فضاپیمای کاسینی

فاز آخر ماموریت فضاپیمای کاسینی آغاز شد؛ گردش در اطراف حلقه‌های زحل

فضاپیمای کاسینی پس از 20 سال ماموریت به فاز آخر عملیاتی خود رسید. این فضاپیما در سپتامبر 2017 بر روی سطح سیاره زحل سقوط خواهد کرد و ماموریت خود را به پایان می‌رساند. کاسینی در فاز آخر ماموریت خود در اطراف حلقه‌های زحل می‌گردد و تصاویر باکیفیت تهیه می‌کند.

از روز چهارشنبه، ماموریت فضاپیمای کاسینی (Cassini) برای رویارویی با حلقه‌های سیاره زحل آغاز شد. این فضاپیما در ماموریت خود در اطراف لبه‌های خارجی حلقه‌های اصلی زحل می‌گردد. در جریان این مدارگردی، کاسینی به نزدیک‌ترین فاصله‌ی خود از حلقه‌های زحل خواهد رسید و بررسی‌های دقیقی را بر روی این حلقه‌های غباری انجام داده و تصاویر باکیفیتی را تهیه خواهد کرد.

ناسا اعلام کرد که فضاپیمای کاسینی از تاریخ 30 نوامبر 2016 تا 22 آوریل 2017 در اطراف قطب‌های زحل گردش می‌کند و هر هفت روز یک بار نیز یک شیرجه را در منطقه‌ی ناشناخته لبه بیرونی حلقه‌های اصلی سیاره انجام می‌دهد. این فضاپیما در مجموع 20 گردش را در این ماموریت سپری خواهد کرد.

پایان کار فضاپیمای کاسینی در سپتامبر 2017

ماموریت مذکور با نام «مرور مدارهای حلقه» شناخته می‌شود و علت این نام‌گذاری، بررسی لبه‌های خارجی حلقه‌ها است. همچنین در این گردش‌ها، از ذرات و گازهای حلقه نمونه‌برداری خواهد شد. در تاریخ 15 سپتامبر 2017، سوخت این فضاپیما به پایان می‌رسد و کاسینی، شیرجه‌ی مرگباری را در جو زحل خواهد داشت. در جریان آخرین ماموریت کاسینی، این فضاپیما به فاصله‌ی 90 هزار کیلومتر بالای ابرهای زحل می‌رسد که نزدیک‌ترین فاصله‌ی آن از زمان ورودش در سال 2004 تا به امروز بوده است.

Cassini در دو مدارگردی اول به طور مستقیم از میان حلقه‌ی بسیار کمرنگی که بر اثر برخورد دنباله‌دارها به دو قمر کوچک جانوس و اپیمتئوس ایجاد شده است، عبور خواهد کرد و سپس در ماه‌های مارس و آوریل از بین لبه‌های خارجی حلقه F که بیانگر مرز خارجی حلقه اصلی است، خواهد گذشت. فینال بزرگ فضاپیمای کاسینی در آوریل 2017 آغاز می‌شود که از میان شکاف باریک بین زحل و حلقه‌های آن شیرجه زده و از فاصله هزار و 12 کیلومتر بالای ابرهای سیاره گذر خواهد کرد.

فضاپیمای کاسینی

کاسینی در طول ماموریت خود تصاویر فوق‌العاده‌ای را از زحل و حلقه‌های اطراف آن به زمین ارسال کرد. این فضاپیما در تاریخ 15 اکتبر 1997 توسط ناسا به فضا ارسال شده تا شناخت کاملی از ساختار زحل، حلقه‌ها، قمرها و قابلیت سکونت موجود زنده در آن به دست آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*