بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس؛ انقلاب طراحی با طعم اپل

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس : دوربین

اما می‌رسیم به مهمترین بخش این بررسی؛ آیفون 7 پلاس از دوربین دوگانه اصلی در بخش پشتی خود برخوردار است. یکی از این دوربین‌ها دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی بوده که نسبت به نسل گذشته، به‌روزرسانی‌هایی در آن دیده می‌شود. در حقیقت این مدل از دیافراگم f/1.8 استفاده می‌کند و به همین دلیل نسبت به نسل قبل، 50 درصد نور را بیشتر به سمت حسگر می‌فرستد. علاوه بر آن لنز دوربین اصلی دارای شش المنت بوده و فاصله کانونی 28 میلی‌متری را ارائه می‌دهد. از طرفی این گوشی از سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز بهره‌مند است.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس دوربین (6)

اما در کنار دوربین عادی، یک دوربین 12 مگاپیکسلی دیگر با لنز تله فوتو قرار گرفته است که به منظور ثبت هر چه بهتر تصاویر پرتره کاربرد خواهد داشت. لنز این دوربین دارای فاصله کانونی 56 میلی متری بوده و دیافراگم f/2.8 را ارائه می‌دهد. به لطف قرارگیری پردازشگر تصویر اختصاصی اپل در این گوشی، حالا تصاویر با سرعت 60 درصد سریع‌تر و 30 درصد بهینه‌تر از گذشته پردازش می‌شوند. علاوه بر آن در بخش پشتی آیفون 7 پلاس شاهد قرارگیری چهار فلاش LED True Tone هستیم که نسبت به نسل قبل دو برابر شده است. دوربین سلفی FaceTime این گوشی نیز تغییر کرده و دقت حسگر آن از 5 به 7 مگاپیکسل افزایش یافته است. علاوه بر آن در این گوشی نیز شاهد حضور ویژگی‌های Retina Flash و Live Photos هستیم.

ظاهر رابط کاربری دوربین آیفون 7 پلاس نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده است. در صورتی که به منظور فوکوس بر روی نمایشگر اشاره کنید، ابزاری به جهت تنظیم نوردهی پیش رویتان قرار خواهد گرفت. به این طریق می‌توانید با توجه به نور محیط، پروسه جبران نوردهی را اعمال نمایید. از طرفی ویژگی های قفل فوکوس یا نوردهی نیز موجود است. در تست‌های به عمل آمده متوجه شدیم که رابط کاربری دوربین این گوشی بسیار سریع و روان است. حتی زمانی که در حالت عکاسی پیوسته، صد عکس پشت سر هم را ثبت می‌کنید، هیچ گونه تاخیر یا مکثی دیده نمی‌شود. محل تمامی بخش ها و مودها این قسمت منطقی و مناسب به نظر می‌آمدند به جز زمانی که قصد داشتید در هنگام فیلم برداری از حالت فول اچ دی به 4K جابه‌جا شوید. بدین منظور کلید خاصی اختصاص نیافته و باید در منوهای اپلیکیشن به دنبال آن بگردید. اما موردی که در برنامه دوربین آیفون 7 نمی‌توانید بیابید مربوط به کلیدهای اختصاصی زوم (بزرگنمایی) و حالت عکاسی پرتره (Portrait mode) است. این ساختار فعلا تنها بر روی نسخه بتا iOS10 قابل استفاده خواهد بود. در این بررسی از نسخه بتا استفاده شده است.

دوربین واید آیفون 7 پلاس

برای مشاهده تصاویر در ابعاد اصلی بر روی آنها کلیک کنید؛

در تست‌های به عمل آمده تفاوت خاص و چشمگیری میان دوربین اصلی واید این گوشی و آیفون 6 اس پلاس یا آیفون 7 دیده نمی‌شود. این در حالی است که این گوشی از دیافراگم بازتر f/1.8 نسبت به نسل گذشته خود استفاده می‌کند. در هنگامی که شرایط نوری مناسب باشد، میزان جزئیات تصویر رضایت‌بخش است. گرچه در این بخش تفاوت خاصی با نسخه پیشین دیده نمی‌شود و نمی‌توان به هیچ‌کدام امتیاز برتری داد. اما موردی که در آیفون 7 پلاس مشاهده شد مربوط به تارشدگی نسبی کناره‌های عکس است که احتمالا به دلیل دیافراگم بسیار باز دوربین گوشی باشد. به نظر نمی‌آید شرکت اپل در الگوریتم پردازشگر تصاویر، تغییر خاصی اعمال کرده باشد. در مقایسه با پرچمداران شرکت های ال جی و سامسونگ، میزان جزئیات عکس‌ها و شارپنس آنها، برابر و مشابه به نظر می‌آید.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس (2)

