قطع ارتباط مارمولک های فضانورد روسی با زمین !

مقامات فضایی روسیه از قطع ارتباط این کشور با ماهواره حامل مارمولک‌های خانگی خبر دادند.گروهی از این مارمولک‌ها که برای تولیدمثل به فضا اعزام شده بودند، شاید در معرض خطر باشند. این پنج مارمولک که چهار عدد از آن‌ها نر و یکی ماده است، 19 ژوئیه (28 تیر) بر روی یک ماهواره تحقیقاتی و با هدف مطالعه اثر بی‌وزنی روی تولیدمثل آن‌ها به فضا پرتاب شدند.

اما مقامات فضایی روسیه هم‌اکنون اعلام کرده‌اند ماهواره Foton-M4 به دستورات آن‌ها پاسخ نداده و بیم آن می‌رود این سامانه گم شده باشد. مجموعه‌ ماهواره‌های Foton-M ادامه فضاپیمای Bion روسی هستند که برای بررسی اثرات مسافرت فضایی روی گونه‌های مختلف ساخته شده‌اند.

علاوه بر مامورلک‌های خانگی، آزمایش‌های این ماهواره شامل آزمایش روی مگس‌های میوه و قارچ‌هایی از روسیه و آلمان است.

این ماموریت دوماهه برای نظارت ویدیویی بر چگونگی تولیدمثل مارمولک‌های خانگی در فضا، پیش از بازگشت ایمن آن‌ها به زمین برنامه‌ریزی شده بود.

بر اساس اعلام شرکت فضایی Progress، پس از پرتاب، ماهواره مزبور به دستورات ارسالی مبنی بر روشن‌کردن موتورش و حرکت به مدار بالا‌تر پاسخ نداده است. با این حال، مابقی سیستم‌های آن در حال فعالیت هستند و این بدین معناست که حیوانات موجود در آن هنوز زنده هستند.

هم‌اکنون ماهواره در ارتفاع مداری حدود 250 کیلومتر گیر افتاده و این در حالی است که هدف ماموریت اصلی، اوج‌گیری این فناوری تا ارتفاع 575 کیلومتری بود. کنترلگرهای زمینی هم‌اکنون در تلاش برای بازیابی ارتباط با سیستم مزبور هستند چون مشخص نیست با کشش جوی موجود، این سامانه تا چه زمانی در چنین ارتفاعی به بقای خود ادامه می‌دهد.

منبع  : theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سرمایه گذاری هنگفت برای تسخیر فضا در آینده…