شیوع مجدد ویروس ابولا در مرکز آفریقا

شیوع مجدد ویروس ابولا در مرکز آفریقا

از اواخر ماه آوریل تاکنون، سه نفر از ساکنین شمال کنگو در اثر ابتلا به بیماری‌های ناشناخته‌ای کشته شده‌اند که علت مرگ یکی از آن‌ها، ویروس ابولا (Ebola) گزارش شده است.

در چند روز گذشته وزارت بهداشت کشور جمهوری دموکراتیک کونگو (DRC) در رابطه با آلوده شدن تعدادی از شهروندان به بیماری‌های ناشناس، مرگ یک نفر در اثر ابتلا به ویروس ابولا را به سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد. به‌طور کلی وجود علائم این ویروس خطرناک در 9 بیمار تایید شده و به همین دلیل WHO شیوع مجدد این ویروس مرگبار را که از سال 2014 در کشور کنگو مهار شده بود، رسما تایید کرد. طبق صحبت‌های پیتر سالاما (Peter Salama)، سرپرست اجرایی سازمان جهانی بهداشت، اعضای وزارت بهداشت کنگو به همراه متخصصان WHO، برای تحقیق بیشتر به منطقه گزارش‌شده اعزام شده‌اند. وظایف این تیم شامل درمان بیماران، یافتن منشا شیوع بیماری و هشدار به افرادی که در معرض خطر ابتلا هستند، می‌شود.

گسترش ویروس ابولا برای اولین بار در دهه 70 میلادی در آفریقای مرکزی گزارش شد و دلیل ابتلا هم انتقال بیماری از حیوانات آلوده به انسان، از طریق مصرف گوشت آلوده و یا تماس با مدفوع خفاش‌ها، اعلام شد. این ویروس واگیردار است و از طریق خون، بزاق و یا مدفوع افراد آلوده منتقل می‌شود. علائم بیماری هم سردرد، تب، درد عضلانی، اسهال، استفراغ و در برخی موارد، خونریزی‌های داخلی و خارجی است که پس از گذشت 21 روز از ابتلا، در فرد ظاهر می‌شوند. خوشبختانه دانشمندان موفق به کشف واکسنی برای Ebola شده‌اند، اما زمان تولید انبوه این واکسن هنوز مشخص نشده است.

شیوع مجدد ویروس ابولا در مرکز آفریقا

ویروس ابولا مدت‌هاست که جان ساکنین کنگو را می‌گیرد

بیماری ابولا اولین بار در سال 1976 در کنگو شیوع پیدا کرد؛ در آن زمان نام این کشور زئیر بود. از آن سال تاکنون هم موارد متعددی از شیوع Ebola در کنگو گزارش شده است که آخرین مورد، به سال 2014 برمی‌گردد. در آن سال 66 نفر به این بیماری مبتلا شدند که 49 نفر آن‌ها، جان سالم به در نبردند. گسترش ویروس ابولا در سال 2014 کشورهای دیگری را در غرب آفریقا گرفتار خود کرد و در سه کشور به‌طور گسترده شیوع پیدا کرد؛ در این اتفاق حدودا 29 هزار نفر آلوده شدند و 11 هزار نفر جان سپردند.

اما خوشبختانه آخرین مورد شیوع ویروس ابولا به بخش دورافتاده‌ای از DRC مربوط می‌شود که بر اساس گفته‌های سخنگوی سازمان بهداشت جهانی، اریک کابامبی (Eric Kabambi)، از گسترش آن جلوگیری می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*