دیگر مک بوک ایر نخرید

دیگر مک بوک ایر نخرید؛ بازنشستگی غیر رسمی لپ تاپ باریک اپل

با توجه به اینکه اپل از مک بوک پرو جدید خود رونمایی کرد، به نظر می‌رسد دیگر شاهد به‌روزرسانی سخت افزاری مک بوک ایر نخواهیم بود. اما با توجه به آن که همچنان فروش لپ تاپ قدیمی اپل متوقف نشده، خریداران علاقه‌مند به تجربه سیستم عامل مک به سمت خرید این محصول می‌روند. در این مقاله به بررسی دلایلی که خرید این محصول را نامناسب می‌کنند خواهیم پرداخت.

اپل پنجشنبه گذشته از سه مک بوک پرو جدید رونمایی کرد. آن‌ها بسیار جذاب بودند؛ به خصوص وقتی که با تاچ بار چندوظیفه همراه شده‌اند که می‌توانید در دو مدل بالارده این مک بوک از آن‌ها بهره‌مند باشید. البته قیمت این سه لپ تاپ نیز به مراتب نسبت به رقبا گران‌تر است. ارزان‌قیمت‌ترین مدل این لپ تاپ‌ها که فاقد تاچ بار خواهد بود با قیمت 1.499 دلار به فروش می‌رسد. دو مدل 13 و 15 اینچی حاوی تاچ بار نیز با قیمت‌های سرسام آور 1.799 دلار و 2.399 دلار روانه بازار خواهند شد.

دیگر مک بوک ایر نخرید

بسیاری از افراد نمی‌خواهند یا نمی‌توانند چنین هزینه‌ای را برای خرید یک لپ تاپ انجام دهند، اما هر طوری که شده علاقه‌مند به داشتن یک کامپیوتر مک هستند. همین قضیه موجب شده که مدل 13 اینچی و به مراتب ارزان‌قیمت مک بوک ایر (Apple MacBook Air) همچنان فروش برود. بنابراین کاربران می‌توانند با هزینه 999 دلار صاحب یک لپ تاپ باریک و زیبای مک بوک ایر شوند.

اما گفتنی است که شما نباید این محصول را خریداری کنید. هرچند که همیشه خرید یک محصول اپلی جذابیت خاص خودش را دارد؛ ولیکن شما می‌توانید در سال جاری کمی بیشتر پول پس انداز کنید تا بتوانید مدل‌های جدیدتر لپ تاپ اپل را خریداری کنید. تا به همین حالا دقیقا 61 روز از آخرین به‌روزرسانی مک بوک ایر می‌گذرد که نشان از بی اعتنایی اپل به این لپ تاپ خود است. اگر به خاطر داشته باشید اپل آوریل گذشته، مدل پایه این لپ تاپ را از رم 4 گیگابایتی به 8 گیگابایتی ارتقاء داد. این شرکت حتی هیچ نظری را در خصوص آن که آیا بار دیگر مک بوک ایر به‌روز خواهد شد یا خیر نمی‌دهد؛ اما با توجه به اینکه مدل 13 اینچی فاقد تاچ بار مک بوک پرو در پنجشنبه گذشته معرفی شد، باید دیگر به خانواده لپ تاپ‌های مک بوک ایر اپل (Apple MacBook Air)، به عنوان یک بازنشسته جوان بنگریم. مک بوک جدید اپل علاوه بر این که به مراتب باریک‌تر از مک بوک ایر شده، از حاشیه تصویر کمتری بهره می‌برد و کاملا مدرن‌تر شده است.

