بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس؛ انقلاب طراحی با طعم اپل

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس : بنچمارک‌ها و قدرت سخت افزاری

موبایل آیفون 7 پلاس از تراشه قدرتمند و جدید A10 Fusion اپل استفاده می‌کند. این تراشه در بخش CPU دارای چهار هسته پردازشی بوده و برای اولین بار است که می‌بینیم گوشی های آیفون اپل به تراشه‌ای با چهار هسته پردازشی مجهز می‌شوند. دو هسته با فرکانس کاری 2.34 گیگاهرتز، عملیات سنگین را پردازش کرده و دو هسته دیگر نیز در حالتی کم‌مصرف، به فعالیت سبکتری می‌پردازند. در بهترین حالت، این چیپ 40 درصد سریعتر از نسخه پیشین است و در همین راستا دو هسته کم‌مصرف تنها از 20 درصد انرژی دو هسته دیگر در بالاترین فرکانس کاری استفاده می‌کنند.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس : بنچمارک ها و قدرت سخت افزاری

البته بهتر است بدانید که در بنچمارک‌ها و تست‌های به عمل آمده، این تراشه به عنوان یک چیپست دو هسته‌ای شناخته می‌شود. در حقیقت در هنگام اجرای برنامه‌های سنگین یا بازی‌ها، تراشه از آن دو هسته کم‌مصرف به هیچ وجه استفاده نخواهد کرد. در نتیجه در بنچمارک‌های به عمل آمده بر روی این گوشی، تنها دو هسته قدرتمند با فرکانس کاری 2.34 گیگاهرتزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. واحد گرافیکی این تراشه حالا دارای شش هسته پردازشی بوده و 50 درصد سریع‌تر از نسخه پیشین عمل می‌کند. آیفون 7 پلاس اپل از میزان حافظه رم دو گیگابایتی استفاده می‌کند.

بنچمارک‌های CPU

تا به این تاریخ، قدرتمندترین هسته پردازشی مربوط به تراشه‌های موبایلی تنها در دو گوشی آیفون 7 و آیفون 7 پلاس اپل وجود دارد. همان‌طور که در بخش تک هسته‌ای بنچمارک گیک بنچ مشاهده می‌کنید، عملکرد تک هسته این تراشه در بخش CPU بسیار بهتر از دیگر گوشی‌های هوشمند بود. به شکلی که هسته بسیار پرقدرت Kryo اسنپدراگون 820 موجود در وان پلاس 3، تنها توانست نصف امتیاز آن را به دست آورد. در بخش چند هسته‌ای این تست نیز دوباره شاهد عملکرد و آمار درخشان این چیپست هستیم. در واقع عملکرد دو هسته این تراشه بهتر از هر چیپستی با چهار، هشت یا ده هسته بود. امتیاز این گوشی 40 درصد بهتر از عملکرد اسنپدراگون 820 بود و نکته حائز اهمیت در این بخش، عملکرد خوب آخرین نگارش از تراشه Kirin موجود در گوشی آنر 8 در بخش CPU است.

بنچمارک‌های ترکیبی

در بنچمارک‌‌های ترکیبی به جز CPU و واحد گرافیکی تراشه (GPU)، به عملکرد حافظه رم، حافظه داخلی، وب گردی و همچنین رابط کاربری گوشی امتیاز داده خواهد شد. در مقایسه با آنتوتو، تست بیس مارک موارد گسترده‌تری را تحت بررسی قرار می‌دهد. به دلیل اهمیت دادن بنچمارک بیس مارک به میزان حافظه داخلی و سرعت آن، تمامی نسخه‌های این گوشی را در آن دخیل ساختیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید نسخه 256 گیگابایتی این گوشی توانست امتیاز بسیار بهتری را از آن خود نماید. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که سرعت نوشتار داده‌ها بر روی نسخه 32 گیگابایتی کمتر از دیگر مدل‌ها بوده و به همین دلیل این نسخه امتیاز کمتری در این بخش به دست آورده است. البته بهتر است به این نکته نیز اشاره کنیم که در دنیای واقعی، هیچ تفاوت خاصی میان این سه مدل احساس نخواهید کرد. مگر آن که اندکی در کپی کردن اطلاعات تفاوت باشد. در تست آنتوتو نسخه 32 گیگابایتی آیفون 7 پلاس و 128 گیگابایتی آیفون 7 را شرکت دادیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این بنچمارک خیلی به سرعت حافظه داخلی توجهی ندارد. در هر حال دوباره شاهد عملکرد بسیار درخشان آیفون 7 پلاس در این تست‌ها بودیم.