اما نسبت کنتراست تصویر و همچنین دقت رنگ‌ها در این سری از عکس‌ها بسیار مناسب بود. اما موردی که نظرمان را به خود جلب کرد مربوط به محدوده گستره دینامیکی بسیار خوب تصاویر می‌شود. به نظر می‌رسد شرکت اپل در این بخش برنامه‌های ویژه‌ای داشته است. در هر حالا از نظر گستره دینامیکی، آیفون 7 پلاس اپل بهتر از هر گوشی هوشمندی بود که تا به امروز بررسی کرده بودیم.

احتمالا در نگاه اول به این فکر افتاده‌اید که در این بخش اشتباهی رخ داده است؛ اما بهتر است بدانید که سخت در اشتباه هستید زیرا همان طور که در بخش بالا به آن اشاره شد، میزان گستره دینامیکی تصاویر معمولی آیفون 7 پلاس بسیار بالاست. حتی به میزانی که در حالت HDR نیز تصاویر به ثبت رسیده، گستره دینامیکی کمتری دارند! البته با این حال تصاویر HDR در بخش های بسیار روشن (آسمان)، جزئیات بیشتری را به نمایش می‌گذارند.

زمانی که شرایط نوری محیط ضعیف بود، به عکاسی با دوربین آیفون 7 پلاس پرداختیم. خوش‌بختانه این گوشی دارای سیستم لرزش‌گیر بوده و به همین دلیل سرعت شاتر تا حد 1/4 ثانیه کند شد تا نور بیشتری وارد دوربین شود. علاوه بر آن به کمک دیافراگم بسیار باز این گوشی، تصاویر بهتری ثبت گردید و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، تصاویر نیز در این حالت دارای کیفیت بالاتری هستند.

اما موضوع جالب و دیدنی در این بخش، مقایسه آن با نسل پیشین بود. در ابتدا بررسی، هر دو گوشی به صورتی نسبتا یکسان عکس گرفته بودند. اما زمانی که بر روی هر تصویر زوم کردیم، متوجه شدیم که عکس های آیفون 7 پلاس در شب نویز کمتری دارند چون از میزان حساسیت‌های سنسور (ایزو) کمتری استفاده شده بود.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس دوربین (7)همان‌طور که احتمالا می‌دانید در سیستم عامل iOS 10 اپل، امکان ذخیره سازی تصاویر در حالت خام (RAW) نیز وجود دارد. اما با این تفاوت که در برنامه پیش‌فرض دوربین این گوشی نمی‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در حقیقت اپل این امکان را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها فراهم کرده است که برنامه‌هایی با چنین قابلیتی بسازند. فرمت خام تصاویر این اجازه را به کاربران و عکاسان خواهد داد تا عکس‌های خود را با دستی بازتر ویرایش کرده و بر روی شاخصه‌های نوری بسیار بیشتری (نسبت به فرمت JPEG) احاطه داشته باشند. در تصویر بالا حالت ویرایش شده فرمت خام (در حالت DNG) را می‌توانید با تصویر JPEG معمولی مقایسه کنید.

آیفون 7 پلاس می‌تواند تصاویر پانوراما 180 درجه تولید کند. در این حالت تصاویری با دقت 60 مگاپیکسل ثبت خواهد شد. در بررسی‌های به عمل آمده بر روی آیفون جدید اپل، دریافتیم که دقت رنگ‌ها و هم‌پوشانی تصاویر بسیار خوب بوده و اثری از چسبیده شدن مصنوعی عکس‌ها به یکدیگر در این مود دیده نمی‌شود. اما تصاویر پانوراما آیفون‌های اپل از این رو بهترین در نوع خود هستند که در هنگام ثبت هر عکس و قبل از هم‌پوشانی آنها، تصاویر به صورت HDR گرفته می‌شوند. به همین دلیل گستره دینامیکی نهایی این تصاویر بسیار مناسب بوده و عکس‌های بسیار زیبایی حاصل می‌شود.