دیگر مک بوک ایر نخرید

ارزان قیمت‌ترین مدل مک بوک ایر به یک چیپ Core i5 اینتل حاوی دو هسته 1.6 گیگاهرتزی مجهز است. البته با چند صد دلار بیشتر نیز می‌توانید یک مدل قدرتمندتر مجهز به چیپ Core i7 اینتل با سرعت 2.2 گیگاهرتز را خریداری کنید. هر دو این پردازنده‌ها مناسب و خوب به نظر می‌رسد و برای بسیاری از ما گزینه خوبی هستند اما باید بدانید که این پردازنده‌ها از نسل پنجم “Broadwell” خواهند بود و این درحالیست که سیستم های مدرن کامپیوتری به پردازنده‌های نسل هفتمی “Kaby Lake” مجهز هستند. البته این بدان معنا نیست که مک بوک ایر قادر به انجام وظایف روزانه شما به بهترین شکل ممکن نخواهد بود. مک بوک نیز شبیه به آیفون و آی او اس با تعامل مناسب بین نرم افزار و سخت افزار، نیازمند سخت افزاری کاملا قدرتمند نیست اما در هر صورت نمی‌توان آن را بهترین دانست. شاید نتوانیم برای هزینه‌ی 1000 دلاری از مک بوک ایر به عنوان گزینه‌ای خوب یاد کنیم.

جای خالی USB نوع C در مک بوک ایر

در ادامه باید به نبود پورت‌های مدرن USB نوع C اشاره کرد که مک بوک ایر فاقد این ورودی‌های قدرتمند است. در حالی که ما همگی دلمان برای کانکتور “MagSafe” اپل تنگ شده، اما اینجا دلیل قانع کننده‌ای وجود دارد که مک بوک پرو جدید این شرکت دیگر از آن پشتیبانی نمی‌کند. این بسیار واضح است که درگاه نوع C در تمامی لپ تاپ های مدرن رهبری می‌کند. در تمامی گوشی‌های هوشمند نیز این پورت دیده می‌شود که بسیار سریع‌تر و متنوع‌تر از پورت‌های قدیمی بوده و بسیاری از لوازم جانبی نیز به تدریج در حال پشتیبانی از این ورودی هستند.

دیگر مک بوک ایر نخرید

بدتر از همه باید به صفحه نمایش مک بوک ایر اشاره کرد. بی‌تردید یک صفحه نمایش با وضوح 1440 در 900 پیکسل مناسب یک لپ تاپ 1000 دلاری نیست. در اینجا شما می‌توانید با پرداخت صدها دلار کمتر، لپ تاپ هایی را تهیه کنید که حاوی صفحات نمایشی واضح‌تر و شفاف‌تر هستند. هرچند وضوح همه چیز یک صفحه نمایش نیست؛ اما رنگ‌ها، روشنایی و زوایای دید لپ تاپ مک بوک ایر اپل (Apple MacBook Air) نیز از استانداردهای امروزی به مراتب پایین‌تر است.

مک بوک ایر اپل؛ لپ تاپی عالی برای چند سال پیش!

با تمام این تفاسیر باید گفت که مک بوک ایر اپل لپ تاپ بدی نیست. این لپ تاپ خوش ساخت است، از باتری عالی بهره می‌برد، از یک کیبورد بالاتر از سطح متوسط برخوردار بوده و ترک پد آن نیز کارایی خوبی را ارائه می‌کند. تنها بدی این لپ تاپ قدیمی بودنش است. قطعا اگر هر کمپانی دیگری به جز اپل این محصول را هزار دلار و یا حتی بیشتر به فروش می‌رساند، هیچ‌کس حتی به سمت آن هم نمی‌رفت. تنها راهی که می‌تواند ما را مجاب به خرید دوباره مک بوک ایر کند پیشرفت‌هایی از قبیل به‌روزرسانی پردازنده و صفحه نمایش خواهد بود. اما حالا به نظر می‌رسد که اپل تصمیم خودش را گرفته و علاقه‌ای برای ارتقا این لپ تاپ نخواهد داشت تا طرفدارانش را به خرید مک بوک پرو 1200 دلاری کوپرتینویی‌ها ترغیب کند.

دیگر مک بوک ایر نخرید

بله مک بوک پرو جدید اپل کاملا عالی به نظر می‌رسد. هرچند اگر نمی‌خواهید این هزینه را برای داشتن یک لپ تاپ میان‌رده رو به بالا انجام دهید، می‌توانید بر روی لپ تاپ دل XPS 13، ریزر بلید استیلت و یا اچ پی اسپکتر ایکس 360 نیز حساب باز کنید.