بنچمارک‌های واحد گرافیکی (GPU)

در ادامه به سراغ بررسی و تست واحد گرافیکی شش هسته‌ای آیفون 7 پلاس رفتیم. این تست دارای دو بخش صفحه خاموش (offscreen) و صفحه روشن (onscreen) است. در حالت صفحه خاموش واحد گرافیکی تراشه‌ها به صورت برابر اطلاعات یک نمایشگر فول اچ دی را پردازش می‌کنند. همان طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، امتیاز آیفون 7 پلاس در این بخش بسیار بالاتر از دیگر گوشی‌های اندرویدی بود.

در بخش صفحه روشن این تست، واحدهای گرافیکی بر اساس دقت تصویر اصلی نمایشگر گوشی‌ها اطلاعات را پردازش می‌کنند. در واقع هنگامی که دقت تصویر نمایشگری بالاتر باشد، بار بیشتری بر روی واحد گرافیکی خواهد بود و ممکن است از امتیاز فریم نهایی آن کاسته شود. از طرفی برخلاف آن اگر رزولوشن نمایشگر پایین باشد، فریم ریت آن نیز بالاتر خواهد رفت. به دلیل دقت تصویر پایین‌تر نمایشگر آیفون 7 پلاس نسبت به رقبا و همچنین قدرت گرافیکی بالای تراشه آن، در این بخش نیز شاهد پیشتازی آیفون 7 پلاس اپل هستیم.

در پایان باید صادقانه اعتراف کرد که تراشه A10 اپل، بهترین و قدرتمندترین چیپستی است که تا به این تاریخ برای گوشی‌های هوشمند تولید شده است. این تراشه در بخش CPU با دو هسته خود می‌تواند چیپست‌های چندین و چند هسته‌ای را به سادگی کنار بگذارد و در بخش گرافیکی نیز با یا بدون تاثیر دقت تصویر، حرف اول و آخر را می‌زند. این موارد همگی خود ثابت می‌کنند که هم‌اکنون آیفون 7 و آیفون 7 پلاس سریعترین و قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند دنیا به حساب می‌آیند. لازم به تکرار نیست که کاربران نباید در مورد قدرت پردازشی این گوشی هیچ‌گونه نگرانی خاصی داشته باشند.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس : بلندی و کیفیت صدای خروجی 

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس بلندی و کیفیت صدای خروجی همان‌طور که می‌دانید آیفون 7 پلاس برای اولین بار در تاریخ تولید گوشی‌های آیفون به بلندگوهای استریو مجهز شده است. در بررسی‌های به عمل آمده متوجه شدیم که بلندگوهای آیفون 7 پلاس از نظر میزان بلندی صدا، در مقایسه با نسخه‌های پیشین، بهترین عملکرد را از خود نشان دادند. از طرفی کیفیت صدای این دو بلندگو نیز بسیار رضایت‌بخش بود. همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌‌کنید امتیاز کلی بلندی صدا این گوشی بهتر از نسخه‌های پیشین بود اما این نتیجه امتیازی شگفت‌آور به حساب نخواهد آمد.

بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس بلندی و کیفیت صدای خروجی وقتی آیفون 7 پلاس را به منظور بررسی شفافیت صدای خروجی به یک پخش‌کننده خارجی متصل کردیم، در اکثر قسمت‌ها این گوشی توانست امتیاز بسیار خوبی را کسب کند. گرچه از بلندگوهای استریو این گوشی انتظارات بسیار بیشتری می‌رفت. میزان بلندی صدا در این تست بالاتر از میزان میانگین بود. در ادامه هدفون‌های استاندارد این تست را نیز به این فبلت متصل کردیم. خوشبختانه در این حالت از کیفیت صدای خروجی دستگاه کاسته نشد. میزان بلندی صدا در این بخش کمی بالاتر بود. اما نکته جالب در این بخش مربوط به عدم کاهش امتیازات کیفیت صوتی نسبت به قسمت قبل بود که در نوع خود شگفت‌آور است.

ادامه بررسی گوشی اپل آیفون 7 پلاس در صفحات بعد