دوربین سلفی آیفون 7 پلاس مجهز به سنسوری با دقت 7 مگاپیکسل بوده و از فیلم برداری فول اچ دی (1080p) پشتیبانی می‌کند. هنگامی که در محیطی تاریک قرار می‌گیرید، دوربین از ویژگی Retina flash استفاده کرده و نور نمایشگر گوشی را تا حد امکان زیاد می‌کند، تا تصاویر باکیفیتی ثبت گردد. البته به منظور تنظیم تراز سفیدی، ممکن است رنگ نور نمایشگر نسبت به محیطی که در آن قرار دارید تغییر یابد. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم، میزان جزئیات تصویر موجود در عکس‌ها بیشتر از نسل گذشته بوده و دقت رنگ‌ها و همچنین نسبت کنتراست تصویر نیز بسیار عالی‌ست. بی‌شک دوربین سلفی این گوشی یکی از بهترین‌ها در نوع خود است.

دوربین تله فوتو آیفون 7 پلاس

همان‌طور که گفته شد این گوشی از دوربین دوگانه برخوردار است؛ لنز دوم دارای فاصله کانونی 56 میلی متری بوده و از این نظر به منظور ثبت تصاویر پرتره بسیار مناسب خواهد بود. البته بهتر است بدانید به این دلیل که این دوربین دارای سنسوری با ابعاد کوچکتر، فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر و همچنین دیافراگمی بسته‌تر (f/2.8) است، از این رو ثبت تصاویر در هنگام شرایط نوری ضعیف با این دوربین را به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌کنیم. در هر صورت به این دلیل که فاصله کانونی این لنز دو برابر لنز دوربین اول (28 میلی متری) است، با جابه‌جایی میان این دو، زوم اپتیکال (بزرگنمایی بدون کاهش کیفیت تصویر) دو برابر به دست می‌آید. هر چند زمانی که در محیط‌های تاریک قرار گرفته باشید به دلایل ذکر شده در صورت استفاده از بزرگنمایی دو برابر، زوم دیجیتال از دوربین اول (به جای زوم اپتیکال) اعمال خواهد شد.

همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، به دلایلی که در بخش بالا ذکر شد، استفاده از دوربین تله فوتو در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. تا جایی که استفاده از زوم دیجیتال بر روی دوربین واید اول را ترجیح می‌دهیم. زیرا با وجود کاهش دقت تصویر به دلیل اعمال زوم دیجیتال، میزان نویز تصویر در آن بسیار کمتر خواهد بود.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس (1)

اما دوربین این گوشی دارای بخشی به نام بزرگنمایی یا زوم است که در هنگام گذشتن از زوم دو برابر، به صورت خودکار دوربین تله فوتو فعال خواهد شد. اما چگونه متوجه شویم که زوم دو برابری هم‌اکنون بر روی دوربین تله فوتو قرار دارد و زوم دیجیتال دو برابری دوربین اول نیست؟ زمانی که از نوار زوم 2X می‌گذرید به دلیل جابه‌جایی میان دو دوربین، تغییری بسیار سریع در نوردهی اعمال می‌شود و این مورد بر روی نمایشگر گوشی قابل مشاهده خواهد بود. این مورد خود نشان‌‌دهنده استفاده از دوربین دوم است. در غیر این صورت هنوز هم در حال استفاده از دوربین اول اما با زوم دیجیتال هستید.

در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم کیفیت تصاویر دوربین تله فوتو زمانی که نور محیط کافی باشد، در حد و اندازه‌های دوربین اول خواهد بود. دقت رنگ و همچنین گستره دینامیکی تصاویر نیز مشابه دوربین اول خواهد بود. البته به این دلیل که این دوربین فاقد لرزشگیر اپتیکال تصویر است، تصاویر با سرعت شاتر بالایی ثبت شده و از این رو هیچ‌گونه تاری در سوژه‌های در حال حرکت دیده نخواهد شد.

اما حالتی از عکاسی که از دوربین تله فوتو استفاده می‌شود،‌ Portrait mode نام دارد. در این حالت همانند دوربین‌های DSLR گران قیمت، بخش پس زمینه سوژه تار خواهد شد و در واقع اثر بوکه بر روی آن اعمال می‌شود. البته بهتر است بدانید که این نوع از عکاسی در آیفون 7 پلاس کاملا اپتیکی نبوده و به کمک الگوریتم‌های نرم افزاری انجام خواهد شد. در بررسی‌ها و تست‌ها متوجه شدیم که عملکرد دوربین در تصاویر مود پرتره بسیار مناسب بوده و سوژه به خوبی از پس زمینه خود جدا می‌شود. اما بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که در صورت بزرگنمایی بر روی این سری از تصاویر، با کاهش شدید کیفیت مواجه خواهید بود. در نتیجه دقت تصویر این گونه از تصاویر تنها به منظور به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب و کافی خواهد بود.

