تکنولوژی ردیابی چشم Gaze

احتمال استفاده از تکنولوژی ردیابی چشم Gaze در نسل دوم هدست هولولنز

اگرچه هنوز نسخه مصرف‌کننده هدست هولولنز (HoloLens) وارد بازار نشده است، اما تلاش مهندسین مایکروسافت (Microsoft) برای توسعه محصول خلاقانه خود همچنان ادامه دارد. اخیرا این کمپانی بزرگ پتنتی جدید را با عنوان “سنسورهای خازنی برای تعیین جهت نگاه چشم” ثبت کرده که به نظر عملکرد سیستم کنترلی موجود در هدست هولولنز یا همان تکنولوژی ردیابی چشم Gaze را بهبود می‌بخشد.

بسیاری از هدست‌های فعلی بازار برای دنبال کردن حرکات چشمان شما و موقعیت آنها، از دوربین‌های تعبیه‌شده در بخش داخلی استفاده می‌کنند. این رویکرد شاید نتیجه خوبی داشته باشد، اما مصرف انرژی و هزینه بسیار بالای آن در کنار افزایش حجم دستگاه باعث شده تا بسیاری از سازندگان به فکر جایگزینی برای آن باشند. اما تکنولوژی ردیابی چشم Gaze با مشخص کردن موقعیت و جهت سر کاربر، نه چشمان آن، مسیر حرکت چشم را مشخص می‌کند. البته شاید این فناوری در نگاه اول برای چنین محصول هوشمند و پیچیده‌ای، بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد. اما احتمالا مهندسین مایکروسافت برای آن هم برنامه خاصی دارند.

براساس اطلاعاتی که همراه با این پتنت متشر شده، دسته‌ای از سنسورهای خازنی شفاف به‌منظور مشخص کردن موقعیت و فاصله برآمدگی چشم روی هر کدام از لنزهای هدست قرار گرفته و جهت نگاه چشم تغیین می‌شود. به‌علاوه حرکات سریع چشم‌ها نیز بدون هیچ مشکلی و با تاخیر زمانی پایین ردیابی خواهد شد. درواقع تکنولوژی جدید مایکروسافت برای استفاده در هدست هولولنز می‌تواند از هزینه‌های اضافی نیز بکاهد.

همانند دیگر پتنت‌ها، هنوز زمان یا محل استفاده از این تکنولوژی مشخص نشده، اما این احتمال وجود دارد که با معرفی نسل دوم از این هدست شاهد به‌کارگیری تکنولوژی ردیابی چشم Gaze توسط مایکروسافت باشیم.

تصاویر لو رفته از پتنت تکنولوژی ردیابی چشم Gaze

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*