال کنید، بالونی باز خواهد شد که اپل نام آن را Rich Notifications گذاشته است. با استفاده از این قابلیت بدون ترک برنامه‌ای که در حال استفاده کردن از آن هستید، می‌توانید به پیام‌های خود جواب دهید.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس رابط کاربری (4)

بسیاری از کاربران بر این باورند که در این نسخه از سیستم عامل آی او اس، قابلیت حذف برنامه‌های پیشفرض توسط اپل به صورت کامل قرار داده شده است؛ اما به نظر می‌آید که این کار به طور کامل عملی نشده و تنها برنامه ها از دید کاربران مخفی می‌شوند. البته بهتر است بدانید که باز هم این موضوع بر روی تمامی برنامه ها قابل اعمال نخواهد بود؛ گرچه نسبت به قبل لیست برنامه‌های قابل حذف سیستمی افزایش یافته است. با حذف این برنامه ها، میزانی از حجم حافظه داخلی خالی خواهد شد و اگر قصد بازگرداندن آنها را دارید کافیست در برنامه App Store به دنبال آنها بگردید.

ادامه بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس در صفحات بعد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. تقریبا من تمام پرچمدارای اندروید رو با آیفون مقایسه کردم و اکثرشون هم (مخصوصا توی بازه طولانی)جلوی سیستم عامل منسجم اپل ضعف نشون میدن
    اما واقعا تنها گوشی ای که هنوزم ازش در تعجبم و واقعا بهترین گوشی جهان میدونم چون هم امکانات فوق العاده و ضروری اندروید رو داره هم از اپل حتی یه کم سریع تره sony xperia xz premium عه.
    این گوشی معرکس و
    واقعا نمی دونم اگه دوستان تعصب رو چه اندرویدی ها و چه اپلی ها کنار بگذارن چرا گوشی ای که واقعا بهترین کاربرد رو برامون داره نخریم؟
    چرا مثل برده ها فقط دنبال تولیدات برندهاییم نه روی کارایی خود گوشی و رفع نیازمون؟!مگه ما حق انتخاب نداریم؟مگه کمال گرا نیستم؟مگه نمی خواییم با پولی که خرج میکنیم بهترین بازدهی رو بدست بیاریم؟!!!
    واقعا جای بسی تفکر داره…

    اینم ویدیوی مقایسه ی سرعت iPhone 7 Plus و sony xperia xz premium:
    http://www.aparat.com/v/HxPSV/Sony_Xperia_XZ_Premium_vs_Apple_iPhone_7_Plus_Speed

  2. من یه ایفون7 پلاس دارم ویه7 ایفون

  3. خیلی ممنون که ای بررسی رو گذاشتید لطفا بررسی گوگل پیکسل هم از سایت gsmarena تو سایتتون قرار بدید

  4. واقعا چرا اینقد ایفون رو بالا میبرید زیادی متعصبانه رو محصولات اپل پست میزارید