فیلم‌برداری آیفون 7 پلاس

اپل آیفون 7 پلاس قادر است تصاویر را با دقت 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه و فول اچ دی (1080p) با نرخ‌های 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. علاوه بر آن امکان فیلم برداری حرکت آهسته (اسلوموشن) در حالت‌های 1080p با نرخ 120 و 720p با نرخ 240 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. علاوه بر آن گزینه‌ای به منظور تهیه تصاویر تایم لپس نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است. تمامی موارد ذکر شده بر روی دوربین تله فوتو نیز قابل دسترسی خواهد بود. با این تفاوت که زاویه دید تغییر کرده و در حالت زوم فیلم برداری خواهید کرد. این دوربین فاقد لرزش‌گیر اپتیکال تصویر است اما خوش‌بختانه لرزش‌گیر دیجیتال به آن اضافه شده است. البته بهتر است بدانید که به این دلیل، باز هم از میدان دید دوربین کاسته خواهد شد.

شکل و ظاهر رابط کاربری دوربین در بخش فیلم‌برداری تا حد امکان ساده شده است. در صفحه اصلی تنها می‌توانید به شاخصه فلاش دوربین دسترسی مستقیم داشته باشید. به منظور دستکاری و تنظیم دقت تصویر فیلم‌ها می‌بایست به منوهای مراجعه کرده و همین عامل، موردی نسبتا آزاردهنده به نظر خواهد رسید.

کلیپ کوتاه فیلم برداری آیفون 7 پلاس با دوربین واید

کلیپ کوتاه فیلم برداری آیفون 7 پلاس با دوربین تله فوتو (دو برابر زوم اپتیکال)

در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین آیفون 7 پلاس نسبت به تصاویر در حالت عکاسی، کمتر تحت پردازش‌های مصنوعی قرار می‌گیرند. نویز تصاویر کمی بالاتر از حالت عکاسی بوده و میزان شارپنس تصاویر نیز کاهش یافته است. اما با تمامی این اوصاف میزان جزئیات تصویر کافی و مناسب است هر چند که فوق العاده نیست. میزان گستره دینامیکی فیلم‌های ضبط شده همانند بخش عکاسی بسیار عالی بود. میزان فریم ریت فیلم‌ها نیز در هنگام ضبط کاهش نیافته و ثابت ماند. هر چند ناامیدکننده‌ترین مورد در این بخش مربوط به ضبط صدای ویدیوها می‌شود؛ در حقیقت با وجود کیفیت بالای فیلم‌های 4K و وجود سه میکروفون بر روی بدنه گوشی، کلیپ‌ها با صدای مونو ضبط می‌شوند!

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس (8)

کیفیت فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین تله فوتو نیز مشابه دوربین اول بود. البته این موضوع بستگی به نور محیط خواهد داشت. در واقع هنگامی که نور محیط کم باشد، از کیفیت تصاویر ضبط شده توسط این دوربین به میزان بسیار زیادی کاسته خواهد شد. در این بخش عملکرد لرزشگیر دیجیتال تصویر برای دوربین تله فوتو قابل تحسین بود. در بخش فیلم برداری نیز همانند عکاسی، زمانی که در محیط‌های تاریک قرار گرفته باشید، در صورت اعمال زوم، به جای بزرگنمایی اپتیکال دوربین دوم از زوم دیجیتال دوربین اول استفاده خواهد شد زیرا دوربین دوم در محیط‌های تاریک عملکرد خوبی ندارد.

در نهایت می‌توانید در بخش زیر ویدیوهای کوتاه مربوط به این گوشی را با لینک مستقیم دانلود نمایید:

دوربین واید 

2160p (همان 4K) با نرخ 30 فریم بر ثانیه

فول اچ دی (1080p) با نرخ 60 فریم بر ثانیه

فول اچ دی (1080p) با نرخ 30 فریم بر ثانیه

دوربین تله فوتو

2160p (همان 4K) با نرخ 30 فریم بر ثانیه

فول اچ دی (1080p) با نرخ 60 فریم بر ثانیه

فول اچ دی (1080p) با نرخ 30 فریم بر ثانیه

ادامه بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس در صفحات بعد